Hur gör ni felanalys på LÄS?

Diskussioner kring LÄS-delen samt LÄS-uppgifter
Skriv svar
Luguberr
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 05 mar, 2020 15:26

Hur gör ni felanalys på LÄS?

Inlägg av Luguberr »

Hej!

Undrar som titeln säger hur ni gör felanalys på LÄS-delen. Som ni säkert vet så är en kritisk del av att förbättra sig på högskoleprovet att lära sig av sina misstag. Inom de kvantitativa delarna är det relativt lätt att förstå sina misstag, eftersom man antingen har resonerat fel basera på något felaktigt faktum eller helt rätt, där resultatet inte är öppet för tolkning.

Många gånger är dock läxan svårare begripa när det rör sig om läs-delen, där implicita och explicita respektive underliggande budskap många gånger kan sudda linjerna mellan vad som är det absolut rätta svaret ( kolla t.ex på vissa ELF delar där vissa uppgifter har haft 2 rätta svar eftersom frågan varit öppen för tolkning ).

Hur gör ni här för att komma till mer abstrakta insikter om LÄS-delen som kan appliceras till flera texter? Många gånger när jag går över mina misstag finner jag bara att slutsatsen jag landar på blir angränsande till " Jag borde bara läst den delen mer noggrant ".

Ett exempel är fråga 4 på LÄS-provet hösten 2008. Frågan lyder såhär:
" Vilket av följande alternativa rubrikförslag
fångar bäst textens huvudtanke? "

A:”Kvinnlig bekännelselitteratur – kvinnorörelsens
svar på vänstern”
B:”Kvinnlig bekännelselitteratur – erövrandet av
en manlig genre”
C:"”Kvinnlig bekännelselitteratur – en protest mot
en politiserad samtid”
D:”Kvinnlig bekännelselitteratur – det självupplevda
som förändringsverktyg”

Som svar på denna valde jag val C, eftersom jag ansåg att det hade stöd i texten då författaren skrev i fjärde paragrafen att böckerna samt författarna användes som ett sätt att delta i kvinnodebatten under 70-talet. Tydligen är svaret D, och det kan jag hålla med om, eftersom böckerna många gånger var självbiografiska med ett överhängande politiskt budskap. Dock skulle jag ändå säga att C stämmer ändå. Hur kan man egentligen lära sig något av detta?

Uppskattar alla synvinklar, tack! :)
Användarens profilbild
Hani.00
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 396
Blev medlem: tor 21 sep, 2017 6:51

Re: Hur gör ni felanalys på LÄS?

Inlägg av Hani.00 »

När det kommer till LÄS så är det viktigt att inte anta något utöver det som texten säger. Leta efter svaret i texten (alltså D) och försök att förstå varför det är just D som är rätt. Jag själv är sämst på LÄS men det är dessa tips jag försöker att applicera på mitt eget arbete när jag gör felanalys.

Hoppas det hjälper.
JosefHanna
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 aug, 2017 19:38

Re: Hur gör ni felanalys på LÄS?

Inlägg av JosefHanna »

Frågan du tar upp är en övergripande fråga, den vill fånga en helhet som texten förmedlar ("textens huvudtanke"). Ditt resonemang att C ska vara rätt eftersom det har stöd i en enda paragraf håller inte eftersom det inte ger en helhetsbild av texten. Det är endast något som tas upp en gång, inte något som följer med genom hela texten. Det rätta svarsalternativet däremot fångar en helhet i texten då det sammanfattar ett tema som fanns i flera böcker som togs upp i texten. Vid mer specifika frågor fungerar oftast din metod, men sällan vid övergripande frågor som dessa.


När man tycker flera svarsalternativ är rimliga, kan man ha som tumregeln att det som en text tar upp flest gånger och ger mest utrymme också är det som textförfattaren anser vara viktigast att lyfta fram. Även om ett svarsalternativ kan ha viss stöd i texten är det inte nödvändigtvis det korrekta, då andra svarsalternativ kan passa bättre (ex. mer relevanta).
Luguberr
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 05 mar, 2020 15:26

Re: Hur gör ni felanalys på LÄS?

Inlägg av Luguberr »

@JosefHanna

Det stämmer nog. Oftast brukar jag kunna urskilja det lämpligaste svaret i frågor som dessa men ibland står man och svajar mellan två svar, och i detta fallet kändes det speciellt svårt att välja mellan C och D, eftersom " det självupplevda som förändringsverktyg " relaterar ganska mycket till politik ( det var ju trots allt det de syftade att förändra ), därför kändes denna svår.

Ditt förslag om tumregeln vid frågor som denna var dock just den sortens feedback jag sökte. Känner många gånger att jag saknar en brett applicerbar teknik eller strategi när det kommer till LÄS-delen, så kommer ta till mig det tipset i framtida texter.

Tack!
Skriv svar