Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan du med!
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
empezar,
Vilket program gick du i gymnasiet då?
Jag är bombis på att det där kom i ma a för mig. Och lillsyrran har nyss börjat gymnasiet och hon lär sig det nu. (Hon går också natur.)
Vilket program gick du i gymnasiet då?
Jag är bombis på att det där kom i ma a för mig. Och lillsyrran har nyss börjat gymnasiet och hon lär sig det nu. (Hon går också natur.)
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Jag gick Samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet.sum skrev:empezar,
Vilket program gick du i gymnasiet då?
Jag är bombis på att det där kom i ma a för mig. Och lillsyrran har nyss börjat gymnasiet och hon lär sig det nu. (Hon går också natur.)
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Tänkte bara säga att det var samma sak för mig som för Sum, i Matte A lärde vi oss sin, cos och tan. Jag kan ärligt talat säga att jag tycker att det finns stora skillnader programmen emellan om man undersöker matte-uppgifterna som respektive genomför. Har flera samhälls-kompisar som sagt precis likadant som dig Empezar, att de inte stött på dessa uttryck förrän långt senare. Bra konstigt :S
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
... Finns det något exempel från gågna HP där cos/sin/tan har figurerat i en NOG-uppgift? Med tanke på att miniräknare är bannlysta från provet känns det rent spontant som att ledtrådar som pekar åt trigonometri mer komplicerad än pytagoras är rätt osannolika. Jag är förvisso en av de som ofta inte löser NOG-uppgifter utan bara ser om de går att lösa med given information, men tanken är väl att man ska kunna lösa NOG genom att nöta på blyertsen?
Det mest frekvent förekommande inslaget i NOG-uppgifter rörandes trigonometri är snarare enkla tumregler om vilka vinklar som bildas med ett strecks genomskärning av två paralella linjer och dylikt.
Det mest frekvent förekommande inslaget i NOG-uppgifter rörandes trigonometri är snarare enkla tumregler om vilka vinklar som bildas med ett strecks genomskärning av två paralella linjer och dylikt.
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Angående detta med sin,cos,tan så gick jag (jag går natur) igenom detta först i Matte A-B eller Fysik A (kommer faktiskt inte ihåg ). Men detta var ju bara grunderna med motstående och närliggande katet osv i en rätvinklig triangel ger en vinkel. Nu läser jag Matte D och har ganska nyss gått igenom de aningen mer avancerade delarna sinussatsen, cosinussatsen och areasatsen. Dessa gäller även när man inte har en rätvinklig triangel.
Jag har bara gjort två prov men kan inte minnas att man behövt kunna dessa formler för att lösa någon uppgift.
Jag har bara gjort två prov men kan inte minnas att man behövt kunna dessa formler för att lösa någon uppgift.
- Dr.Amirando
- Silverpostare
- Inlägg: 1429
- Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Jag går också natur och vi hade absolut inte sinus och cosinus i ma A och B vad jag kan minnas, däremot kom de i fysik A som man läser redan år 1. Vi hade matte 3000, vilken bok hade ni andra som hade sinus och cosinus i matematik A och B?
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Grunderna till trigonometri fick vi lära oss i början på Matte A, för att kunna hänga med i Fysik A, där den används för olika beräkningar. Dock så kom inte den delen på slutprovet i Matte. Detta var då när jag läste Natur på gymnasiet, gick ut 2005.
Så det kan finnas en poäng i det hela att de som läste natur fick en tidigare insikt på den delen medans de som läser samhälls.. inte behövt för att de inte kommer att läsa fysik... kanske?
Vill bara poängtera att jag läste på engelska så det kanske skiljer sig med den svenska kursplanen.. borde inte göra det men kanske lite.
Så det kan finnas en poäng i det hela att de som läste natur fick en tidigare insikt på den delen medans de som läser samhälls.. inte behövt för att de inte kommer att läsa fysik... kanske?
Vill bara poängtera att jag läste på engelska så det kanske skiljer sig med den svenska kursplanen.. borde inte göra det men kanske lite.
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
jag har bara stött på en uppgift där cos sin tan behövts, så det är inte nödvändigt att kunna det inför NOG delen
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Det är inte nödvändigt alls, kan du pytagorosats så kommer kan man lösa de talen. Rent tekniskt så är HP matte baserad på Matte A.. kanske B också. Man testar bara ens förmåga att tänka logiskt snarare än att räkna ut avancerad data eller vinklar.
Diskussionen här gällde bara ifall man kunde se en lösning snabbare om man hade dessa för kunskaper.
Diskussionen här gällde bara ifall man kunde se en lösning snabbare om man hade dessa för kunskaper.
- Dr.Amirando
- Silverpostare
- Inlägg: 1429
- Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
B ska man garanterat kunna då ekvationssystem och algebra förekommer frekvent.
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan du med!
Nu när du nämner det, håller faktiskt med.
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Dr.amirando, vi hade några böcker som hette "delta matematik A, B,C, etc". Minns att vi hade grunderna angående sin,cos, tan på det sista provet i Matte A.
- Dr.Amirando
- Silverpostare
- Inlägg: 1429
- Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Ok, men det ingår iaf inte vad jag kan se i kursplanen för matematik A.
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Tack Idabjö
Lågstadielärare? Njae, jag tycker nog att du ska satsa på läkare Själv är jag redan utbildad sk. "tidigarelärare" som det heter nuförtiden (Lärare för typ 6-12-åringar, dvs låg- och mellanstadie om man ska använda de gamla termerna). Tog min examen för snart fyra år sedan men har pga tinnitus svårt att arbeta i en skolmiljö. Så nu byter jag inriktning helt och satsar på att bli psykolog istället! Det är någonting jag har funderat på i över 10 år, så beslutet kommer inte plötsligt. Jag har inte sökt till psykologprogramet förut för jag trodde inte att jag hade vad som krävdes för att komma in. Nu har jag dock bestämt mig för att lägga av med de fasonerna och istället göra vad som krävs för att komma in på min drömutbildning!
Ang. läraryrket så är det på många sätt ett kul och stimulerande yrke, men det får inte den status och de medel det förtjänar. Förväntningarna och kraven på lärare är mycket höga, och bör också vara det, men det är svårt att leva upp till dessa krav när elevantalet hela tiden växer och pengarna som krävs snålas in. Jag längtar till den dag då samhället, politikerna och föräldrarna inser att läraryrket är en profession som kräver mycket kunskap, utbildning (och vidareutbildning). Hela samhället skulle tjäna på att satsa mer på skolan. Det är så många elever som faller emellan idag och det är verkligen jättejobbigt för oss lärare att se. Många av oss gör allt för att fånga upp alla elever, men till slut räcker det ändå inte till pga brist på stöd, tid (att dela sin tid mellan 30 elever med vitt skilda behov är inget som kan göras utan att någon får betala för det) och pengar.
Nu blev det en liten debatt om läraryrket här. Kunde bara inte låta bli att göra ett inlägg om det, trots att det inte direkt har att göra med rubriken. Hursomhelst, de som väljer att fortsätta inom läraryrket är beundransvärda, men vi måste förstå att det inte bara är ett "kall", som jag tror många tänker om lärare, utan att det faktiskt är ett yrke som kräver en hel del yrkesspecifika kunskaper och bör få höjd status pga detta. Som det ser ut idag är det många obehöriga lärare i skolan. En del av dem är säkert jätteduktiga, men det går inte att komma ifrån att de saknar en stor mängd kunskap som de behöriga lärarna besitter genom sin utbildning. Kunskap som är nödvändig för att kunna ge alla elever de verktyg som behövs för att få de kunskaper de behöver i skolan. Många av dessa behöriga lärare är nu arbetslösa medan de obehöriga lärarna har fasta tjänster inom skolan. Ett resultat av lärarbristen som var för några år sedan och de korttänkta lösningar, med anställning av obehöriga lärare, detta medförde. Tänk om vi gjorde samma sak med exempelvis läkare?! Visst, det är inte inom samma kategori och kanske inte helt jämtförbart, men ändå, tänk efter!
Det blev en liten parentes om läraryrket där
Lågstadielärare? Njae, jag tycker nog att du ska satsa på läkare Själv är jag redan utbildad sk. "tidigarelärare" som det heter nuförtiden (Lärare för typ 6-12-åringar, dvs låg- och mellanstadie om man ska använda de gamla termerna). Tog min examen för snart fyra år sedan men har pga tinnitus svårt att arbeta i en skolmiljö. Så nu byter jag inriktning helt och satsar på att bli psykolog istället! Det är någonting jag har funderat på i över 10 år, så beslutet kommer inte plötsligt. Jag har inte sökt till psykologprogramet förut för jag trodde inte att jag hade vad som krävdes för att komma in. Nu har jag dock bestämt mig för att lägga av med de fasonerna och istället göra vad som krävs för att komma in på min drömutbildning!
Ang. läraryrket så är det på många sätt ett kul och stimulerande yrke, men det får inte den status och de medel det förtjänar. Förväntningarna och kraven på lärare är mycket höga, och bör också vara det, men det är svårt att leva upp till dessa krav när elevantalet hela tiden växer och pengarna som krävs snålas in. Jag längtar till den dag då samhället, politikerna och föräldrarna inser att läraryrket är en profession som kräver mycket kunskap, utbildning (och vidareutbildning). Hela samhället skulle tjäna på att satsa mer på skolan. Det är så många elever som faller emellan idag och det är verkligen jättejobbigt för oss lärare att se. Många av oss gör allt för att fånga upp alla elever, men till slut räcker det ändå inte till pga brist på stöd, tid (att dela sin tid mellan 30 elever med vitt skilda behov är inget som kan göras utan att någon får betala för det) och pengar.
Nu blev det en liten debatt om läraryrket här. Kunde bara inte låta bli att göra ett inlägg om det, trots att det inte direkt har att göra med rubriken. Hursomhelst, de som väljer att fortsätta inom läraryrket är beundransvärda, men vi måste förstå att det inte bara är ett "kall", som jag tror många tänker om lärare, utan att det faktiskt är ett yrke som kräver en hel del yrkesspecifika kunskaper och bör få höjd status pga detta. Som det ser ut idag är det många obehöriga lärare i skolan. En del av dem är säkert jätteduktiga, men det går inte att komma ifrån att de saknar en stor mängd kunskap som de behöriga lärarna besitter genom sin utbildning. Kunskap som är nödvändig för att kunna ge alla elever de verktyg som behövs för att få de kunskaper de behöver i skolan. Många av dessa behöriga lärare är nu arbetslösa medan de obehöriga lärarna har fasta tjänster inom skolan. Ett resultat av lärarbristen som var för några år sedan och de korttänkta lösningar, med anställning av obehöriga lärare, detta medförde. Tänk om vi gjorde samma sak med exempelvis läkare?! Visst, det är inte inom samma kategori och kanske inte helt jämtförbart, men ändå, tänk efter!
Det blev en liten parentes om läraryrket där
Re: Jag höjde mig från 1,4 till 2,0 på ett år, det kan d
Jag skriver under även mitt namn!Druantia skrev:
Ang. läraryrket så är det på många sätt ett kul och stimulerande yrke, men det får inte den status och de medel det förtjänar. Förväntningarna och kraven på lärare är mycket höga, och bör också vara det, men det är svårt att leva upp till dessa krav när elevantalet hela tiden växer och pengarna som krävs snålas in. Jag längtar till den dag då samhället, politikerna och föräldrarna inser att läraryrket är en profession som kräver mycket kunskap, utbildning (och vidareutbildning). Hela samhället skulle tjäna på att satsa mer på skolan. Det är så många elever som faller emellan idag och det är verkligen jättejobbigt för oss lärare att se. Många av oss gör allt för att fånga upp alla elever, men till slut räcker det ändå inte till pga brist på stöd, tid (att dela sin tid mellan 30 elever med vitt skilda behov är inget som kan göras utan att någon får betala för det) och pengar.
Hursomhelst, de som väljer att fortsätta inom läraryrket är beundransvärda, men vi måste förstå att det inte bara är ett "kall", som jag tror många tänker om lärare, utan att det faktiskt är ett yrke som kräver en hel del yrkesspecifika kunskaper och bör få höjd status pga detta. Som det ser ut idag är det många obehöriga lärare i skolan. En del av dem är säkert jätteduktiga, men det går inte att komma ifrån att de saknar en stor mängd kunskap som de behöriga lärarna besitter genom sin utbildning. Kunskap som är nödvändig för att kunna ge alla elever de verktyg som behövs för att få de kunskaper de behöver i skolan. Många av dessa behöriga lärare är nu arbetslösa medan de obehöriga lärarna har fasta tjänster inom skolan. Ett resultat av lärarbristen som var för några år sedan och de korttänkta lösningar, med anställning av obehöriga lärare, detta medförde. Tänk om vi gjorde samma sak med exempelvis läkare?! Visst, det är inte inom samma kategori och kanske inte helt jämtförbart, men ändå, tänk efter!
Det blev en liten parentes om läraryrket där
Vad trevligt med kollegor på Forumet!
Hoppas vi når vart vi siktar