VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
Stina_R
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 14:41

VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av Stina_R »

Kan någon förklara varför svaret till nedanstående är D och inte A? Jag går bet!

28. I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped?

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de
som inte har moped 4 fler än de som har moped.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av empezar »

Det kan inte vara A eftersom du bara vet att det finns 14 personer i klassen som har moped. Hur fördelar du dessa mellan 12 flickor och 12 pojkar? Det går inte.

EDIT: Fel. Jag slarvläste uppgiften.
Senast redigerad av empezar den sön 29 mar, 2015 11:08, redigerad totalt 1 gånger.
Original
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1305
Blev medlem: lör 11 okt, 2014 11:58

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av Original »

Hälften av pojkarna har moped.
1) Det är 12 killar och 12 tjejer och hälften av killarna har moped --> sex stycken har moped av killarna och tio har moped totalt --> alltså har fyra tjejer moped.
Det räcker.
2)F(ej)=P(ej)+2 --> hälften av pojkarna har moped -->
--> P(ej)=P(har) --> F(ej)=P(har)+2
F(ej)=4+F(har) --> F(har) = P(ej)-2
sätt in de olika variablerna
tot=P(har)+P(ej)+F(har)+F(ej) <--> 24=P(ej)+P(ej)+P(ej)-2+P(ej)+2 --> 24=4P(ej) --> p(ej) kan vi få ut och därmed även F(ej).
P(ej)=P(har) --> sammanlagda killar är 12 och vi får även ut F(ej) därmed får vi F(har) kvar (24=6+6+8+F(har)).
Det räcker. (Man behöver inte räkna ut det men det kanske behövdes för att verkligen visa hela processen).

Hoppas att det var till nytta.
Original
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1305
Blev medlem: lör 11 okt, 2014 11:58

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av Original »

empezar skrev:Det kan inte vara A eftersom du bara vet att det finns 14 personer i klassen som har moped. Hur fördelar du dessa mellan 12 flickor och 12 pojkar? Det går inte.
28. I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped?

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de
som inte har moped 4 fler än de som har moped.

Det är alltså 12 killar och 12 tjejer och 12/2 killar har moped. Det är totalt 24-14 som har moped och 10-6=4 vilket ger antalet tjejer som har moped.
Stina_R
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 14:41

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av Stina_R »

empezar skrev:Det kan inte vara A eftersom du bara vet att det finns 14 personer i klassen som har moped. Hur fördelar du dessa mellan 12 flickor och 12 pojkar? Det går inte.
Svaret är ju D, vilket betyder att det går att räkna ut med information 1 och 2 var för sig. Dock lyckad jag bara göra det med hjälp av den första:

Antalet pojkar i klassen: 24/2 = 12
Antalet pojkar med moped: 12/2 = 6
Antalet med moped: 24 -14 = 10
Antalet flickor med moped: 10 - 6 = 4
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av empezar »

Mitt slarvläsande förklarar mitt låga KVANT-resultat i år.
Stina_R
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 14:41

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av Stina_R »

Kimara skrev:Hälften av pojkarna har moped.
1) Det är 12 killar och 12 tjejer och hälften av killarna har moped --> sex stycken har moped av killarna och tio har moped totalt --> alltså har fyra tjejer moped.
Det räcker.
2)F(ej)=P(ej)+2 --> hälften av pojkarna har moped -->
--> P(ej)=P(har) --> F(ej)=P(har)+2
F(ej)=4+F(har) --> F(har) = P(ej)-2
sätt in de olika variablerna
tot=P(har)+P(ej)+F(har)+F(ej) <--> 24=P(ej)+P(ej)+P(ej)-2+P(ej)+2 --> 24=4P(ej) --> p(ej) kan vi få ut och därmed även F(ej).
P(ej)=P(har) --> sammanlagda killar är 12 och vi får även ut F(ej) därmed får vi F(har) kvar (24=6+6+8+F(har)).
Det räcker. (Man behöver inte räkna ut det men det kanske behövdes för att verkligen visa hela processen)
Hoppas att det var till nytta.
Aha, det krävdes lite invecklad ekvationsräkning på den alltså. Tror jag hajar, tack!
Användarens profilbild
admin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 2241
Blev medlem: tor 31 maj, 2007 20:31

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av admin »

VIP-medlemmar har även åtkomst till Sveriges största databas med förklaringar till gamla högskoleprovuppgifter.

Här är förklaringen till denna uppgift: http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... vet#2nog28
AcidBase
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: fre 31 okt, 2014 9:32

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av AcidBase »

Jag brukar ha lätt för nog och tycker detta var den svåraste nog-uppgiften jag någonsin stött på. Jag förstår den nu men hade troligtvis fått fel på en liknande uppgift.
Var där någon av er som fick rätt på denna på provet?
Coloz
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 25 apr, 2015 1:01

Re: VT2015 Provpass 2 Uppgift 28

Inlägg av Coloz »

AcidBase skrev:Jag brukar ha lätt för nog och tycker detta var den svåraste nog-uppgiften jag någonsin stött på. Jag förstår den nu men hade troligtvis fått fel på en liknande uppgift.
Var där någon av er som fick rätt på denna på provet?
Nope... Gjorde detta prov för några dagar sedan och detta var ett av två fel på hela kvantdelen. Ytterst sällan att jag har fel på NOG
Skriv svar