okända tecken i nog-uppgift

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
ciacia
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

okända tecken i nog-uppgift

Inlägg av ciacia »

Hur löser man egentligen följande uppgift (från HP 1999) och vad betyder [size=18:ecb8d4d487]; [/size:ecb8d4d487]tecknet?


A och B är positiva heltal. A - B = C. Bestäm värdet på C.
A < 61 ; 44 > B > 19
B > 42 ; 59 < A < 99

Tillräcklig information för lösningen erhålles
A. i (1) men ej i (2)
B. i (2) men ej i (1)
C. i (1) tillsammans med (2)
D. i (1) och (2) var för sig
E. ej genom de båda påståendena


Rätt svar skall vara C.

Tacksam för hjälp,

Cecilia
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Jag har egentligen inte funderat så mycket på tecknet [b:4dfe9eee6a];[/b:4dfe9eee6a] men jag antar att det i det här fallet ska fungera som ett "skiljetecken" för de två deluttrycken som finns i varje påstående.

Alltså i (1) ska ; skilja på (A < 61) och (44 > B > 19).

Och på samma sätt ska ; skilja på (B > 42) och (59 < A < 99) i (2).

Och till lösningen då:

Om vi kombinerar (A < 61) och (59 < A < 99) ser vi att A är mindre än 61 men samtidigt också större än 59, alltså måste A vara lika med 60.

Vi gör på samma sätt med B och kombinerar (44 > B > 19) med (B > 42), vilket ger att B är mindre än 44 men samtidigt större än 42 vilket betyder att B måste vara lika med 43.

C = A - B = 60 - 43 = 17

Och lösningen blir då med hjälp av båda påståenderna alltså C.
ciacia
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

aha!

Inlägg av ciacia »

Tack för hjälpen! Det var enklare än jag hade trott, lyckades stirra mig blind på skiljetecken och trodde att de betydde något annat!

Hur som helst, tack!
Skriv svar