NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Hej, någon som kan hjälpa mig?
Senast redigerad av Rozeya den fre 02 okt, 2015 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5
Eftersom Plan 1 flyger vinkelrätt mot vägen och det är 45 grader mellan planens färdvägar så räknas Plan 2's färdväg ut med en pythagoras(c^2 = a^2 + b^2) där a = b(eftersom 45 grader).
Plan 2's färdväg alltså sqrt(100^2 + 100^2) = ca 141.
Alltså ger grundpåståendet längden på båda plans flygsträckor.
OBS OBS: Du behöver inte räkna ut planens flygsträckor utan enbart veta att dessa gå att räkna ut innan du går vidare
Nu när du har längden på respektive sträckor planen flyger så behöver du enbart respektive plans hastighet eller förhållandet mellan deras hastigheter.
Rätt svar är alltså D
Plan 2's färdväg alltså sqrt(100^2 + 100^2) = ca 141.
Alltså ger grundpåståendet längden på båda plans flygsträckor.
OBS OBS: Du behöver inte räkna ut planens flygsträckor utan enbart veta att dessa gå att räkna ut innan du går vidare
Nu när du har längden på respektive sträckor planen flyger så behöver du enbart respektive plans hastighet eller förhållandet mellan deras hastigheter.
Rätt svar är alltså D
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Vad menar du med att det är 45 grader? förstår mig inte på det, hur kan a=b?
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Om du har en rätvinkling triangel(En triangel där en vinkel är 90 grader) och du får veta att en annan vinkel är 45 grader så vet du att den tredje vinkeln också är 45 grader eftersom att 90 + 45 + 45 = 180 = vinkelsumman för alla trianglar.JasmineAl skrev:Vad menar du med att det är 45 grader? förstår mig inte på det, hur kan a=b?
Då vet du att du har två lika långa kortsidor i triangeln.
Tänk dig en Kvadrat som du skär av på diagonalen.
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Tack så mycket, men tänkte på om du också får att plan 2 kommer först?
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Det stämmer,JasmineAl skrev:Tack så mycket, men tänkte på om du också får att plan 2 kommer först?
Men det är just det som är det luriga med NOG att du inte ska räkna ut så mycket utan enbart veta om uppgiften går att räkna ut eller inte.
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Jag visste alltså inte vilket plan som kom först innan du frågade och jag räknade ut det, visste enbart att uppgiften gick att lösa.HåPe skrev:Det stämmer,JasmineAl skrev:Tack så mycket, men tänkte på om du också får att plan 2 kommer först?
Men det är just det som är det luriga med NOG att du inte ska räkna ut så mycket utan enbart veta om uppgiften går att räkna ut eller inte.
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Tack så hemskt mycket för svaret, det är nog det som är problemet med mig, jag vill helt enkelt lösa uppgiften som en XYZ-uppgift.
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Uppgift 10:JasmineAl skrev:Hej, någon som kan hjälpa mig?
För att ta reda på hur många centiliter man behöver fylla på för att nå en viss nivå behöver man veta hur många centiliter man hade innan.
Detta säger påstående 1 rakt av.
Påstående 2 berättar också indirekt hur många centiliter som fanns i flaskan innan.
Alltså går uppgiften att lösa med 1 och 2 var för sig.
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Ingen fara, alltså det är superbra att du tränar på gamla NOG. Det gäller helt enkelt att göra många uppgifter för att få en känsla för NOG. Fortsätt kämpa!JasmineAl skrev:Tack så hemskt mycket för svaret, det är nog det som är problemet med mig, jag vill helt enkelt lösa uppgiften som en XYZ-uppgift.
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
Tack så mycket för att du tog din tid och svarade på mina frågor!
Re: NOG, HT 1995 uppgift 5 och 10
VIP-medlemmar har även åtkomst till Sveriges största databas med förklaringar till gamla högskoleprovuppgifter.
Här är förklaringarna till dessa uppgifter:
http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... ovet#0nog5
http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... vet#0nog10
Här är förklaringarna till dessa uppgifter:
http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... ovet#0nog5
http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... vet#0nog10