Hur tänker ni kring gamla högskoleprov?

Diskussioner kring LÄS-delen samt LÄS-uppgifter
Skriv svar
HästN
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 31 maj, 2014 21:30

Hur tänker ni kring gamla högskoleprov?

Inlägg av HästN »

Jag gör ett gammalt LÄS prov varannan vecka som en del av mitt pluggande till högskoleprovet, annars så läser jag under strecket och SvD dagligen. Dock har jag problem med att göra gamla LÄS då jag gång på gång hamnar kring samma resultat på LÄS, jag ser alltså ingen förbättring. Hur ska jag förbättra resultatet? Tänker mer, hur kan jag lära mig av mina fel som jag gör?

Hur gör ni när ni ska analysera era fel, har ni någon metod?
davhal
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 jun, 2015 7:34

Re: Hur tänker ni kring gamla högskoleprov?

Inlägg av davhal »

Jag har samma problem som dig, läs-delen är det jag har mest svårt för och därför tränar mest på det. Jag gör gamla läs varje dag. Varannan dag gör jag hela gamla peov inkl massor av analys vilket går åt minst 4h. De andra (hälften) av dagarna gör jag matte hälften av dagen och läs andra hälften av dagen. Jag gör alltså allt vad jag kan för att bli bättre på läs men får inga resultat.
Jag brukar läsa en text som vanlogt och svara på frågorna och sedan försöka förstå vad för fel jag gjorde och hur jag skulle tänka innan och under texten för att inte upprepa mina fel. Metoden jag söker skall kunnas appliceras på alla texter men har inte hittat någon universalmetod än eller ens något sätt att lösa vissa typer av uppgifter. Ofta förstår jag inte frågorna/alternativen men texten kan jag någorlunda ok.
Det enda jag har kommit fram till under dessa 3-4 månader av intensivt plugg är attt jag läser inledningen lite snabbt för att få en liten klarare blick om vad texten handlar om och sedan läser första frågan (och andra vid de långa texterna). Svarsalternativen hinner kag inte läsa om de inte är väldigt korta för det blir väldigt rörigt i huvet när jag läsa alla frågor och alla svarsalternativ.
Min läshastighet är inte heller något att hänga i granen 200ord/min. Funderat på att lära mig snabbläsning men det skulle ta flera år antar jag. Och med förståelse på det skulle fet ta ännu längre tid.

Vad jag tror skulle uppskattats är om hpg skulle tagit ut 5-10 texter från hp och analyserat texterna i detalj och skrivit utförliga svar vad som är det rätta svaret, hur man skulle kommit fram till det på en gång och framförallt de felaktiga svaren. Vilka fällor författarna av hp brukar luras med och varför just det felaktiga alternativet etc.
En sak är säker i alla fall att plugga vanliga artiklar undertexter, läkartidningen, pedagogiska magasiner etc i samband med gamla prov funkar inte alls. Skulle gjort vad som helst för att få 15/20 på läs på ett år, fast två år skulle inte heller varit dumt.
Original
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1305
Blev medlem: lör 11 okt, 2014 11:58

Re: Hur tänker ni kring gamla högskoleprov?

Inlägg av Original »

davhal skrev:Jag har samma problem som dig, läs-delen är det jag har mest svårt för och därför tränar mest på det. Jag gör gamla läs varje dag. Varannan dag gör jag hela gamla peov inkl massor av analys vilket går åt minst 4h. De andra (hälften) av dagarna gör jag matte hälften av dagen och läs andra hälften av dagen. Jag gör alltså allt vad jag kan för att bli bättre på läs men får inga resultat.
Jag brukar läsa en text som vanlogt och svara på frågorna och sedan försöka förstå vad för fel jag gjorde och hur jag skulle tänka innan och under texten för att inte upprepa mina fel. Metoden jag söker skall kunnas appliceras på alla texter men har inte hittat någon universalmetod än eller ens något sätt att lösa vissa typer av uppgifter. Ofta förstår jag inte frågorna/alternativen men texten kan jag någorlunda ok.
Det enda jag har kommit fram till under dessa 3-4 månader av intensivt plugg är attt jag läser inledningen lite snabbt för att få en liten klarare blick om vad texten handlar om och sedan läser första frågan (och andra vid de långa texterna). Svarsalternativen hinner kag inte läsa om de inte är väldigt korta för det blir väldigt rörigt i huvet när jag läsa alla frågor och alla svarsalternativ.
Min läshastighet är inte heller något att hänga i granen 200ord/min. Funderat på att lära mig snabbläsning men det skulle ta flera år antar jag. Och med förståelse på det skulle fet ta ännu längre tid.

Vad jag tror skulle uppskattats är om hpg skulle tagit ut 5-10 texter från hp och analyserat texterna i detalj och skrivit utförliga svar vad som är det rätta svaret, hur man skulle kommit fram till det på en gång och framförallt de felaktiga svaren. Vilka fällor författarna av hp brukar luras med och varför just det felaktiga alternativet etc.
En sak är säker i alla fall att plugga vanliga artiklar undertexter, läkartidningen, pedagogiska magasiner etc i samband med gamla prov funkar inte alls. Skulle gjort vad som helst för att få 15/20 på läs på ett år, fast två år skulle inte heller varit dumt.
Nu är jag inte bäst i hela världen på LÄS men jag ser mig inte som dålig. Jag gick från 6-14 på LÄS mellan ett prov, med andra ord går det att öka resultatet avsevärt.

Prova olika metoder och kolla vilken som genererar bäst resultat. Ett stort misstag som du gör är att om du hinner så läser du även genom svarsalternativen. Gör inte detta. Om du ska applicera metoden där man läser inledningen och sedan frågorna och sedan fortsätta med texten så ska du se till att du plockar ett par nyckelord för varje uppgift men tänkt inte på dessa nyckelord allt för mycket när du läser, du kommer automatiskt att inse vad som är relevant och icke relevant.
Det första du bör göra är att läsa inledningen NOGGRANT! Hela texten bygger på inledningen, om du förstår inledningen så håller du dit till den röda tråden efter det, skilj på vad författaren vill förmedla och vad det gäller i allmänheten.

"En sak är säker i alla fall att plugga vanliga artiklar undertexter, läkartidningen, pedagogiska magasiner etc i samband med gamla prov funkar inte alls. Skulle gjort vad som helst för att få 15/20 på läs på ett år, fast två år skulle inte heller varit dumt."

Analyserar du artiklarna när du läser dem? Försöker du att sammanfatta en artikel när du har läst igenom dem? Om inte, då gör du "fel". Du får inte ut lika mycket från att bara läsa och gå vidare än om du analyserar och tänker efter vad du precis läste.
Från början brukar det vara svårt att återkalla mycket från texten, det du bör börja lära dig återkalla är vad textförfattaren vill förmedla med artikeln, efter ett par veckor kommer detta inte vara några problem och då kan du även börja sammanfatta detaljer i texten. Du har nio veckor på dig, du hinner mycket under dessa nio veckor.

Metoden där du läser frågorna först kanske inte fungerar för dig, du kanske måste läsa hela texten innan frågorna. Och 200 ord/minut räcker, fokusera på att återkalla så mycket som möjligt och häng med i texten när du påbörjar ett nytt stycke då ska du veta vad det förra stycket handlare om. I min åsikt handlar det väldigt mycket om fokus.

Du fixar det med rätt träning.
Skriv svar