Att angripa LÄS
Att angripa LÄS
Hej.
HP-guidens förslag på hur man behandlar frågorna bygger på en universiell metod där man behärskar snabbläsning. Jag finner det enklare att "situationsanpassa" angripningsmetoden.
Det förekommer två typer av frågor inom LÄS, övergripande frågor och detaljfrågor. Den sistnämda kan exempelvis vara: "Vad menar författaren med dragspelseffekten?".
I dessa fall går det snabbast för mig att leta efter ordet, läsa alla meningar i vilka det förekommer - och sedan svara.
I andra fall är frågorna av mer övergripande karaktär: "Vad, menar K. Svensson, är den viktigaste lärdomen av den
avhandling vilken han har rescenserat?".
När frågorna är på det viset är det tvunget att läsa igenom texten för att ta del av de resonemang som förts och göra en bedömning.
Oftast har texten uteslutande antingen detalj- eller övergripande frågor - och de gånger jag läst igenom hela texten för att sedan svara på detaljfrågor har jag tagit in för mycket oväsentlig information och inte rett ut begreppen ordentligt.
Har jag fel? Hur gör ni? Känner ni igen er?
Alla tips är välkomna!
/esopi
HP-guidens förslag på hur man behandlar frågorna bygger på en universiell metod där man behärskar snabbläsning. Jag finner det enklare att "situationsanpassa" angripningsmetoden.
Det förekommer två typer av frågor inom LÄS, övergripande frågor och detaljfrågor. Den sistnämda kan exempelvis vara: "Vad menar författaren med dragspelseffekten?".
I dessa fall går det snabbast för mig att leta efter ordet, läsa alla meningar i vilka det förekommer - och sedan svara.
I andra fall är frågorna av mer övergripande karaktär: "Vad, menar K. Svensson, är den viktigaste lärdomen av den
avhandling vilken han har rescenserat?".
När frågorna är på det viset är det tvunget att läsa igenom texten för att ta del av de resonemang som förts och göra en bedömning.
Oftast har texten uteslutande antingen detalj- eller övergripande frågor - och de gånger jag läst igenom hela texten för att sedan svara på detaljfrågor har jag tagit in för mycket oväsentlig information och inte rett ut begreppen ordentligt.
Har jag fel? Hur gör ni? Känner ni igen er?
Alla tips är välkomna!
/esopi
Re: Att angripa LÄS
Jag föredrar att först läsa alla frågor ( ej svaren) + rubriken för att få ett hum och texten. Sedan snabbläsa hela texten, gå tillbaka och svara på detaljfrågorna. När jag gjort allt detta har jag oftast fått så pass bra koll på texten att jag kan svara på "slutsatsfrågorna" utan några större problem. Markeringspenna är A och O för mig!
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Att angripa LÄS
Jag läser frågorna och lämnar de "översiktliga" frågorna till senare. Jag har alltså endast detaljfrågor i hjärnan när jag läser texten. Det brukar fördela sig i förhållandet 3:1. När jag läser texten försöker jag ändå förstå den halvt för att underlätta läsandet. Det är svårare att läsa snabbt när man inte förstår något än när man förstår vad texten just då handlar om och kan få upp ett flyt. När jag stöter på svaret i texten så varar jag direkt. När jag läst färdigt texten brukar jag ha hittat alla detaljfrågor och kan svara på den sista frågan då, annars letar jag vidare och minns ungefär hur textstrukturen var och kan på så sätt orientera mig till svaret.
Re: Att angripa LÄS
Jag har börjat med metoden att läsa och stryka under det viktigaste i frågorna, sen läsa hela texten, stryka under det relevanta i texten för att inte tappa tråden och sen svara på frågorna. Jag brukar oftast läsa om vissa delar av texten där jag vet att svaret på frågorna finns för att vara helt 100 på att det är rätt. Jag har alltid haft bra på LÄS, men nu strävar jag efter ett riktigt högt resultat och har märkt att denna metod passar mig perfekt, jag läser väldigt snabbt så jag har inga problem med att inte hinna med att kolla tillbaka på texten flera gånger.
Re: Att angripa LÄS
jag föredrar också att först läsa alla detaljfrågor..jag försöker att memorera dom fort..det får mig att reagera när jag hittar svaret till de frågorna...alltså gör det mig mer aktiv...
tyvärr får jag rätt dåligt på läsdelen..jag läser för långsamt och om jag läser fort så förstår jag inte mycket..men jag övar nu..har ni några tips på hur man ska lära sig att läsa snabbt och faktiskt förstå?
tyvärr får jag rätt dåligt på läsdelen..jag läser för långsamt och om jag läser fort så förstår jag inte mycket..men jag övar nu..har ni några tips på hur man ska lära sig att läsa snabbt och faktiskt förstå?
Re: Att angripa LÄS
Jag tycker att det absolut svårast med LÄS är att hålla koncentrationen uppe när man ska mala igenom dessa (ibland) fruktansvärt tråkiga texterna! Jag fattar inte hur de kan hitta dessa...typ "potatisens sjukdomar". Suck!
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Att angripa LÄS
En metod som jag har testat mig fram till är att försöka urskilja olika "sektioner" i texten. Oftast så är det lätt att förstå att texten övergår till ett annat område när det blir styckeindelning. Oftast så ser den ut så här:
1. Inledning, textförfattaren brukar då oftast ta upp ett problem som senare ska diskuteras, här kan man läsa lite mer noggrannt för att få upp förståelsen och ha ett bra flyt senare
2. Han/hon brukar nu ta upp fakta som stödjer sin teori. Ibland tar författaren upp fakta som är inkongruent med sin teori och diskuterar kring personer, historia o.s.v
3. Författaren försöker motbevisa eller förstärka sin teori med olika bevis eller resonemang.
4. Författaren försöker antingen komma till en slutsats, eller hitta områden som man behöver studera mer eftersom det inte går att komma till en slutsats ännu.
Genom att snabbt förstå att man t.ex övergår från 1 till 2, så vet man ungefär vad som kan väntas av punkt 2. Då går det lättare att läsa med flyt och man behöver inte läsa varje ord.
Men det är svårt! Ingen tvekan om saken. Speciellt på de första texterna då man inte riktigt har kommit igång med läsningen.
1. Inledning, textförfattaren brukar då oftast ta upp ett problem som senare ska diskuteras, här kan man läsa lite mer noggrannt för att få upp förståelsen och ha ett bra flyt senare
2. Han/hon brukar nu ta upp fakta som stödjer sin teori. Ibland tar författaren upp fakta som är inkongruent med sin teori och diskuterar kring personer, historia o.s.v
3. Författaren försöker motbevisa eller förstärka sin teori med olika bevis eller resonemang.
4. Författaren försöker antingen komma till en slutsats, eller hitta områden som man behöver studera mer eftersom det inte går att komma till en slutsats ännu.
Genom att snabbt förstå att man t.ex övergår från 1 till 2, så vet man ungefär vad som kan väntas av punkt 2. Då går det lättare att läsa med flyt och man behöver inte läsa varje ord.
Men det är svårt! Ingen tvekan om saken. Speciellt på de första texterna då man inte riktigt har kommit igång med läsningen.
Re: Att angripa LÄS
En bra och systematisk metod, DonThomaso.
Min tro är att alla dessa små detaljkunskaper kan kompensera för att man läser lite långsammare.
Min tro är att alla dessa små detaljkunskaper kan kompensera för att man läser lite långsammare.
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Att angripa LÄS
Det som är bra med provet, är att det går ut på att besvara frågorna. Jag har läst åtskilliga texter där jag inte alls blivit så insatt i det de snackar om, men ändå kunnat lirka ut svaret av att bara hitta det i texten och tolka de meningarna. . Därför tycker jag det är extra bra att läsa frågorna innan, så vet man exakt när det rätta svaret kommer och kan läsa lite lättvindigt på resten för att förstå huvudresonemanget.
Ibland har man hunnit svara på frågorna innan texten slutar (händer dock sällan!), då hoppar jag till en ny text och har tjänat 2 minuter! Riskabelt? Ja! Men det brukar oftast inte bli fel. Och det där med att de ändrar perspektiv i texten senare har jag inte råkat ut för än..
Ibland har man hunnit svara på frågorna innan texten slutar (händer dock sällan!), då hoppar jag till en ny text och har tjänat 2 minuter! Riskabelt? Ja! Men det brukar oftast inte bli fel. Och det där med att de ändrar perspektiv i texten senare har jag inte råkat ut för än..
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: Att angripa LÄS
Det skönaste är texter när två av frågorna bara kan besvaras efter att man läst hela texten och där svaret på en av de andra två dyker upp redan i första stycket. Då har man i stort sett bara en fråga att besvara, samt att man i stort sett bara kan koncentrera sig på att förstå resten.
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Att angripa LÄS
Men jag brukar inte gilla "vad är karakteristiskt för texten"-frågorna! Svarar alltid fel och ändrar mig alltid från det rätta till det felaktiga. Oftast finns det 2 som skulle kunna passa.. suck
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: Att angripa LÄS
Den typen av frågor brukar vara ganska svåra, ja, men det känns ändå behagligt att inte behöva lägga krut på att hitta ett specifikt textstycke. Man måste gå på känslan och då får det gå som det går.
Re: Att angripa LÄS
Här kommer en länk från Uppsala universitet om lästeknik o studieteknik.
http://www.psyk.uu.se/studenter/studieteknik
Främst kanske den sektionen om kritisk läsning som är intressantast.
http://www.psyk.uu.se/studenter/studieteknik
Främst kanske den sektionen om kritisk läsning som är intressantast.
Re: Att angripa LÄS
Mycket intressant länk.
Re: Att angripa LÄS
vad ska jag verkligen göra för att få ett bra resultat i läs delen????????????? jag bli snart galen oavsett vad jag göra så är resultatet fortfarande ganska dåligt,jag kan läsa texten snabbt men det inte det som är problemet problemet är när jag försöker svara på frågorna så känns det att jag har glömt vad texten handlar om och har ingen tid kvar att gå tillbaka och kolla på texten för att hitta svaret !!!!!
desperate
desperate