Mitt sista Högskoleprov
Postat: sön 29 mar, 2015 8:29
Mål:
- Öka förståelsen för ordens uppbyggnad
- Öka ordförrådet
- Behärska förståelsen för meningsbyggnaden
- Öka läsförståelsen
- Öka läshastigheten
- Behärska matematiken för kurs A och B
- Öka uträkningshastigheten
- Börja med 4h pluggdagar, öka med tiden till 8h
Mål resultat på provet:
Xyz 24/24
Kva 20/20
Nog 10/12
Dtk 20/24
Ord 20/20
Mek 16/20
Läs 15/20
Elf 20/20
Schema:
Måndag: 3 Ordlistor ORD, 100 MEK, Prefix, sufix, morfen.
Tisdag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
Onsdag: 3 provdelar LÄS, 3 kolumner på hpg ELF
Torsdag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
Fredag: 3 Ordlistor ORD, 100 MEK, Prefix, sufix, morfen.
Lördag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
Söndag: 3 provdelar LÄS, 3 kolumner på hpg ELF
Måndag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
LÄS;
Gör 1 LÄS-prov varannan dagen, läs helt enkelt texten och svara på frågorna.
1. Börja med att inte ha någon tidspress, ta min tid och försök få alla rätt.
2. När jag har lyckas med att få bra poäng flera gånger i rad. Så börjar jag med tidspress.
3. Analysen: I analysen så går jag igenom samtliga provfrågor, inte bara de jag fick fel på utan även de jag fick rätt på. Det beror dels på att jag kan ha halvt gissat och fått rätt, men framförallt är det viktigt för att jag ska få en förståelse för vad exakt det är som gör att just det svaret är rätt.
I analysen ställer jag mig frågor som:
- Var i texten kan jag hitta stöd för det här svaret?
- Vad är det som gör att dem andra svarsalternativen är fel? (gå igenom samtliga alternativ)
- Vad var det jag missade som gjorde att jag svarade fel?
- Jag svarade rätt, men förstod jag verkligen helt varför?
ORD;
1. Gå igenom en ordlista (på 200 ord) 1 gång och förstå vad alla orden betyder, gör mig en bild av vad de betyder.
2. Vänta sedan en kvart och gå igenom alla orden en gång till.
Gå senare på kvällen åter igenom samma ordlista.
3. Sen repeterar orden med 1 veckas mellanrum hela tiden. På det viset etsar jag fast alla HPG's ord i ryggmärgen på mindre än 2 månader.
Ordlistorna samlas sedan i grupper om 4. D.v.s tillslut så kommer jag att plöja igenom 4*200 ord om dagen. Ordlista 1,8,15,22 hamnar i första gruppen, lista 2,9,16,23 i andra gruppen o.s.v.
Typ så här:
Vecka 1:
01 02 03 04 05 06 07
Vecka 2:
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
NOG & DTK;
Gamla prov, här har jag otroligt mycket att hämta när det gäller NOG och DTK poäng. Ett NOG- eller DTK-prov varannan dag, på tid och utan tid, sedan en analys. Här försöker jag komma fram till på vilket sätt jag tänkt fel och också hur jag kan lösa uppgiften snabbare och mer effektivt. Hela tiden försökte jag optimera min lösningsmetoder.
Sammanfattning kvantitativ del:
- Repetera matematik A och B fullständigt och utförligt.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, gå igenom uppgifterna.
- Gör samtliga kvantitativa uppgifter på HP-guiden, gå igenom det som behövs.
- Lär mig snabb och effektiv huvudräkning á "Secrets of Mental Math".
Sammanfattning verbal del:
- Få en så pass fullständig förståelse för ordens beståndsdelar som möjligt.
- Gör en så pass komplett lista som möjligt över alla morfem, prefix, suffix, förled, efterled och dylikt som jag kommer över.
- Läs essäer och dylika texter dagligen, lär mig de ord jag inte kan.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, lär mig alla ord jag inte kan både från texter och ORD-/MEK-delarna.
- Använd HP-guidens verbala funktioner.
- Träna snabbläsning.
- Öka förståelsen för ordens uppbyggnad
- Öka ordförrådet
- Behärska förståelsen för meningsbyggnaden
- Öka läsförståelsen
- Öka läshastigheten
- Behärska matematiken för kurs A och B
- Öka uträkningshastigheten
- Börja med 4h pluggdagar, öka med tiden till 8h
Mål resultat på provet:
Xyz 24/24
Kva 20/20
Nog 10/12
Dtk 20/24
Ord 20/20
Mek 16/20
Läs 15/20
Elf 20/20
Schema:
Måndag: 3 Ordlistor ORD, 100 MEK, Prefix, sufix, morfen.
Tisdag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
Onsdag: 3 provdelar LÄS, 3 kolumner på hpg ELF
Torsdag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
Fredag: 3 Ordlistor ORD, 100 MEK, Prefix, sufix, morfen.
Lördag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
Söndag: 3 provdelar LÄS, 3 kolumner på hpg ELF
Måndag: 4 pomodoro matematiska repetitionen och kvantitativa kursen i kombination med en Matte A bok. 20 XYZ, 20 KVA, 12NOG, 1 DTK prov.
LÄS;
Gör 1 LÄS-prov varannan dagen, läs helt enkelt texten och svara på frågorna.
1. Börja med att inte ha någon tidspress, ta min tid och försök få alla rätt.
2. När jag har lyckas med att få bra poäng flera gånger i rad. Så börjar jag med tidspress.
3. Analysen: I analysen så går jag igenom samtliga provfrågor, inte bara de jag fick fel på utan även de jag fick rätt på. Det beror dels på att jag kan ha halvt gissat och fått rätt, men framförallt är det viktigt för att jag ska få en förståelse för vad exakt det är som gör att just det svaret är rätt.
I analysen ställer jag mig frågor som:
- Var i texten kan jag hitta stöd för det här svaret?
- Vad är det som gör att dem andra svarsalternativen är fel? (gå igenom samtliga alternativ)
- Vad var det jag missade som gjorde att jag svarade fel?
- Jag svarade rätt, men förstod jag verkligen helt varför?
ORD;
1. Gå igenom en ordlista (på 200 ord) 1 gång och förstå vad alla orden betyder, gör mig en bild av vad de betyder.
2. Vänta sedan en kvart och gå igenom alla orden en gång till.
Gå senare på kvällen åter igenom samma ordlista.
3. Sen repeterar orden med 1 veckas mellanrum hela tiden. På det viset etsar jag fast alla HPG's ord i ryggmärgen på mindre än 2 månader.
Ordlistorna samlas sedan i grupper om 4. D.v.s tillslut så kommer jag att plöja igenom 4*200 ord om dagen. Ordlista 1,8,15,22 hamnar i första gruppen, lista 2,9,16,23 i andra gruppen o.s.v.
Typ så här:
Vecka 1:
01 02 03 04 05 06 07
Vecka 2:
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
NOG & DTK;
Gamla prov, här har jag otroligt mycket att hämta när det gäller NOG och DTK poäng. Ett NOG- eller DTK-prov varannan dag, på tid och utan tid, sedan en analys. Här försöker jag komma fram till på vilket sätt jag tänkt fel och också hur jag kan lösa uppgiften snabbare och mer effektivt. Hela tiden försökte jag optimera min lösningsmetoder.
Sammanfattning kvantitativ del:
- Repetera matematik A och B fullständigt och utförligt.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, gå igenom uppgifterna.
- Gör samtliga kvantitativa uppgifter på HP-guiden, gå igenom det som behövs.
- Lär mig snabb och effektiv huvudräkning á "Secrets of Mental Math".
Sammanfattning verbal del:
- Få en så pass fullständig förståelse för ordens beståndsdelar som möjligt.
- Gör en så pass komplett lista som möjligt över alla morfem, prefix, suffix, förled, efterled och dylikt som jag kommer över.
- Läs essäer och dylika texter dagligen, lär mig de ord jag inte kan.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, lär mig alla ord jag inte kan både från texter och ORD-/MEK-delarna.
- Använd HP-guidens verbala funktioner.
- Träna snabbläsning.