Fler än 244 000 nöjda studenter!
Mer än 19 års erfarenhet!
Alla coacher har 2.00!
Skulle någon kunna förklara på ett annat sätt hur Kvantitet II blir x^2? Står lite still här nämligen..admin skrev:Uppgift 22 - Kvantitativ del.
Från studera.nu:s övningsprov inför det nya högskoleprovet.
Publicerat av Högskoleverket.
Kvantitet I:
Här kan vi skriva om (1/x)^2 till 1/(x^2).
Kvantitet II:
Här kan vi också skriva om uttrycket (1/x)^(-2).
[center](1/x)^(-2) =
1/((1/x)^2) =
1/(1/(x^2)) =
x^2[/center]
Vi kan då se att om x = 1 skulle båda kvantiteterna få värdet 1. Skulle x = 2 skulle dock kvantiteternas värden skilja sig åt.
x = 1
Kvantitet I: 1
Kvantitet II: 1
x = 2
Kvantitet I: 1/4
Kvantitet II: 4
Vi kan därför inte säga vilken av kvantiteterna som är störst eftersom det skiftar med värdet på x. Rätt svar är därför D.
Exponenter är riktigt kluriga. Det var den enkla logiken som brast, men NU förstår jag. Man inverterar, det hade jag glömt...JohnGalt skrev:Eftersom tack vare den negativa exponenten i 1/x)^(-2)blir hela talet en nämnare. Alltså 1/(talet i fråga) - i det här fallet 1/(1/x^2). (negativa exponenten försvinner eftersom vi har hela talet i en nämnare). Med enkel logik är 1/(1/x^2)= x^2.
Hoppas att det blev klarare. Exponenter är kluriga :/
Kan du ge några enkla förslag på detta? Hjärnsläpp såhär på en Lördag..JohnGalt skrev:Eftersom tack vare den negativa exponenten i 1/x)^(-2)blir hela talet en nämnare. Alltså 1/(talet i fråga) - i det här fallet 1/(1/x^2). (negativa exponenten försvinner eftersom vi har hela talet i en nämnare). Med enkel logik är 1/(1/x^2)= x^2.
Hoppas att det blev klarare. Exponenter är kluriga :/
13/4 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 9/1 kl. 8:00
Stänger senast 16/1 kl. 23:59