Vad tror du om normeringen?

Diskussioner kring rättning, normering, svårighetsgrad mm
Skriv svar

Hur tror du att vårens normering är jämfört med förra året?

Höjd
2
8%
Sänkt
9
35%
Samma
8
31%
Ingen aning
7
27%
 
Antal röster: 26

Användarens profilbild
sodapop
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 29 mar, 2009 15:28

Vad tror du om normeringen?

Inlägg av sodapop »

Tycker alla verkar ha ganska skilda åsikter om årets normering:)
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Vad tror du om normeringen?

Inlägg av empezar »

Jag tror den ligger på samma som förut. Jag tror och hoppas...

Eventuellt så kommer gränsen för de lägre resultaten (1,0-1,3) att höjas någon poäng. Jag baserar detta enbart på känsla :)
Bodybuilder
Stammis
Stammis
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 06 nov, 2007 10:04

Re: Vad tror du om normeringen?

Inlägg av Bodybuilder »

Finns det egentligen något som talar för en höjning?
Tycker att om det är en ändring som ska göras så blir det en sänkning.
Det baserar jag på att det är många förstagångsskrivare och provet verkar inte ha varit lättare.
"Many a mickle makes a muckle"
Användarens profilbild
Ritte88
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 13:51

Re: Vad tror du om normeringen?

Inlägg av Ritte88 »

Normeringen består av en sammanvägning att flera olika jämförelser. Steg ett är att provkonstruktörerna strävar efter att sammanställa delprov som är parallella mellan olika provtillfällen avseende såväl innehåll som svårighetsgrad. Eftersom utprövningsresultat finns från stora grupper av tidigare provdeltagare kan svårighetsnivån på varje enskild uppgift bestämmas med ganska god säkerhet och därmed även delprovens svårighetsnivå.

Den normerade poängen är inte absolut, utan en ny normering genomförs efter varje nytt prov. Detta görs dock inte för att den normerade poängen ska vara beroende av hur de andra provdeltagarna svarar, så poängen är inte relativ i den meningen. Syftet med normeringen är i stället att det alltid - oberoende av provtillfälle (och oberoende av de andra provdeltagarnas resultat) - ska vara lika lätt eller lika svårt att få en viss normerad poäng. Varje prov är helt nytt och även om utprövningsresultat finns från tidigare provdeltagare, kan vi inte vara helt säkra på att svårighetsnivån är exakt densamma som på tidigare prov.

Själva normeringen, steg två, som sker efter provgenomförandet, genomförs på följande sätt: Först studeras utfallet för samtliga provdeltagare, men eftersom sammansättningen av provdeltagargruppen inte får påverka möjligheten för ett visst normerat resultat, studeras även utfallet för två referensgrupper. Referensgrupp 1 väljs ut via stratifierat urval, så att utbildnings-, ålders- och könsfördelning är densamma som för motsvarande referensgrupp vid tidigare provtillfällen. Referensgrupp 2 består av de provdeltagare som vid provtillfället är 18 år (vid höstprov) eller 19 år (vid vårprov) och går i gymnasieskolans årskurs tre. Normeringen görs sedan genom att resultatfördelningarna för samtliga grupper sammanjämkas, dvs man söker finna de normgränser som bäst fördelar provdeltagarnas resultat (i samtliga grupper) på olika normerade poäng så att överensstämmelsen med tidigare fördelningar för respektive grupp blir så god som möjligt.
Jag uppfattar det som att antalet provdeltagare inte spelar någon roll på normeringen.
De kollar på utvalda referensgrupper och jämför med tidigare högskoleprov.
Jag tror därför att ett svårt prov sänker normeringen för alla grupper och speciellt för de som ligger runt 0.9-1.4 (då många av förstagångsskrivarna får detta resultat). Referensgrupp 2 består ju bara av 18-19 -åringar.
Ett svårt prov borde alltså i första hand visa sig i denna grupp då de oftast är förstagångsskrivare.
Skriv svar