Otillräcklig information

Övriga högskoleprovrelaterade diskussioner
Skriv svar
tonåring
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 20 okt, 2016 15:52

Otillräcklig information

Inlägg av tonåring »

Finns det något snabbt sätt att se att informationen är otillräcklig när man ska lösa tillexempel en KVA eller NOG uppgift?

På vissa uppgifter brukar det ta lång tid för mig att inse att informationen är otillräcklig för jag verkligen försöker få fram ett svar, därför undrar jag om ni har några tips :)
Användarens profilbild
erials
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 0:27

Re: Otillräcklig information

Inlägg av erials »

Nja, finns väl inga fantastiska genvägar men att skriva upp ekvationer på NOG kan vara ett sätt för att slippa påbörja några beräkningar. Då slipper du ödsla massa tid på att "försöka få fram ett svar" utan kan snabbt konstatera om det finns tillräckligt många ekvationer för lösning.
Finns ett avsnitt om detta i Matematik 5000 2c.

Sen om det är till hjälp så kan man ibland väldigt enkelt utesluta just att informationen skulle vara otillräcklig. Till exempel om det är två rent aritmetiska kvantiteter som skall jämföras, då är det väldigt osannolikt att informationen skulle vara otillräcklig. T.ex.
PP3: 17.
Kvantitet I: 9 * 8 - 7 * 4
Kvantitet II: (9 * 2 - 7) * 4
Här är det ganska lätt stryka alternativet D och skulle man då få tidsbrist har man åtminstone ökat sin sannolikhet att gissa rätt till 1/3 :)
[HT15] Kvant: 1.10 Verb: 1.10 Tot: 1.10
[VT16] Kvant: 2.00 Verb: 1.50 Tot: 1.75
kait
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 04 nov, 2016 23:13

Re: Otillräcklig information

Inlägg av kait »

Vad gäller NOG, läs brödtexten och tänk efter vad som efterfrågas*, vilken information som har getts och vad mer du behöver. Sedan tittar du på de 2 påståendena, ger de samma information (då blir svaret d eller e)? Är informationen i varje påstående relevant? osv

Det fanns en fråga där man inte kunde räkna ut värdena på a och b (och då kanske man skulle ha svarat e) men egentligen var det som efterfrågades endast värdet på "a + b" och den informationen hade man.

När det gäller frågor där man använder sig av både antal och andelar eller index och värde, tänk på om det ena behöver omvandlas till det andra och om du har vad du behöver för att göra det, t.ex. anges endast andelar i brödtexten och i de två påståendena kommer du inte att kunna få fram antalet.

Vad gäller KVA så behöver du räkna ut värdena på Kvantitet I och II. För att informationen ska vara otillräckligt så skulle I och/eller II behöva ha flera möjliga värden. Har du ett bestämt värde för I, men har flera möjliga för II, så blir det lite trial and error att se om du kan få både ett värde på II som är högre än I och ett värde som är mindre än I.

Känner inte att jag förklarar så bra nu så fråga om det är något du undrar över.
Skriv svar