VT 2014 uppgift 17
VT 2014 uppgift 17
y=x^2
Kvantitet I: y
Kvantitet II: -1
A I är större än II
B II är större an I
C I=II
D Informationen otillräcklig
När jag gjorde denna, testade jag x=-3, -3^2=-6, y=-6, sen x=1, 1^2=1, y=1, därav svar d. Men detta var dock fel.
Är det så att man drar roten ur x^2, och sen roten ur y, och således måste y>0 eftersom man inte kan dra roten ur ett negativt tal?
Kan någon vara snäll och förklara?
Kvantitet I: y
Kvantitet II: -1
A I är större än II
B II är större an I
C I=II
D Informationen otillräcklig
När jag gjorde denna, testade jag x=-3, -3^2=-6, y=-6, sen x=1, 1^2=1, y=1, därav svar d. Men detta var dock fel.
Är det så att man drar roten ur x^2, och sen roten ur y, och således måste y>0 eftersom man inte kan dra roten ur ett negativt tal?
Kan någon vara snäll och förklara?
Re: VT 2014 uppgift 17
Är rätt svar A? Jag tänker oavsett om x är negativt eller positivt så kommer y alltid vara större än noll, eftersom det är en jämn exponent på x.Whoff skrev:y=x^2
Kvantitet I: y
Kvantitet II: -1
A I är större än II
B II är större an I
C I=II
D Informationen otillräcklig
När jag gjorde denna, testade jag x=-3, -3^2=-6, y=-6, sen x=1, 1^2=1, y=1, därav svar d. Men detta var dock fel.
Är det så att man drar roten ur x^2, och sen roten ur y, och således måste y>0 eftersom man inte kan dra roten ur ett negativt tal?
Kan någon vara snäll och förklara?
Re: VT 2014 uppgift 17
Men -5^2=-10 o (-5)^2= 10.haijak skrev:Är rätt svar A? Jag tänker oavsett om x är negativt eller positivt så kommer y alltid vara större än noll, eftersom det är en jämn exponent på x.Whoff skrev:y=x^2
Kvantitet I: y
Kvantitet II: -1
A I är större än II
B II är större an I
C I=II
D Informationen otillräcklig
När jag gjorde denna, testade jag x=-3, -3^2=-6, y=-6, sen x=1, 1^2=1, y=1, därav svar d. Men detta var dock fel.
Är det så att man drar roten ur x^2, och sen roten ur y, och således måste y>0 eftersom man inte kan dra roten ur ett negativt tal?
Kan någon vara snäll och förklara?
Det måste väl betyda att y kan både vara -10 och 10, beroende på om man sätter dit en parantes eller inte? Är jag helt ute och clycklar? Så måste man alltid sätta ut en parantes när man sätter in ett tal i en variabel med en exponent?
Re: VT 2014 uppgift 17
Jag tror jag förstår vad du menar. Men i talet är det ingen parantes given, det står endast y=x^2 vilket innebär att y inte kan vara negativt. Om det hade stått y=-(x^2) så hade svaret på uppgiften varit D eftersom y då blir negativt men vi vet inte hur mycket. Man ska inte lägga till egen information i uppgiften, då blir svaret fel. Man ska endast utgå ifrån den angivna informationen Hade jag rätt med att svaret var A?Whoff skrev:Men -5^2=-10 o (-5)^2= 10.haijak skrev:Är rätt svar A? Jag tänker oavsett om x är negativt eller positivt så kommer y alltid vara större än noll, eftersom det är en jämn exponent på x.Whoff skrev:y=x^2
Kvantitet I: y
Kvantitet II: -1
A I är större än II
B II är större an I
C I=II
D Informationen otillräcklig
När jag gjorde denna, testade jag x=-3, -3^2=-6, y=-6, sen x=1, 1^2=1, y=1, därav svar d. Men detta var dock fel.
Är det så att man drar roten ur x^2, och sen roten ur y, och således måste y>0 eftersom man inte kan dra roten ur ett negativt tal?
Kan någon vara snäll och förklara?
Det måste väl betyda att y kan både vara -10 och 10, beroende på om man sätter dit en parantes eller inte? Är jag helt ute och clycklar? Så måste man alltid sätta ut en parantes när man sätter in ett tal i en variabel med en exponent?
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 61
- Blev medlem: mån 07 apr, 2014 14:40
Re: VT 2014 uppgift 17
Det är skillnad på -x upphöjt till 2 och x upphöjt till 2. På den första kan det ge både negativ eller postivit men på den andra bara positivt.Whoff skrev:Men -5^2=-10 o (-5)^2= 10.haijak skrev:Är rätt svar A? Jag tänker oavsett om x är negativt eller positivt så kommer y alltid vara större än noll, eftersom det är en jämn exponent på x.Whoff skrev:y=x^2
Kvantitet I: y
Kvantitet II: -1
A I är större än II
B II är större an I
C I=II
D Informationen otillräcklig
När jag gjorde denna, testade jag x=-3, -3^2=-6, y=-6, sen x=1, 1^2=1, y=1, därav svar d. Men detta var dock fel.
Är det så att man drar roten ur x^2, och sen roten ur y, och således måste y>0 eftersom man inte kan dra roten ur ett negativt tal?
Kan någon vara snäll och förklara?
Det måste väl betyda att y kan både vara -10 och 10, beroende på om man sätter dit en parantes eller inte? Är jag helt ute och clycklar? Så måste man alltid sätta ut en parantes när man sätter in ett tal i en variabel med en exponent?
Re: VT 2014 uppgift 17
Whoff du beräknar x^2 fel, du skriver det som om det vore 2*x.
x^2 där x=-5 blir (-5)^2 = -5 * -5 = 25. Inte -10.
Negativt multiplicerat med negativt blir positivt, och positivt multiplicerat med positivt blir positivt.
Därför kan aldrig x^2 vara negativ, det finns inget reellt värde på x som tillåter detta.
Ifall potensen är ett jämnt tal så kan aldrig x^n vara negativ, ifall potensen är udda så kan x^n både vara negativ och positiv.
x^50 --> alltid positiv, eftersom x^50 = (x^2)^25.
x^51 --> kan vara både och, eftersom x^51 = x * (x^2)^25.
osv.
x^2 där x=-5 blir (-5)^2 = -5 * -5 = 25. Inte -10.
Negativt multiplicerat med negativt blir positivt, och positivt multiplicerat med positivt blir positivt.
Därför kan aldrig x^2 vara negativ, det finns inget reellt värde på x som tillåter detta.
Ifall potensen är ett jämnt tal så kan aldrig x^n vara negativ, ifall potensen är udda så kan x^n både vara negativ och positiv.
x^50 --> alltid positiv, eftersom x^50 = (x^2)^25.
x^51 --> kan vara både och, eftersom x^51 = x * (x^2)^25.
osv.
Re: VT 2014 uppgift 17
-10 ska givetvis vara -25
Det jag inte fårstår är hur x^2 aldrig kan vara ett negativt tal? Att negativt * negtivt är positivt, det är jag med på. Men jag har fått lära mig att utan parantes dvs. -5^2= -5 * 5= -25
Är detta felaktigt?
Och ja, svaret är A haiijak
Det jag inte fårstår är hur x^2 aldrig kan vara ett negativt tal? Att negativt * negtivt är positivt, det är jag med på. Men jag har fått lära mig att utan parantes dvs. -5^2= -5 * 5= -25
Är detta felaktigt?
Och ja, svaret är A haiijak
Re: VT 2014 uppgift 17
Visst om talet redan står som -5^2, då blir det -25, men nu står det x^2, inte -x^2.
Alla värden som du sätter att x är blir upphöjt med två, t.ex om x = 25 + 8p.
och
y = x^2 = x * x
så blir y = (25 + 8p)^2.
Så man kan se det som att det existerar en inbygd parantes.
ifall
y = -x^2 = -1 * x * x
så blir y = -(25 + 8p)^2.
Alla värden som du sätter att x är blir upphöjt med två, t.ex om x = 25 + 8p.
och
y = x^2 = x * x
så blir y = (25 + 8p)^2.
Så man kan se det som att det existerar en inbygd parantes.
ifall
y = -x^2 = -1 * x * x
så blir y = -(25 + 8p)^2.
Re: VT 2014 uppgift 17
Bara för att förtyliga lite, ska man se det som att x aldrig kan vara ett negativt tal, eller som att det finns en inbyggd parantes? dvs om det står x och inte -x, kan man bara stoppa in positiva värden? och vice versa om det står -x kan man bara stoppa in negativa värden? Gäller detta all matimatik gällande variabler?Jimbo skrev:Visst om talet redan står som -5^2, då blir det -25, men nu står det x^2, inte -x^2.
Alla värden som du sätter att x är blir upphöjt med två, t.ex om x = 25 + 8p.
och
y = x^2 = x * x
så blir y = (25 + 8p)^2.
Så man kan se det som att det existerar en inbygd parantes.
ifall
y = -x^2 = -1 * x * x
så blir y = -(25 + 8p)^2.
Lite off topic, när det står -x^2, kan väl svaret enbart bli negativt? t.ex. -(-3^2)=-(-3*-3)=-(9)= -9, korrekt?
Re: VT 2014 uppgift 17
Du ska se det som att det existerar en inbygd parantes.
Står det y = x^2, så kommer alla värden du ersätter x med att vara inom parantes och upphöjas till två, och alla värden är alltså alla möjliga tal, även negativa.
Man kan alltså skriva att (x)^2 = x^2, det är ingen skillnad på dem.
Tänkt även såhär (ifall) det står ett minustecken framför något tal eller någon variabel så ska du alltid se det som om det vore en faktor av minus ett.
t.ex
y = -x^2 = -1 * x^2
Ifall det hade stått y = (-x)^2 så hade det blivit (-1)^2*x^2 = 1 * x^2 = x^2.
Man kan även säga där att x^2 = a, då blir -x^2 = -a = -1 * a.
Och eftersom vi vet att a = x^2 bara kan vara positivt så blir -a = -1 * x^2 alltid negativt precis som du sa.
Står det y = x^2, så kommer alla värden du ersätter x med att vara inom parantes och upphöjas till två, och alla värden är alltså alla möjliga tal, även negativa.
Man kan alltså skriva att (x)^2 = x^2, det är ingen skillnad på dem.
Tänkt även såhär (ifall) det står ett minustecken framför något tal eller någon variabel så ska du alltid se det som om det vore en faktor av minus ett.
t.ex
y = -x^2 = -1 * x^2
Ifall det hade stått y = (-x)^2 så hade det blivit (-1)^2*x^2 = 1 * x^2 = x^2.
Man kan även säga där att x^2 = a, då blir -x^2 = -a = -1 * a.
Och eftersom vi vet att a = x^2 bara kan vara positivt så blir -a = -1 * x^2 alltid negativt precis som du sa.
Re: VT 2014 uppgift 17
Jimbo skrev:Du ska se det som att det existerar en inbygd parantes.
Står det y = x^2, så kommer alla värden du ersätter x med att vara inom parantes och upphöjas till två, och alla värden är alltså alla möjliga tal, även negativa.
Man kan alltså skriva att (x)^2 = x^2, det är ingen skillnad på dem.
Tänkt även såhär (ifall) det står ett minustecken framför något tal eller någon variabel så ska du alltid se det som om det vore en faktor av minus ett.
t.ex
y = -x^2 = -1 * x^2
Ifall det hade stått y = (-x)^2 så hade det blivit (-1)^2*x^2 = 1 * x^2 = x^2.
Man kan även säga där att x^2 = a, då blir -x^2 = -a = -1 * a.
Och eftersom vi vet att a = x^2 bara kan vara positivt så blir -a = -1 * x^2 alltid negativt precis som du sa.
Tack Jimbo, för alla dina utförliga svar på mina(många) frågor. Det uppskattas hjärltigt. Och ett stort tack till alla som har bidragit i tråden.
Re: VT 2014 uppgift 17
Fast -5^2 = 25Jimbo skrev:Visst om talet redan står som -5^2, då blir det -25.
Re: VT 2014 uppgift 17
Nej, Jimbo har rätt.Granbjörn skrev:Fast -5^2 = 25Jimbo skrev:Visst om talet redan står som -5^2, då blir det -25.
Re: VT 2014 uppgift 17
Edit , my bad. Ser att det vart en parentesdiskussion, trodde han syftade (-5)^2Michster skrev:Nej, Jimbo har rätt.Granbjörn skrev:Fast -5^2 = 25Jimbo skrev:Visst om talet redan står som -5^2, då blir det -25.
Skämmes till mig
Senast redigerad av Granbjörn den mån 13 okt, 2014 21:54, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VT 2014 uppgift 17
(-5)^2 = 25 men -5^2 = -25.Granbjörn skrev:hur menar du nu?
Det är skillnad.