Ytterligare tre uppgifter
Ytterligare tre uppgifter
Hej Igen, nu kommer jag med tre kluriga uppgifter
Uppgift 1
Uppgift 2
uppgift 3
Uppgift 1
Uppgift 2
uppgift 3
-
- Före detta VIP-Medlem
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tis 18 okt, 2016 21:14
Re: Ytterligare tre uppgifter
1.
Med den räkneoperationen kommer vi att få
(X+Y/X^2Y)/(Y+X/Y^2X)
För att få bort nämnaren, multiplicera då med det inverterade talet som är (Y^2X/Y+X) i både nämnaren och täljaren, då kommer din nämnare som är (Y+X/Y^2X) att försvinna
Kvar har vi
(X + Y/X^2Y) * (Y^2X/ Y+ X) här ser du att du ska multiplicera två bråk, och du ser att båda har (X+Y) gemensamt, och när det kommer till multiplikation av bråk kan man förkorta dess direkt innan man multiplicerar.
Då har vi kvar (1/X^2Y) * (Y^2X/1) och multiplicerar du dessa, därefter förkortar, kommer du ha kvar
Y/X
2.
Lite osäker på den, men eftersom du multiplicerar med 2, måste du ju egentligen multiplicera med två även på andra sidan för att likheten ska gälla? Därför borde svaret vara B, för att tredjeroten ur 8 är 2. Dock osäker på denna.
3.
Något upphöjt i 0 innebär att det blir 1 och något upphöjt i negativt innebär att du kan skriva om det som ett bråktal. Dvs (x-1)^-2 = 1/(x-1)^2 vilket du också kan skriva om som 1/(x-1)(x-1)
Således kommer det se ut såhär
Y = (X-3)*1* ((x-1)* 1 /(x-1)(x-1))
Y = (X-3) * (1/x-1)= (x-3)/(x-1)
Sedan får du veta att x är större än 3, och om du stoppar in flera tal där x är större än 3 kommer du märka att 0 < y < 1
Med den räkneoperationen kommer vi att få
(X+Y/X^2Y)/(Y+X/Y^2X)
För att få bort nämnaren, multiplicera då med det inverterade talet som är (Y^2X/Y+X) i både nämnaren och täljaren, då kommer din nämnare som är (Y+X/Y^2X) att försvinna
Kvar har vi
(X + Y/X^2Y) * (Y^2X/ Y+ X) här ser du att du ska multiplicera två bråk, och du ser att båda har (X+Y) gemensamt, och när det kommer till multiplikation av bråk kan man förkorta dess direkt innan man multiplicerar.
Då har vi kvar (1/X^2Y) * (Y^2X/1) och multiplicerar du dessa, därefter förkortar, kommer du ha kvar
Y/X
2.
Lite osäker på den, men eftersom du multiplicerar med 2, måste du ju egentligen multiplicera med två även på andra sidan för att likheten ska gälla? Därför borde svaret vara B, för att tredjeroten ur 8 är 2. Dock osäker på denna.
3.
Något upphöjt i 0 innebär att det blir 1 och något upphöjt i negativt innebär att du kan skriva om det som ett bråktal. Dvs (x-1)^-2 = 1/(x-1)^2 vilket du också kan skriva om som 1/(x-1)(x-1)
Således kommer det se ut såhär
Y = (X-3)*1* ((x-1)* 1 /(x-1)(x-1))
Y = (X-3) * (1/x-1)= (x-3)/(x-1)
Sedan får du veta att x är större än 3, och om du stoppar in flera tal där x är större än 3 kommer du märka att 0 < y < 1
Re: Ytterligare tre uppgifter
Du är fantastisk !naehag skrev: ↑sön 05 mar, 2017 22:41 1.
Med den räkneoperationen kommer vi att få
(X+Y/X^2Y)/(Y+X/Y^2X)
För att få bort nämnaren, multiplicera då med det inverterade talet som är (Y^2X/Y+X) i både nämnaren och täljaren, då kommer din nämnare som är (Y+X/Y^2X) att försvinna
Kvar har vi
(X + Y/X^2Y) * (Y^2X/ Y+ X) här ser du att du ska multiplicera två bråk, och du ser att båda har (X+Y) gemensamt, och när det kommer till multiplikation av bråk kan man förkorta dess direkt innan man multiplicerar.
Då har vi kvar (1/X^2Y) * (Y^2X/1) och multiplicerar du dessa, därefter förkortar, kommer du ha kvar
Y/X
2.
Lite osäker på den, men eftersom du multiplicerar med 2, måste du ju egentligen multiplicera med två även på andra sidan för att likheten ska gälla? Därför borde svaret vara B, för att tredjeroten ur 8 är 2. Dock osäker på denna.
3.
Något upphöjt i 0 innebär att det blir 1 och något upphöjt i negativt innebär att du kan skriva om det som ett bråktal. Dvs (x-1)^-2 = 1/(x-1)^2 vilket du också kan skriva om som 1/(x-1)(x-1)
Således kommer det se ut såhär
Y = (X-3)*1* ((x-1)* 1 /(x-1)(x-1))
Y = (X-3) * (1/x-1)= (x-3)/(x-1)
Sedan får du veta att x är större än 3, och om du stoppar in flera tal där x är större än 3 kommer du märka att 0 < y < 1
Svaret på uppgift 2 är A, men den är väldigt klurig :S
Tack för hjälpen
-
- Före detta VIP-Medlem
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tis 18 okt, 2016 21:14
Re: Ytterligare tre uppgifter
Nejdå, bara kul att hjälpa till! Tack för uppgifterna! De är utmanande och roliga hoppas att någon kan svara på 2an!
Du får säga till om du inte förstår, det är alltid lättare att visa på papper, kan alltid ta kort och bifoga.
Du får säga till om du inte förstår, det är alltid lättare att visa på papper, kan alltid ta kort och bifoga.
Re: Ytterligare tre uppgifter
Dina förklaringar är väldigt lätta att förstå så det är ingen fara
Re: Ytterligare tre uppgifter
Var hittar du dessa uppgifter?
Re: Ytterligare tre uppgifter
Att multiplicera a med 2 ger 2*(2a)^2 = 8a^2
Det innebär att b ska multipliceras med 4: (4b)^3
Där kan man se att det är 4^(1/3)
Det innebär att b ska multipliceras med 4: (4b)^3
Där kan man se att det är 4^(1/3)
Re: Ytterligare tre uppgifter
Jag förstår inte.
Om man multiplicerar med något på vänster sida måste man väl multiplicera med samma sak på höger?
She believed she could, so she did.
-
- Före detta VIP-Medlem
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tis 18 okt, 2016 21:14
Re: Ytterligare tre uppgifter
Ja eftersom det är 2. Varför blir det inte det?
Jag kan möjligen köpa att svaret skulle vara 4, men att det ska vara kubikroten ur 4 verkar inte vettigt på en fläck.
She believed she could, so she did.
Re: Ytterligare tre uppgifter
Jag kanske tänker fel.
Men 2*(2a)^2 = 8a^2
Att multiplicera a med 2 leder till att VL blir 4 gånger så stor.
Detta innebär att HL ska bli 4 gånger så stor också = 4 * b^3 . Med tanke på att de frågar efter vad som hände med b, inte b^3, då är det = (4)^1/3 * b. Man tar tredje roten ur 4b^3
Jag kanske har fel. I vilket fall som helst är det en långsökt fråga. Högskoleprovet, även om lustig, brukar inte ha jobbiga frågor bara för att.
Re: Ytterligare tre uppgifter
Fast högerledet är ju redan 3b^3; så då skulle det ju bli 12b^3 om man multiplicerar med 4.
Jag förstår verkligen inte var den där tredjeroten kommer in
She believed she could, so she did.
Re: Ytterligare tre uppgifter
JAG FICK UT DET!
Man måste visst räkna lite längre. Genom att först bryta ut b, och sen fördubbla a, fick jag en ekvation som ser ut som tredjeroten ur (8a^2/3) = b. a^2 kan brytas ut ur den första ekvationen och blir (3b^3/2). Sätt ihop ekvationerna och det blir tredjeroten ur (8*3b^3)/(3*2), förkorta lite så blir det tredjeroten ur (4*b^3) = (tredjeroten ur 4) * b.
Man måste visst räkna lite längre. Genom att först bryta ut b, och sen fördubbla a, fick jag en ekvation som ser ut som tredjeroten ur (8a^2/3) = b. a^2 kan brytas ut ur den första ekvationen och blir (3b^3/2). Sätt ihop ekvationerna och det blir tredjeroten ur (8*3b^3)/(3*2), förkorta lite så blir det tredjeroten ur (4*b^3) = (tredjeroten ur 4) * b.
She believed she could, so she did.
Re: Ytterligare tre uppgifter
3:an är irrelevant eftersom det är endast ökningen som efterfrågas.
Om VL med a^2 blir 4 gånger så stor, kommer HL att bli 4 gånger så stor oavsett konstanterna på varsin sida.
Uppgiften skulle kunna vara: xa^2 = yb^3 där a multipliceras med 2
VL blir 4 gånger så stor = HL blir 4 gånger så stor ==> b^3 blir 4b^3 (12b^3 = 3 * 4b^3, bara ökningen är relevant. Därefter är det bara att ta tredje roten ur 4b^3 för att veta hur b ökade. Om du vet hur b^3 förändras, kan du alltid räkna hur b påverkas genom att ta tredje roten ur förändringsfaktorn vilket är 4 här.
Re: Ytterligare tre uppgifter
Nu är jag förvirrad igen!nGumball skrev: ↑mån 06 mar, 2017 21:20
3:an är irrelevant eftersom det är endast ökningen som efterfrågas.
Om VL med a^2 blir 4 gånger så stor, kommer HL att bli 4 gånger så stor oavsett konstanterna på varsin sida.
Uppgiften skulle kunna vara: xa^2 = yb^3 där a multipliceras med 2
VL blir 4 gånger så stor = HL blir 4 gånger så stor ==> b^3 blir 4b^3 (12b^3 = 3 * 4b^3, bara ökningen är relevant. Därefter är det bara att ta tredje roten ur 4b^3 för att veta hur b ökade. Om du vet hur b^3 förändras, kan du alltid räkna hur b påverkas genom att ta tredje roten ur förändringsfaktorn vilket är 4 här.
Jag lyckades ju lösa uppgiften nyss, och jag tror jag förstår hur du menar, men vi angriper uppgiften från olika håll och någonstans i dina förändringsfaktorer går jag vilse även om jag kom fram till samma svar. Måste nog bara ge det lite tid, kanske vaknar jag imorgon med ett EUREKA!
She believed she could, so she did.