Kalle och Erik begav sig till skolan. Kalle körde moped och Erik cyklade. De startade samtidigt från samma plats och färdades samma väg. Hur långt var det till skolan från den plats där Kalle och Erik startade?
(1) Kalle höll en medelhastighet på 30km/h och var framme vid skolan 10 minuter före Erik
(2) Erik cyklade 2/3 så snabbt som Kalle körde moped och kom fram till skolan 10 minuter efter Kalle
1. självt säger ingenting om den totala tiden det tog att ta sig till skolan för någondera.
2. självt säger ingenting om hastigheten, bara den enes hastighet relativt till den andres.
2. kan dock användas för att få reda på hur lång tid det tog för Kalle (men observera att så länge vi inte känner till hans faktiska hastighet kan vi inte räkna ut själva sträckan):
Tiden det tog för Kalle: t
Tiden det tog för Erik: t + 10
Sträckan: s
Kalles hastighet: v
Eriks hastighet: 2/3 * v
Uttrycket för sträckan, sträcka = hastighet * tid, gäller för båda (uttrycket för Kalle står till vänster, för Erik till höger):
t * v = s = (t+10) * 2/3 * v
Förkortas med v:
t = t * 2/3 + 10 * 2/3
2/3 * t dras ifrån på båda sidor:
1/3 * t = 10 * 2/3
Båda sidor multipliceras med 3:
t = 10 * 2/3 * 3 = 20
Vi vet nu att det tog Kalle 20 minuter, dvs. 1/3 timme, att ta sig till skolan. I 1. får vi veta hans hastighet och enligt uttrycket för sträckan följer att
Eller så skulle man ju kunna göra så här, samma som Mr_Confused:
Kalles tid: t
Eriks tid: t + 10
Kalles hasighet: v
Eriks hastighet: v * 2/3
Sträcka (för båda): s
Sedan tänkte jag lite annorlunda. I (1) får vi veta att Kalles hastighet är 30 km/h, och i (2) får vi veta att Eriks hastighet är 2/3 av Kalles. Med hjälp av det kan man ju direkt säga att Eriks hastighet är 20 km/h.
Efter det blev det bara:
s = vt
s = 30t (Erik)
s = 20 (t + 1/6) eftersom 10 min är 1/6 timme.
Sedan är det bara att likställa Kalles och Eriks uttryck för sträckan (s), och efter lite enkelt arbete kan man konstatera att t = 1/3 (dvs 1/3 timme).
Sträckan blir då (med Kalles värden som bas):
s = vt ---> s = 30 * 1/3 = 10 km.
Det är ju i princip samma medtod som Mr_Confused använde, men jag kände att för mig personligen var det här sättet lite lättare.
konstruktionspunkt i fartyg vars placering har stor betydelse för stabiliteten
Tack skall ni ha för ett jättebra pluggprogram, det underlättade verkligen "nötandet" av ord ;) Jag höjde mig från 1,55 till 1,9 och kom in på läkarprogrammet! Tack så mycket!