VT09 uppgift 14
VT09 uppgift 14
14. a,b och c är olika positiva heltal. c = a + 4. Vilka är talen a, b och c?
(1) c – b = 2
(2) a – b = –2
Hur ska man egentligen tänka på den här uppgiften? Vid första anblick kan man ju tror att det går att lösa ut talen eftersom det finns 3 obekanta och 3 ekvationer. Men det går ju inte. På provet körde jag trial and error-metoden på den här uppgiften och efter att ha suttit minst 5 minuter och försökt lösa ut de olika variablerna så gav jag upp och svarade E. Vilket iof var rätt men jag vill kunna lösa den här typgen av uppgifter lite snabbare. Så hur ska man göra?
(1) c – b = 2
(2) a – b = –2
Hur ska man egentligen tänka på den här uppgiften? Vid första anblick kan man ju tror att det går att lösa ut talen eftersom det finns 3 obekanta och 3 ekvationer. Men det går ju inte. På provet körde jag trial and error-metoden på den här uppgiften och efter att ha suttit minst 5 minuter och försökt lösa ut de olika variablerna så gav jag upp och svarade E. Vilket iof var rätt men jag vill kunna lösa den här typgen av uppgifter lite snabbare. Så hur ska man göra?
Re: VT09 uppgift 14
Hej!
Jag skulle sätta in grundekvationen (c=a+4) i första ekvationen (c-b=2). Detta ger oss ekvationen a-b=-2, alltså ekvationen i info (2). Uppgiften går således inte att lösa och svaret borde bli, som du säger, E.
Hoppas det var till hjälp!
mvh:-)
Jag skulle sätta in grundekvationen (c=a+4) i första ekvationen (c-b=2). Detta ger oss ekvationen a-b=-2, alltså ekvationen i info (2). Uppgiften går således inte att lösa och svaret borde bli, som du säger, E.
Hoppas det var till hjälp!
mvh:-)
Re: VT09 uppgift 14
Tack. Så enkelt var det ja. Likadant blir det nu ser jag om man sätter in grundekvationen i (2). Då blir det c - 4 - b = -2 som blir c - b = 2, samma som i (1).
Att man inte ser det direkt när man håller på.
Att man inte ser det direkt när man håller på.
-
- Bronspostare
- Inlägg: 779
- Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
- Ort: Göteborg
Re: VT09 uppgift 14
Man kan ju försöka med alternativ C också: c = a +4 har vi. sen får vi att c - b = 2 och även a - b = -2.Asklepios skrev:14. a,b och c är olika positiva heltal. c = a + 4. Vilka är talen a, b och c?
(1) c – b = 2
(2) a – b = –2
Sätt ihop att c = b + 2 och a = b - 2. Sätta in det i första -> b + 2 = b +2.
Då blir b = b, vilket är rätt självklart Således kan vi inte få fram något svar på vilket tal som är vilket. Eller gjorde jag fel i något mellanled nu? Ligger ner i soffan o skriver så
Re: VT09 uppgift 14
Jag fattar fortfarande inte riktigt den här. Hur sätter man exakt in ekvationerna i varandra. Får samma resultat som er när jag sätter in grundekvationen i (1) dvs a-b=2. Men vad betyder det egentligen? När jag sätter in grundekvationen i (2) får jag inte c-b=2.
Jag lyckades lösa uppgiften tycker jag 6,4,2 men jag kanske fuskade. Är inte så bra på matte direkt...
Jag lyckades lösa uppgiften tycker jag 6,4,2 men jag kanske fuskade. Är inte så bra på matte direkt...
Re: VT09 uppgift 14
Dvs C=6 B=4 A=2
Re: VT09 uppgift 14
Fan det blev helt fel.
Kommer med edit lite senare.
Kommer med edit lite senare.
Re: VT09 uppgift 14
hmm, skum uppgift
Re: VT09 uppgift 14
Kan det vara så att siffran 4 i ekvationen c = a + 4 inte är b? Kan det vara en kuggfråga? Det måste vara det. Om b är 4 så är det jättelätt att räkna ut den här uppgiften; då skulle svaret ha varit C. Nu är det riktiga svaret E, varför jag tror att det här är en kuggis.
Re: VT09 uppgift 14
B är inte självklart 4, ingenting säger att c=a+b vad som sägs är att c=a+4
Om man tycker det är svårt med ekvationssystem är detta en uppgift som är relativt lätt att pröva sig fram med. om det finns fler än en lösning är den inte lösbar (svar E). Vi vet genom att kombinera all fakta att c är 4 större än a (c=a+4) och att b är 2 större än a (a-b=-2) Dvs ol_tvinds lösning är en möjlighet
C=6 B=4 A=2 men också:
C=8 B=6 A=4 eller
C=10 B=8 A=6 etc.
Den enda information vi får är altså att det skiljer 2 mellan aoch b och ytterligare 2 mellan b och c genom att sätta in oliks siffror i grundinformationen som alla stämmer vet vi att vi inte kan lösa den. Detta tog inte heller speciellt lång tid att komma fram till, ett par minuter..
Mvh Annika
Om man tycker det är svårt med ekvationssystem är detta en uppgift som är relativt lätt att pröva sig fram med. om det finns fler än en lösning är den inte lösbar (svar E). Vi vet genom att kombinera all fakta att c är 4 större än a (c=a+4) och att b är 2 större än a (a-b=-2) Dvs ol_tvinds lösning är en möjlighet
C=6 B=4 A=2 men också:
C=8 B=6 A=4 eller
C=10 B=8 A=6 etc.
Den enda information vi får är altså att det skiljer 2 mellan aoch b och ytterligare 2 mellan b och c genom att sätta in oliks siffror i grundinformationen som alla stämmer vet vi att vi inte kan lösa den. Detta tog inte heller speciellt lång tid att komma fram till, ett par minuter..
Mvh Annika
Re: VT09 uppgift 14
Jag tycker det ser ut som 3 oberoende ekvationer, och 3 variabler.....så först trodde jag svaret var C men tydligen ska det vara E.
Hur kunde man här se att det inte var 3 oberoende ekvationer...???
Hur kunde man här se att det inte var 3 oberoende ekvationer...???
Re: VT09 uppgift 14
Vid första anblicken tänkte jag som du gjorde men det gäller ju att vara noga så ser man att:alelei skrev:Jag tycker det ser ut som 3 oberoende ekvationer, och 3 variabler.....så först trodde jag svaret var C men tydligen ska det vara E.
Hur kunde man här se att det inte var 3 oberoende ekvationer...???
c = a + 4 (är givet) då kan (1) skrivas om till a + 4 - b= 2 vilket blir: a - b = 2 vilket är detsamma som informationen som ges i (2) och därför är det då omöjligt att bestämma de tre olika talen.
Det är så jag fattat det iaf!