Vägen till läkarprogrammet och 2.0
Postat: tis 26 nov, 2013 18:14
Tjenare! Jag är en 17-åring från Göteborg och med drömmen om att bli läkare går jag nu andra året på naturprogrammet. Eftersom jag inte har så många val annat än högskoleprovet så är det ett måste att nu skriva över 1.8 på kommande högskoleprov. För att göra detta lite roligare att sträva efter och för att göra det till någonting speciellt så har jag målet inriktat på 2.0 den 5:e april 2014. Jag har satt ett lägre mål innan, de facto så räcker det med 1.8 men jag har alltid velat vara bland de högsta 0.1 procenten, nu ska jag sluta fega och detta blir mitt mål, 2.0.
Lite om bakgrunden
Min skolgång har alltid varit lite krasslig, men det betyder inte att det har gått dåligt hela tiden. Oftast har jag haft lätt för mig vilket inte medförde något mer än att min frånvaro ökade. Jag gick ut ettan med 5/7 B och 2/7 C. Med denna termin avklarad visste jag att även om jag skulle få A i alla ämnen framöver så skulle läkarantagningen vara svår om inte omöjlig. Så därför började jag tänka lite på andra utbildningar, jag var intresserad av ett tämligen brett område, arkitektur till medicin. Ibland ville jag bli apotekare och sen arkitekt eller civilingenjör. När jag i somras fick reda på att högskoleprovet fanns så väcktes nya hopp om att bli läkare. Detta var ju trots allt min drömutbildning och jag visste att om jag hade tagit något annat kanske jag skulle bli missnöjd och ångra mig.
Jag har annars svårt att bli motiverad i skolan numera, varje dåligt provresultat resulterar i en noceboeffekt som gör att det känns som om jag vore oduglig i ämnet. Så jag tror att fokus på högskoleprovet och allt kommer gå bra, här har jag orken att kämpa.
Anledningen till att jag vill bli läkare är att jag finner det som ett väldigt professionellt yrke där man känner att man gör något vettigt. Jag tycker även att det är intressant att veta hur olika vävnader fungerar och hur mediciner verkar och prata med patienter. Detta är en dröm och jag skulle göra allt för att bli läkare.
Visst har jag andra val och möjligheter, t.ex kan jag läsa upp betygen men det skulle jag inte klara av. Om jag inte fixar det på gymnasiet så tror jag knappast att jag gör det på Komvux. Även om jag skulle få 22.5 där så skulle det fortfarande vara svårt att komma in BII.
Hösten 2013
Jag skrev högskoleprovet i höstas där jag fick 1.4. Detta stör mig inte så mycket för jag vet att jag presterade långt under min nivå på den kvantitativa delen. XYZ, 18 poäng, KVA 15 poäng, NOG 7 poäng, det svider att veta att man fick såhär och den värsta är inte över, DTK, 10 poäng. Detta var katastrof men ändå inte, för jag vet att detta inte riktigt var jag och att nästa gång så skulle det bli 2.0. Jag var nästan säker på att jag skulle skriva 2.0 på matten första gången men dock blev det inte så, självklart blev man ju lite besviken av det.
Ja den verbala då, vad hände där? LÄS, 14, MEK, 15, ELF, 18 och hälften på ORD. Detta var jag mer nöjd med eftersom jag inte trodde att jag skulle få mer än hälften rätt på hela den verbala delen. Här är det också så att allt kräver sin finslipning, ORD är den största då mitt ordförråd är verkligen dåligt. Jag ska faktiskt göra allt jag kan för att öka ORD till nästan, om inte alla rätt.
Det rör sig alltså om en 0.6-poäng höjning till 2.0, detta är någorlunda stor höjning som jag verkligen måste kämpa för. Nu kan jag inte längre ligga i sängen och bordlägga allt.
Strategi för att nå målet
Verbala delen
Här gäller det att hålla ut! Den verbala delen vinner man med ord och läsning och eftersom mitt ordförråd är dåligt och min läsning inte är den absolut bästa för 2.0 så måste det övas på snabbläsning, men först och främst ord så det ryker. Alla ordlistor på HPGuiden och alla ord jag hittar i artiklar/böcker osv. Morfem, för- och efterled och allt annat i paketet också.
Engelskan behöver jag inte slipa på så mycket, de korta texterna och meningskompletteringen på ELF är för lätta och de långa texterna klarar jag av. Eftersom mitt mål är 2.0 så måste jag ha beräknat någonstans runt 19 med 18 som minsta. Ska därför ändå läsa någon bok på engelska då och då och även besöka Economist och försöka läsa så mycket som möjligt bara.
HPGuiden har ju också en massa uppgifter för LÄS, ELF och MEK så alla dessa uppgifter ska jag göra och analysera varenda fel.
Kvantitativa delen
Det här känns lite konstigt för jag tycker det känns som om jag borde ha 2.0 på denna del. Jag fattar inte hur det kom sig att jag hade fått 1.4 denna gången för när jag tittar på uppgifterna så var det ingen riktigt svår. Nu ska jag sluta gnälla över mitt gamla resultat och se framåt istället.
Här gäller DTK, öva på att bli snabb i huvudräkning och tänka rätt och även minska slarvfel. Man måste verkligen vara koncentrerad fullt ut för att få ut något på DTK och det får jag se till att vara på provet. Det är ju massor av poäng här som jag kan ta hem som jag missade i höstas.
Som tur är kan man hålla HP-matten vid liv för här finns en massa uppgifter och jag ska försöka göra hela XYZ och KVA programmet samtidigt som jag tar igen sträcka/hastighet/tid-delen i den kvantitativa kursen. Där missar jag alltid när det kommer upp förhållanden i hastigheter på NOG t.ex.
Ska göra gamla prov med NOG och DTK och även NOG-programmet här på sidan.
Sammanfattning:
Alla 7500 ord samt morfem och gamla ord på HPguiden
Läsa dagligen (blir svårt men ska jobba på det) Pedagogiska Magasinet, Läkartidningen och DN Ledare
Öva snabbläsning
Göra gamla prov och alla uppgifter på HPguiden
Räkna klart XYZ- och KVA-programmet
Göra gamla DTK och NOG
Gå igenom den kvantitativa kursen och titta ifall jag har missat något
Nu kör vi mot 5:e april!
Lite om bakgrunden
Min skolgång har alltid varit lite krasslig, men det betyder inte att det har gått dåligt hela tiden. Oftast har jag haft lätt för mig vilket inte medförde något mer än att min frånvaro ökade. Jag gick ut ettan med 5/7 B och 2/7 C. Med denna termin avklarad visste jag att även om jag skulle få A i alla ämnen framöver så skulle läkarantagningen vara svår om inte omöjlig. Så därför började jag tänka lite på andra utbildningar, jag var intresserad av ett tämligen brett område, arkitektur till medicin. Ibland ville jag bli apotekare och sen arkitekt eller civilingenjör. När jag i somras fick reda på att högskoleprovet fanns så väcktes nya hopp om att bli läkare. Detta var ju trots allt min drömutbildning och jag visste att om jag hade tagit något annat kanske jag skulle bli missnöjd och ångra mig.
Jag har annars svårt att bli motiverad i skolan numera, varje dåligt provresultat resulterar i en noceboeffekt som gör att det känns som om jag vore oduglig i ämnet. Så jag tror att fokus på högskoleprovet och allt kommer gå bra, här har jag orken att kämpa.
Anledningen till att jag vill bli läkare är att jag finner det som ett väldigt professionellt yrke där man känner att man gör något vettigt. Jag tycker även att det är intressant att veta hur olika vävnader fungerar och hur mediciner verkar och prata med patienter. Detta är en dröm och jag skulle göra allt för att bli läkare.
Visst har jag andra val och möjligheter, t.ex kan jag läsa upp betygen men det skulle jag inte klara av. Om jag inte fixar det på gymnasiet så tror jag knappast att jag gör det på Komvux. Även om jag skulle få 22.5 där så skulle det fortfarande vara svårt att komma in BII.
Hösten 2013
Jag skrev högskoleprovet i höstas där jag fick 1.4. Detta stör mig inte så mycket för jag vet att jag presterade långt under min nivå på den kvantitativa delen. XYZ, 18 poäng, KVA 15 poäng, NOG 7 poäng, det svider att veta att man fick såhär och den värsta är inte över, DTK, 10 poäng. Detta var katastrof men ändå inte, för jag vet att detta inte riktigt var jag och att nästa gång så skulle det bli 2.0. Jag var nästan säker på att jag skulle skriva 2.0 på matten första gången men dock blev det inte så, självklart blev man ju lite besviken av det.
Ja den verbala då, vad hände där? LÄS, 14, MEK, 15, ELF, 18 och hälften på ORD. Detta var jag mer nöjd med eftersom jag inte trodde att jag skulle få mer än hälften rätt på hela den verbala delen. Här är det också så att allt kräver sin finslipning, ORD är den största då mitt ordförråd är verkligen dåligt. Jag ska faktiskt göra allt jag kan för att öka ORD till nästan, om inte alla rätt.
Det rör sig alltså om en 0.6-poäng höjning till 2.0, detta är någorlunda stor höjning som jag verkligen måste kämpa för. Nu kan jag inte längre ligga i sängen och bordlägga allt.
Strategi för att nå målet
Verbala delen
Här gäller det att hålla ut! Den verbala delen vinner man med ord och läsning och eftersom mitt ordförråd är dåligt och min läsning inte är den absolut bästa för 2.0 så måste det övas på snabbläsning, men först och främst ord så det ryker. Alla ordlistor på HPGuiden och alla ord jag hittar i artiklar/böcker osv. Morfem, för- och efterled och allt annat i paketet också.
Engelskan behöver jag inte slipa på så mycket, de korta texterna och meningskompletteringen på ELF är för lätta och de långa texterna klarar jag av. Eftersom mitt mål är 2.0 så måste jag ha beräknat någonstans runt 19 med 18 som minsta. Ska därför ändå läsa någon bok på engelska då och då och även besöka Economist och försöka läsa så mycket som möjligt bara.
HPGuiden har ju också en massa uppgifter för LÄS, ELF och MEK så alla dessa uppgifter ska jag göra och analysera varenda fel.
Kvantitativa delen
Det här känns lite konstigt för jag tycker det känns som om jag borde ha 2.0 på denna del. Jag fattar inte hur det kom sig att jag hade fått 1.4 denna gången för när jag tittar på uppgifterna så var det ingen riktigt svår. Nu ska jag sluta gnälla över mitt gamla resultat och se framåt istället.
Här gäller DTK, öva på att bli snabb i huvudräkning och tänka rätt och även minska slarvfel. Man måste verkligen vara koncentrerad fullt ut för att få ut något på DTK och det får jag se till att vara på provet. Det är ju massor av poäng här som jag kan ta hem som jag missade i höstas.
Som tur är kan man hålla HP-matten vid liv för här finns en massa uppgifter och jag ska försöka göra hela XYZ och KVA programmet samtidigt som jag tar igen sträcka/hastighet/tid-delen i den kvantitativa kursen. Där missar jag alltid när det kommer upp förhållanden i hastigheter på NOG t.ex.
Ska göra gamla prov med NOG och DTK och även NOG-programmet här på sidan.
Sammanfattning:
Alla 7500 ord samt morfem och gamla ord på HPguiden
Läsa dagligen (blir svårt men ska jobba på det) Pedagogiska Magasinet, Läkartidningen och DN Ledare
Öva snabbläsning
Göra gamla prov och alla uppgifter på HPguiden
Räkna klart XYZ- och KVA-programmet
Göra gamla DTK och NOG
Gå igenom den kvantitativa kursen och titta ifall jag har missat något
Nu kör vi mot 5:e april!