HP 1998, uppg. 22
HP 1998, uppg. 22
Hjälp mig!
Uppgift 22.
I ett län finns det 42 skolor, 394 klasser och fler än 1 000 elever. Vilket är det minsta antal elever som länet kan ha?
1. Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje skola.
2. Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje klass.
Tillräcklig information för lösningen erhålles i,
Rätt svar: C
Alltså, mitt svar är D, men uppgiften känns felkonstruerad.
Jag tänker att för påstående 1. (x = antal elever): om 1000<x
gäller jämn fördelning för alla tal över 1000 jämnt delbara med 42
i intervallet 1000<x finns sådana tal - det minsta är rätt för 1)
samma resonemang med 2)an. x>1000, jämnt delbart med 394 -
Med andra ord, var och en för sig.
Vad är det jag missar?!
Uppgift 22.
I ett län finns det 42 skolor, 394 klasser och fler än 1 000 elever. Vilket är det minsta antal elever som länet kan ha?
1. Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje skola.
2. Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje klass.
Tillräcklig information för lösningen erhålles i,
Rätt svar: C
Alltså, mitt svar är D, men uppgiften känns felkonstruerad.
Jag tänker att för påstående 1. (x = antal elever): om 1000<x
gäller jämn fördelning för alla tal över 1000 jämnt delbara med 42
i intervallet 1000<x finns sådana tal - det minsta är rätt för 1)
samma resonemang med 2)an. x>1000, jämnt delbart med 394 -
Med andra ord, var och en för sig.
Vad är det jag missar?!
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Det ligger en hel del i det du säger. Har ingen förklaring till varför man inte ska tänka som du har gjort faktiskt. De vill väl att man tar fram ett enda korrekt svar kan jag tänka mig. Jämför man de båda svaren man får i påståendena så är det inte samma svar, därför ska man nog lägga ihop påståendena för att få ett enda svar.
Re: HP 1998, uppg. 22
finns dte någon formel för a är jämnt delbart med b?
så att man kan konstruera sina ekvationer på sådana här uppgifter...
så att man kan konstruera sina ekvationer på sådana här uppgifter...
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: HP 1998, uppg. 22
394X / Y = 42
394X = 42Y
X = antal elever i varje klass
Y = antal elever i varje skola
Men det är nog bäst om man använder tabeller och sånt i det här fallet. För övrigt tycker jag att den här uppgiften känns lite skum. För 1) ska egentligen gå att lösa om man bara tittar på den, men om man däremot börjar på 2:an så ser man sedan att ettan inte går att lösa. Dock ska de båda vara oberoende av varandra som ju provmakarna har föreskrivit!
394X = 42Y
X = antal elever i varje klass
Y = antal elever i varje skola
Men det är nog bäst om man använder tabeller och sånt i det här fallet. För övrigt tycker jag att den här uppgiften känns lite skum. För 1) ska egentligen gå att lösa om man bara tittar på den, men om man däremot börjar på 2:an så ser man sedan att ettan inte går att lösa. Dock ska de båda vara oberoende av varandra som ju provmakarna har föreskrivit!
Re: HP 1998, uppg. 22
Jag satt med precis samma uppgift för ngn dag sedan. I mitt facit står det att både C & D är rätt!!!
Jag har aldrig stött på två rätta svar i ett hp-facit förut, men så var det här. Mycket konstigt!
Jag har aldrig stött på två rätta svar i ett hp-facit förut, men så var det här. Mycket konstigt!
Re: HP 1998, uppg. 22
Läste precis det här i en gammal tråd:
Så det är troligen det som hänt i detta falletAscher skrev:Det ska bara finnas ett svar. Om frågan går att lösa med båda ledtrådarna men svaren blir olika är frågan fel utformad. Vad jag har förstått så har detta hänt, folk har överklagat och således har 2 svar blivit godkända som rätt svar.
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: HP 1998, uppg. 22
Haha skönt att både C och D var rätt! Jag gjorde nyss det här provet som mitt absolut NOG-genrep. Fick bara 21 eftersom jag valde fel svar på denna uppgift. Jag svarade D...
För övrigt var det här provet bland de svåraste nogprov jag gjort. Det är max 2 uppgifter jag kunde tjäna in tid på och studeras tidtagning gav mig bara 3 minuter tillgodo när jag var färdig med alla uppgifter.
För övrigt var det här provet bland de svåraste nogprov jag gjort. Det är max 2 uppgifter jag kunde tjäna in tid på och studeras tidtagning gav mig bara 3 minuter tillgodo när jag var färdig med alla uppgifter.
Re: HP 1998, uppg. 22
Bara en snabb fråga om NOG, hur "vågar" ni fortsätta på nästa fråga så snabbt? Jag tänker bara "dubbelkolla EN gång till" för att bli helt säker innan jag hoppar till nästa. Följdaktligen blir det lite ont om tid. Kör ni med tankegången "Det här SKA stämma enligt logik" och sen tro på det så hårt att ni vågar fortsätta fort?
- halvarsson89
- Stammis
- Inlägg: 293
- Blev medlem: mån 10 sep, 2007 15:55
Re: HP 1998, uppg. 22
Jag är nog bara allmänt nonchalant i mitt sätt och överkskattar min förmåga. Vilket har lett till 16 som sämst när jag ofelbart borde ligga på 20+
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: HP 1998, uppg. 22
Jag går inte vidare till nästa fråga förrän jag känner mig säker. Och eftersom jag pluggat matte ganska mycket hela livet har jag väl helt enkelt utvecklat den förmåga som krävs för att lyckas se när man har de variabler som krävs för att lösa uppgiften. Mitt tankesätt på många av uppgifterna är bara typ: "Vi har den, då har vi även den, alltså kan vi lösa ut de två och beräkna den, det går!"
Ofta skulle det ta alldeles för lång tid för mig att överhuvudtaget ställa upp en ekvation, men då räcker min logiska metod nästan alltid ändå.
Edit: Sen tjänar jag förstås väldigt mycket tid på de gratispoäng som ofta förekommer på NOG. Då tänker jag dels på alla indexuppgifter, dels på alla koordinatsystem och dels på alla rena sifferuppgifter, etc. Mycket gratis, alltså.
Ofta skulle det ta alldeles för lång tid för mig att överhuvudtaget ställa upp en ekvation, men då räcker min logiska metod nästan alltid ändå.
Edit: Sen tjänar jag förstås väldigt mycket tid på de gratispoäng som ofta förekommer på NOG. Då tänker jag dels på alla indexuppgifter, dels på alla koordinatsystem och dels på alla rena sifferuppgifter, etc. Mycket gratis, alltså.
Senast redigerad av Guldbollen den tor 03 apr, 2008 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Re: HP 1998, uppg. 22
H'allright. Jag fick 19 idag på ett och kände mig lite sådär. Men sålänge jag gör likvärdigt på lördag så. Vi får se