Har läst om kriterierna men tycker det är aningens diffust.
PS. Jag är beredd på att jobba riktigt hårt, kämpa, slita håret av mig, ja..allt jag har (och lite till)

Åh tack så mycket! Vi har inte haft någon genomgång än, det ska komma om någon vecka men jag är så himla otålig och vill veta från början. Precis så har jag också uppfattat det, att hjälpa till och så. Deltar aktivt på lektionerna hittills och frågar mycket, men är inte för synlig och inte heller osynlig. Men ändå så att mina kamrater har märkt det..men å andra sidan så gynnar det dem också ju. Och alltid komma i tid och så är en självklarhet, samtalar även bra med mina lärare. Så kanske inte är helt fel på det ändåIman.1998 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 16:42Har du inte haft introduktion om omdöme? I min folkhögskola så har dom pratat en hel del om vad som krävs osv och har fått intrycket av att man måste vara väldigt engagerad och delaktig, samt ha en god relation med lärarna. Du ska visa kreativitet utöver det som förväntas, exempelvis kunna ge nya förslag, idéer osv. Du ska synas men ändå inte ta överdrivet mycket plats eftersom att du ska vara hjälpsam och som en resurs för din klass. Skulle säga att utöver att alltid komma i tid, lämna allt i tid och vara trevlig så vore det bra att alltid ha något att komma med under lektionerna och delta i diskussioner. Var nyfiken, ställ frågor, frågesätt osv, gör dig själv synlig helt enkelt. Finns några som har fel bild om att allt handlar om att konkurrera med folk som har samma mål, men helt ärligt så slutar det med att man får vad man förtjänar. Om det har varit duktiga elever under exempelvis ett år och fler än vanligt får högt omdöme så kommer skolan behöva motivera och förklara det för någon myndighet eller liknande(?) har jag för mig eftersom att landets folkhögskolor bör ha runt 2,5 som snitt. Så skulle säga att INTE vara tävlingsinriktad, var hjälpsam istället. Det gynnar alla i längden. Lycka till! Har samma mål![]()
Tack! Ja precis, jag tänkte ha lite avstämningar och så med mina lärare om några veckor (just för att det inte börjat på riktigt än, så känns svårt att görs det nu) och sedan regelbundet. Men ja att vara där och i tid känns som självklart pluspoäng. Då visar man ju att man är intresseradhugokarlstrom skrev: ↑tor 22 aug, 2019 16:49Viktigt är att inte tänka för mycket på att prestera i kurserna, välj inte bara ämnen du kanske har gått på gymnasiet. Omdömet är inte ett betyg utan mer en indikation på ens förutsättningar för att studera på universitet/högskola. Det kan vara bättre att utmana sig själv och visa stora framsteg och personlig utveckling i utmanande kurser än att läsa naturkunskap bara för att du gick naturvetenskapliga på gymnasiet och tror du kan imponera med tidigare kunskaper.
Skulle även rekommendera att du för en dialog med din mentor samt de olika lärarna du har i ämnena. Förklara din situation och dina mål och be dem vara öppna med hur du ligger till osv under årets gång.
Det bästa tipset är nog dock att vara där varje dag, inte vara försenad och vara aktiv på lektionerna. Väldigt enkelt och väldigt viktigt.
Precis! Är likadan hittillsTilda98 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 16:51Åh tack så mycket! Vi har inte haft någon genomgång än, det ska komma om någon vecka men jag är så himla otålig och vill veta från början. Precis så har jag också uppfattat det, att hjälpa till och så. Deltar aktivt på lektionerna hittills och frågar mycket, men är inte för synlig och inte heller osynlig. Men ändå så att mina kamrater har märkt det..men å andra sidan så gynnar det dem också ju. Och alltid komma i tid och så är en självklarhet, samtalar även bra med mina lärare. Så kanske inte är helt fel på det ändåIman.1998 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 16:42Har du inte haft introduktion om omdöme? I min folkhögskola så har dom pratat en hel del om vad som krävs osv och har fått intrycket av att man måste vara väldigt engagerad och delaktig, samt ha en god relation med lärarna. Du ska visa kreativitet utöver det som förväntas, exempelvis kunna ge nya förslag, idéer osv. Du ska synas men ändå inte ta överdrivet mycket plats eftersom att du ska vara hjälpsam och som en resurs för din klass. Skulle säga att utöver att alltid komma i tid, lämna allt i tid och vara trevlig så vore det bra att alltid ha något att komma med under lektionerna och delta i diskussioner. Var nyfiken, ställ frågor, frågesätt osv, gör dig själv synlig helt enkelt. Finns några som har fel bild om att allt handlar om att konkurrera med folk som har samma mål, men helt ärligt så slutar det med att man får vad man förtjänar. Om det har varit duktiga elever under exempelvis ett år och fler än vanligt får högt omdöme så kommer skolan behöva motivera och förklara det för någon myndighet eller liknande(?) har jag för mig eftersom att landets folkhögskolor bör ha runt 2,5 som snitt. Så skulle säga att INTE vara tävlingsinriktad, var hjälpsam istället. Det gynnar alla i längden. Lycka till! Har samma mål![]()
![]()
Gick ut FHSK förra hösten med 4.0. Att uppnå det omdömet är knappast det svåraste du kommer göra i livet, samtidigt är det ingen dans på rosor.Tilda98 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 15:51Hej! Jag har nu börjat på folkhögskola för att fullfölja min resa. Jag behöver (måste!!) ha 4 i omdöme till sommaren. Det finns absolut inget annat. Därför undrar jag om någon av er har gått på FH och fått en 4? Är det svårt? Vad krävs? Har ni några konkreta tips?
Har läst om kriterierna men tycker det är aningens diffust.
PS. Jag är beredd på att jobba riktigt hårt, kämpa, slita håret av mig, ja..allt jag har (och lite till)![]()
Ja exakt!! Så sa dem till oss också. Men jag tänker att de kanske kan hinta? Om man visar att man vill osv kanske dem kan säga typ att ”du behöver träna mer på det här..” eller liknande. Jag menar, någon slags feedback måste man ju få. Sen märker man det kanske på provresultaten också tänker jag?Iman.1998 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 17:54Vad jag har förstått det som på min folkhögskola så kan man inte riktigt veta hur man ligger till eller ens kunna fråga ”ligger jag i en 4-nivå tycker du?”. Dom berättade om att dom inte kan ge den typen av feedback vilket verkar vara riktigt frustrerande.
Hur tänkte du ha avstämningar med lärarna? Vill också ha det men vet inte riktigt hur jag ska göra det efter att dom sa det där på introt.. :/
Yess ska försöka fråga och göra så gott det går framöver. Stort lycka till nu då! Är smått nervös om hur detta kommer gå men hoppas på det bästa. Satsar du också på läkarlinjen?Tilda98 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 19:24Ja exakt!! Så sa dem till oss också. Men jag tänker att de kanske kan hinta? Om man visar att man vill osv kanske dem kan säga typ att ”du behöver träna mer på det här..” eller liknande. Jag menar, någon slags feedback måste man ju få. Sen märker man det kanske på provresultaten också tänker jag?Iman.1998 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 17:54Vad jag har förstått det som på min folkhögskola så kan man inte riktigt veta hur man ligger till eller ens kunna fråga ”ligger jag i en 4-nivå tycker du?”. Dom berättade om att dom inte kan ge den typen av feedback vilket verkar vara riktigt frustrerande.
Hur tänkte du ha avstämningar med lärarna? Vill också ha det men vet inte riktigt hur jag ska göra det efter att dom sa det där på introt.. :/
Jaa, var går du någonstans? Jag går i Malmö. Nix det gör jag inte tyvärrIman.1998 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 21:36Yess ska försöka fråga och göra så gott det går framöver. Stort lycka till nu då! Är smått nervös om hur detta kommer gå men hoppas på det bästa. Satsar du också på läkarlinjen?Tilda98 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 19:24Ja exakt!! Så sa dem till oss också. Men jag tänker att de kanske kan hinta? Om man visar att man vill osv kanske dem kan säga typ att ”du behöver träna mer på det här..” eller liknande. Jag menar, någon slags feedback måste man ju få. Sen märker man det kanske på provresultaten också tänker jag?Iman.1998 skrev: ↑tor 22 aug, 2019 17:54Vad jag har förstått det som på min folkhögskola så kan man inte riktigt veta hur man ligger till eller ens kunna fråga ”ligger jag i en 4-nivå tycker du?”. Dom berättade om att dom inte kan ge den typen av feedback vilket verkar vara riktigt frustrerande.
Hur tänkte du ha avstämningar med lärarna? Vill också ha det men vet inte riktigt hur jag ska göra det efter att dom sa det där på introt.. :/
Vem vet vi kanske går i samma folkhögskola![]()