DTK vt09 uppg 20

Diskussioner kring DTK-delen samt DTK-uppgifter
Skriv svar
bengan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 29 mar, 2009 15:37

DTK vt09 uppg 20

Inlägg av bengan »

Förstår inte denna uppgift e helt fel ute någon som kan hjälpa? :)
Användarens profilbild
Emiliio
Stammis
Stammis
Inlägg: 431
Blev medlem: ons 14 feb, 2007 1:00

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av Emiliio »

på den uppg så skulle man räkna ut hur mycket index hade ökat med i procent. har för mig att index höjdes från ~165 till ~225 vilket är med ungefär 35%
Användarens profilbild
Pixies
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 39
Blev medlem: sön 29 mar, 2009 18:30
Ort: Stockholm

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av Pixies »

Som Emiliio sade, bara att hitta exportvärdesgrafen i tabellen, kolla ökningen mellan de efterfrågade åren och räkna ut det. Personligen hade jag litet ont om tid, mätte bara i tabellen och tyckte det såg ut som ungefär en tredjdel. 8-)
Användarens profilbild
chimelle
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 1:00

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av chimelle »

Förstår inte heller uppgiften och inte heller förklaringarna... någon som kan hjälpa?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av empezar »

Här är provet:

http://www8.umu.se/edmeas/hprov/09a/dtk.pdf

Titta vilken av linjerna som visar exportvärde (den streckade med lite längre streck). Leta upp 1873 och 1874 i diagrammet.

1873 har värdet ~165.
1874 har värdet ~225.

Du ska alltså räkna ut 225/165.

Börja på 165 och lägg till 16,5 (vilket är 10 procent av 165) tills du inte får plats med fler.

165 + 16,5 =
181,5 + 16,5 =
198 + 16,5 =
214,5

Nu får vi bara plats med 9,5 till, vilket innebär att exportvärdet ökade mindre än 40% men mer än 30% mellan 1873 och 1874. Svar A ger 25%, svar B ger 35%, svar C ger 45%. Svaret är alltså ganska tydligt ett B.
Användarens profilbild
Wait
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 1:00

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av Wait »

Bra förklaring Empezar, kan du ta uppgift 19 också?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av empezar »

Wait, om du startar en ny tråd kan du nog få hjälp med uppgiften.

Det blir lättare att hitta lösningar på uppgifter om varje uppgift har en egen tråd.
Mrpotatoehead
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 05 jun, 2015 21:47

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av Mrpotatoehead »

empezar skrev:Här är provet:

http://www8.umu.se/edmeas/hprov/09a/dtk.pdf

Titta vilken av linjerna som visar exportvärde (den streckade med lite längre streck). Leta upp 1873 och 1874 i diagrammet.

1873 har värdet ~165.
1874 har värdet ~225.

Du ska alltså räkna ut 225/165.

Börja på 165 och lägg till 16,5 (vilket är 10 procent av 165) tills du inte får plats med fler.

165 + 16,5 =
181,5 + 16,5 =
198 + 16,5 =
214,5

Nu får vi bara plats med 9,5 till, vilket innebär att exportvärdet ökade mindre än 40% men mer än 30% mellan 1873 och 1874. Svar A ger 25%, svar B ger 35%, svar C ger 45%. Svaret är alltså ganska tydligt ett B.

Hej,
någon som kan hjälpa mig med att förstå index? Varför tar man 225/165 och inte 225-165? Är inte index i procent?
Tacksam för svar!
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av empezar »

Mrpotatoehead skrev:någon som kan hjälpa mig med att förstå index? Varför tar man 225/165 och inte 225-165? Är inte index i procent?
Tacksam för svar!
För att få fram hur mycket större (i procent) 225 är jämfört med 165 så tar man 225/165. Om du tar 225-165 får du 50, vilket inte säger dig någonting eftersom procent i siffror skrivs (exempelvis) 0,35 för 35 procent.

I vårt fall blir 225/165 = 1,3636... vilket är är 136,36 %. Den siffran betyder att 225 är 36,36 % större än 165. Man tar alltid bort 100 % från resultatet när man pratar om hur mycket större ett värde är jämfört med ett annat, annars får man fel resultat. Om man i stället pratar om hur mycket mindre en siffra är jämfört med en annan siffra tar man exempelvis 80/100 och får 0,8. För att få fram hur många procent minskning det motsvarar tar man då 1-0,8 (alltså 100 % - 80 %) och får 0,2 eller 20 procent.

Index handlar om att normalisera ett ursprungsvärde till 100 för att underlätta beräkning och tydliggöra förändringar över tid.

Säg att vi år 1996 hade 25 mjölkkossor på gården (ursäkta exemplet). Om vi två år senare har 27 mjölkkossor, hur många procent fler kossor är det? Det är svårt att säga. Om vi då normaliserar 25 till att motsvara 100 index, kan vi i stället säga att vi hade 100 index kossor 1996, och två år senare hade vi 27 * 4 = 108 index kossor. 108 är ju ganska tydligt 8 procent större än 100. Anledningen till att vi tar * 4 är för att vi behövde räkna 25 * 4 för att få fram 100 index. Då ska _samtliga_ andra siffror också multipliceras med 4 för att få fram deras motsvarande indexvärde.

Ett annat område, som kanske är mer lämpat för användning av index, är priser. Här kan du se hur mycket priserna på bostäder ökat i Sverige sedan 1986: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Eko ... adspriser/

Som du ser är det här tydligare än att använda sig av kronor. Särskilt eftersom index blir lättare att justera efter inflation. Det ser ju konstigt ut om dagens priser i kronor skulle justeras efter inflation, då skulle snittpriset på en lägenhet i Uppsala vara 5 miljoner eller dylikt. Med index kan man representera detta på ett mer trovärdigt sätt.
Användarens profilbild
admin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 2241
Blev medlem: tor 31 maj, 2007 20:31

Re: DTK vt09 uppg 20

Inlägg av admin »

VIP-medlemmar har även åtkomst till Sveriges största databas med förklaringar till gamla högskoleprovuppgifter.

Här är förklaringen till denna uppgift: http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... vet#0dtk20
Skriv svar