Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Postat: sön 19 jul, 2015 15:45
Som rubriken lyder tänker jag införa offensiv mot högskoleprovet under slutet av oktober. Planen är att erövra 1,5 territoriet som ligger bra positionerat i fiendens bas, men som ger mig en strategisk fördel för att ta mig in på läkarprogrammet. För att uppnå mitt mål kommer att jag försöka hitta den svaga länken hos fienden och hos min armé. Nedan kommer ni läsa de delar jag kommer att förnya och lägga mer resurser på och hur de tidigare frammarscherna har gått i de tidigare offensiverna.
Jag har tidigare gjort lyckade erövringar av Högskoleprovet, senast i vår. Det har varit en lång resa men i krig så kan det ta tid och därför får jag uppoffra min fritid till att använda tiden på rätt sätt. Jag genomgick en grundövning inför vårens offensiv mot 1,8, men jag stannade vid 1,6 på grund av fel i planeringen och ett underskattande av vissa delar av fiendens försvar, gäller främst NOG-roteln och stora delar av verbala bataljonen. En stor del av misslyckandet av frammarschen till 1.8 var bristen på underrättelsetjänst hos fienden, alltså den verbala bataljonen. Tiden för grundutbildningen (två månader), som innefattade repetition av hela armén, var oerhört kort och därför var jag tvungen att prionerna vissa delar av armén över andra, vilket förklarar varför det gick bra för vissa medan för andra sämre.
Kvantitativa bataljonen
Som ni säkert ser så har jag genomgått en helt ny moderninseringsprocess av armén som fortfarande pågår. Ganska nyligen beställde jag en rapport om vad infanteriet (kvantitativa) exakt behövde förnyelse i och vad som brister. Det visade sig den svaga länken hos min armé var geometri, förhållande och rörelseuppgifter. Dessa delar ska jag lägga lite mer fokus på hos infanteriet. NOG, som ansvarar för avläsning av fiendens rörelser, har också en del brister som jag måste ta itu med. Här planerar jag att göra så många uppgifter som möjligt och försöka formulera problemlösning i ekvationsform. Detta kommer att hjälpa NOG-roteln att läsa av problemet och hitta lösningen utan att lägga mycket tid på att formulera då tänker kommer att sitta inne. DTK-roteln har gjort bra ifrån i den senaste offensiven och därför är jag nöjd med kunskaperna som roteln besitter. Däremot ska jag försöka utveckla DTK-rotelns expertis då denna del utgör en stor och viktig del av fiendens armé.
Jag är någorlunda nöjd med XYZ och KVA trupperna. Jag vill däremot ha en stabil XYZ och KVA trupp vilket innebär att jag får utgå ifrån vad rapporternen som jag tidigare nämnde pekade på för brister, nämligen geometri, förhållande och rörelseuppgifter. Därutöver kommer XYZ och KVA trupperna fortsätta genomgå likartade övningar (repetitioner av uppgifter) som inför den tidigare offensiven.
Verbala bataljonen.
Här planerar jag att lägga större vikt på än vad jag gjorde inför den senaste offensiven. Det kommer att handla om en upptrappning av informationshämtning i form av läsning av olika artiklar och böcker som kommer ge mig insyn i hur fiendens defensiva strategier ser ut. Vad menar jag med det? Grundmålet är att förstå texternas budskap och identifiera typ av text (debatt, krönika osv) för att kunna följa texten resonemang och därmed avslöja hur fienden har byggt upp sitt försvarsverk. Förhoppningsvis kommer detta att leda till att jag kommer att oskadliggöra stora delar av fiendens defensiva system. Problemet som jag har, och som troligtvis många fler här har, är att jag tenderar att tappa koncentrationen när jag läser tråkiga texter och därmed tappa fokus helt och hållet. Detta är ett stort problem då det riskerar att dra över på andra delar av provet. Jag kan läsa texter och förstå allting utan problem när det är ett ämne som jag intresserar mig för eftersom jag vet ungefär vad det kommer att handla om. Därför gäller det för mig att hela tiden ställa frågan i bakgrunden ”Vad kommer hen diskutera och vad är meningen med texten”? Eller ”vad vill författaren att jag ska förstå”?
Ord-roteln lär få mindre fokusering jämfört med de andra delarna. Däremot kommer utbildningen för ord-roteln att fortgå, nämligen en fortsatt repetition av ordlistorna och orden som jag nappar under läsutbildningen.
ELF och MEK – trupperna samverkar mycket med både ord-roten och läs-roteln och därför är uppgifterna som de innehar nästan identiska. Därför blir det inte speciellt utbildning för de, utan snarare blir det läsning av engelska artiklar för ELF och repetition av ord för MEK. Dessa delar, trots att de brister i jämförelse med andra trupper i verbala bataljonen så är de beroende utav varandra och därför räcker det med fokusering på läs-och ordroteln.
Jag har tidigare gjort lyckade erövringar av Högskoleprovet, senast i vår. Det har varit en lång resa men i krig så kan det ta tid och därför får jag uppoffra min fritid till att använda tiden på rätt sätt. Jag genomgick en grundövning inför vårens offensiv mot 1,8, men jag stannade vid 1,6 på grund av fel i planeringen och ett underskattande av vissa delar av fiendens försvar, gäller främst NOG-roteln och stora delar av verbala bataljonen. En stor del av misslyckandet av frammarschen till 1.8 var bristen på underrättelsetjänst hos fienden, alltså den verbala bataljonen. Tiden för grundutbildningen (två månader), som innefattade repetition av hela armén, var oerhört kort och därför var jag tvungen att prionerna vissa delar av armén över andra, vilket förklarar varför det gick bra för vissa medan för andra sämre.
Kvantitativa bataljonen
Som ni säkert ser så har jag genomgått en helt ny moderninseringsprocess av armén som fortfarande pågår. Ganska nyligen beställde jag en rapport om vad infanteriet (kvantitativa) exakt behövde förnyelse i och vad som brister. Det visade sig den svaga länken hos min armé var geometri, förhållande och rörelseuppgifter. Dessa delar ska jag lägga lite mer fokus på hos infanteriet. NOG, som ansvarar för avläsning av fiendens rörelser, har också en del brister som jag måste ta itu med. Här planerar jag att göra så många uppgifter som möjligt och försöka formulera problemlösning i ekvationsform. Detta kommer att hjälpa NOG-roteln att läsa av problemet och hitta lösningen utan att lägga mycket tid på att formulera då tänker kommer att sitta inne. DTK-roteln har gjort bra ifrån i den senaste offensiven och därför är jag nöjd med kunskaperna som roteln besitter. Däremot ska jag försöka utveckla DTK-rotelns expertis då denna del utgör en stor och viktig del av fiendens armé.
Jag är någorlunda nöjd med XYZ och KVA trupperna. Jag vill däremot ha en stabil XYZ och KVA trupp vilket innebär att jag får utgå ifrån vad rapporternen som jag tidigare nämnde pekade på för brister, nämligen geometri, förhållande och rörelseuppgifter. Därutöver kommer XYZ och KVA trupperna fortsätta genomgå likartade övningar (repetitioner av uppgifter) som inför den tidigare offensiven.
Verbala bataljonen.
Här planerar jag att lägga större vikt på än vad jag gjorde inför den senaste offensiven. Det kommer att handla om en upptrappning av informationshämtning i form av läsning av olika artiklar och böcker som kommer ge mig insyn i hur fiendens defensiva strategier ser ut. Vad menar jag med det? Grundmålet är att förstå texternas budskap och identifiera typ av text (debatt, krönika osv) för att kunna följa texten resonemang och därmed avslöja hur fienden har byggt upp sitt försvarsverk. Förhoppningsvis kommer detta att leda till att jag kommer att oskadliggöra stora delar av fiendens defensiva system. Problemet som jag har, och som troligtvis många fler här har, är att jag tenderar att tappa koncentrationen när jag läser tråkiga texter och därmed tappa fokus helt och hållet. Detta är ett stort problem då det riskerar att dra över på andra delar av provet. Jag kan läsa texter och förstå allting utan problem när det är ett ämne som jag intresserar mig för eftersom jag vet ungefär vad det kommer att handla om. Därför gäller det för mig att hela tiden ställa frågan i bakgrunden ”Vad kommer hen diskutera och vad är meningen med texten”? Eller ”vad vill författaren att jag ska förstå”?
Ord-roteln lär få mindre fokusering jämfört med de andra delarna. Däremot kommer utbildningen för ord-roteln att fortgå, nämligen en fortsatt repetition av ordlistorna och orden som jag nappar under läsutbildningen.
ELF och MEK – trupperna samverkar mycket med både ord-roten och läs-roteln och därför är uppgifterna som de innehar nästan identiska. Därför blir det inte speciellt utbildning för de, utan snarare blir det läsning av engelska artiklar för ELF och repetition av ord för MEK. Dessa delar, trots att de brister i jämförelse med andra trupper i verbala bataljonen så är de beroende utav varandra och därför räcker det med fokusering på läs-och ordroteln.