Hej, Mitt namn är johan, och jag har skrivit hp 1 gång tidigare då jag fick 1.0. Jag skulle nu behöva få lite värdefulla tips om hur jag ska höja mig ifrån 1.0 1.5 ( är vip medlem) men behöver tips utifrån vips tillgångar.
Vad är era bästa tips för att kunna höja sig inom matten, engelskan samt svenskan?
När ni pluggar gamla HP prov? från vilket år börjar ni ifrån? hur många delar av ett hp gör ni per dag osv?
skulle uppskatta all slags olika råd ni kan ge mig!
Med vänlig hälsning En ivrig student som vill bli något stort i livet.
Jag har bara ett tips och det är att inte följa allas tips.
Du måste skräddarsy i princip allt utifrån dina egna behov.
Om du ska göra kommande prov skulle jag dock rekommendera att läsa igenom gamla prov och kolla över hur det ser ut samt att plugga in ord och lite engelska läsning för att "värma upp"
Jag tycker att det bästa sättet att höja sig på matten är att gå igenom grunderna så noga som möjligt, jag började på matteboken.se och började från årskurs 3 - gymnasiet 1, det kändes ganska löjligt att gå igenom addition och subtraktion men jag tror det ger en bra grund. Efter det så gick jag igenom matematiska grunder här på hpguiden innan jag började NÖTA uppgifterna, det som gör att du blir bra på matte är att göra så många uppgifter och sen felanalysera dina fel.
Sen har jag haft lätt för engelskan men svårare för LÄS och ORD-delen, jag läser artiklar varje dag och försöker läsa en engelsk också. Sen har jag skrivit ut gamla prov från 2011 och äldre, både LÄS och ELF som jag först gjorde utan tid för att lära mig, sen med tid när jag kände mig säker för att vara van vid tidsstressen under provet! ORD går jag igenom alla ordlistor här på hpguiden, försöker göra en ordlista per dag sen lägga in de ord jag har svårt för i "egna uppgiftsgruppen", så jag kan gå igenom de senare.
Du måste ha självdisciplin och motivation till att höja dig på hp, tänk på det som ett heltidsjobb och lägg upp hur många timmar du ska lägga ner varje dag. Du kan också maila din coach som kan hjälpa dig med ett schema.