Ok jag måste svara på det här inlägget.
För det första så mäter provet generell studiebegåvning, vilket medför att om man skriver 2.0 så är man begåvad i alla fall minst ett avseende. Hur mycket HP korrelerar med generell intelligens kan man tvista om. Men jag tror att det finns ett samband, låt vara inte världens största men still, ett samband. Verbal förmåga och rörlighet mäts på provet, kanske inte som på ett intelligenstest men ändå. Att tänka logiskt kring matteproblem...samma sak.
Ville har en kompis som höjde sig med 1.6. I min värld har den typen av höjning mer att göra med testvana. ORD-delen kan man förbättra med regelrätt ordträning. För att få 2.0 måste man dock ha bra på alla delarna. Det får man om man tränar sig i hur provet är konstruerat, övar på gamla prov, sitter med denna sajten (får jag gratispoäng av admin nu?
), klockar sig själv etc.
Till detta provet struntade jag fullständigt i ORD men läste betydligt fler böcker, dessutom sköt jag fram målsättningen till nästa prov. Dvs, målsättningen var inte ett maxresultat på detta provet utan på nästa. Accepterar man den typen av premisser i stället för att piska sig till en orealistisk höjning under 2-3 månader så kommer man behålla lugnet när det väl gäller.
Tracit: Ett av orden du använde i ditt inlägg summerar det ganska bra: [b:57de0929c5]envishet[/b:57de0929c5].