NOG vt 1996 uppg 3

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
Användarens profilbild
chimelle
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 1:00

NOG vt 1996 uppg 3

Inlägg av chimelle »

I en bakteriekultur ökade antalet bakterier med en fast procentsats varje minut. Hur många bakterier fanns i kulturen från början?

(1) Under en viss minut var bakterieökningen 4,3*10^6.

(2) Antalet bakterier ökade med 2,25 procent varje minut.

Rätt svar E


Formel: y = a * b^t

(1) ger att vid tiden t är ökningen 4,3*10^6
Fråga: Är det y som är 4,3*10^6 eller är det b? I vilket fall så går det inte att lösa frågan med (1).

(2) ger att b = 2,25


Hur ska jag tänka?
oscar_bakhouch
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 779
Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
Ort: Göteborg

Re: NOG vt 1996 uppg 3

Inlägg av oscar_bakhouch »

chimelle skrev:I en bakteriekultur ökade antalet bakterier med en fast procentsats varje minut. Hur många bakterier fanns i kulturen från början?

(1) Under en viss minut var bakterieökningen 4,3*10^6.

(2) Antalet bakterier ökade med 2,25 procent varje minut.

Rätt svar E


Formel: y = a * b^t

(1) ger att vid tiden t är ökningen 4,3*10^6
Fråga: Är det y som är 4,3*10^6 eller är det b? I vilket fall så går det inte att lösa frågan med (1).

(2) ger att b = 2,25


Hur ska jag tänka?
1) säger att vid en viss tidpunkt fanns det 4,3 miljoner bakterier.

2) säger att det ökar med 2,25% varje minut.

Anledningen till att det inte går att lösa är för att vi kan omöjligt veta ifall det är redan efter en ökning (dvs efter en minut) som det blir 4,3 miljoner bakterier, eller om det tar 10 minuter, osv.

Försök lära dig att snabbt se på en sån här uppgift att den inte går att lösa, istället för att behöva ställa upp ekvationer. Det är iaf så jag oftast gör. Anledningen till att jag direkt såg att den var olöslig är för att vi inte vet hur lång tid som har gått, oavsett om vi kombinerar 1) och 2) eller var för sig.

Hade det däremot stått att tex efter minuter så finns det 4,3 miljoner bakterier så hade uppgiften gått att lösa ihop med 2).
Användarens profilbild
chimelle
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 1:00

Re: NOG vt 1996 uppg 3

Inlägg av chimelle »

Tack för svaret! Jag fastnar ibland på helt ovidkommande saker och det beror på att jag inte förstår frågan fastän jag uppenbarligen kan läsa :-D . När jag får höra hur andra resonerar fattar jag vad jag gör för fel!
oscar_bakhouch
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 779
Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
Ort: Göteborg

Re: NOG vt 1996 uppg 3

Inlägg av oscar_bakhouch »

oscar_bakhouch skrev:
chimelle skrev:I en bakteriekultur ökade antalet bakterier med en fast procentsats varje minut. Hur många bakterier fanns i kulturen från början?

(1) Under en viss minut var bakterieökningen 4,3*10^6.

(2) Antalet bakterier ökade med 2,25 procent varje minut.

Rätt svar E


Formel: y = a * b^t

(1) ger att vid tiden t är ökningen 4,3*10^6
Fråga: Är det y som är 4,3*10^6 eller är det b? I vilket fall så går det inte att lösa frågan med (1).

(2) ger att b = 2,25


Hur ska jag tänka?
1) säger att vid en viss tidpunkt fanns det 4,3 miljoner bakterier.

2) säger att det ökar med 2,25% varje minut.

Anledningen till att det inte går att lösa är för att vi kan omöjligt veta ifall det är redan efter en ökning (dvs efter en minut) som det blir 4,3 miljoner bakterier, eller om det tar 10 minuter, osv.

Försök lära dig att snabbt se på en sån här uppgift att den inte går att lösa, istället för att behöva ställa upp ekvationer. Det är iaf så jag oftast gör. Anledningen till att jag direkt såg att den var olöslig är för att vi inte vet hur lång tid som har gått, oavsett om vi kombinerar 1) och 2) eller var för sig.

Hade det däremot stått att tex efter 5 minuter så finns det 4,3 miljoner bakterier så hade uppgiften gått att lösa ihop med 2).
Skriv svar