Det finns ju lite olika sätta att angripa LÄS på, men så här har jag kommit fram fungerar bra för mig.
För det första så är LÄS en intensiv del (är inte alla...) så det kräver ju av en att man är på alerten. Det vill säga att man läser koncentrerat och målmedvetet. Dumt nog så är långt ifrån alla texter varken underhållande eller intressanta. Jag brukar dock tänka så som så att ALLT är roligt och intressant och att det är riktigt, riktigt roligt att lära sig något nytt och att verkligen läsa igenom en text och förstå innebörden och svara på ett antal frågor! I början tyckte jag allt bara var tråkigt förutom de inom naturvetenskap och ekonomi, men efter ett par LÄS-prov så kom jag in i tänket och det gick faktiskt mycket lättare och jag tappade inte bort mig i texterna så som jag lätt gjorde innan. Kanske kan vara något att prova?
Först brukar jag läsa rubriken på texten, vet inte om det egentligen är nödvändigt men ändock kul att få se vad artikeln heter. Sedan läser jag igenom frågorna och stryker över nyckelord, på så vis att nyckelorden kan tänkas hjälpa mig att koppla frågan till texten.
Därefter läser jag texten noggrant rätt upp och ner. Men samtidigt som jag läser texten försöker jag ha frågorna eller snarare nyckelorden i åtanke och jag brukar då och då titta på dem (nyckelorden) medan jag läser texten. Medan jag läser texten stryker jag över enstaka (väldigt få) ord i texten som har med frågorna att göra. Nu är det ju inte alltid som svaret till alla frågor står i bara ett stycke men när jag får svaret rakt av så brukar jag svara medan jag läser texten. Annars gör jag det efter jag läst klart och då brukar jag kunna svara på frågorna direkt.
Det brukar bli sex åtta minuter per text, så jag får lite marginal om det kommer en text jag tycker är lurig. Utan det jag tycker man ska trycka på är själva läsförståelsen att verkligen FÖRSTÅ vad som står i texten och inte bara läsa ord ord ord ord ord. Hoppas det kan hjälp dig lite!