Hur förbättrar jag mig på NOG?

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
Crosv01
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 1:00
Ort: Karlskrona

Hur förbättrar jag mig på NOG?

Inlägg av Crosv01 »

Hej
jag har svårt att hantera NOG-uppgifterna. Fast jag gör om samma uppgift har jag svårt att se vilket svar som är rätt. Det beror på att jag är osäker på vilken information jag behöver för att kunna lösa uppgiften. Hur har ni gjort för att förbättra ert tänkande kring NOG?
Användarens profilbild
Legaim
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av Legaim »

Är det någon speciell typ av NOG-uppgift som du tycker är svåra?
GTC
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 2:00

Inlägg av GTC »

Uppgift 10.
På ett köksbord står två olika stora glas. Det ena är till hälften fyllt med vatten medan det andra är tomt. Man häller över vattnet från det halvfulla till det tomma glaset. Hur stor del av detta glas blir då fyllt?

(1) Det tomma glasets volym är 2/5 liter, vilket är 60 procent mer än det
halvfulla glasets volym.

(2) Förhållandet mellan det halvfulla glasets volym och det tomma glasets
volym är 5:8.

(1) Med (1) vet jag men 2?

Kan någon förklara tänkandet vid (2), svaret är D tydligen.
kattis
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 660
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

Inlägg av kattis »

Crosv: Vet inte hur mycket matte du läst. Om man inte läst matte A och B eller om det var länge sedan man läste skulle jag rekommendera en repetition på dessa. NOG bygger ju på att man kan grunderna i tex geometri, procent och ekvationer. Sedan är det nog mycket övning som gäller.

GTC: Tänk att det halvfulla glaset har volymen 5X och det tomma 8X. Det halvfulla har alltså vatten av volymen 2,5X. Se efter hur stor andel 2,5X är av 8X. Hänger du med?
GTC
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 2:00

Inlägg av GTC »

Jaha, var det så enkelt :oops: Tack för hjälpen kattis!
Användarens profilbild
E_ced87
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1405
Blev medlem: sön 30 jul, 2006 2:00
Ort: Sthlm-Ume
Kontakt:

Inlägg av E_ced87 »

Hej. Apropå det, (jag kommer säkert märka att det är nåt jag missat som förklarar det hela) Enligt NOG kursen så ska man Inte räkna ut något, hur ska man då veta om informationen räcker? Var går gränsen för att Räkna ut?
kattis
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 660
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

Inlägg av kattis »

I princip ska du inte räkna ut någonting, utan endast kolla om det skulle gå "om du ville". Ta som ex i uppgiften här ovan med glasen. I den första får du ett faktiskt tal och ett förhållande till det andra glaset vilket går att räkna ut. Räkna för allt ivärlden inte ut hur mycket det andra glaset innehåller utan anteckna bara att du "vet" det. I påstående 2 har du en ekvation du kan ställa upp. Du behöver ju inte räkna ut hur stor del 2,5 är av 8. Frågan är bara om det är möjligt.
GTC
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 2:00

Inlägg av GTC »

Tänkte kolla om du kan hjälpa mig med denna Kattis, försökt ställa upp utryck för deras vår o höst terminer men lyckas tappa bort mig själv i mina tankar... :cry: Hur ska jag tänka här?

12. Niklas och Åsa ansvarade för sångstunderna på en förskola under en höst- och en vårtermin.
Vem av dem ansvarade för flest sångstunder?

(1) Niklas ansvarade för dubbelt så många sångstunder under vårterminen som Åsa gjorde
under höstterminen.

(2) Niklas ansvarade för en sångstund mindre under höstterminen än under vårterminen.
Åsa ansvarade för två fler sångstunder under höstterminen än under vårterminen.
kattis
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 660
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

Inlägg av kattis »

Hej CTG!
Jag tror att svaret ska vara C, dvs genom att använda info från både 1 och 2 tillsammans:
I påstående 1 får vi veta att Niklas har hållit i 2X sångsstunder under våren och Åsa i X under hösten.
I påstående 2 får vi veta att Niklas hållit i Y-1 sångstund under hösten och Y under våren. Åsa hade fler sångstunder på hösten än på våren, dvs < X st på våren.

Nu vet vi att Niklas haft 2X + (2Y-1) stycken samlingar
Åsa har haft X + (< X )st samlingar. Vi vet ingenting om Y:s och X:s värden, men vi kan direkt se att Niklas har haft flest, eftersom vi kan jämföra 2X med (X + <X).

Vet inte om det är så matematiskt rätt beskrivet, men så tänkte jag. Hoppas att det var rätt. Rätta mig annars den som vet!
PhilipLitt
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 05 aug, 2006 2:00

Inlägg av PhilipLitt »

Den där är inte så svår, men det kan vara svårt att anväda ekvation.

Använd sunt förnuft.
Skriv svar