VT 2012 XYZ fråga 22 och 20

Diskussioner kring XYZ-delen samt XYZ-uppgifter
Skriv svar
Andreas1979
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 2:00

VT 2012 XYZ fråga 22 och 20

Inlägg av Andreas1979 »

22. Antag att ? betyder en räkneoperation som definieras av a ? b = 1 + ab. Vad blir då 2 ? (1 ? 3)?

a/ 6
b/ 7
c/ 8
d/ 9

rätt svar är D, men hur?

Jag stirrar mig blind och fattar ingenting. antagligen kommer jag skämmas när jag får förklaringen.

Angående fråga 20 så är det en triangel inblandad. http://hogskoleprov.hsv.se/hp/2012/vt/#/xyz

tack på förhand
Användarens profilbild
Mixtery
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 mar, 2009 23:30

Re: VT 2012 XYZ fråga 22 och 20

Inlägg av Mixtery »

Börja inom ().

a ? b = 1 + ab

1) (1 ? 3), här är "a = 1" och "b = 3". "1 + ab" ger oss således "1 + 1*3" = 4.

2) parentesen blir således vilket lämnar oss med 2 ? 4.

3) Vi återupprepar samma beräkning igen. "a = 2" och "b = 4" "1 + ab" ger oss således "1 + 2*4" = 1 + 8 = 9, Dvs D

QED :)

Hoppas det hjälpte.
Användarens profilbild
Mixtery
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 mar, 2009 23:30

Re: VT 2012 XYZ fråga 22 och 20

Inlägg av Mixtery »

Angående fråga 20:

Eftersom det är en rätvinklig triangel så kommer avståndet mellan hypotinusan och den låna kateten att minska med konstant hastighet. Det innebär att när avståndet mellan kateten och hypotinusan är 12 så har den minskat med 8/20 (eftersom att den går från 20 till 0. Det innebär således att 40 är 8/20 av den totala sträckan A - C. Den totala sträckan blir alltså 40/8 * 20 = 5*20 = 100. Vi subtraherar sedan bort sträckan A-D och får 100 - 40 = 60.

Oj, hoppas du fattar något av detta annars kan nog någon annan förklara bättre. :)
Användarens profilbild
Math
Stammis
Stammis
Inlägg: 442
Blev medlem: lör 16 jul, 2011 16:44

Re: VT 2012 XYZ fråga 22 och 20

Inlägg av Math »

LaLuSH
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 2:00

Re: VT 2012 XYZ fråga 22 och 20

Inlägg av LaLuSH »

Math skrev:Angående frågan 20

[img][img]http://s8.postimage.org/wtqja8r69/L_sning.jpg[/img][/img]
Du borde verkligen använda parenteser för att undvika missförstånd.

1. x/12 = (40+x)/12
2. x = (12(40+x))/12
3. x = (480+12x)/12

o.s.v.

Det tog någon minut innan jag insåg att alla termer i dina högerled var menade att dela samma bråkstreck.

När det gäller fråga 20 gillar jag Mixterys lösning. Hade använt samma, bara att jg utfört lite andra räkneoperationer.

Sträckan |A-C| = x

Om 8/20 av sträckan x blir 40 så följer:

1. 8x/20 = 40
2. 8x = 40*20 = 800
3. x = 100
4. |A-D| = 100-40 = 60
Skriv svar