NOG Uppgift 19 HT 2009
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
jo c och D men jag mins inte att 1/o kan bli mer än plus 4.5
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
och jag är säker på att plus 1/ tex -o.1 inte kan bli mer än +4.5
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
vars i om det är i matte c eller D så ska jag läsa på
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Jag tar och citerar mig själv:
Vad av det här förstår du inte? När vi sedan når 0 blir talet oändligt stort.Limbero skrev:Ett exempel för att visa att du kommer närmare och närmare oändligheten ju närmre du går mot noll i en division:
10/1=10
10/0,1=100
10/0,01=1000
10/0,001=10000
etc. Större och större ju närmare noll vi kommer.
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
jag vill seriöst lära mig så vart kan jag läsa om det i matte c eller d. antar att du inte har läst högre med att du är 17 år
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Jag ligger i slutet av matte c just nu. Jag vet inte om jag kan peka ut det i kursen, alla läser ju olika böcker och så, men jag ska se om jag kan hitta något bra på nätet.
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Lägg av att vara så dryg. x är max 9 och där har du en tydlig hint om att x inte kan ligga väldigt nära 0. Du gjorde fel - get over it.Limbero skrev:Så gärna så.dho1118 skrev:om jag har fel rätta mig gärna
Ett delat med ett blir ett, ett delat med noll blir inte ett, jag vet inte hur jag ska förklara för dig, då du inte verkar ha läst högre mattekurser än matte B.
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Det var inte min mening att vara dryg, jag ville bara vara tydlig.Linda2 skrev:Lägg av att vara så dryg. x är max 9 och där har du en tydlig hint om att x inte kan ligga väldigt nära 0. Du gjorde fel - get over it.Limbero skrev:Så gärna så.dho1118 skrev:om jag har fel rätta mig gärna
Ett delat med ett blir ett, ett delat med noll blir inte ett, jag vet inte hur jag ska förklara för dig, då du inte verkar ha läst högre mattekurser än matte B.
Ja, om x max är nio finns det väl inget hinder för att x=0?
Bra länk för att förstå att a/0 blir oändligheten:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Division_med_noll
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Citerar från wikipedia (förlåt):
"/.../motsäger en grundläggande egenskap hos de reella talen. /.../ Eftersom detta är en sådan grundläggande och viktig egenskap hos de reella talen vill man inte införa en definition som bryter mot den om man inte har en riktigt god anledning. Eftersom ingen sådan föreligger, förblir uttrycket odefinierat."
"/.../motsäger en grundläggande egenskap hos de reella talen. /.../ Eftersom detta är en sådan grundläggande och viktig egenskap hos de reella talen vill man inte införa en definition som bryter mot den om man inte har en riktigt god anledning. Eftersom ingen sådan föreligger, förblir uttrycket odefinierat."
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Be inte om ursäkt för att citera Wikipedia. I 9 fall av 10 är Wikipedia en av de bästa informationskällorna som finns.Pydon skrev:Citerar från wikipedia (förlåt):
"/.../motsäger en grundläggande egenskap hos de reella talen. /.../ Eftersom detta är en sådan grundläggande och viktig egenskap hos de reella talen vill man inte införa en definition som bryter mot den om man inte har en riktigt god anledning. Eftersom ingen sådan föreligger, förblir uttrycket odefinierat."
Jo precis, det är det jag menar, om uttrycket är odefinierat borde det ju alltså inte med hjälp av samma uttryck gå att svara på uppgiften?
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Ja, oj vad jag söp mitt i vattkoppskomat. Dock tycker jag att tonen kunde vara lite mildare!Linda2 skrev:Lägg av att vara så dryg. x är max 9 och där har du en tydlig hint om att x inte kan ligga väldigt nära 0. Du gjorde fel - get over it.Limbero skrev:Så gärna så.dho1118 skrev:om jag har fel rätta mig gärna
Ett delat med ett blir ett, ett delat med noll blir inte ett, jag vet inte hur jag ska förklara för dig, då du inte verkar ha läst högre mattekurser än matte B.
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Står det också på Wikipedia?Limbero skrev: Be inte om ursäkt för att citera Wikipedia. I 9 fall av 10 är Wikipedia en av de bästa informationskällorna som finns.
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Men uppgiften går ut på att avgöra om X > 0 eller inte.
Från (1) får vi 2/9 < 1/X.
Med vetskapen om att 1/0 inte är definierat vet du alltså att X kan vara allt från 0,000000000.....1 till 4.
X kan inte heller vara mindre än 0.
Från (2) får vi X^2 >= 9 vilket betyder att X antingen är <-3 eller >+3. Med hjälp av 2 kan vi inte lösa uppgiften.
Senast redigerad av Pydon den sön 25 okt, 2009 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Jag får väl gå med på att det går att svara även om 1/0 är odefinierat.Pydon skrev:Står det också på Wikipedia?Limbero skrev: Be inte om ursäkt för att citera Wikipedia. I 9 fall av 10 är Wikipedia en av de bästa informationskällorna som finns.
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Men uppgiften går ut på att avgöra om X > 0 eller inte.
Från (1) får vi 2/9 < 1/X.
Med vetskapen om att 1/0 inte är definierat vet du alltså att X kan vara allt från 0,000000000.....1 till 4.
X kan inte heller vara mindre än 0.
Från (2) får vi X^2 >= 9 vilket betyder att X antingen är <-3 eller >+3. Med hjälp av 2 kan vi inte lösa uppgiften.
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Om det får dig att må bättre så svarade jag fel på uppgiften
Svarade B, hann precis få upp suddigummit och skulle ändra i svarshäftet när provledaren säger att tiden är slut. Det var mäktigt frustrerande.
Svarade B, hann precis få upp suddigummit och skulle ändra i svarshäftet när provledaren säger att tiden är slut. Det var mäktigt frustrerande.
-
- Bronspostare
- Inlägg: 779
- Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
- Ort: Göteborg
Re: NOG Uppgift 19 HT 2009
Ett oändligt stort tal ligger ju inte inom intervallet -9 till 9. Alltså kan x inte vara 0.Limbero skrev:Du verkar inte förstå vad division med noll innebär.dho1118 skrev:som jag uppfattar det så ska 1/x vara större än 9/2 alltså ska 1/x vara större än 4.5 och det betyder att x inte kan vara noll eller mindre
du ska ju som sagt få 1/x till ett större tal än 4.5 och det funkar ju inte om x skulle va noll eller minus
x kommer väl typ liga just över noll och typ max 0.22
Om du delar ett tal med 0 så är svaret antingen ett oändlig stort tal (dvs. större än 2/9) eller ett oändligt litet (negativt) tal.
Då division med noll resulterar i ett oändligt tal kan vi inte räkna ut det, vilket innebär att ekvationen 2/9 < 1/x är odefinierad för x=0. Vi vet alltså inte om det är större än 0 då det skulle kunna vara 0.
Ett exempel för att visa att du kommer närmare och närmare oändligheten ju närmre du går mot noll i en division:
10/1=10
10/0,1=100
10/0,01=1000
10/0,001=10000
etc. Större och större ju närmare noll vi kommer.
10/-1=-10
10/-0,1=-100
10/-0,01=-1000
10/-0,001=-10000
etc. Mindre och mindre ju närmare noll vi kommer.