Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Inlägg av oscar_bakhouch »
1) säger att vid en viss tidpunkt fanns det 4,3 miljoner bakterier.chimelle skrev:I en bakteriekultur ökade antalet bakterier med en fast procentsats varje minut. Hur många bakterier fanns i kulturen från början?
(1) Under en viss minut var bakterieökningen 4,3*10^6.
(2) Antalet bakterier ökade med 2,25 procent varje minut.
Rätt svar E
Formel: y = a * b^t
(1) ger att vid tiden t är ökningen 4,3*10^6
Fråga: Är det y som är 4,3*10^6 eller är det b? I vilket fall så går det inte att lösa frågan med (1).
(2) ger att b = 2,25
Hur ska jag tänka?
Inlägg av oscar_bakhouch »
oscar_bakhouch skrev:1) säger att vid en viss tidpunkt fanns det 4,3 miljoner bakterier.chimelle skrev:I en bakteriekultur ökade antalet bakterier med en fast procentsats varje minut. Hur många bakterier fanns i kulturen från början?
(1) Under en viss minut var bakterieökningen 4,3*10^6.
(2) Antalet bakterier ökade med 2,25 procent varje minut.
Rätt svar E
Formel: y = a * b^t
(1) ger att vid tiden t är ökningen 4,3*10^6
Fråga: Är det y som är 4,3*10^6 eller är det b? I vilket fall så går det inte att lösa frågan med (1).
(2) ger att b = 2,25
Hur ska jag tänka?
2) säger att det ökar med 2,25% varje minut.
Anledningen till att det inte går att lösa är för att vi kan omöjligt veta ifall det är redan efter en ökning (dvs efter en minut) som det blir 4,3 miljoner bakterier, eller om det tar 10 minuter, osv.
Försök lära dig att snabbt se på en sån här uppgift att den inte går att lösa, istället för att behöva ställa upp ekvationer. Det är iaf så jag oftast gör. Anledningen till att jag direkt såg att den var olöslig är för att vi inte vet hur lång tid som har gått, oavsett om vi kombinerar 1) och 2) eller var för sig.
Hade det däremot stått att tex efter 5 minuter så finns det 4,3 miljoner bakterier så hade uppgiften gått att lösa ihop med 2).
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59