HT 2012 Pass 4 uppgift 2
HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Finns det något smart och enkelt sätt att komma underfund med denna uppgiften?
Vad är: 1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10*10/1
A 1
B 2
C 5
D 10
Vad är: 1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10*10/1
A 1
B 2
C 5
D 10
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Den uppgiften!!!
1. När jag först tittade på den så såg jag direkt att det inte kan vara 10 för att (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10) är inte 1.
(Därmed är (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10*10/1) inte 10)
2.För att svaret skall vara 5 så måste (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10) vara 1/2, men eftersom man redan i första talet har 1/2 och det hela tiden multipliceras med tal som är lägre än 1 kan inte (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10) vara 1/2 och därmed är svaret inte 5
Två alternativ borta
Nu kan du göra på två olika sätt som jag kallar 3.1 och 3.2.
Du bestämmer vilket passar dig.
Personligen gick jag för 3.2 för att jag kan räkna snabbt och därmed kommer jag till svaret snabbare.
3.1: 1/2*2/3 = 2/6= 1/3
3/4*4/5 = 12/20 = 3/5
1/3*3/5 = 3/15 = 1/5
(1/5)*10 = 2
Men du ska även multiplicera detta med 5/6*6/7*7/8*8/9*9/10 därför måste svaret vara 1.
3.2:
1/2*2/3*3/4*4/5 = 24/120 = 6/30 = 1/5
Men du ska även multiplicera detta med 5/6*6/7*7/8*8/9*9/10 därför måste svaret vara 1.
Man ska typ spendera max 20 sekunder ( eller egentligen beror det på om du är snabb på att räkna eller bättre på logiskt tänkande) på att förstå uppgiften och gå igenom alternativ 1 och 2 och sedan göra 3.1 eller 3.2 resterande tiden.
1. När jag först tittade på den så såg jag direkt att det inte kan vara 10 för att (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10) är inte 1.
(Därmed är (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10*10/1) inte 10)
2.För att svaret skall vara 5 så måste (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10) vara 1/2, men eftersom man redan i första talet har 1/2 och det hela tiden multipliceras med tal som är lägre än 1 kan inte (1/2*2/3*3/4*4/5*5/6*6/7*7/8*8/9*9/10) vara 1/2 och därmed är svaret inte 5
Två alternativ borta
Nu kan du göra på två olika sätt som jag kallar 3.1 och 3.2.
Du bestämmer vilket passar dig.
Personligen gick jag för 3.2 för att jag kan räkna snabbt och därmed kommer jag till svaret snabbare.
3.1: 1/2*2/3 = 2/6= 1/3
3/4*4/5 = 12/20 = 3/5
1/3*3/5 = 3/15 = 1/5
(1/5)*10 = 2
Men du ska även multiplicera detta med 5/6*6/7*7/8*8/9*9/10 därför måste svaret vara 1.
3.2:
1/2*2/3*3/4*4/5 = 24/120 = 6/30 = 1/5
Men du ska även multiplicera detta med 5/6*6/7*7/8*8/9*9/10 därför måste svaret vara 1.
Man ska typ spendera max 20 sekunder ( eller egentligen beror det på om du är snabb på att räkna eller bättre på logiskt tänkande) på att förstå uppgiften och gå igenom alternativ 1 och 2 och sedan göra 3.1 eller 3.2 resterande tiden.
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Ett oerhört enkelt knep är att stryka ut de siffror som är samma både på täljaren och nämnaren eftersom de tar ut varandra allt som blir kvar är 1/1=1.
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Detta är en fråga som är lätt att överanalysera.
Om ett tal finns i både nämnare och täljare kan dessa strykas pga de tar ut varandra.
Kolla på uppgiften igen så kommer du se att de övre talen är samma som de undre. Dvs alla kan strykas och svaret blir 1. Ett tal delat med samma tal blir alltid 1.
Ändring: Tvåa på bollen. :p
Om ett tal finns i både nämnare och täljare kan dessa strykas pga de tar ut varandra.
Kolla på uppgiften igen så kommer du se att de övre talen är samma som de undre. Dvs alla kan strykas och svaret blir 1. Ett tal delat med samma tal blir alltid 1.
Ändring: Tvåa på bollen. :p
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Haha, varför tänkte jag inte på det!jake87 skrev:Ett oerhört enkelt knep är att stryka ut de siffror som är samma både på täljaren och nämnaren eftersom de tar ut varandra allt som blir kvar är 1/1=1.
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Den här uppgiften finns med på hpguidens uppgifter, när jag först såg den på provet så gjorde jag precis som de beskriver ovanför och kom fram till svaret(tog ca 5 sekunder), en annan sak som man inte lägger märke till vid kva och xyz är att skala av så många onödiga saker, så att man enklare kan komma fram till en lösning.
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Så smart!jake87 skrev:Ett oerhört enkelt knep är att stryka ut de siffror som är samma både på täljaren och nämnaren eftersom de tar ut varandra allt som blir kvar är 1/1=1.
Tack så mycket för all hjälp och tips!
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: ons 19 feb, 2014 16:04
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Varför tar inte täljaren 1 ut nämnaren 1 då? Fattar inte.jake87 skrev:Ett oerhört enkelt knep är att stryka ut de siffror som är samma både på täljaren och nämnaren eftersom de tar ut varandra allt som blir kvar är 1/1=1.
Alltså om 8 i "8/9" tar ut 8an i "7/8", varför tar inte 1an i "1/2" ut 1an i "10/1"?
Jaha.. det spelar inte nån roll vilket tal som blir kvar, 8/8 kunde lika gärna vara kvar. Svaret blir ju såklart alltid 1...
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Hur menar du nu? Inget tal har ju samma nämnare som täljare ; 1/2, 2/3, 3/4 etc.oschel skrev:Detta är en fråga som är lätt att överanalysera.
Om ett tal finns i både nämnare och täljare kan dessa strykas pga de tar ut varandra.
Kolla på uppgiften igen så kommer du se att de övre talen är samma som de undre. Dvs alla kan strykas och svaret blir 1. Ett tal delat med samma tal blir alltid 1.
Ändring: Tvåa på bollen. :p
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Hur menar du nu? Inget tal har ju samma nämnare som täljare ; 1/2, 2/3, 3/4 etc.oschel skrev:Detta är en fråga som är lätt att överanalysera.
Om ett tal finns i både nämnare och täljare kan dessa strykas pga de tar ut varandra.
Kolla på uppgiften igen så kommer du se att de övre talen är samma som de undre. Dvs alla kan strykas och svaret blir 1. Ett tal delat med samma tal blir alltid 1.
Ändring: Tvåa på bollen. :p
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Han menar nog talen som är bredvid varandra t.ex. (1/2)*(2/3)Timpsi skrev:Hur menar du nu? Inget tal har ju samma nämnare som täljare ; 1/2, 2/3, 3/4 etc.oschel skrev:Detta är en fråga som är lätt att överanalysera.
Om ett tal finns i både nämnare och täljare kan dessa strykas pga de tar ut varandra.
Kolla på uppgiften igen så kommer du se att de övre talen är samma som de undre. Dvs alla kan strykas och svaret blir 1. Ett tal delat med samma tal blir alltid 1.
Ändring: Tvåa på bollen. :p
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Hur menar du nu? Inget tal har ju samma nämnare som täljare ; 1/2, 2/3, 3/4 etc.oschel skrev:Detta är en fråga som är lätt att överanalysera.
Om ett tal finns i både nämnare och täljare kan dessa strykas pga de tar ut varandra.
Kolla på uppgiften igen så kommer du se att de övre talen är samma som de undre. Dvs alla kan strykas och svaret blir 1. Ett tal delat med samma tal blir alltid 1.
Ändring: Tvåa på bollen. :p
Re: HT 2012 Pass 4 uppgift 2
Om du tar t ex 3/5 * 5/3 * 2/4 blir det (3*5*3)/(5*3*4). Eftersom både 5 och 3 finns i täljare OCH nämnare kan dessa strykas och kvar blir 2/4.Timpsi skrev:Hur menar du nu? Inget tal har ju samma nämnare som täljare ; 1/2, 2/3, 3/4 etc.oschel skrev:Detta är en fråga som är lätt att överanalysera.
Om ett tal finns i både nämnare och täljare kan dessa strykas pga de tar ut varandra.
Kolla på uppgiften igen så kommer du se att de övre talen är samma som de undre. Dvs alla kan strykas och svaret blir 1. Ett tal delat med samma tal blir alltid 1.
Ändring: Tvåa på bollen. :p