DTK-hösten 2001 uppgift 9

Diskussioner kring DTK-delen samt DTK-uppgifter
Skriv svar
johlar0312
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 22:45

DTK-hösten 2001 uppgift 9

Inlägg av johlar0312 »

Hejsan!

Skulle vilja ha lite hjälp med denna uppgift!
För det första är jag väldigt dålig på att avgöra när man ska räkna ut andelen av saker och ting. Så om någon har några tips så tar jag gärna emot dem.

Länkar uppgift 9: http://www.studerasmart.nu/wp-content/u ... -HTdtk.pdf

Jag har kommit så långt som att det är ca 1100 av 45-64 åringar inom akutsjukvården och inom psykiatrin med samma åldersgrupp så får jag det till ca 25st.

Men hur räknar jag för att få fram andelen?

Jättetacksam för svar!

/Johan
Mattiasseth
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 15 sep, 2013 11:17
Ort: Göteborg

Re: DTK-hösten 2001 uppgift 9

Inlägg av Mattiasseth »

Uppgift 9:

Det stämmer att det är ca 1100-1200 45-64 åringar inom akutsjukvården.
Men inom psykiatrin är det 200 st! Du tittar på fel diagram. Du ska följa de översta diagrammen. Man måste alltid läsa beskrivningen under diagrammen (den fetstilta) så att man faktiskt vet vad det är diagrammen beskriver/visar.

Alltså du vet att inom akutsjukvården var det ca 1200 och inom psykiatrin 200 st. 1200/200 = 6( alltså 200 "går 6 gånger i 1200) alltså är svaret att det är 6 gånger så många inom akutsjukvården!

Hoppas det var till någon hjälp!
Mattiasseth
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 15 sep, 2013 11:17
Ort: Göteborg

Re: DTK-hösten 2001 uppgift 9

Inlägg av Mattiasseth »

Tror inte riktigt att det är andelen de frågar efter i denna frågan. Andelen är bråk eller procent. Exempelvis formeln Andelen= delen/ det hela. Här frågar de bara efter hur många fler vårdtillfällen den ena gruppen hade jämfört med den andra. Alltså i detta fallet, hur många gånger går talet 200 i 1200? Jo 6 gånger, alltså är den större gruppen 6 gånger fler
johlar0312
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 22:45

Re: DTK-hösten 2001 uppgift 9

Inlägg av johlar0312 »

Mattiasseth:

Tack så mycket för förklaringen!
Ser efter att jag fått rätt siffror att det inte var så svårt att få fram det!

Men vet inte om det beror på att jag är för ivrig när jag tar mig an en DTK-uppgift?

Hur brukar du göra när du får en DTK-uppgift? Är du lugn och metodisk och läser igenom allt så du vet exakt vad allt handlar om eller hur gör du?

/Johan
Mattiasseth
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 15 sep, 2013 11:17
Ort: Göteborg

Re: DTK-hösten 2001 uppgift 9

Inlägg av Mattiasseth »

Oftast är inte DTK uppgifterna speciellt avancerande. Det som kan vara lite krångligt ibland är hur provskaparna medvetet krånglar till frågorna. Men när man väl insett vad det är dom faktiskt frågar efter så brukar det vara ganska grundläggande uträkningar som behövs för att besvara frågan.

Jag förstår vad du menar johlar, det är lätt att bli hetsig och börja slarva när man gör DTK uppgifter. Men två oundgängliga steg som man måste ha i åtanke när man ska lösa en DTK uppgift är, 1)ta det lugnt. Andas ut. Det är lätt att bli överexalterad eller sönderstressad när man sitter där under provet. Jag har tränat mig själv i att faktiskt bli mer lugn på provet. Det går till som så att du, exempelvis när du ska ut och gå någonstans, tänker att du är på väg till provet. Intala dig själv att det kommer gå hur bra som helst, tänk på hur mycket du har förberett dig själv etc. Sen försök att andas ut och ta det lugnt när du går där. Detta kan upprepas också när du pluggar hemma osv. När du klara en uppgifter så lägg detta på minnet. Träng undan alla negativa minnen och känslor du har haft när du inte klarat en uppgift. På så sätt ska du försöka fylla din hjärna med positiva bilder om hur du kommer klara provet galant! Det gäller att bygga upp ett bra självförtroende som du kan plocka fram under själva provdagen!

Steg 2). Det är det mest essentiella och fundamentala steget. Det handlar om att du måste läsa beskrivningen på varje diagram. Oftast är det bara en kort beskrivning som bara tar några sekunder att läsa igenom. Gör du detta så kommer du få en förståelse för vad det är varje diagram visar. Är det flera diagram i en och samma uppgift är det extra viktigt att du gör på detta sättet.

Jag brukar få läsa om frågorna några gånger, för att få att förstå vad det är dom är ute efter.

Ett väldigt bra sätt som beskrivs här på HP guiden är att, innan du börjar läsa frågorna, titta på de olika axlarna. Vad visar x-axeln? vad visar y-axeln? Sen kan du ta en slumpmässig punk i diagrammet och så läser du av vad denna punkten i diagrammet "betyder". När du gjort detta så vet du hur diagrammet är uppbyggt och du har sedan lättare när du ska besvara frågan. Observera att detta steg måste gå ganska snabbt.

Så där! Det blev en lång radda med text. Har du läst igenom allt hoppas jag du fått lite mer kött på benen. :)

Bara att fråga om det är något som är oklar eller så.

Mvh
Skriv svar