20/20

Diskussioner kring ELF-delen samt ELF-uppgifter
Skriv svar
Melissa.Ab
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: tor 26 okt, 2017 7:09

20/20

Inlägg av Melissa.Ab »

Jag undrar hur folk som ligger väldigt nära alla rätt på ELF har gjort för att höja sig och kunna garantera sina alla rätt.

Brukar i regel få ca 1 fel när jag skriver hp, och när jag gör testprov hemma kan det ligga mellan 3-2 fel .Givet att detta nog är lite overkill, men vill gärna plugga så att jag garanterar mitt 20/20 på ELF, nu när jag ändå ska plugga på det. Vidare är det också irriterande att inte kunna få alla rätt, och sen så vet vi alla hur mycket ett poäng kan vara värt ibland.

Är det någon som fått alla rätt på ELF och lyckats komma över den där sista höjningen? Tar gärna emot tips.
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: 20/20

Inlägg av hunnrasexti »

I min mening är ELF samma sak som LÄS och lite MEK, fast på engelska. Har du en annan upplevelse? Spikar du LÄS och MEK men inte ELF?

Jag har inga råd på lager, men är nyfiken på hur du ser på situationen =)
Melissa.Ab
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: tor 26 okt, 2017 7:09

Re: 20/20

Inlägg av Melissa.Ab »

Intressant nog så är ELF starkare än LÄS och MEK. Vidare är nog MEK (och ORD) mina svagaste punkter på VERB. Varför jag upplever (och presterar) bättre på ELF förstår jag däremot inte. Kanske är det för att texterna är kortare, eller att nivån på de engelska texterna är lite lägre än på de svenska? Exempelvis texterna med ordluckor på ELF brukar ju ha relativt enkla ord och enkel grammatik, plus att dessa har ett väldigt tydligt kontext.

Det skulle väll också kunna vara att mitt engelska hp-ordförråd är större än det svenska, men jag vet inte.
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: 20/20

Inlägg av hunnrasexti »

Melissa.Ab skrev: sön 25 aug, 2019 0:05eller att nivån på de engelska texterna är lite lägre än på de svenska?
Så ser jag på saken. Är man lika bra på svenska som engelska så klarar man ELF bättre än resten av provet.

Det tycks mig att du inte har ett problem med ELF i sig utan med läsförståelse i allmänhet. Join the club =)
Melissa.Ab
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: tor 26 okt, 2017 7:09

Re: 20/20

Inlägg av Melissa.Ab »

hunnrasexti skrev: sön 25 aug, 2019 4:59
Melissa.Ab skrev: sön 25 aug, 2019 0:05eller att nivån på de engelska texterna är lite lägre än på de svenska?
Så ser jag på saken. Är man lika bra på svenska som engelska så klarar man ELF bättre än resten av provet.

Det tycks mig att du inte har ett problem med ELF i sig utan med läsförståelse i allmänhet. Join the club =)
Har ni fika? :)

Nu till att försöka fixa sin läsförståelse... hur jobbar du själv med det? Har börjat fundera på om man inte ska dra upp gamla nationella prov eller något för att ha mer hp-liknande material att plugga på.
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: 20/20

Inlägg av hunnrasexti »

Ett framsteg jag gjort är att stänga av åsiktsmaskineriet. Det var inte svårt att göra, men jag var tvungen att märka att det var ett problem först. Jag viftar bort tankar om huruvida jag finner författaren lönnrubbad eller genialisk, eller om ämnet är tråkigt. Är det intressant så är det dock bara av godo =)

När jag läser ur ett mer neutralt perspektiv så känns det lättare att sätta mig in i författarens situation och förstå hens position. Ibland leder det till och med till att en till synes lönnrubbad skribent får slutbetyget "enbart rubbad".

Det kommer ju precis noll frågor på vad man själv tycker om texten, så att ägna tankeverksamhet åt det är bara en distraktion.
Melissa.Ab
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: tor 26 okt, 2017 7:09

Re: 20/20

Inlägg av Melissa.Ab »

Har också jobbat på det där med att ämnet känns tråkigt, man får sadla om fokuset och titta, som du säger, objektivt på innehållet.

Märker också hur jag kan använda frågorna i texten. Har varierat min taktik från att läsa frågorna och hoppa in mitt i texten och sökläsa, läsa frågorna och läsa hela texten noggrant, och nu har jag insett att det funkar att stryka under i frågorna vilka områden som är av fokus, sen snabbläser jag tills jag kommer fram till något av områdena.

Men vissa svar fattar jag bara inte, tror jag behöver arbeta med att erkänna när jag har fel, så att jag kan få ut mer av min felanalys. Ibland är jag bomsäker på mitt svar, så får jag fel och blir arg och försöker trilskas med svaret på hpg. "Nej. De har fel. Det där är f e l."
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: 20/20

Inlägg av hunnrasexti »

Där håller jag med. Jag är vass på kvant och får sällan fel, och får jag det kan jag resonera mig fram till mitt snedsteg och varför facit faktiskt har rätt. XYZ-uppgift? Behöver inte alternativen, jag räknar ut vad svaret ska bli och letar sen upp det.

Det finns gott om folk i min sits där (även om inte alla skriver HP). En kvantuppgift blir sällan kontroversiell, ty de lärda når snabbt konsensus och kan via matematikens regler förklara tankegången för övrigt folk. Vad jag vet så handlar eventuellt levande om kvant oftast om att tolka UHR:s regler och konventioner.

Men sen har vi LÄS, MEK och ELF. Visst, det är inte alls ovanligt att när jag får fel och ser det rätta svaret kan övertyga mig själv om att det stämmer. Om inte, är det inte heller ovanligt att någon annan kan visa mig ett perspektiv jag missat eller framföra ett bra argument i en nyansfråga.

Men, så finns det organisationen Svenska Mästare i Livslång Efterklokhet, som tar paus från politiska och ekonomiska analyser i en vecka efter att ett HP-facit publicerats. Enligt denna rörelses medlemmar är samtliga facitsvar på ett verbpass obestridligt självklara och det finns inga gränsfall eller svåra bedömningar.

Om man frågar en SMiLE-medlem om en verbuppgift som hen inte kan svaret på utantill kommer hen först fråga efter alternativen, sen vad det rätta svaret var, sen helt plötsligt försöka framstå som århundradets auktoritet i frågan, lika kvalificerad att förklara tankegången som om hen vore Neil Armstrong och frågades hur det kändes att vara den första människan på månen.

Notera att folk som faktiskt är bra på verbpass inte är medlemmar i SMiLE, eftersom man inte tillåts ta åtta timmars ledighet från att vara dryg på nätforum för att skriva HP.

Okej, det kanske gick lite överstyr, men jag kände för att sarkasma av mig vissa erfarenheter av facitdyrkare. Som du kanske kan läsa mellan raderna så är inte jag heller den som alltid kan förlika sig med facit, så vi kanske ska bilda den där klubben på riktigt =)
Melissa.Ab
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: tor 26 okt, 2017 7:09

Re: 20/20

Inlägg av Melissa.Ab »

Jag gillar dig skarpt.

Men ja jag minns dispyten förra året kring en av ELF(?) frågorna, folk var upprörda. Men å andra sidan hade jag fått rätt på den frågan så ansåg det inte nödvändigt att delta i diskussionen :)

Har aldrig gillat matte men det går banne mig bra mycket lättare att lära sig, bara strategierna på hpg har hjälp massor. Inte att säga att jag aldrig resonart bort en KVANT förklaring, "den där metoden är för dum/ lång/ komplicerad/ ingår inte ens i hp matten (!!!!) för att använda på provet" dyker tidvis upp när jag läser facit. Problemet med att ha en naturlig fallenhet för VERB är att du inte vet hur du har lärt dig det du redan kan så du vet konsekvent inte hur du fortsatt ska lära dig. Vidare har man läst mycket sedan barnsben, dessvärre med avtagande frekvens, så inlärningen spänner över många år, inget som går att regenerera över två månader.

Sålunda letar jag nu efter genvägar att komma igenom den texten fort, utan att tappa substans, istället för att leta efter samband och lösningsmetoder i svaren. Det känns som ett slöseri. Ibland finner jag mig tillämpa ett resonemang jag snappat upp från en tidigare förklaring, men som inte flyger på den förhandenvarande uppgiften. Det är då jag blir irriterad. Då börjar jag tjafsa med ett facit.

Angående LÄSoförståelse-klubben, min första fika-fråga kvarstår. Mina andra angelägenhet gäller lokal för första styrelsemöte och rekryteringen av medlemmar. Ska man rekrytera från VERB-delarna av forumet för där ber folk om hjälp, eller ska man rekrytera från KVANT-delarna av forumet, för det är där aktiviteten högre vilket lockar fram alla matte-genier som skyr VERB likt pesten.
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: 20/20

Inlägg av hunnrasexti »

Enligt facit så fanns det i mitt inlägg en solklar invit till en fika, komplett med tid, plats och klädkod =) Vad gäller medlemmar är vem som helst med ett HP-resultat välkommen. Det sållar ju ut de vi inte vill ha med.

Jag blir lite nyfiken när du pratar om vad som låter som konkreta taktiker, för jag har inga såna (till skillnad från kvantpassen där jag har otaliga). Det finns bara: Läs texten, läs frågorna, försök minnas (vilket går ganska bra) vilket stycke som bäst behandlar en fråga, och lusläs det för att besvara frågan. Vad har du för resonemang i arsenalen?

Mitt upplägg på ett verbpass är faktiskt LÄS-MEK-ELF-ORD-LÄS igen-MEK igen-ELF igen. Då får jag lite av ett andra perspektiv, både på frågor jag inte kunnat besvara men även på såna jag besvarat med osäkerhet.
Melissa.Ab
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: tor 26 okt, 2017 7:09

Re: 20/20

Inlägg av Melissa.Ab »

Lära känna olika texter och deras struktur, kunna bedöma vilka delar av dessa man behöver, lära sig att förstå frågorna och vara uppmärksam på dem (ska man läsa mellan raderna eller står det explicit vad som efterfrågas?), lära sig hålla fokus under läsningen, lära sig vad som är relevant fakta eller, som du nämnde, stänga av tolkning- och åsiktsmaskineriet är exempel på "strategier" när man läser.

Jag har skrivit otaliga prov utan att läsa igenom en enda längre text till fullo, det enda jag läste helt var de korta engelska texterna, detta till följd av att de flesta texterna kunde jag lista ut strukturen på och således leta på rätt ställe efter ett svar (detta till följd av att jag skrev uppsatser och labbrapporter var och varannan vecka i skolan med liknande struktur). Svaret på exempelvis: "Vilken slutsats drar recensenten av Xs resonemang" kommer sannolik finnas i de(t) sista styckena. ELF gör också detta men sparar dig ibland besväret att lista ut vilket stycke du ska läsa genom att ibland säga "What is said in the first/ last paragraph". Denna metod gav mig mellan 15-20 min extra tid i slutet av varje VERB prov, men på bekostnad av min noggrannhet.

Personligen har jag lite svårt att avvika från det färdiga upplägget, då jag aldrig varit duktigt på att hålla klockan, men ditt upplägg är nog rätt smart för att hitta nya perspektiv, vilket är synnerligen gynnsamt vid MEK. Finner personligen problem med att hitta ett systematisk sätt att gå igenom MEK, hur tänker du när du testar dina svar vid andra genomläsningen?
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: 20/20

Inlägg av hunnrasexti »

Det händer ju att det kommer en fråga där man ska sammanfatta precis hela texten, typ "Vad vore en bra alternativ rubrik?" Hur vet du vad du kan skippa? Och hur vet du att författarna följer samma strukturella konventioner som du? Jag hade blivit så osäker om jag inte läste igenom hela texten en gång först =)

Poängen med mitt upplägg är att jag upplever att ORD blir en slags rast för hjärnan. Antingen kan jag ett ord eller kan jag det inte; det är väldigt lite resonemang inblandat. Strategier som uteslutningsmetoden eller att jämföra med ord från andra språk tillämpas utan större ansträngningar.

Nu när jag skriver och begrundar ämnet så kommer följande generaliseringar fram:
ORD=kunskap
LÄS, ELF=analytisk förmåga
MEK=språkkänsla

MEK rond 2 blir samma sak som MEK rond 1; en massa "säger man så?" Fast det är klart att en hel del kunskap figurerar också. En del ord låter ju helt enkelt katastrofala i luckorna om man vet vad de betyder.

För övrigt har jag som taktik att stryka över alternativ jag helt utesluter och göra en markering vid alternativ jag starkt överväger.
Melissa.Ab
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: tor 26 okt, 2017 7:09

Re: 20/20

Inlägg av Melissa.Ab »

Olika texter har oftast en struktur som genomgripande används av alla (mer eller mindre) om än ibland med omkastad ordning. Exempelvis kommer en vetenskaplig studie alltid hålla samma struktur, där en kort introduktion/ sammanfattning först ges, sedan nämns ett syfte med studien/ hypotes , sedan beskrivs metoderna och efter det resultaten och eventuellt en diskussion (både av resultaten men även om metoderna, implikationer, slutsatser och dylikt). En sammanfattning av en vetenskaplig studie har ungefär samma upplägg, en kort bakgrund, syfte, metoder, resultat, diskussion med en slutsats/ implikationer/ framtida studier. Liknande bestämda strukturer finns i argumenterande texter, recensioner etc. En annan allmän struktur är the five paragraph essay. med inledning, tre huvudargument och utledning. Visst finns det rum för vissa variationer, det får man räkna med, men generellt går det att följda detta tänk.

Och angående översiktsfrågor så nej, det går inte att bara läsa delar av texten. Det jag brukade göra var att läsa inledning och sammanfattningen, vilket funkade ibland men det är bättre att snabbskumma hela texten, eller spara det till sist då du har gått igenom alla frågor och redan bekantat dig med textens innehåll och dessutom fått en känsla för den.

Vad jag ska skippa avgörs av frågorna. Kan i vissa fall exempelvis vara onödigt att lusläsa bakgrunden på ett ämne när ingen av frågorna berör det. Bättre då att ögna och stanna upp för närläsning på dem delarna som är relevanta för frågorna.

Börjar fundera på om jag inte ska göra LÄS först och slänga in ORD mellan MEK och ELF istället. Ska nog testa detta nästa gång jag skriver ett VERB-prov.
Skriv svar