I artikeln skriver de att var fjärde, alltså 25%, i Sverige är högutbildad. Men senare i artikeln står det: För att undersöka utbildningsnivå tittar vi på befolkningen som är 25–64 år. Totalt har 42 procent läst vidare efter gymnasieskolan. Av dem är 27 procent dessutom högutbildade, det vill säga har en utbildning på tre år eller mer efter gymnasiet.
Då får jag det till: 0.27x0.42 = 0.1132, alltså att det är snarare 11% som är högutbildade och alltså var tionde (1:9). Var gör jag fel?
Det de menar är att av de 42% som har läst vidare har 27 (procentenheter) läst 3 år eller mer. I den här artikeln talar de om procentenheter alltså. Om du subtraherar eller adderar dessa procent i artikeln får du precis samma värden som i diagrammet. Så exempelvis: 42% studerar vidare efter gymnasiet. 27% har studerat 3 år eller mer. 42% - 27%= 15% och det är så många som studerade mindre än 3 år, du kan även se det i diagrammet, röd linje är exakt 15 %.
Åh tusen tack, det är ju helt riktigt! Att jag inte kunde se det alltså! Men är det bara jag som är helt ute och cyklar eller visst kan man inte uttrycka sig så ifall man talar om procentenheter. Då får man väl säga "27% har läst mer än 3 år" och inte "av dessa 43% har 27% läst vidare"?
Ja alltså det som är det kluriga är ju att dessa 27% ingår ju i 42% så då hänger det väldigt mycket på ordvalet. Ett tips från mig är att studera dylika diagram utan att läsa förklaringen, lek med tanken vad som sker när kurvorna varierar mm. Då kommer du förstå vad de faktiskt visar, och därefter bör du kanske tänka lite utanför boxen om det inte riktigt stämmer i din tankegång. På så sätt blir du oberoende av beskrivningar vilket även hjälper på DTK, då du slipper läsa beskrivningar till diagrammen och sparar tid.