Övning ger färdighet?

Alla övriga diskussioner
Skriv svar
tracit
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 14 apr, 2005 2:00

Övning ger färdighet?

Inlägg av tracit »

Hej allesamman!

Jag har gått och funderat framochtillbaka en tid nu - hur mycket tror ni egentligen man kan öva upp sitt resultat på högskoleprovet?

Jag har hört talas om att det faktiskt finns människor som kliver in och skriver 2,0 på första försöket, och även att det finns 4 personer som sedan 1977 faktiskt skrivit alla rätt! Ojoj. Jag tillhör inte den kategorin. ;-)

Men hur mycket är egentligen rimligt att man kan öva upp sitt resultat, vad är det för faktorer som spelar in för ett högt resultat? Stresstålighet, övning, begåvning eller fallenhet? Kanske bara att ha en riktigt bra dag och lite tur?

Själv hoppas jag såklart att man med lite vilja och envishet kan jobba sig upp till ett 1,9! Om inte annat så tänker jag göra mitt bästa för att försöka!

Lycka till alla ni som kämpar, ni ä beundransvärda!

/Johanna
Ville
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 1:00

Inlägg av Ville »

Man behöver inte vara "begåvad" på något sätt för att få 2,0 på HP. Precis som du säger så ger övning färdighet... känner en person som höjde sig från 0,4 till 2,0 genom att plugga lite. ;) HP är överskattat... enligt min mening kan i princip vemsomhelst skriva 2,0 om han/hon e beredd att offra nåra månader av sin tid.
Tremendous
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 15 dec, 2004 1:00

Inlägg av Tremendous »

Ok jag måste svara på det här inlägget.

För det första så mäter provet generell studiebegåvning, vilket medför att om man skriver 2.0 så är man begåvad i alla fall minst ett avseende. Hur mycket HP korrelerar med generell intelligens kan man tvista om. Men jag tror att det finns ett samband, låt vara inte världens största men still, ett samband. Verbal förmåga och rörlighet mäts på provet, kanske inte som på ett intelligenstest men ändå. Att tänka logiskt kring matteproblem...samma sak.

Ville har en kompis som höjde sig med 1.6. I min värld har den typen av höjning mer att göra med testvana. ORD-delen kan man förbättra med regelrätt ordträning. För att få 2.0 måste man dock ha bra på alla delarna. Det får man om man tränar sig i hur provet är konstruerat, övar på gamla prov, sitter med denna sajten (får jag gratispoäng av admin nu? :)), klockar sig själv etc.

Till detta provet struntade jag fullständigt i ORD men läste betydligt fler böcker, dessutom sköt jag fram målsättningen till nästa prov. Dvs, målsättningen var inte ett maxresultat på detta provet utan på nästa. Accepterar man den typen av premisser i stället för att piska sig till en orealistisk höjning under 2-3 månader så kommer man behålla lugnet när det väl gäller.

Tracit: Ett av orden du använde i ditt inlägg summerar det ganska bra: [b:57de0929c5]envishet[/b:57de0929c5].
tracit
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 14 apr, 2005 2:00

Inlägg av tracit »

Tremendous: Så bra! Det är nog nämligen det ord som beskriver mig bäst.. :)

Jag tror precis som du på mer realistiska mål, jag har sagt åt mig själv att jag har fyra gånger på mig att skriva provet så gott jag kan. Lyckas jag inte då får jag kompromissa. För min del är det en bra metod, eftersom jag både har en press på mig från migsjälv att göra så gott jag kan men även en realistisk tid att göra det på. Skulle jag inte ha något slutmål kanske jag inte skulle jobba lika hårt. ;)

Jag får helt enkelt försöka och göra så gott jag kan. :)

Jag hoppas att de inte kommer på att sluta med högskoleprovet eller något annat under tiden. :D

/Tracit
Skriv svar