nog-uppgift!

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
ciacia
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

nog-uppgift!

Inlägg av ciacia »

Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig med följande NOG-uppgift?

Hans och Sandra spelar ofta squash mot varandra. De spelar alltid tills någon vinner. Vad är sannolikheten att Sandra vinner mot Hans i en slumpmässigt vald match?

(1) Sandra vinner i genomsnitt 3 av 4 matcher mot Hans

(2) Sannolikheten att Hans vinner en slumpmässigt vald match är en tredjedel av sannolikheten att Sandra vinner en match.

Enligt facti är svaret D, dvs i (1) och (2) var för sig.

Hur skall jag tänka? Mina sannolikhetskunskaper är dammiga! :oops:

Tacksam för svar!

Cecilia
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Sannorlikheten för att en händelse ska inträffa brukar betecknas med ett tal från 0 till 1, ibland förekommer också procent.

I (1) ser vi att Sandra vinner 3 av 4 matcher det vill säga 75% eller så kan vi med hjälp av det här påståendet säga att sannorlikheten för att Sandra vinner över Hans är 0,75!

Du kan nu stryka alternativ B, C och E och har nu 50% chans att svara rätt på frågan eller så kan vi säga att sannorlikheten att du svara rätt på frågan är 0,5 (du har bara två val A eller D).

Summan av alla tänkbara händelsers sannorlikheter blir alltid 1! Det vill säga i det här fallet har vi två tänkbara händelser som kan inträffa (Hans vinner eller så vinner Sandra) och summan av sannorlikheten att Hans ska vinna och sannorlikheten att Sandra ska vinna är 1. Vi bortser från påstående (1) och lotsas att vi inte vet att Sandra har 75% chans att vinna. Vi antar att sannorlikheten att Sandra vinner är x, och sannorlikheten att Hans vinner är y. Summan av sannorlikheterna är lika med 1 ger följande ekvation:

x = 1 - y

I påstående (2) får vi veta att y är lika med en tredjedel av x och kan ställa upp följande ekvation:

x = 1 - 1/3x
x + 1/3x = 1
4/3x = 1
x = 3/4

Uppgiften går alltså att lösa med båda påståenderna var för sig... rätt svar är alltså D.
Miya
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 apr, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Förstår inte

Inlägg av Miya »

Förstår inte:

x + 1/3x = 1
4/3x = 1
x = 3/4

Hur blir x+1/3x = 4/3x
och hur blir x=3/4

Förstår inte det där sista.
Kanske behöver friska upp minnet på ekvationer. Är det bra att kunna till HP?
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Ursäkta mig jag var lite hastig när jag skrev ut ekvationen.

[quote:a1bbed867a]
x + 1/3x = 1
4/3x = 1
x = 3/4 [/quote:a1bbed867a]

[b:a1bbed867a]Rad 1 och 2[/b:a1bbed867a]

Framför x:et står det juh egentligen en 1:a som man inte brukar skriva ut och 1 = 1/1 = 3/3. Så egentligen står det:

3/3x + 1/3x = 1 vilket blir 4/3x = 1

[b:a1bbed867a]Rad 2 och 3[/b:a1bbed867a]

Måste först förklara lite om division med bråk. Låt oss säga att vi har ett tal a som vi vill dividera med ett bråk (b/c) så får vi:

a/(b/c) = ac/b (nämnaren från bråket b/c flyttas upp och multipliceras med a)

Och om vi nu applicerar detta tankesätt på vårat exempel:

x = 1/(4/3) = 1*3/4 = 3/4


Vissa uppgifter på HP brukar innehålla ekvationer, så en förståelse för dessa kan vara till din fördel. Men jag måste dock poängtera att i ovanstående uppgift behövde du inte lösa ekvationen för att få rätt på uppgiften (min lösning var enbart för tydlighetens skull). I den här uppgiften hade det räckt med att du kunde teckna uttrycket (x = 1 - 1/3x) och på så sätt inse att uppgiften går att lösa med erhållen information. Det vill säga du har en okänd variabel x och en ekvation (som innehåller den okända variabeln x och ingen annan okänd), vilket är allt du behöver för att lösa problemet.

Hoppas att detta gav mer klarhet!
Miya
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 apr, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Miya »

jodå, mer klarhet. Tack!
kattis
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 660
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

Inlägg av kattis »

Oj, oj Zolero...du skulle ju kunna jobba här på HP-guiden. Vilka bra förklaringar! Får man fråga vad du skrivit på HP?(Om du har skrivit)
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Ja du kattis... jag har faktiskt inte så lysande resultat som man skulle kunna tro. Jag har bara som bäst fått 1.1 (har dock gjort en höjning från 0.7). Av dessa poäng placerade sig (endast) 13 på NOG-delen! Jag är grymt besviken över detta... jag vet att jag borde kunna prestera bättre på just denna del. Men det är just därför jag är här, för att kunna lära mig nya knep och förhoppningsvis höja =)

Är för övrigt ganska intresserad av matematik, därav mitt intresse av att förklara... jag gör så gott jag kan men jag är ingen Albert Einstein *skratt*

Så jag tror inte att jag är rätt virke för HP-guiden... att jag har ett starkt intresse för matematik är inte alls någon garanti för en hög poäng på NOG-delen. Den delen av provet bygger mer på "logiskt tänkande kring kvantitativa resonemang", som de så fint brukar uttrycka det. Alltså de som skriver rapporter om högskoleproven där på "Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar" vi Umeå universitet. Det är alltså inte enbart matematiska kunnskaper som är det viktiga för att lyckas.

Jag måste också passa på att ge Admin på detta forum en eloge för de bra förklaringarna på NOG-uppgifterna! Exempeluppgifterna på denna sajt är också mycket bra förklarade tycker jag. Om de kan hålla sån bra kvalite i hela NOG-programmet så är jag mäkta imponera... ja det är nästan så att jag funderar på att bli VIP-användare =)
Användarens profilbild
admin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 2241
Blev medlem: tor 31 maj, 2007 20:31

Inlägg av admin »

Tack så mycket Zolero! Vi på HögskoleProvGuiden är stolta över den tjänst vi erbjuder och vi hoppas att alla användare och besökare, oavsett VIP eller inte, trivs här och får ut något av hemsidan!
Du är varmt välkommen som VIP-Medlem!
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Admin... när du ändå har vägarna förbi den här tråden så kan jag passa på att fråga dig lite grejer.

Jag är lite nyfiken på vad ni har för bakgrund/erfarenhet som gör att ni kan ge så träffande förklaringar på NOG-delen?

Finns det någon speciell teknik som man kan använda sig av för att lösa den här typen av problem och hur har ni i så fall skaffat er kunskapen om den?

Tror ni att det finns någon typ av litteratur som kan tänkas hjälpa förståelsen på NOG-delen? (nu menar jag andra källor än Ma A och Ma B böckerna eller analys av gamla HP-prov...). Och så tror jag juh naturligtvis inte att det finns någon "skriva-bra-på-NOG-delen"-bok utan jag syftar mer på något annat. De säger juh att delen testar förmågan i logiskt tänkande... skulle det då inte vara troligt att man skulle höja sitt resultat om man studerade en bok i logik??

Eller någon bok om kvantitativa metoder... vad det nu innebär vet jag inte, vet ni?

Jag kommer att bli VIP-medlem, för jag tycker att det är väl värt pengarna! :P
Användarens profilbild
admin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 2241
Blev medlem: tor 31 maj, 2007 20:31

Frågor och svar!

Inlägg av admin »

Ska göra mitt bästa för att svara på dina frågor!
Utan att avslöja för mycket av våra metoder så kan man säga såhär: Genom att ha läst olika matematikkurser samt sönderdelat och därefter analyserat NOG-uppgifterna kan man lätt se hur de är uppbyggda och hur uppgiftskonstruktörerna har tänkt när de har konstruerat uppgifterna. Därefter har vi konstruerat egna uppgifter, genomgångar och exempel som utbildningen bygger på.

Det finns inga speciella tekniker för att lösa uppgifterna på NOG-delen förutom en god matematisk och logisk kunskap. Dessa kunskaper kan man på ett relativt enkelt sätt träna upp genom att jobba med NOG-uppgifter och analysera hur de är uppbyggda samt hur de ska lösas. Genom att få en kort förklaring till uppgifterna (som i NOG-programmet) kan man på ett lättare sätt förstå och lära sig den simpla matematiken bakom de krångliga NOG-uppgifterna.

Kvantitativa metoder är metoder som har med mängder och antal att göra. Motsatsen är kvalitativa metoder som har med kvalitet, karaktären och egenskaper att göra.

Det kanske finns någon användare som har något bra boktips? Kan vara värt att fråga om detta i en ny tråd?
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Okey jag kunde nästan ana att det var ungefär på det viset ni hade burit er åt. Det låter som ett mycket bra upplägg!

Du säger att logisk kunskap är bra för att lösa uppgifterna... så då skulle det inte vara helt bortkastat att läsa en bok om grundläggande logik? Har nämligen hittat en hos bokförlaget studentlitteratur. Eller är det en annan typ av logik... eller vad man nu ska säga?

Så när de talar om kvantitativa metoder så syftar de exempelvis på metoder och resonemang för hur man tar reda på hur [b:affbfb4fdf]många[/b:affbfb4fdf] som har besökt grekland när man vet hur [b:affbfb4fdf]många[/b:affbfb4fdf] av kommunens invånare som besökt både grekland och spannien och sedan får reda på hur stor [b:affbfb4fdf]del[/b:affbfb4fdf] detta motsvarar av det [b:affbfb4fdf]totala antalet[/b:affbfb4fdf] invånare som besökt grekland? :?
Användarens profilbild
admin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 2241
Blev medlem: tor 31 maj, 2007 20:31

Inlägg av admin »

Jo, det är så jag har förstått det. En kvantitativ undersökning kan t.ex. undersöka hur många personer som mår dåligt i en kommun medan en kvalitativ undersökning undersöker hur dåligt de mår.

Jag tror att det är svårt att hitta en bok om logik som är applicerbar på högskoleprovet. Förmodligen handlar boken snarare om hur man ska resonera på ett vetenskapligt följdriktigt och korrekt sätt. Den logiska kunskapen som krävs får du lättast genom att studera just NOG-uppgifter.
Skriv svar