20,0 i rena gymnasiebetyg?
20,0 i rena gymnasiebetyg?
Hej allihopa!
Jag är lite nyfiken på hur många det är som haft 20,0 direkt från gymnasiet och hur många som läst upp betygen på komvux för att komma in på läkarprogrammet. Hur stor andel av de som söker har inte betygskompletterat? Jag undrar hur höga betyg som hade krävts för att komma in på läkarutbildningen om man INTE fått betygskomplettera... Någon som har någon uppfattning om det?
Hur många av er som finns här hade 20,0 i slutbetyg från gymnasiet? Själv är jag en av dem. Tänkte bara kolla om det är många av oss här som haft maxbetyg från början...
Jag är lite nyfiken på hur många det är som haft 20,0 direkt från gymnasiet och hur många som läst upp betygen på komvux för att komma in på läkarprogrammet. Hur stor andel av de som söker har inte betygskompletterat? Jag undrar hur höga betyg som hade krävts för att komma in på läkarutbildningen om man INTE fått betygskomplettera... Någon som har någon uppfattning om det?
Hur många av er som finns här hade 20,0 i slutbetyg från gymnasiet? Själv är jag en av dem. Tänkte bara kolla om det är många av oss här som haft maxbetyg från början...
-
- Stammis
- Inlägg: 287
- Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00
Även jag gick ut med 20.0.
Dock vill jag påstå att alla 20.0 inte är värda lika mycket - och det bortsett från att olika lärare bedömmer olika. Jag har lite här och där läst om personer som läst utökat program och sedan pusslat ihop 20.0. Jag vill tydliggöra att detta inte var tillåtet på den skolan jag gick på. Man fick inte läsa extra-kurser och sedan ta med de som man lyckades bäst i. Man fick läsa extra-kurser men man fick inte använda dessa till att pussla med. Innan kurserna påbörjas skulle man välja om betyget skulle vara med på slutbetyget eller inte.
I reglerna hos skolverket så står det att man får välja om en utökad kurs skall stå med eller ej, min fd. skola säger även att detta valet skall göras innan kursen påbörjas.
Jag vet att jag tyckte att det var väldigt dumt att det är olika på olika skolor, glömde sedan bort det tills jag såg denna tråd och funderar på att se till att skolverket tydliggör sina regler.
Att kunna "pussla" anser jag underlättar möjligheten att få 20.0 något oerhört, och att det skall vara olika på olika skolor anser jag vara helt fel då det innebär ytterligare en bidragande orsak till inflationen av 20.0.
Jag vill därför utöka den ursprungliga frågan:
Ni som fick 20.0 - fick ni det m.h.a utökat program och pusslande?
/En "äktäkta" 20.0
Dock vill jag påstå att alla 20.0 inte är värda lika mycket - och det bortsett från att olika lärare bedömmer olika. Jag har lite här och där läst om personer som läst utökat program och sedan pusslat ihop 20.0. Jag vill tydliggöra att detta inte var tillåtet på den skolan jag gick på. Man fick inte läsa extra-kurser och sedan ta med de som man lyckades bäst i. Man fick läsa extra-kurser men man fick inte använda dessa till att pussla med. Innan kurserna påbörjas skulle man välja om betyget skulle vara med på slutbetyget eller inte.
I reglerna hos skolverket så står det att man får välja om en utökad kurs skall stå med eller ej, min fd. skola säger även att detta valet skall göras innan kursen påbörjas.
Jag vet att jag tyckte att det var väldigt dumt att det är olika på olika skolor, glömde sedan bort det tills jag såg denna tråd och funderar på att se till att skolverket tydliggör sina regler.
Att kunna "pussla" anser jag underlättar möjligheten att få 20.0 något oerhört, och att det skall vara olika på olika skolor anser jag vara helt fel då det innebär ytterligare en bidragande orsak till inflationen av 20.0.
Jag vill därför utöka den ursprungliga frågan:
Ni som fick 20.0 - fick ni det m.h.a utökat program och pusslande?
/En "äktäkta" 20.0
Angående pusslandet så är det ju i princip relevant. När man läser fler kurser än man behöver så är det ju oftast kurser man finner roliga vilket gör att bra betyg är lättare att få i dessa.
Pusslande är ju dock inte tillåtet med större delen av de ämnen man läser. Svenska, matte, engelska språk, specifika ämnen som rör ens program och så vidare är ju obligatoriska att ha med i sitt slutbetyg och går således inte att fiffla bort genom att enbart läsa enkla kurser.
Pusslande är ju dock inte tillåtet med större delen av de ämnen man läser. Svenska, matte, engelska språk, specifika ämnen som rör ens program och så vidare är ju obligatoriska att ha med i sitt slutbetyg och går således inte att fiffla bort genom att enbart läsa enkla kurser.
Ja, vad jag kan se så varierar betyget något väldigt från skola till skola och från när man har gått ut. När jag gick ut 97 (ja, jag är så gammal) så var det ytterst få som fick 20,00 - på den tiden skulle MVG vara 5++ och bara var för ovanliga prestationer. Jag gick i vår skolas "überklass" där vi läste dubbla B-språk och extra C-språk och utökad naturvetenskap med kurser från högskolan etc - mycket studiemotiverade elever alltså. När vi fick betyg i Matematik A var det bara en i klassen som fick MVG och många fick G i betyg som med det gamla systemet skulle haft en 4:a. Då hade inte riktigt det här med att man inte skulle jämföras och normeras med sina klasskamrater inte riktigt gått igenom heller. Jag skrev t ex MVG på samtliga nationella prov under min utbildning och fick inte MVG i ett enda ämne.
Går inte riktigt att jämföra med vissa skolor som idag ger MVG kors och tvärs. Jag har också stött på studenter med 20,00 direkt från gymnasiet som har otroligt dåliga förkunskaper så man kan fråga sig hur mycket det är värt egentligen. Inte så mycket tydligen eftersom det lottas så mycket som det gör. Skulle behövas göra något men svårt att säga vad. Det man borde vilja uppnå är väl kanske ett mer rättvist och "bredare" betygssystem där inte så pass många har max.
Går inte riktigt att jämföra med vissa skolor som idag ger MVG kors och tvärs. Jag har också stött på studenter med 20,00 direkt från gymnasiet som har otroligt dåliga förkunskaper så man kan fråga sig hur mycket det är värt egentligen. Inte så mycket tydligen eftersom det lottas så mycket som det gör. Skulle behövas göra något men svårt att säga vad. Det man borde vilja uppnå är väl kanske ett mer rättvist och "bredare" betygssystem där inte så pass många har max.
Jag ryser alltid när jag hör hur de normerade betygen förr i tiden. Måste ha varit en mardröm.
Undervisningen och betygsättningen varierar något oerhört runt om i landet. Jag gick natur bioteknologi i uppsala och vi hade en lektor i pensionsåldern som undervisad i vår inriktning. Han hade undervisat både läkarstudenter och biomedicinare tidigare och historierna han drog upp över så kallade 20.0are var skrämmande. Bland annat fanns det en från T2 som kom fram och frågade vad en logaritm var! För guds skull, hur klarade människan sig igenom matte B än mindre matte D med MVG. Engelska kunskaperna var tydligen inte de bästa heller. Folk brukade fråga vad spleen betydde och vad lever hette på engelska... man mådde ju nästan illa när man hörde sånt. Att de fått en plats på läkarprogrammet
Undervisningen och betygsättningen varierar något oerhört runt om i landet. Jag gick natur bioteknologi i uppsala och vi hade en lektor i pensionsåldern som undervisad i vår inriktning. Han hade undervisat både läkarstudenter och biomedicinare tidigare och historierna han drog upp över så kallade 20.0are var skrämmande. Bland annat fanns det en från T2 som kom fram och frågade vad en logaritm var! För guds skull, hur klarade människan sig igenom matte B än mindre matte D med MVG. Engelska kunskaperna var tydligen inte de bästa heller. Folk brukade fråga vad spleen betydde och vad lever hette på engelska... man mådde ju nästan illa när man hörde sånt. Att de fått en plats på läkarprogrammet
Ja betygen är inte rättvisa, som jag även påpekade i en annan tråd här på forumet. Vissa lärare ger MVG till jättemånga, medan andra är jättehårda. Det är helt fel och gör ju att betygen blir orättvisa. Men det kan ju t.ex. vara så att det är jättesvårt att få MVG i ett visst ämne på en skola, medan det kanske i en annan skola är jättesvårt att få MVG i ett annat ämne. Så orättvisan tar kanske ut sig i slutändan.
Angående pusslandet så är det ju sant att man kan räkna bort svårare kurser som ej är obligatoriska och i stället läsa "flum-kurser". Jag läste 300 p extra på gymnasiet (totalt 2800 p) och jag hade MVG i samtliga ämnen och behövde alltså inte "pussla" med mina kurser. Så jag är också en "äktaäkta 20,0-are" med MVG i 300 extra poäng.
Angående pusslandet så är det ju sant att man kan räkna bort svårare kurser som ej är obligatoriska och i stället läsa "flum-kurser". Jag läste 300 p extra på gymnasiet (totalt 2800 p) och jag hade MVG i samtliga ämnen och behövde alltså inte "pussla" med mina kurser. Så jag är också en "äktaäkta 20,0-are" med MVG i 300 extra poäng.
[quote:7220d9ef1b="VikElm"]Får väl avvika från massan här. Har varken 20.0 i rena eller orena gymnasiebetyg. [/quote:7220d9ef1b]Pfft, alla vet ju att de coola killarna och tjejerna är de som [i:7220d9ef1b]inte[/i:7220d9ef1b] har 20,0. 8)
läkarstudent.se - ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook
(adressen stavas med ett ä)
Här kommer nåra fördomar:
Det är lättare att få bra betyg i internat och i skolor som ligger i rikemansområden.
Det är också lättare att få bra betyg i privatskolor då betygen på eleverna utgör hela marknadsföringen för skolan. Bra betyg leder till att folk betalar mer för att komma in på just den skolan...
Det är lättare att få bra betyg i internat och i skolor som ligger i rikemansområden.
Det är också lättare att få bra betyg i privatskolor då betygen på eleverna utgör hela marknadsföringen för skolan. Bra betyg leder till att folk betalar mer för att komma in på just den skolan...
Tja, då måste jag ju vara ovanligt smart. Gick på den stora kommunala skolan i kommunen där Continental lade ner och 1/30 av befolkningen blev arbetslösa i ett nafs
Däremot kan dina fördomar ha andra förklaringar med. Rikemansområden, som du väljer att kalla dem, har ofta elever med högutbildade föräldrar. Dessa elever får givetvis mer hjälp hemifrån och de känner säkerligen en större press på sig att prestera.
Likadant med privata skolor. Högutbildade föräldrar skickar givetvis dit sina barn för att undervisningen allt som oftast är bättre. Och givetvis får de större hjälp hemifrån.
Däremot kan dina fördomar ha andra förklaringar med. Rikemansområden, som du väljer att kalla dem, har ofta elever med högutbildade föräldrar. Dessa elever får givetvis mer hjälp hemifrån och de känner säkerligen en större press på sig att prestera.
Likadant med privata skolor. Högutbildade föräldrar skickar givetvis dit sina barn för att undervisningen allt som oftast är bättre. Och givetvis får de större hjälp hemifrån.