[FyB] Magneter
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
Ett ljusår är sträckan man färdas om man färdas i ljusets hastighet under ett år dvs:
s = v * t
299792458 m/s * (365*24*60*60) = 9,45.. *10^15 m
Nu vet vi den sträckan.
Vi skall komma dit på tiden = 4,3 * (365*24*60*60) =
135604800 s
v = s * t --> (9,45*10^15) * 135604800 =
Svar: ca 1,28*10^24 m/s
s = v * t
299792458 m/s * (365*24*60*60) = 9,45.. *10^15 m
Nu vet vi den sträckan.
Vi skall komma dit på tiden = 4,3 * (365*24*60*60) =
135604800 s
v = s * t --> (9,45*10^15) * 135604800 =
Svar: ca 1,28*10^24 m/s
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
är det här relativitetsteorifrågor?
isåfall tänker jag inte lägga mig i
min första tanke var att han skulle åka i ljusets hastighet dvs 300Mm/s för att komma dit på 4,3 år. men det låter för enkelt.
isåfall tänker jag inte lägga mig i
min första tanke var att han skulle åka i ljusets hastighet dvs 300Mm/s för att komma dit på 4,3 år. men det låter för enkelt.
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
empezar: stämde mitt diagram?
är du säker på att det stämmer?Svar: ca 1,28*10^24 m/s
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
jag skulle nog inleda kurvan med en topp som går mot mitten, som sedan toppar (nedåt) och går mot mitten. strömmen byggs inte upp som den gör mellan A och B, för att sedan försvinna. hur diagrammet ska se ut beror lite på hur snabbt magneten förs mot och från spolen. ju snabbare den förs mot spolen, desto högre topp (mer ström), och desto snabbare går den mot toppen.
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
blir fig. så här:
http://b.imagehost.org/view/0688/namnl_s_9.jpg
ökar amplituden om jag ökar antalet varv på spolen?
http://b.imagehost.org/view/0688/namnl_s_9.jpg
ökar amplituden om jag ökar antalet varv på spolen?
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
ja det gör den.
induktionslagen:
e = N(delta fi/delta t)
har du inte heurekaboken?
jag är inte tillräckligt säker på hur kurvan skulle se ut exakt för att svara på om den är rätt eller fel, men principen stämmer iallafall.
induktionslagen:
e = N(delta fi/delta t)
har du inte heurekaboken?
jag är inte tillräckligt säker på hur kurvan skulle se ut exakt för att svara på om den är rätt eller fel, men principen stämmer iallafall.
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
Jag tror personligen att en snabb repetition av Ma D är viktigare (lite derivering, trigonometri och annat intressant).Millepille skrev:Tjenare! Jag tänkte bara fråga lite snabbt, hur är det att läsa Fysik B? Bör man ha kunskaper från Fysik A?
Jag läste Fysik A i gymnasiet och tänkte läsa Fysik B om några månader, men frågan; kommer jag klara av det, även fast jag inte kommer ihåg så mycket?
Själv läste jag in naturämnena på distans, varav Fysik B på ca fem veckor. Ingen optimal inlärningsmetod, men det fungerade utan större problem och jag behövde inte gå tillbaka och repetera Fy A en enda gång. Du läser ändå så mycket nya saker och använder andra formler än i Fy A. Däremot bör du nog inte ha förträngt allt som har med Ma D att göra
OBS! Ledsen att jag svarar på ett inlägg som inte har med trådskaparens fråga att göra, men det är bara för den här gången
- Millepille
- Stammis
- Inlägg: 432
- Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
Hej! Ja, precis vad jag skall göra ... Jag tänkte, om det inte är bättre, att välja och läsa i klass. Men det kanske funkar lika bra med distanskurser? Matte på en sån hög nivå? Då blir det till att repetera. Tack för bra information!emmabr skrev:Jag tror personligen att en snabb repetition av Ma D är viktigare (lite derivering, trigonometri och annat intressant).Millepille skrev:Tjenare! Jag tänkte bara fråga lite snabbt, hur är det att läsa Fysik B? Bör man ha kunskaper från Fysik A?
Jag läste Fysik A i gymnasiet och tänkte läsa Fysik B om några månader, men frågan; kommer jag klara av det, även fast jag inte kommer ihåg så mycket?
Själv läste jag in naturämnena på distans, varav Fysik B på ca fem veckor. Ingen optimal inlärningsmetod, men det fungerade utan större problem och jag behövde inte gå tillbaka och repetera Fy A en enda gång. Du läser ändå så mycket nya saker och använder andra formler än i Fy A. Däremot bör du nog inte ha förträngt allt som har med Ma D att göra
OBS! Ledsen att jag svarar på ett inlägg som inte har med trådskaparens fråga att göra, men det är bara för den här gången
Ber om ursäkt som sagt att för att uppta tråden med detta ...
Edit: Är det inte Matematik C du menar?
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
Så tänkte jag också. Enligt mina uträkningar så skall det iaf stämma .empezar skrev: min första tanke var att han skulle åka i ljusets hastighet dvs 300Mm/s för att komma dit på 4,3 år. men det låter för enkelt.
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
det är väldigt mycket matematik d i fysik b.Millepille skrev:Edit: Är det inte Matematik C du menar?
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
alltså... är inte sträckan:Niveus skrev:Ett ljusår är sträckan man färdas om man färdas i ljusets hastighet under ett år dvs:
s = v * t
299792458 m/s * (365*24*60*60) = 9,45.. *10^15 m
Nu vet vi den sträckan.
Vi skall komma dit på tiden = 4,3 * (365*24*60*60) =
135604800 s
v = s * t --> (9,45*10^15) * 135604800 =
Svar: ca 1,28*10^24 m/s
s = v * t = 299792458 * (4,3*365*86400) m = 4,065*10^16 m
du räknar på hur långt ett ljusår är, men sträckan är ju 4,3 ljusår. dvs så långt ljuset hinner fara på 4,3 år.
man kan förenkla det lite också
s = v * t = c*(4,3*365*86400)
v(rymdfärja) = s / t = (c*(4,3*365*86400))/(4,3*365*86400)
förkorta bort (4,3*365*86400)
v(rymdfärja) = c
dvs ljusets hastighet.
det känns för enkelt dock, jag får vibbar av relativitetsteori. åker man i ljusets hastighet så går ju tiden långsammare.
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
Man åker inte i ljusets hastighet , detta är nog lite av en flumuppgift. När jag gick fysik B minns jag att vi övade på relativitetsuträkningar men aldrig tidsdifferenser, jag tror detta är en vanlig s=vt-fråga. Jag gillar inte att förenkla c till 3*10^8 utan ljusets hastighet i vakuum sitter som gjutet i mitt minne.
Det är klart det skulle vara 4,3 ljusår, inte ett som jag skrev. Hoppas jag inte gjorde en liknande tabbe på gårdagens fysik b-prov. Jag läser kursen på komvux under en termin nu.
Jag skulle rekommendera att du behärskar algebran från matematiken, repeterar fysik A (de delar som behandlas t ex elektronik samt ljus) och lite matte d är nog inte helt fel.
Är ju främst derivering av cos eller sin-funktioner och trigonometriska uppställningar som man bör behärska från matte D. (Som jag upplevt hitills i fysik B-kursen).
Ett exempel är när beräknar hastighet på en elastisk fjäder eller acceleration:
Elongationen är:
y = A*sinwt (A är amplitud och w är vinkelfrekvensen)--> derivera ger v = wA*coswt --> derivera igen ger a = -w^2*Asinwt
Det är klart det skulle vara 4,3 ljusår, inte ett som jag skrev. Hoppas jag inte gjorde en liknande tabbe på gårdagens fysik b-prov. Jag läser kursen på komvux under en termin nu.
Jag skulle rekommendera att du behärskar algebran från matematiken, repeterar fysik A (de delar som behandlas t ex elektronik samt ljus) och lite matte d är nog inte helt fel.
Är ju främst derivering av cos eller sin-funktioner och trigonometriska uppställningar som man bör behärska från matte D. (Som jag upplevt hitills i fysik B-kursen).
Ett exempel är när beräknar hastighet på en elastisk fjäder eller acceleration:
Elongationen är:
y = A*sinwt (A är amplitud och w är vinkelfrekvensen)--> derivera ger v = wA*coswt --> derivera igen ger a = -w^2*Asinwt
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
w=vinkelhastigheten menar du väl?
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
Same thing, different name. Omega (W) --> Vinkelfrekvens = rad/s eller Vinkelhastighet = rad/s. Dock är enheten s^-1
Re: Hjälp med en fysik b uppgift, magneter
okej, jag har aldrig hört ordet "vinkelfrekvens" bara och kunde endast konstatera att frekvens och hastighet är två helt olika saker. kanske inte inom detta område dock. nu vet jag bättre.