Utprövningsblocket
Utprövningsblocket
Har funderar över en sak!
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Re: Utprövningsblocket
Du har fattat allting rätt. Det är lite orättvist, men sånt man får acceptera. HSV vill att det gamla fortfarande testas utifall det nya inte skulle få godkänt.emmiii skrev:Har funderar över en sak!
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Re: Utprövningsblocket
Ok tack för ditt svar haipon!haiphon skrev:Du har fattat allting rätt. Det är lite orättvist, men sånt man får acceptera. HSV vill att det gamla fortfarande testas utifall det nya inte skulle få godkänt.emmiii skrev:Har funderar över en sak!
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Men som sagt det utprövningsblocket kan ju knappast ge ett rättvisande resultat då jag antar att dem allra flesta personer helt enkelt inte gör provet, eller åtminstone inte särskilt noggrant, när dem inser att det inte kommer att räknas med i provresultatet?
- Dr.Amirando
- Silverpostare
- Inlägg: 1429
- Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06
Re: Utprövningsblocket
Jodå, nästan alla gör provet seriöst då långt ifrån alla är inbitna HP-pluggare som viemmiii skrev:Ok tack för ditt svar haipon!haiphon skrev:Du har fattat allting rätt. Det är lite orättvist, men sånt man får acceptera. HSV vill att det gamla fortfarande testas utifall det nya inte skulle få godkänt.emmiii skrev:Har funderar över en sak!
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Men som sagt det utprövningsblocket kan ju knappast ge ett rättvisande resultat då jag antar att dem allra flesta personer helt enkelt inte gör provet, eller åtminstone inte särskilt noggrant, när dem inser att det inte kommer att räknas med i provresultatet?
Re: Utprövningsblocket
Haha tur att man hänger här då.. vore ju himla skönt o få ett sånt prov på lördag, kan man bara ta det lugnt den timman...Dr.Amirando skrev:Jodå, nästan alla gör provet seriöst då långt ifrån alla är inbitna HP-pluggare som viemmiii skrev:Ok tack för ditt svar haipon!haiphon skrev:
Du har fattat allting rätt. Det är lite orättvist, men sånt man får acceptera. HSV vill att det gamla fortfarande testas utifall det nya inte skulle få godkänt.
Men som sagt det utprövningsblocket kan ju knappast ge ett rättvisande resultat då jag antar att dem allra flesta personer helt enkelt inte gör provet, eller åtminstone inte särskilt noggrant, när dem inser att det inte kommer att räknas med i provresultatet?
Re: Utprövningsblocket
Förresten Haipon! Har för mig att jag läste nånstans att du har haft exakt samma poäng som jag på dina två första prov o sedan höjde dig till 1,8. Lust o berätta hur du pluggade?haiphon skrev:Du har fattat allting rätt. Det är lite orättvist, men sånt man får acceptera. HSV vill att det gamla fortfarande testas utifall det nya inte skulle få godkänt.emmiii skrev:Har funderar över en sak!
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Re: Utprövningsblocket
Tror inte vi har samma förutsättningar faktiskt, jag hade 9/20 på ELF och höjde mig till 20/20 där. +11p på bara en del således. Det enda jag gjorde var egentligen att börja läsa engelska texter, det var inget direkt HP-plugg, var snarare tvingad att läsa engelska texter i samband med ett skolarbete.emmiii skrev: Förresten Haipon! Har för mig att jag läste nånstans att du har haft exakt samma poäng som jag på dina två första prov o sedan höjde dig till 1,8. Lust o berätta hur du pluggade?
Vilka delar har du problem med? Kanske kan försöka hjälpa till ändå..
Re: Utprövningsblocket
Jaha va skönt ändå att bara ha en del att förbättra sig på o att du gjorde det! Bra gjort!haiphon skrev:Tror inte vi har samma förutsättningar faktiskt, jag hade 9/20 på ELF och höjde mig till 20/20 där. +11p på bara en del således. Det enda jag gjorde var egentligen att börja läsa engelska texter, det var inget direkt HP-plugg, var snarare tvingad att läsa engelska texter i samband med ett skolarbete.emmiii skrev: Förresten Haipon! Har för mig att jag läste nånstans att du har haft exakt samma poäng som jag på dina två första prov o sedan höjde dig till 1,8. Lust o berätta hur du pluggade?
Vilka delar har du problem med? Kanske kan försöka hjälpa till ändå..
På mitt senaste prov hade jag då 91 poäng som du *le utan att ha pluggat, men poängen är lite mer spridd.
17 LäS
16 ENG
28 ORD
16 NOG
14 DTK
Till det här provet har jag pluggat alla orden här på hpg samt NOG o DTK (fast har inte hunnit plugga så jättemycket på dessa två). Tänkte även göra ENG baklänges, tror att jag kan få fler poäng bara på det för har väldigt lätt för engelska.
Har du nåt mer tips? Siktar på 1,8 denna gång men om det inte går så får jag göra det en gång till bara
-
- Bronspostare
- Inlägg: 779
- Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
- Ort: Göteborg
Re: Utprövningsblocket
Jag använde det i höstas för att värma upp. När jag var klar och hade tid över satt jag och körde igenom lite matematiska beräkningar istället. Hoppas verkligen att jag får samma testprov på lördag igen, känns som att man får ett par extra poäng tack vare det.emmiii skrev:Har funderar över en sak!
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Re: Utprövningsblocket
Ja, testa göra det baklänges tror det kan ge dig någon extra poäng där, sen beror det lite på dagsformen om man får fullt eller inte. Sitt inte och försök leta svar som en tok, då blir du bara okoncentrerad (enligt min uppfattning), och börja förfasiken inte tro att du hittat någon djupare innebörd av texten och att du resonerat på ett fint sätt, då brukar det bli poängavdrag för överflödigt tankearbete
Min process på LÄS/ELF ser ut något i stil med:
1. Läs frågorna inte svarsalternativen, memorera ev. avhandlingar/böcker/namn/datum etc.
2. Börja läs första stycket, och sista stycket, detta går riktigt fort, då får du början och slutknorren på texten, ibland går det inte ihop för mig om jag läser från start till mål, har du en uppfattning om vad konklusionen är så är det lättare att koppla allt mellan start och slut.
3. Använd markeringspenna varsamt (!), häftet ska inte självlysa, då blir du bara förvirrad när du ska hitta svaren.
4. När du läst igenom allt, börja med "svaret-finns-i-texten"-frågorna, där kan förhoppningsvis dina markeringar komma till hjälp. Avsluta med "förstå-helheten"-frågorna.
För DTK/NOG (hade 17 resp 21 där) gäller att om du känner dig osäker på något på NOG, ställ upp ekvationer, det är inte svårt alls och kan du det inte fullt ut, så tror jag du har alla möjligheter att hinna lära dig det innan provet, med detta sagt så är det ingen garanti att du lyckas nå fullt bara för det, men du kan i alla fall eliminera slarvfel. På DTK är det bra att ha linjalen redo, rita i diagrammen (det väsentliga, så det inte blir kladdigt) få klart för dig vad som efterfrågas, läs hellre frågan två gånger än att titta två gånger noggrant på diagrammet/tabellen/kartan, i alla fall har detta hjälpt för mig, då mina (slarv)fel har varit pga feltolkning av fråga och inte feltolkning av diagram/tabell/karta.
Har du gått igenom alla ordlistor här bör du vara mer förberedd än jag är till den delen så där får du tipsa dig själv
Stort lycka till!
Min process på LÄS/ELF ser ut något i stil med:
1. Läs frågorna inte svarsalternativen, memorera ev. avhandlingar/böcker/namn/datum etc.
2. Börja läs första stycket, och sista stycket, detta går riktigt fort, då får du början och slutknorren på texten, ibland går det inte ihop för mig om jag läser från start till mål, har du en uppfattning om vad konklusionen är så är det lättare att koppla allt mellan start och slut.
3. Använd markeringspenna varsamt (!), häftet ska inte självlysa, då blir du bara förvirrad när du ska hitta svaren.
4. När du läst igenom allt, börja med "svaret-finns-i-texten"-frågorna, där kan förhoppningsvis dina markeringar komma till hjälp. Avsluta med "förstå-helheten"-frågorna.
För DTK/NOG (hade 17 resp 21 där) gäller att om du känner dig osäker på något på NOG, ställ upp ekvationer, det är inte svårt alls och kan du det inte fullt ut, så tror jag du har alla möjligheter att hinna lära dig det innan provet, med detta sagt så är det ingen garanti att du lyckas nå fullt bara för det, men du kan i alla fall eliminera slarvfel. På DTK är det bra att ha linjalen redo, rita i diagrammen (det väsentliga, så det inte blir kladdigt) få klart för dig vad som efterfrågas, läs hellre frågan två gånger än att titta två gånger noggrant på diagrammet/tabellen/kartan, i alla fall har detta hjälpt för mig, då mina (slarv)fel har varit pga feltolkning av fråga och inte feltolkning av diagram/tabell/karta.
Har du gått igenom alla ordlistor här bör du vara mer förberedd än jag är till den delen så där får du tipsa dig själv
Stort lycka till!
Re: Utprövningsblocket
Ja det är det jag menar, värsta lyxen om man får den delenoscar_bakhouch skrev:Jag använde det i höstas för att värma upp. När jag var klar och hade tid över satt jag och körde igenom lite matematiska beräkningar istället. Hoppas verkligen att jag får samma testprov på lördag igen, känns som att man får ett par extra poäng tack vare det.emmiii skrev:Har funderar över en sak!
Har förstått det som att i höstas på vissa orter så kom utprövningsblocket från det kommande "nya högskolprovet". Om man nu får detta prov framför sig på lördag så förstår man ju på en gång att det är ett utprövningsblock eftersom det ser annorlunda ut. Vad är det då för mening med att göra det? Då kan man ju bara sitta av den timman och lämna provet blankt? Hur tänker UMU där? Eller har jag fattat någonting fel?
Re: Utprövningsblocket
Tack så jättemycket för tipsen! Bra det där med att läsa första o sista styckena i texten först, jättesmart, har jag inte tänkt på Jasså du ska skriva igen nu på lördag? Siktar på 2,0 eller?haiphon skrev:Ja, testa göra det baklänges tror det kan ge dig någon extra poäng där, sen beror det lite på dagsformen om man får fullt eller inte. Sitt inte och försök leta svar som en tok, då blir du bara okoncentrerad (enligt min uppfattning), och börja förfasiken inte tro att du hittat någon djupare innebörd av texten och att du resonerat på ett fint sätt, då brukar det bli poängavdrag för överflödigt tankearbete
Min process på LÄS/ELF ser ut något i stil med:
1. Läs frågorna inte svarsalternativen, memorera ev. avhandlingar/böcker/namn/datum etc.
2. Börja läs första stycket, och sista stycket, detta går riktigt fort, då får du början och slutknorren på texten, ibland går det inte ihop för mig om jag läser från start till mål, har du en uppfattning om vad konklusionen är så är det lättare att koppla allt mellan start och slut.
3. Använd markeringspenna varsamt (!), häftet ska inte självlysa, då blir du bara förvirrad när du ska hitta svaren.
4. När du läst igenom allt, börja med "svaret-finns-i-texten"-frågorna, där kan förhoppningsvis dina markeringar komma till hjälp. Avsluta med "förstå-helheten"-frågorna.
För DTK/NOG (hade 17 resp 21 där) gäller att om du känner dig osäker på något på NOG, ställ upp ekvationer, det är inte svårt alls och kan du det inte fullt ut, så tror jag du har alla möjligheter att hinna lära dig det innan provet, med detta sagt så är det ingen garanti att du lyckas nå fullt bara för det, men du kan i alla fall eliminera slarvfel. På DTK är det bra att ha linjalen redo, rita i diagrammen (det väsentliga, så det inte blir kladdigt) få klart för dig vad som efterfrågas, läs hellre frågan två gånger än att titta två gånger noggrant på diagrammet/tabellen/kartan, i alla fall har detta hjälpt för mig, då mina (slarv)fel har varit pga feltolkning av fråga och inte feltolkning av diagram/tabell/karta.
Har du gått igenom alla ordlistor här bör du vara mer förberedd än jag är till den delen så där får du tipsa dig själv
Stort lycka till!
Re: Utprövningsblocket
Jajamensan, vet inte, hade 5 fel på samtliga delar förutom ord där jag hade 25/40 och har inte tränat några ORD så förväntar mig inte särskilt mycket, men kanske några nya ord man sett/hört någonstans har fastnatemmiii skrev: Tack så jättemycket för tipsen! Bra det där med att läsa första o sista styckena i texten först, jättesmart, har jag inte tänkt på Jasså du ska skriva igen nu på lördag? Siktar på 2,0 eller?
Angående min haiphon-deluxevariant är den kanske inte att rekommendera om du tänkt testa den för första gången på provet, testa gärna en gång innan på ett LÄS-prov. För mig funkade den dock perfekt (20/20 resp 20/20).
- Dr.Amirando
- Silverpostare
- Inlägg: 1429
- Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06
Re: Utprövningsblocket
Läser du mycket i övrigt Läser du första och sista stycket om du inte förstått textenhaiphon skrev:Jajamensan, vet inte, hade 5 fel på samtliga delar förutom ord där jag hade 25/40 och har inte tränat några ORD så förväntar mig inte särskilt mycket, men kanske några nya ord man sett/hört någonstans har fastnatemmiii skrev: Tack så jättemycket för tipsen! Bra det där med att läsa första o sista styckena i texten först, jättesmart, har jag inte tänkt på Jasså du ska skriva igen nu på lördag? Siktar på 2,0 eller?
Angående min haiphon-deluxevariant är den kanske inte att rekommendera om du tänkt testa den för första gången på provet, testa gärna en gång innan på ett LÄS-prov. För mig funkade den dock perfekt (20/20 resp 20/20).
Re: Utprövningsblocket
Läser inte alltför mycket skönlitteratur, läser nog snarare mycket tidningar och annat, ibland fastnar man ju på wikipedia också.Dr.Amirando skrev:Läser du mycket i övrigt
Böcker per år blir kanske 5-15, varierar väldigt mycket för mig, några år läste jag inte mycket alls, andra mer.
Fast för att drämma till med något så säger jag 10-20h/vecka? Då inkluderar jag tidningar, internetläsning (som kan anses någorlunda kvalitativ), och böcker då och då.
EDIT:
Såg inte sista frågan. Nä, läser alltid första och sista stycket först, på så sätt har jag redan halva vunnet på att förstå texten. Först får jag en introduktion presenterad, sedan ett - ofta - ställningstagande i slutet, då vet jag hur hon står i förhållande till de saker/händelser/texter som avhandlas i mitten, och kan förstå det litet bättre (tror jag ). Svårt att förklara, fast det blir klarare för mig i varje fall.