Kan fan inte begripa "förhållanden"! Vad göra?

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Användarens profilbild
slowdive
Stammis
Stammis
Inlägg: 433
Blev medlem: lör 18 apr, 2009 19:16

Kan fan inte begripa "förhållanden"! Vad göra?

Inlägg av slowdive »

OK börjar bli riktigt grinig nu. Har läst igenom förhållandedelen här på HP-guiden samt förhållandedelen i boken HighQ, tycker jag fattar hyfsat alla exempel när jag läser igenom dessa, trots att det är krångligt. Nu när jag ska applicera det jag har läst på övningsuppgifterna på HPG samt i HighQ så får jag 0-2 rätt/7. Fattar inte hur jag ska lära mig skiten. Suttit och läst igenom genomgångarna i snart 3 timmar (är ca 5 A4 vardera) men kommer ingen vart uppenbarligen. Kan inte visualisera och applicera genomgångarna i övningsuppgifterna alltså. Läser "förklaringarna" i facit, förstår bra dom jag klarar men majoriteten förstår jag varken fråga eller den förklaring som ges av svaret.
Är det bara att fortsätta nöta tills man fattar eller vad ska jag göra? Gå vidare till procentdelen? Tas det här med förhållanden upp i någon matematikkurs på gymnasiet? I så fall, vilken?

EDIT: OK, går lite bättre nu. Svarar iaf rätt på ca 1/3 (vill knappt ta ordet andel i min mun just nu!) av uppgifterna i HighQ, de flesta enbart utifrån huruvida konkreta tal finns eller ej. Nån gång ibland kan jag "se" rätt också, men blir sjukt jobbiga uträkningar. Jag ska försöka posta här sen de uppgifter/förklaringar jag inte förstår.
Yagez
Stammis
Stammis
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 09 dec, 2006 1:00

Re: Kan fan inte begripa "förhållanden"! Vad göra?

Inlägg av Yagez »

OT men: slowdive, har följt dina inlägg en stund här på HPG, vi är i exakt samma sits skulle man kunna säga. Jag spikar i princip LÄS/ELF och har rätt högt på ORD men DTK o NOG skrev jag runt 7 resp. 8 poäng på sist om jag inte missminner mig. Sitter o jobbar en hel del med det nu också, har gått bättre på DTK men NOG krånglar fortfarande. Jag gick en kurs med fokus på DTK o NOG fick en massa hjälp av en kille med 2.0 så det har hjälp en del.

Jag undrar om du har några papper på datorn som du kan dela med dig vad gäller HighQ (NOG/DTK delen)?
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Kan fan inte begripa "förhållanden"! Vad göra?

Inlägg av Phantomen »

Yagez skrev:OT men: slowdive, har följt dina inlägg en stund här på HPG, vi är i exakt samma sits skulle man kunna säga. Jag spikar i princip LÄS/ELF och har rätt högt på ORD men DTK o NOG skrev jag runt 7 resp. 8 poäng på sist om jag inte missminner mig. Sitter o jobbar en hel del med det nu också, har gått bättre på DTK men NOG krånglar fortfarande. Jag gick en kurs med fokus på DTK o NOG fick en massa hjälp av en kille med 2.0 så det har hjälp en del.

Jag undrar om du har några papper på datorn som du kan dela med dig vad gäller HighQ (NOG/DTK delen)?
Jag kan ge mig på att försöka förklara för er bägge två, angående förhållanden, då det kommer göra min förståelse djupare också. Finns ju ett mervärde i kunskap av att lära ut. :)
Men det är nog lättast om vi gör det på msn eller liknande.

Vill ni göra ett försök så lägg till mig på msn
email: pavatrordu@hotmail.com

/P
Användarens profilbild
slowdive
Stammis
Stammis
Inlägg: 433
Blev medlem: lör 18 apr, 2009 19:16

Re: Kan fan inte begripa "förhållanden"! Vad göra?

Inlägg av slowdive »

Hehe, ja Yagez då vet du vad jag går igenom... scanna in boken är nog ingen god idé då den är upphovsrättsskyddad och därför inte får spridas, men tycker egentligen inte att den är så mycket bättre än HPGuidens NOG-del... ibland lite mer ingående exempel bara.
Absolut! Riktigt trevligt initiativ, Phantomen!
Jag hade precis en kompis över som läser teknisk fysik och även han hade svårt att förklara vissa uppgifter för mig... jag gör ett tredje försök och lägger ut de två mest obegripliga här på HPG... mitt största problem tycks vara att översätta saker & ting till ekvationer. OK här följer två uppgifter. Kommer antagligen fler också.

I en låda finns det svarta och vita bollar. Hur många bollar finns det i lådan?
1) Om två vita bollar läggs ner i lådan, blir det nya förhållandet mellan vita och svarta bollar 4:3
2) Om en svart boll tas upp ur lådan, blir det nya förhållandet mellan vita och svarta bollar 9:7
Rätt svar: C

Förhållandet mellan antalet blå och vita bollar i en behållare är 6:5. Hur många blå bollar finns det i behållaren?
1) Om man lägger till tre blå bollar och tar ut fyra vita bollar blir förhållandet mellan blå och vita bollar 3:2.
2) Om man tar ut 1/3 av de vita bollarna blir förhållandet 9:5.
Rätt svar: A

Skulle vilja ha enklast möjliga sätt att lösa dessa. Är de komplicerade - försök gärna förklara så ingående det bara går.
Är förresten ovanstående uppgifter av normal svårighetsgrad för ett vanligt NOG-prov på HP? Jag klarar ju typ 18 uppgifter på raken innan dessa men vet inte om det är dom tidigare som är för lätta för HP eller jag som inte har fattat riktigt än.
Senast redigerad av slowdive den fre 22 maj, 2015 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
galnejan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 14:25

Re: Kan fan inte begripa "förhållanden"! Vad göra?

Inlägg av galnejan »

Kan inte erinra mig om att jag stött på någon liknande uppgift i något av alla de hpprov jag gått igenom.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Kan fan inte begripa "förhållanden"! Vad göra?

Inlägg av empezar »

slowdive skrev:I en låda finns det svarta och vita bollar. Hur många bollar finns det i lådan?
1) Om två vita bollar läggs ner i lådan, blir det nya förhållandet mellan vita och svarta bollar 4:3
2) Om en svart boll tas upp ur lådan, blir det nya förhållandet mellan vita och svarta bollar 9:7
Rätt svar: C
Grundinfo: inga ekvationer

(1) ger (v+2)/s = 4/3

En ekvation, två okända. Ej lösbar.

(2) ger v/(s-1) = 9/7

En ekvation, två okända. Ej lösbar.

Lägg ihop (1) och (2) och du får två oberoende ekvationer => lösbar. Svar C.
slowdive skrev:Förhållandet mellan antalet blå och vita bollar i en behållare är 6:5. Hur många blå bollar finns det i behållaren?
1) Om man lägger till tre blå bollar och tar ut fyra vita bollar blir förhållandet mellan blå och vita bollar 3:2.
2) Om man tar ut 1/3 av de vita bollarna blir förhållandet 9:5.
Rätt svar: A
Grundinfo: b/v = 6/5

(1) ger (b+3)/(v-4) = 3/2

Två ekvationer, två obekanta. Lösbar.

(2) ger b/(2v/3) = 9/5 vilket kan skrivas om:

b/(2v/3) = 9/5
3b/2v = 9/5
b/v = (9*2)/(5*3)
b/v = 18/15
b/v = 6/5

Dvs samma ekvation som i grundinfon.

En ekvation, två obekanta. Ej lösbar.

Svar A.
alicegustavsson
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 12 mar, 2014 9:15

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av alicegustavsson »

Om man kollar på empezars inlägg - hur kan man snabbt se att uppgift 1 är lösbar men ej uppgift nummer 2. För mig ser dem mycket liknande ut och svarets visas endast när uträkning skett, vilket jag försöker undvika under NOG-delen. Någon som fattar?
Samsung
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: fre 06 mar, 2015 16:58

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av Samsung »

alicegustavsson skrev:Om man kollar på empezars inlägg - hur kan man snabbt se att uppgift 1 är lösbar men ej uppgift nummer 2. För mig ser dem mycket liknande ut och svarets visas endast när uträkning skett, vilket jag försöker undvika under NOG-delen. Någon som fattar?
Jag antar att du pratar om den här uppgiften "Förhållandet mellan antalet blå och vita bollar i en behållare är 6:5. Hur många blå bollar finns det i behållaren?"

Du kan veta genom att det finns konkreta siffror(då kan vi räkna ut hur många bollar etc) info 1 som t.ex. -4 osv. I info 2 så finns det inga konkreta siffror, bara förhållanden. Därför kan man inte räkna ut hur många bollar som finns osv. Om du inte förstår så kan jag förtydliga.
alicegustavsson
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 12 mar, 2014 9:15

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av alicegustavsson »

aah det är alltså påståendes två information om att 1/3 som ställer till det. Med de andra nämns exakt borttagna bollar mesans på detta påstående ges endast ett förhållande. Eftersom vi inte vet totala antalet bollar kan vi ej lösa detta, är det så de menar?
gdpr_232903682
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 23 nov, 2015 17:58

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av gdpr_232903682 »

alicegustavsson skrev:aah det är alltså påståendes två information om att 1/3 som ställer till det. Med de andra nämns exakt borttagna bollar mesans på detta påstående ges endast ett förhållande. Eftersom vi inte vet totala antalet bollar kan vi ej lösa detta, är det så de menar?
Stämmer bra det
alicegustavsson
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 12 mar, 2014 9:15

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av alicegustavsson »

Alltså jag igen. Denna tråd får mig fortfarande fundersam. Jag förstår att 2 ekvationer och 2 obekanta gör en uppgift lösningsbar, Men hur löses ekvationen? Empezar nämner ''Lägg ihop (1) och (2) och du får två oberoende ekvationer => lösbar. Svar C.'' Hur menar han att man ska lägga ihop dessa? Förmodligen busenkelt men det är helt stopp för mig!
Foxhound
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 20 jun, 2015 19:52

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av Foxhound »

Ekvationslösning med två obekanta (v och s) och två ekvationer kräver att du:

1. Får antingen v eller s ensamt i ekvation 1 eller 2.
2. Placerar värdet för v (eller s) i den oanvända ekvationen.
3. Löser ut det faktiska värdet för s (eller v).
4. Lägger in värdet för s (eller v) i den ursprungliga ekvationen i steg 1 och löser ut värdet för v (eller s).
5. Testar dina värden för variablerna i ekvation 1 eller 2.

Ekvation 1: (v+2)/s = 4/3

Ekvation 2: v/(s-1) = 9/7


1. Får v ensamt i ekvation 2

v/(s-1) = 9/7

v = 9/7 (s-1)

v = 9s/7- 9/7


2. Placerar värdet för v i den oanvända ekvation 1

(v+2)/s = 4/3. v = 9s/7- 9/7

(9s/7- 9/7 + 2)/s = 4/3

(9s/7)s - (9/7)/s + 2/s = 4/3

s förkortas bort
9/7- (9/7)/s + 2/s = 4/3

9/7 + (5/7)s = 4/3

Flyttar över och förkortar bort s

9s/7 + 5/7 = 4s/3

9s/7 + 5/7 - 4s/3=0

Multiplicerar täljare med 3 och 7 för att få samma nämnare

27s/21 + 15/21- 28s/21 --> 27s + 15 - 28s

15 - 1s = 0

Vi flyttar över s

s = 15

Vi har nu löst ut värdet för s (steg 3) och stoppar nu in s i ekvation 1 för att lösa ut v (steg 4).

(v+2)/s = 4/3
s = 15


(v+2)/15 = 4/3

(v+2) = 4*15/3

(v+2) = 60/3 = 20

v = 20 - 2 = 18

Steg 5: Nu kan vi stoppa in värdena för v och s i ekvation 2 och kontrollera:


v/(s-1) = 9/7
s = 15
v = 18


18/(15-1)= 9/7


18/14= 9/7

(18/2)/(14/2) = 9/7


Finns säkert snabbare sätt men det är en lösning i alla fall. Observera som sagt att du ej behöver lösa ut ekvationen. Endast känna till att den går att lösa, då vi har två okända variabler och två unika ekvationer. Hade ekvationerna vid en omskrivning visat sig vara en och samma fungerar det inte. Men redan vid en första anblick kan vi konstatera att ekvationerna är unika och alltså olika från varandra.

Vi måste använda båda ekvationerna för att få ut värden på v och s, alltså rätt svarsalternativ C.
Kajsa79
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 16 nov, 2016 5:43

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av Kajsa79 »

Hej,

Lyckas inte lösa den andra uppgift som nämns. Skulle bli mycket tacksam för hjälp att lösa ut ekvationen.
Kajsa79
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 16 nov, 2016 5:43

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av Kajsa79 »

Får antalet blå bollar från början till 36 och antalet vita till 30. Det nya antalet får jag till 39 blå och 26 vita. Någon får gärna kommentera om något är fel!
Användarens profilbild
hypea
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 703
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 20:16

Re: Kan fan inte begripa

Inlägg av hypea »

Kajsa79 skrev:Får antalet blå bollar från början till 36 och antalet vita till 30. Det nya antalet får jag till 39 blå och 26 vita. Någon får gärna kommentera om något är fel!
Hur räknar du? Det är mycket lättare att hjälpa dig om du ger oss lite mer att gå på!
She believed she could, so she did.
Skriv svar