HT -98, NOG, Uppgift 22.

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
gujox
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 22:08

HT -98, NOG, Uppgift 22.

Inläggav gujox » fre 24 okt, 2008 16:43

I ett län finns det 42 skolor, 394 klasser och fler än 1 000 elever. Vilket är det minsta antal elever som länet kan ha?

1. Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje skola.

2. Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje klass.


Tillräcklig information för lösningen erhålles
A. i (1) men ej i (2)
B. i (2) men ej i (1)
C. i (1) tillsammans med (2)
D. i (1) och (2) var för sig
E. ej genom de båda påståendena

Enligt facit är rätt svar C, vilket jag ej kan förstå.
Om vi först kollar på påstående 1 som säger att antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje skola, när det finns 42 skolor. Minsta antalet elever i länet är 1000. Alltså är det första talet som är högre än 1000 och delbart med 42 rätt svar (1008/42=24)

Sen med påstående 2 är det bara att göra likadant bara att du byter ut 42 mot 394. 3*394=det första talet som är delbart med 394 över 1000. Alltså 1182.

Påståendena ger olika svar men både stämmer överens med informationen i frågan.

Jag tycker därför att svaret borde vara D och inte C.

Någon som har lust att förklara? tack på förhand!


Användarvisningsbild
Holam
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 12 sep, 2008 12:24

Re: HT -98, NOG, Uppgift 22.

Inläggav Holam » fre 24 okt, 2008 19:47

Okej,

Frågan här är vilket är det minsta tal som är dels >100 och dels delbart med både 42 och 394. Man kan med ganska enkel slutledningsförmåga inse att ett sådant minsta tal måste finnas (exv genom att bevisa att tal med ovan angivna egenskaper existerar, tex 42*394).

Uppgiften är då, i all den bemärkelse som hp-provet kräver, löst. En viktig läxa man kan lära sig, genom vilken man kan spara väldigt mycket tid, är att man sällan är tvungen att räkna ut det faktiska svaret, det räcker med att lära sig känna igen de element som krävas för att finna svaret...

pakorum
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 maj, 2011 22:08

Re: HT -98, NOG, Uppgift 22.

Inläggav pakorum » tor 22 mar, 2012 19:11

Måste bara kommentera detta.
Svaret ligger ju i själva frågan.
Dvs: Frågan ställs givet svaret på frågan.

Enrique
Stammis
Stammis
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 14 jan, 2012 16:18

Re: HT -98, NOG, Uppgift 22.

Inläggav Enrique » tor 22 mar, 2012 20:39

Citerar Empezar: "Augustus, frågan har bara ett riktigt svar även om vi skulle kunna få fram flera svar som fungerar med påståendena. Får man fram flera möjliga svar så kan man inte avgöra vilket som är rätt.

Här är det dock så att man efterfrågar det MINSTA antalet elever. Detta innebär alltså att man får ta 394 * 4, 394 * 5, 394 * 6 etc tills man når ett tal som går att dela med 42. Då har vi ett svar på uppgiften. Det går att räkna ut.

När man kommer till 21 så får vi ett svar som fungerar med båda påståendena. Bara vetskapen att det går att prova sig fram till rätt svar gör att man kan svara på NOG-uppgiften, och eftersom 1) och 2) kan ge flera olika rätta svar per se, kan inte rätt svar vara D."

Slutsatsen man kan dra är alltså att om 1) och 2) leder till olika svar och OM de kan kombineras så att de skulle kunna ge ett enda svar är C rätt. Har dock för mig att svarsalternativen enligt HP-instruktioner ska vara oberoende av varandra om de var för sig besvarar frågan så förstår inte riktigt varför C skulle vara rätt alternativ. Någon som kan kolla upp detta och återkomma med stöd för vad som gäller?


cron
Intresseanmälan

Du är inte VIP-medlem. Lämna en intresseanmälan och få information helt gratis!

Dagens ord
SOTTIS
dumhet, dumt yttrande, "groda"
Nästa prov

14/4 - 2018 kl 8:10
140 dagar 0 timmar och 45 minuter kvar att förbereda sig på.

Sista anmälningsdag:
1/2 - 2018 kl 23:59

Utvalda forumtrådar