Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Jag hittade en länk i första inlägget på tråden "Oscars PIL-sammanfattning, och den var bara att ladda ned!sarfor skrev:Jag ber om ursäkt! Jag tar tillbaka det jag skrivit. Det finns en annan tråd där man ska fråga om att bli inbjuden. Gå in i "forum" och sedan "utvalda trådar" där finns en tråd som heter "HPGuiden-samling på Dropbox" och det är DÄR man ber om en inbjudansarfor skrev:Om du går in på läkarhörnan här på forumet hittar du en tråd som heter "Oscars pil-sammanfattning". Det är en utvald tråd så den ligger som nummer tre i listan. Jag tror att du kan skriva din mail där så kan någon snäll människa bjuda in dig till dropbox-mappen där materialet finns (förutsatt att du har dropbox - och om inte är det lätt att skaffa).emmaedner skrev:Hej allihopa, det här med Oscars pil-sammanfattning som många pratar om - vart hittar men den egentligen? Är det här på hp-guiden, eller någon annanstans? Alla länkar som jag har lyckats googla mig till verkar vara döda...
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
En liten fråga... Om man skriver ut hela alfabetet med tillhörande siffror på provet - ska man ta med 0, 10, 11...osv? Eller kör ni 1-9? Eller alla alternativ kanske?
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
A-Ö är 29 bokstäver. 1-29.Beatrix skrev:En liten fråga... Om man skriver ut hela alfabetet med tillhörande siffror på provet - ska man ta med 0, 10, 11...osv? Eller kör ni 1-9? Eller alla alternativ kanske?
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Empezar, finns det möjlighet att man utgår ifrån det engelska alfabetet istället, med Z som sista bokstav? Detta i händelse av numrering bakifrån.empezar skrev:A-Ö är 29 bokstäver. 1-29.Beatrix skrev:En liten fråga... Om man skriver ut hela alfabetet med tillhörande siffror på provet - ska man ta med 0, 10, 11...osv? Eller kör ni 1-9? Eller alla alternativ kanske?
Vill minnas att begåvningstestet ska vara hämtat eller rättas i Australien.
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Om provet är på engelska så borde det väl vara det engelska alfabetet, om provet är på svenska så är det väl 1-29? Känns oerhört ologiskt att vi skall behöva utgå från provets ursprungsland om det inte är allmän kännedom.
All in mot göteborg
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Förresten angående adress för provlokalen är det någon som har den? Brukar det vara vid karolinska institutet? Tänkte boka hotell nämligen.
All in mot göteborg
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Det var flera olika provlokaler när jag skrev fast i samma hus/del av KI.
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Det där med bokstäverna menar ni att ni skriver ut det på ett papper under själva provtiden? Det tar väl lite tid, tid som man behöver på provet. Eller man kanske sparar in mycket på att skriva upp det?
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Jag kom inte ihåg om man fick skriva någonting på papper man fick innan själva provtiden började, men du får se vad provledaren säger och avgöra själv hur du ska disponera tiden.
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Du får vanligtvis inte använda papper och penna innan provledare sätter igång klockan. Därför kan det va att träna redan på att skriva ut alfabetet och sifforna redan nu.Kr1garen skrev:Det där med bokstäverna menar ni att ni skriver ut det på ett papper under själva provtiden? Det tar väl lite tid, tid som man behöver på provet. Eller man kanske sparar in mycket på att skriva upp det?
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Vill inte skriva för mycket om provet men här är "allmänna" tips från det senaste provet. Förutom nedanstående så rekommendera jag även att man tar sig igenom en massa Illustrerad vetenskap frågor. Själv lånade jag en hel hög från mitt bibliotek och tog mig igenom de. Gör det en massa gånger, med tidspress, kan hjälpa till att komma in i det tänkandet som krävs på provet.
Saker som kan vara bra att veta innan provet:
1. Hur en spegelvänd text ser ut för olika observatörer (1 klurig fråga om detta)
Hur ser bokstäverna H P ut spegelvända?
2. Hur man räknar ut permutationer, t ex på hur många olika sätt kan A B C skrivas.
3. Ekvationssystem kan vara bra att veta. T ex
A A A A = 20
A X A C = 32
A . . . = ..
E . . . = ..
Poängen är att lista ut vad de olika bokstäverna har för värde om det inte var tydligt.
4. Att kunna sina väderstreck är viktigt! Om du står vid en viss punkt och kollat mot en viss riktning vad kommer då Ett blå hus ha för riktning från där du står.
T ex om du står vid häststallet och kollat ut över silon, vilken riktning har majsfältet från där du står?
5. Vilket håll är medsols? (Figurer som roteras medsols osv)
Kan tyckas vara enkelt men det visste faktiskt inte jag vid provtillfället och därför chansade jag (chansade fel för er intresserade)
6. Spatialt tänkande är viktigt, t ex hur kommer följande figur att se ut om man vänder upp den på baksidan och roterar den 90 grader:
Såklart kommer även den klassiska tärningen:
Träna på de genom att faktiskt klippa ut en sådan mall och öva och se hur de hänger ihop! Rekommenderas.
7. Frågor i stil med: David och hans son Johan ... David dog 80 år efter att Johan föddes. Johan föddes 1975. Tillsammans blir deras ålder 110. Hur gammal är bla bla......
8. Frågor i stil med: 6 murare lägger 4 väggar på 2 timmar. Hur lång tid tar det för 10 murare att lägga 6 murar?
Finns en enkel formel som man kan derivera för att lösa alla sådana typer av frågor.
Testa gärna!
9. Att kunna primtal är alltid bra att veta! Minst de 70 första primtalen för att spara tid. 2 3 5 7 11 13 17 19 23 29 31 37 41 43 47 53 59 61 67 71
10. Att kunna tolka saker som (A+5) (R-5) .... Skriv upp alfabeten för att spara tid.
11. Att kunna räkna ut frågor i stil med: Avståndet från ett berg till en sjö är 1000 m. För varje 5 m man rör sig i sidled längs en kulle ökar höjden med x meter osv.. Hur högt är berget? Nu vet jag inte om detta är ens en vettig fråga men det kom en väldigt liknande fråga på provet. Poängen är... att kunna förstå samband mellan rörelse i x-led och y-led och längden på en triangels hypotenusa.
12. Klassiska frågor som Hans är äldre än Hasse, Hasse är äldre än Hassan och Hannes, men Hannes är äldre än... Mycket troligt att det kommer något liknande
-------------------------------------------------------------------------
SOM SAGT, detta är väldigt allmänna tips, och även om de är självklara och jättetydliga för mig själv som skrev provet vid senaste provtillfället så kan de vara väldigt svårtolkade och diffusa för den som inte är familjär med provet.. Observera att de endast är riktlinjer. Provet omfattar säkert fler saker men att läsa in detta kan spara tid, och ta det från någon som skrivit provet ett par gånger, varenda sekund räknas!
Några sista ord, anledningen till att jag inte skriver frågor och svar direkt ut är för att det skulle vara orättvist mot alla som inte får den informationen.
Fråga gärna om något är otydligt eller om ni undrar om mer praktiska saker gällande provdagen. Har säkert också brutit mot en massa copyright lagar med mina bilder men aja, man lär sig bättre med bilder.
Lycka till allihopa!
PS. Stavfel och otydliga formuleringar kan ha hittat vägen in i min text, det är sent och jag har skola imorgon så ni får ursäkta mig.
Saker som kan vara bra att veta innan provet:
1. Hur en spegelvänd text ser ut för olika observatörer (1 klurig fråga om detta)
Hur ser bokstäverna H P ut spegelvända?
2. Hur man räknar ut permutationer, t ex på hur många olika sätt kan A B C skrivas.
3. Ekvationssystem kan vara bra att veta. T ex
A A A A = 20
A X A C = 32
A . . . = ..
E . . . = ..
Poängen är att lista ut vad de olika bokstäverna har för värde om det inte var tydligt.
4. Att kunna sina väderstreck är viktigt! Om du står vid en viss punkt och kollat mot en viss riktning vad kommer då Ett blå hus ha för riktning från där du står.
T ex om du står vid häststallet och kollat ut över silon, vilken riktning har majsfältet från där du står?
5. Vilket håll är medsols? (Figurer som roteras medsols osv)
Kan tyckas vara enkelt men det visste faktiskt inte jag vid provtillfället och därför chansade jag (chansade fel för er intresserade)
6. Spatialt tänkande är viktigt, t ex hur kommer följande figur att se ut om man vänder upp den på baksidan och roterar den 90 grader:
Såklart kommer även den klassiska tärningen:
Träna på de genom att faktiskt klippa ut en sådan mall och öva och se hur de hänger ihop! Rekommenderas.
7. Frågor i stil med: David och hans son Johan ... David dog 80 år efter att Johan föddes. Johan föddes 1975. Tillsammans blir deras ålder 110. Hur gammal är bla bla......
8. Frågor i stil med: 6 murare lägger 4 väggar på 2 timmar. Hur lång tid tar det för 10 murare att lägga 6 murar?
Finns en enkel formel som man kan derivera för att lösa alla sådana typer av frågor.
Testa gärna!
9. Att kunna primtal är alltid bra att veta! Minst de 70 första primtalen för att spara tid. 2 3 5 7 11 13 17 19 23 29 31 37 41 43 47 53 59 61 67 71
10. Att kunna tolka saker som (A+5) (R-5) .... Skriv upp alfabeten för att spara tid.
11. Att kunna räkna ut frågor i stil med: Avståndet från ett berg till en sjö är 1000 m. För varje 5 m man rör sig i sidled längs en kulle ökar höjden med x meter osv.. Hur högt är berget? Nu vet jag inte om detta är ens en vettig fråga men det kom en väldigt liknande fråga på provet. Poängen är... att kunna förstå samband mellan rörelse i x-led och y-led och längden på en triangels hypotenusa.
12. Klassiska frågor som Hans är äldre än Hasse, Hasse är äldre än Hassan och Hannes, men Hannes är äldre än... Mycket troligt att det kommer något liknande
-------------------------------------------------------------------------
SOM SAGT, detta är väldigt allmänna tips, och även om de är självklara och jättetydliga för mig själv som skrev provet vid senaste provtillfället så kan de vara väldigt svårtolkade och diffusa för den som inte är familjär med provet.. Observera att de endast är riktlinjer. Provet omfattar säkert fler saker men att läsa in detta kan spara tid, och ta det från någon som skrivit provet ett par gånger, varenda sekund räknas!
Några sista ord, anledningen till att jag inte skriver frågor och svar direkt ut är för att det skulle vara orättvist mot alla som inte får den informationen.
Fråga gärna om något är otydligt eller om ni undrar om mer praktiska saker gällande provdagen. Har säkert också brutit mot en massa copyright lagar med mina bilder men aja, man lär sig bättre med bilder.
Lycka till allihopa!
PS. Stavfel och otydliga formuleringar kan ha hittat vägen in i min text, det är sent och jag har skola imorgon så ni får ursäkta mig.
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Någon som vet när PIL testerna brukar vara klara på lördagen? Hinner man till centralstationen till 17:30?
All in mot göteborg
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
@hdrix - Tack för nyttig info!
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Hur ska man tolka (A+5)(R-5)?
Jag kan tänka (1+5)(18-5)= 78 eller (F)(M). Detta är lite diffust för mig Hur tänker ni?
Jag kan tänka (1+5)(18-5)= 78 eller (F)(M). Detta är lite diffust för mig Hur tänker ni?
Re: Den stora PIL-tråden (inför VT14)
Det hade nog varit ganska uppenbart från svarsalternativen hur du ska tolka det Jag tolkade det som du börjar på bokstaven A och rör dig 5 steg åt höger för + och åt vänster för -Kr1garen skrev:Hur ska man tolka (A+5)(R-5)?
Jag kan tänka (1+5)(18-5)= 78 eller (F)(M). Detta är lite diffust för mig Hur tänker ni?