NOG-uppgift 24 från provet 1998-10-24

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
minkattochjag
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 1:00

NOG-uppgift 24 från provet 1998-10-24

Inlägg av minkattochjag »

I ett län finns det 42 skolor, 394 klasser och fler än 1000 elever. Vilket är det minsta antal elever som länet kan ha?

(1) Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje skola.
(2) Antalet elever i länet kan fördelas så att det går lika många elever i varje klass.

Jag tycker att denna fråga är underlig. Om samma fråga hade ställts men med skillnaden att påstående (2) bytts ut mot "(2) Stina är kär i Pelle" så hade ju rätt svar på uppgiften varit A - eller?

Med den kunskap jag har om frågan för tillfället anser jag att den är förvillande, åtminstone följer den inte mönstret för NOG i allmänhet.
(Facit säger C).
Sandwall
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 1:00

Inlägg av Sandwall »

Håller med. Ngn som kan förklara.
Minuend
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 2:00
Ort: Halmstad

Inlägg av Minuend »

Att den är underlig håller jag med om, men den går att lösa. Dock tvivlar jag på att mina metoder ska behövas för att lösa den, då den ena är tidskrävande och den andra kräver att man har läst diskret matematik.

Vi vill hitta ett tal, x>1000, som är jämnt delbart med både 42 och 394. En metod är att prova sig fram:
minsta värdet på antalet elever per klass är 3, annars blir inte x>1000. Vi provar:
394*3 = 1182 (antalet elever i länet)
Är det jämnt delbart med 42?
1182/42 = 28,14... Alltså nej.
Så här kan man fortsätta att prova tal, upp till 21, då man får ett värde på x (8274) som är jämnt delbart med 394 och 42 (och som är det minsta värdet på x).

Eller så hittar man MGM (394, 42), alltså de båda talens minsta gemensamma multipel.
394 = 197*2
42 = 7*3*2
MGM (394, 42) = 197*7*3*2 = 8274.

Med tanke på att det är en högskoleprovuppgift är jag helt ute och cyklar, och ett enklare sätt måste finnas.
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

[quote:5051cdc11b]Att den är underlig håller jag med om, men den går att lösa. Dock tvivlar jag på att mina metoder ska behövas för att lösa den, då den ena är tidskrävande och den andra kräver att man har läst diskret matematik.[/quote:5051cdc11b]

Ja det var tidskrävande och kunskapskrävande metoder att lösa problemet på, men korrekta antar jag. :)

Men finns det ingen annan som har något lättare sätt att lösa uppgiften på? Kanske något som bara kräver A och B matte på gymnasiet??

Admin kanske??
kattis
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 660
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

Inlägg av kattis »

Alltså nu får vi inte blanda ihop saker här...till NOG behöver vi inte [i:e4b945c254]räkna ut[/i:e4b945c254] uppgifterna. Förklaringen här ovan kan tyckas komplicerad med alla tal men är den verkligen komplicerad om man bara ställer upp dem som Minuend gör på slutet? Att det handlar om stora tal, decimaler osv är ju mindre viktigt. Frågan är om man kan lösa den med de fyra räknesätten, enklare ekvationer eller annat som ingår i A och ev B kursen i matte. Sen behöver man inte komma fram till svaret.
Tycker för övrigt själv att den här uppgiften är lite knepig.
Skriv svar