Vad tycker ni om PBL?

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Användarvisningsbild
jonber
Stammis
Stammis
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 15:11

Re: Vad tycker ni om PBL?

Inlägg av jonber »

Jag har snart läst tre år på universitet där många kurser har inneburit PBL.

Jag har inte tyckt om detta särskilt mycket. Dels pga att många studieuppgifter inte är lämpliga att ta sig an med den metoden, och dels för att inlärningsmetoden är ny, både för lärare och elever.
Arbetet känns lite för uppstyrt, men rotation på ordförandeskap och sekreterare inom gruppen.
Dessutom ganska mödosamt att redovisa det man ska ha lärt sig för de andra i gruppen.

Tanken är att man ska lära sig Mer genom denna metod, men känslan efter en PLB-träff är snarare att det är waste of time.
"Lär som om du skulle leva för evigt. Lev som om du skulle dö i morgon."
­ Mahatma Gandhi

allegro
Stammis
Stammis
Inlägg: 218
Blev medlem: ons 12 mar, 2008 17:37

Re: Vad tycker ni om PBL?

Inlägg av allegro »

I Linköping är inte PBL "nytt för lärarna" då man hållt på med metoden i närmare två decennier.

Den stora behållningen med PBL är (förutom att det är roligare) att man utvecklar ett problemlösartänk (som även sträcker sig utanför det rent medicinska) samt lär sig arbeta och komma överens i grupper. Det senare tror sig de flesta ha lärt sig i och med högstadiets grupparbeten, men ett sådant påstående kunde inte vara mer osant. :)

Användarvisningsbild
Elinericsson
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 2:00
Ort: Kalmar

Re: Vad tycker ni om PBL?

Inlägg av Elinericsson »

Är också Linköpingsstudent och kan varmt rekommendera PBL. Dock vill jag också påpeka att det är väldigt speciellt, det passar inte alla. PBL ställer höga krav på självdisciplin, men underlättar inlärningen eftersom den får oss att verkligen vilja veta allt. (ok, detta är väl typiskt för läkarstudenter att vilja veta allt, men PBL tar det en nivå högre ;) ).
Har hittills bara studerat en termin och kan då bara tala för T1 än så länge. Vi har haft basgrupp tis och fre, ett nytt fall varje gång.

Under ett fall kommer vi kanske fram till att vi ska läsa om sköldkörteln. Vi skriver ner frågor vi få fram under brainstormingen och försöker besvara dem nästa gång när alla har läst på. Diskussioner uppstår kring frågorna eller då någon tar upp något man inte förstått. Ni anar inte hur ofta man kan tolka saker olika! Och diskussionerna ger upphov till att det man läst på om sätter sig ännu lite bättre. Har efter varje träff gått hem med bättre förståelse och kunskap än innan mötet.

Basgrupperna har handledare som försöker hålla en relativt passiv roll, men styr genast upp om gruppen hamnar på avvägar. Det är vi som i största möjligaste mån styr vårt eget lärande m h a inlärningsmålen m.m.

Åtminstone på T1 är basgruppen kärnan i det hela, men de varvas av ett fåtal föreläsningar, labbar eller praktiska moment. En termin är en "kurs". Terminerna är uppdelade i teman t.ex. Livscykel-Endokrin-Reproduktion-Neoplasi och nästa tema mag-tarm och bukhålan med respektive fall där man fokuserar på de olika kategorierna. ett fall handlar om levern och då läser vi t.ex. leverns fysiologi, anatomi, histologi osv. Helhetsperspektiv helt enkelt.

Hoppas jag har gett en lite klar bild iaf ;)

Tillägg: Vill man läsa PBL så ska man välja Linköping, de har haft det längst och leder utvecklingen. Alla är väl invanda med PBL och det känns inte som om skolan någonsin haft traditionell undervisning. Det blir inte krystat på något vis.

Skriv svar