Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Kikade in här lite eftersom vi satsar på samma höjning. Jag undrar, vad betyder symbolen ^ i ett tal? jag har stött på det tidigare men inte förstått så lika bra att fråga?
Grattis till de fina XYZ resultat
Grattis till de fina XYZ resultat
- khoaaviator
- Stammis
- Inlägg: 400
- Blev medlem: mån 04 aug, 2014 11:30
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Symbolen betyder "upphöjt till". Ex 2^3 betyder två upphöjt till tre.annbri skrev:Kikade in här lite eftersom vi satsar på samma höjning. Jag undrar, vad betyder symbolen ^ i ett tal? jag har stött på det tidigare men inte förstått så lika bra att fråga?
Grattis till de fina XYZ resultat
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Tackar! Förhoppningsvis ser det ut så i fortsättningen tills HP.khoaaviator skrev:Så ska det se ut! Bra jobbat!!!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för KVA-plutonen har gått.
2015-08-26 Onsdag
10/10 - Aritmetik
9/10 - Algebra
8/10 - Geometri
8/10 - Funktionslära
6/10 - Statistik
Medelvärdet = 8.2/10 (ungefär 16/20)
Det har inte gått jättebra idag. Statistik-delen gick katastrofalt dåligt. Det var många frågor kring sannolikheter som fällde mig. Jag bör ta itu med det innan det ställer med stora problem. Jag har planerat att läsa igenom kapitlet här på HPG om sannolikhetslära. Detär planen. Om jag känner att det inte sitter så får jag vända mig till Khan Academy.
Ordlistorna går det bättre med för varje dag som går. Jag har för övrigt lagt av med gamla ord. Det mycket påfrestande när jag redan håller på med ordlistorna här på ORD-programmet. De gamla orden kommer jag göra när jag har tid över, absolut inget jag prioriterar än.
Jag kan nämna att det gick galant när jag gjorde LÄS-prov igår (Tisdag). Fick 7/8 rätt när jag gjorde två texter från gamla prov. Jag tänker fortsätta med att göra LÄS-proven, dock kommer jag inte att anteckna vad varje stycke handlar om. Istället kommer denna process ske mentalt utan att skriva ner något. Jag läste texten lugnt och obehindrat eller begränsad av tiden för att sedan läsa frågorna. Jag kom till insikt att mitt problem med LÄS möjligtvis är att jag läser för fort utan att förstå textens resonemang. Det är därför jag har ungefär 10 minuter över på verbala-delen men missar ändå många poäng.
Jag hade egentligen planerat att göra ett ELF och LÄS-prov, men eftersom det gick så fort och bra tänkte jag köra ett till LÄS-prov. Det var inget dåligt, men att göra ett LÄS-prov på bekostnad av ELF är inte särskilt bra, framförallt om det sker ofta. Ska försöka motstå frestelsen nästa gång .
Imorgon blir det verbala delen som ska repeteras och jag ser fram emot att göra LÄS-proven, men också att ha mer tid till att läsa ur mina böcker. Förhoppningsvis blir det bra "läsväder" imorgon. I värsta fall får jag besöka ett bibliotek. Bibliotek är alltid det bästa stället att läsa i, såvida det inte är ett barnbibliotek i vilket fall det är det minst bästa stället.
Det blev en sen kvällspromenad idag så jag ska nog lägga mig. Eventuella stavfel får jag ta itu med imorgon, är för trött för att läsa igenom inlägget.
Skulle sätta betygsätta dagen 6/10. Kunde ha varit bättre, men det kan det alltid vara .
2015-08-26 Onsdag
10/10 - Aritmetik
9/10 - Algebra
8/10 - Geometri
8/10 - Funktionslära
6/10 - Statistik
Medelvärdet = 8.2/10 (ungefär 16/20)
Det har inte gått jättebra idag. Statistik-delen gick katastrofalt dåligt. Det var många frågor kring sannolikheter som fällde mig. Jag bör ta itu med det innan det ställer med stora problem. Jag har planerat att läsa igenom kapitlet här på HPG om sannolikhetslära. Detär planen. Om jag känner att det inte sitter så får jag vända mig till Khan Academy.
Ordlistorna går det bättre med för varje dag som går. Jag har för övrigt lagt av med gamla ord. Det mycket påfrestande när jag redan håller på med ordlistorna här på ORD-programmet. De gamla orden kommer jag göra när jag har tid över, absolut inget jag prioriterar än.
Jag kan nämna att det gick galant när jag gjorde LÄS-prov igår (Tisdag). Fick 7/8 rätt när jag gjorde två texter från gamla prov. Jag tänker fortsätta med att göra LÄS-proven, dock kommer jag inte att anteckna vad varje stycke handlar om. Istället kommer denna process ske mentalt utan att skriva ner något. Jag läste texten lugnt och obehindrat eller begränsad av tiden för att sedan läsa frågorna. Jag kom till insikt att mitt problem med LÄS möjligtvis är att jag läser för fort utan att förstå textens resonemang. Det är därför jag har ungefär 10 minuter över på verbala-delen men missar ändå många poäng.
Jag hade egentligen planerat att göra ett ELF och LÄS-prov, men eftersom det gick så fort och bra tänkte jag köra ett till LÄS-prov. Det var inget dåligt, men att göra ett LÄS-prov på bekostnad av ELF är inte särskilt bra, framförallt om det sker ofta. Ska försöka motstå frestelsen nästa gång .
Imorgon blir det verbala delen som ska repeteras och jag ser fram emot att göra LÄS-proven, men också att ha mer tid till att läsa ur mina böcker. Förhoppningsvis blir det bra "läsväder" imorgon. I värsta fall får jag besöka ett bibliotek. Bibliotek är alltid det bästa stället att läsa i, såvida det inte är ett barnbibliotek i vilket fall det är det minst bästa stället.
Det blev en sen kvällspromenad idag så jag ska nog lägga mig. Eventuella stavfel får jag ta itu med imorgon, är för trött för att läsa igenom inlägget.
Skulle sätta betygsätta dagen 6/10. Kunde ha varit bättre, men det kan det alltid vara .
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Tänkte skriva en uppdateringen kring hur mitt pluggande går vad gäller verbala delen.
Jag började dagen med att repetera 4x ordlistor vilket gick smidigt. Däremot behöver jag fokusera mer vad jag svarar. Hade i vissa fall svarat på något som jag absolut inte svarar, vilket tyder på att jag omedvetet, eller kanske ofokuserat, går igenom ordlistorna. Måste vara vaken när jag gör det.
Jag läste i ungefär två timmar idag. Läste ur min fågelbok och det var mycket intressant om gräsanden som jag självfallet inte kommer att ta upp här med risk att skrämma er från dagboken. Jag läste ur min engelska bok ganska mycket och sedan lånade jag Bibeln som jag har börjat läsa i kombination med Bart Ehrmans bok om den tidiga judisk-kristna rörelsen.
Det blir förmodligen så att jag får lägga av med vissa böcker då jag imorgon får mina böcker inför kursen till Uni. Det är en hel del kurslitteratur som ska läsas och jag har ingen plan över att låta min "frivilliga" läsning gå över min obligatoriska.
Gjorde ett LÄS-och ELF-prov nyss. Resultaten var glädjande. 4/4 på LÄS och 4/5 på ELF. Jag läser texten först utan någon som helst aning om frågorna och sedan efter att jag har förstått texten läser jag frågorna. Jag kör en annorlunda strategi på provet: läsa första stycken > frågorna > resten av texten. Det känns som att jag kan följa textens resonemang bättre genom att inte läsa frågorna först. Det blir mycket bättre av att föreställa sig att texten som jag läser är en artikel och inget mer. Det är lite av att lura sig själv, och det fungerar för mig, vilket är därför jag tänker utforska denna strategi mer.
Det var allt.
Ha en god kväll allesammans.
Jag började dagen med att repetera 4x ordlistor vilket gick smidigt. Däremot behöver jag fokusera mer vad jag svarar. Hade i vissa fall svarat på något som jag absolut inte svarar, vilket tyder på att jag omedvetet, eller kanske ofokuserat, går igenom ordlistorna. Måste vara vaken när jag gör det.
Jag läste i ungefär två timmar idag. Läste ur min fågelbok och det var mycket intressant om gräsanden som jag självfallet inte kommer att ta upp här med risk att skrämma er från dagboken. Jag läste ur min engelska bok ganska mycket och sedan lånade jag Bibeln som jag har börjat läsa i kombination med Bart Ehrmans bok om den tidiga judisk-kristna rörelsen.
Det blir förmodligen så att jag får lägga av med vissa böcker då jag imorgon får mina böcker inför kursen till Uni. Det är en hel del kurslitteratur som ska läsas och jag har ingen plan över att låta min "frivilliga" läsning gå över min obligatoriska.
Gjorde ett LÄS-och ELF-prov nyss. Resultaten var glädjande. 4/4 på LÄS och 4/5 på ELF. Jag läser texten först utan någon som helst aning om frågorna och sedan efter att jag har förstått texten läser jag frågorna. Jag kör en annorlunda strategi på provet: läsa första stycken > frågorna > resten av texten. Det känns som att jag kan följa textens resonemang bättre genom att inte läsa frågorna först. Det blir mycket bättre av att föreställa sig att texten som jag läser är en artikel och inget mer. Det är lite av att lura sig själv, och det fungerar för mig, vilket är därför jag tänker utforska denna strategi mer.
Det var allt.
Ha en god kväll allesammans.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Autentiska eller här på guiden? Utan att vara impertinent, varför gör du så "få" uppgifter? mvh grekenAzriel skrev:Tänkte skriva en uppdateringen kring hur mitt pluggande går vad gäller verbala delen.
Jag började dagen med att repetera 4x ordlistor vilket gick smidigt. Däremot behöver jag fokusera mer vad jag svarar. Hade i vissa fall svarat på något som jag absolut inte svarar, vilket tyder på att jag omedvetet, eller kanske ofokuserat, går igenom ordlistorna. Måste vara vaken när jag gör det.
Jag läste i ungefär två timmar idag. Läste ur min fågelbok och det var mycket intressant om gräsanden som jag självfallet inte kommer att ta upp här med risk att skrämma er från dagboken. Jag läste ur min engelska bok ganska mycket och sedan lånade jag Bibeln som jag har börjat läsa i kombination med Bart Ehrmans bok om den tidiga judisk-kristna rörelsen.
Det blir förmodligen så att jag får lägga av med vissa böcker då jag imorgon får mina böcker inför kursen till Uni. Det är en hel del kurslitteratur som ska läsas och jag har ingen plan över att låta min "frivilliga" läsning gå över min obligatoriska.
Gjorde ett LÄS-och ELF-prov nyss. Resultaten var glädjande. 4/4 på LÄS och 4/5 på ELF. Jag läser texten först utan någon som helst aning om frågorna och sedan efter att jag har förstått texten läser jag frågorna. Jag kör en annorlunda strategi på provet: läsa första stycken > frågorna > resten av texten. Det känns som att jag kan följa textens resonemang bättre genom att inte läsa frågorna först. Det blir mycket bättre av att föreställa sig att texten som jag läser är en artikel och inget mer. Det är lite av att lura sig själv, och det fungerar för mig, vilket är därför jag tänker utforska denna strategi mer.
Det var allt.
Ha en god kväll allesammans.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Autentiska.greken123 skrev: Autentiska eller här på guiden? Utan att vara impertinent, varför gör du så "få" uppgifter? mvh greken
Det är en legitim fråga. Jag hade enligt min planering tänkt fokusera på en kvalitativ studiemetod där analysen är viktigast och inte antalet frågor som jag besvarar. Förutom det, tänkte jag också att analysen skulle ta tid men det gjorde inte det. Både ELF och LÄS tog tillsammans kanske 30 minuter maximalt. Därför tänkte jag sen igår om jag kanske borde öka antalet texter som jag läser både på ELF och LÄS till 2xELF och 2xLÄS. Nu när även ordplugget går smidigare får jag mer tid över till att lägga på något annat, exempelvis MEK eller LÄS/ELF.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Ok, smart.Azriel skrev:Autentiska.greken123 skrev: Autentiska eller här på guiden? Utan att vara impertinent, varför gör du så "få" uppgifter? mvh greken
Det är en legitim fråga. Jag hade enligt min planering tänkt fokusera på en kvalitativ studiemetod där analysen är viktigast och inte antalet frågor som jag besvarar. Förutom det, tänkte jag också att analysen skulle ta tid men det gjorde inte det. Både ELF och LÄS tog tillsammans kanske 30 minuter maximalt. Därför tänkte jag sen igår om jag kanske borde öka antalet texter som jag läser både på ELF och LÄS till 2xELF och 2xLÄS. Nu när även ordplugget går smidigare får jag mer tid över till att lägga på något annat, exempelvis MEK eller LÄS/ELF.
Jag tänkte mest i mitt sinne att LÄS(och andra delar också) blir mer krävande ju mer uppgifter det är i följd. Det blir mer krävande för hjärnan att hålla koncentration med 20 frågor än t ex 4. Förstår du hur jag menar? Min tanke är då att det kan vara en idé att alltid göra lite mer uppgifter för att likna provdagen så gott det går. Bara en tanke i all välvilja.
Mvh Greken
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Håller fullständigt med. Min svaghet har dock inte varit koncentrationen med det nya LÄS (annars håller jag med om det när det gäller gamla LÄS) eller en seg läshastighet. Mitt problem har varit att jag läser texten för fort utan någon analys i bakhuvudet och sedan besvarar frågorna lite utefter den översiktsbild jag fått, vilket är fel. Därför har min plan varit att förbättra min förståelse av texten för att kunna följa författarens resonemang. Hittills har det visat sig att jag det går bra om jag läser texten i lugn och ro utan någon som helst tanke över tiden. Jag ska långsamt öka läshastigheten i proportion till min läsförståelse så att det blir balanserat.greken123 skrev:Ok, smart.Azriel skrev:Autentiska.greken123 skrev: Autentiska eller här på guiden? Utan att vara impertinent, varför gör du så "få" uppgifter? mvh greken
Det är en legitim fråga. Jag hade enligt min planering tänkt fokusera på en kvalitativ studiemetod där analysen är viktigast och inte antalet frågor som jag besvarar. Förutom det, tänkte jag också att analysen skulle ta tid men det gjorde inte det. Både ELF och LÄS tog tillsammans kanske 30 minuter maximalt. Därför tänkte jag sen igår om jag kanske borde öka antalet texter som jag läser både på ELF och LÄS till 2xELF och 2xLÄS. Nu när även ordplugget går smidigare får jag mer tid över till att lägga på något annat, exempelvis MEK eller LÄS/ELF.
Jag tänkte mest i mitt sinne att LÄS(och andra delar också) blir mer krävande ju mer uppgifter det är i följd. Det blir mer krävande för hjärnan att hålla koncentration med 20 frågor än t ex 4. Förstår du hur jag menar? Min tanke är då att det kan vara en idé att alltid göra lite mer uppgifter för att likna provdagen så gott det går. Bara en tanke i all välvilja.
Mvh Greken
Tack för dina kommentarer!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för NOG-samt DTK-plutonen har gått.
2015-08-28 Fredag
NOG
10/12 - Forumuppgifter
9/12 - Forumuppgifter
Medelvärdet - 9,5/12
DTK
9/10Idag började jag dagen med att repetera 3x ordlistor. Det gick bra och smidigt, vilket är målet. NOG gick bättre jämfört med tidigare gånger jag gjort forumuppgifter. Återigen valde att svara på en uppgift utan att testa informationen i ekvationsform eller något uttryck. Jag antog att det helt enkelt inte gick, men om jag hade tänkt extra noga på hur man ställer upp ekvationer hade jag satt den, men men. Över 9 är alltid något att fira för mig. 7/12 fick jag senaste gången, vilket skulle ge en höjning på ungefär 2-3 poäng.
DTK gick fantastiskt bra. Egentligen är DTK enkel som jag tidigare har nämnt. Det som kanske är försvårar det hela är att DTK ligger sist och kräver mer tid jämfört med andra uppgifter på KVA. Smartast vore att börja med DTK om man känner sig väldigt säker på DTK-delen. Annars är det bästa, enligt mig, att köra från början till slut d.v.s. XYZ>KVA>NOG>DTK. Bläddringen fram och tillbaka tar tid och man blir förvirrad.
Jag tyckte att schemat för dagen är ganska bra och balanserat. Inte för hårt eller för lätt, utan lagom. Några större förändringar tror jag inte jag ska göra för NOG-och DTK-plugget, utan jag ska fortsätta på samma spår som idag.
Kurslitteraturen är här och imorgon ska jag börja skumma igenom två av böckerna för att göra mig bekant med upplägget och ämnet. Nu ska ta en liten paus för att sedan läsa en artikel från Grekens samling och kanske lite ur boken om Diktatur.
Det var allt för idag.
2015-08-28 Fredag
NOG
10/12 - Forumuppgifter
9/12 - Forumuppgifter
Medelvärdet - 9,5/12
DTK
9/10Idag började jag dagen med att repetera 3x ordlistor. Det gick bra och smidigt, vilket är målet. NOG gick bättre jämfört med tidigare gånger jag gjort forumuppgifter. Återigen valde att svara på en uppgift utan att testa informationen i ekvationsform eller något uttryck. Jag antog att det helt enkelt inte gick, men om jag hade tänkt extra noga på hur man ställer upp ekvationer hade jag satt den, men men. Över 9 är alltid något att fira för mig. 7/12 fick jag senaste gången, vilket skulle ge en höjning på ungefär 2-3 poäng.
DTK gick fantastiskt bra. Egentligen är DTK enkel som jag tidigare har nämnt. Det som kanske är försvårar det hela är att DTK ligger sist och kräver mer tid jämfört med andra uppgifter på KVA. Smartast vore att börja med DTK om man känner sig väldigt säker på DTK-delen. Annars är det bästa, enligt mig, att köra från början till slut d.v.s. XYZ>KVA>NOG>DTK. Bläddringen fram och tillbaka tar tid och man blir förvirrad.
Jag tyckte att schemat för dagen är ganska bra och balanserat. Inte för hårt eller för lätt, utan lagom. Några större förändringar tror jag inte jag ska göra för NOG-och DTK-plugget, utan jag ska fortsätta på samma spår som idag.
Kurslitteraturen är här och imorgon ska jag börja skumma igenom två av böckerna för att göra mig bekant med upplägget och ämnet. Nu ska ta en liten paus för att sedan läsa en artikel från Grekens samling och kanske lite ur boken om Diktatur.
Det var allt för idag.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Hej Azriel!
Först och främst bra jobbat!! Fortsätt så!
Jag har suttit en stund och försökt hitta på Umeå Universitets hemsida vart eller från vem jag kan beställa alla gamla HP prov men jag hittar helt enkel inte. Skulle du kunna hjälpa mig med en länk eller så? Vet du om man får med ELF med proven?
Tack!
Först och främst bra jobbat!! Fortsätt så!
Jag har suttit en stund och försökt hitta på Umeå Universitets hemsida vart eller från vem jag kan beställa alla gamla HP prov men jag hittar helt enkel inte. Skulle du kunna hjälpa mig med en länk eller så? Vet du om man får med ELF med proven?
Tack!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Tackar!haron skrev:Hej Azriel!
Först och främst bra jobbat!! Fortsätt så!
Jag har suttit en stund och försökt hitta på Umeå Universitets hemsida vart eller från vem jag kan beställa alla gamla HP prov men jag hittar helt enkel inte. Skulle du kunna hjälpa mig med en länk eller så? Vet du om man får med ELF med proven?
Tack!
Du får med ELF proven.
http://www.umu.se/sok/personalkatalog/?uid=mahe0001 är kontaktpersonen.
-
- Före detta VIP-Medlem
- Inlägg: 177
- Blev medlem: fre 05 jun, 2015 21:47
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Hej!Azriel skrev:Tackar!haron skrev:Hej Azriel!
Först och främst bra jobbat!! Fortsätt så!
Jag har suttit en stund och försökt hitta på Umeå Universitets hemsida vart eller från vem jag kan beställa alla gamla HP prov men jag hittar helt enkel inte. Skulle du kunna hjälpa mig med en länk eller så? Vet du om man får med ELF med proven?
Tack!
Du får med ELF proven.
http://www.umu.se/sok/personalkatalog/?uid=mahe0001 är kontaktpersonen.
Undrar hur mycket det kostar att beställa hem gamla prov och på vilket sätt man kan betala?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för XYZ-plutonen har gått.
2015-08-31 Måndag
12/12 - Aritmetik
11/12 - Algebra
11/12 - Geometri
12/12 - Funktionslära
11/12 - Statistik
Medelvärdet = 11.4/12 (ungefär 23/24)Jag började väldigt sent med att plugga. Hade vissa ärenden att göra. Jag tycker att dagens XYZ-träning gick oerhört bra. Jag hoppas att detta mönster håller i sig även på riktiga högskoleprovet. Realistiskt sett lär jag få mindre än detta, men allt över 20+ är jag glad för.
Jag ska nu påbörja repetitionen av tre ordlistor, vilket lär ta maximalt 20 minuter. Därefter blir det kurslitteratur som jag ska skumma igenom och sedan lägga mig.
Jag har planerat att lägga av med min bokläsning som jag hade inför HP. Istället kommer jag lämna tillbaka böckerna som jag lånat till biblioteket och fokusera på kurslitteraturen, som består av engelska och svenska.
Imorgon kommer dagen vara tajt, men jag ska försöka att åtminstone repetera ordlistorna och läsa ungefär 1-2h från kurslitteraturen. Om jag har tid kommer jag göra ett LÄS- och ELF-prov.
2015-08-31 Måndag
12/12 - Aritmetik
11/12 - Algebra
11/12 - Geometri
12/12 - Funktionslära
11/12 - Statistik
Medelvärdet = 11.4/12 (ungefär 23/24)Jag började väldigt sent med att plugga. Hade vissa ärenden att göra. Jag tycker att dagens XYZ-träning gick oerhört bra. Jag hoppas att detta mönster håller i sig även på riktiga högskoleprovet. Realistiskt sett lär jag få mindre än detta, men allt över 20+ är jag glad för.
Jag ska nu påbörja repetitionen av tre ordlistor, vilket lär ta maximalt 20 minuter. Därefter blir det kurslitteratur som jag ska skumma igenom och sedan lägga mig.
Jag har planerat att lägga av med min bokläsning som jag hade inför HP. Istället kommer jag lämna tillbaka böckerna som jag lånat till biblioteket och fokusera på kurslitteraturen, som består av engelska och svenska.
Imorgon kommer dagen vara tajt, men jag ska försöka att åtminstone repetera ordlistorna och läsa ungefär 1-2h från kurslitteraturen. Om jag har tid kommer jag göra ett LÄS- och ELF-prov.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för KVA-plutonen har gått.
2015-09-02 Onsdag
8/10 - Aritmetik
10/10 - Algebra
8/10 - Geometri
8/10 - Funktionslära
7/10 - Statistik
Medelvärdet = 8,2/10 (ger ett snitt på 16/20) Det finns mycket mer att förbättra på KVA. Jag har legat på 16/20 sedan jag börjat med KVA programmet. Samtidigt måste jag påpeka att jag KVA-programmet är oerhört omfattande och därför har jag väldigt mycket att arbeta utifrån. Förhoppningsvis lär mina misstag minska och mitt sätt att lösa uppgifterna effektiviseras både kvalitativt och tidsmässigt ju fler uppgifter jag gör.
Förutom KVA repeterade jag 3 stycken ordlistor, och här finns inget intressant att säga förutom att en repetition skedde. Det bör lyftas fram att själva repetitionen i sig är det viktigast och inte hur många rätt/fel man får procentmässigt. Självklart talar siffrorna för hur man ligger till, men om man utgår ifrån ett inlärningsperspektiv är repetitionen det viktigaste, i vart fall enligt mig, när det kommer till ordnötning.
Jag har lagt av helt och hållet med min bokläsning och ägnar mig åt att läsa kurslitteraturen. Det är betydligt mer läsning än tidigare, men det ställer också högre krav på förståelse jämfört med när jag läste för rekreations skull eftersom det jag innehållet som jag läser kommer att tenteras. Det positiva är att det bådar väldigt gott för den verbala delen eftersom läsandet sker både på engelska och svenska.
Jag kommer snart att skriva ett nytt, men ändå gammalt, prov, och med det menar jag ett gammalt prov från de nyare proven (år 2011+). Meningen är att se hur jag ligger till för att sedan besluta om jag ska omdefiniera målet, eller förändra schemat och innehållet. Jag kanske inte behöver göra något, men det återstå att se.
Nu är det läggdags. Ha det bra gott folk och fortsätt följa ert schema. Dagen ni skriver provet kommer ni ångra att ni inte använde varenda fria sekund till att repetera inför HP.
2015-09-02 Onsdag
8/10 - Aritmetik
10/10 - Algebra
8/10 - Geometri
8/10 - Funktionslära
7/10 - Statistik
Medelvärdet = 8,2/10 (ger ett snitt på 16/20) Det finns mycket mer att förbättra på KVA. Jag har legat på 16/20 sedan jag börjat med KVA programmet. Samtidigt måste jag påpeka att jag KVA-programmet är oerhört omfattande och därför har jag väldigt mycket att arbeta utifrån. Förhoppningsvis lär mina misstag minska och mitt sätt att lösa uppgifterna effektiviseras både kvalitativt och tidsmässigt ju fler uppgifter jag gör.
Förutom KVA repeterade jag 3 stycken ordlistor, och här finns inget intressant att säga förutom att en repetition skedde. Det bör lyftas fram att själva repetitionen i sig är det viktigast och inte hur många rätt/fel man får procentmässigt. Självklart talar siffrorna för hur man ligger till, men om man utgår ifrån ett inlärningsperspektiv är repetitionen det viktigaste, i vart fall enligt mig, när det kommer till ordnötning.
Jag har lagt av helt och hållet med min bokläsning och ägnar mig åt att läsa kurslitteraturen. Det är betydligt mer läsning än tidigare, men det ställer också högre krav på förståelse jämfört med när jag läste för rekreations skull eftersom det jag innehållet som jag läser kommer att tenteras. Det positiva är att det bådar väldigt gott för den verbala delen eftersom läsandet sker både på engelska och svenska.
Jag kommer snart att skriva ett nytt, men ändå gammalt, prov, och med det menar jag ett gammalt prov från de nyare proven (år 2011+). Meningen är att se hur jag ligger till för att sedan besluta om jag ska omdefiniera målet, eller förändra schemat och innehållet. Jag kanske inte behöver göra något, men det återstå att se.
Nu är det läggdags. Ha det bra gott folk och fortsätt följa ert schema. Dagen ni skriver provet kommer ni ångra att ni inte använde varenda fria sekund till att repetera inför HP.