Här skriver jag om min resa mot drömresultatet 2.0 på 15 veckor.
Jag har skrivit provet en gång tidigare med resultatet 1.45. Av detta fick jag 1.5 på den verbala delen (med 1 poäng ifrån 1,6) och 1.4 på den kvantitativa. Med hårt plugg (på heltid) ska väl detta resultat gå att förbättra, förhoppningsvis hela vägen upp till 2.0.
I denna tråd kommer jag att föra loggbok över min utveckling veckovis samt dela med mig av anteckningar och övrigt kul! ______________________________________________________________________
Planering: KVANTITATIVA DELEN
v.52: Uppstart och planering
v.1: Matematiska repetitionen och kvantitativa kursen + konventioner och vanliga misstag/missförstånd: Genomgång och anteckningar.
v.2: Matteprogrammet
v.3: Matteprogrammet och mattespelet.
v.4: ZYX: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.5: KVA: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.6: NOG: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.7: DTK: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.8: ZYX: Övningsuppgifter
v.9: KVA: Övningsuppgifter
v.10 NOG: Övningsuppgifter
v.11 DTK: Övningsuppgifter
v.12: Provpassgeneratorn
v.13: Provpassgeneratorn
v.14: Provpassgeneratorn
Planering: VERBALA DELEN
v.52: Uppstart och planering
v.1: Öva in 5 morfem per dag.
v.2: Öva in 5 morfem per dag.
v.3: Öva in 5 morfem per dag.
v.4: Öva in 5 nya ord per dag.
v.5: Öva in 5 nya ord per dag.
v.6: Öva in 5 nya ord per dag.
v.7: ORD: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.8: MEK: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.9 LÄS: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.10 ELF: Genomgång av strategier, anteckningar och övningsuppgifter.
v.11: Provpassgeneratorn
v.12: Provpassgeneratorn
v.13: Provpassgeneratorn
v.14: Provpassgeneratorn
Under veckan har jag gjort en planering för mitt studerande och nästkommande 14 veckor, påbörjat en loggbok samt läst följande genomgångar:
- Introduktion till VIP-utbildningen
- Studieupplägg och studieteknik
- Psykologi
- Koncentration och fokus
Jag känner mig väldigt studiemotiverad, strukturerad och taggad inför veckorna framöver.
_______________________________________________________________________
Vi hörs längre ner i tråden!
Senast redigerad av GabDrá den ons 16 jan, 2019 20:52, redigerad totalt 19 gång.
Hej! Shit vad duktigt att du fick 1.45 första gången! Din planering ser bra ut, men se till att inte göra en alldeles för ambitiös studieupplägg för då kan du lätt ge upp efter en vecka! Heja dig!! Hoppas att du når ditt mål!
Under veckan har jag skrivit ut formelblad, gått igenom konventioner och vanliga misstag/missförstånd samt gått igenom den matematiska repetitionen och kvantitativa kursen bestående av:
En grundlig genomgång och ett rejält häfte fyllt av anteckningar senare, inser jag att det viktigaste för mig att repetera framöver är:
Svår division
Prefix
Olika talsystem
Trunkering av kedjebråk med intervallsvar
Procent: andra viktiga termer
Avstånds- och mittpunktsformeln
Additions- och substitutionsmetoden
Kvadreringsreglerna
Konjugatregeln
Värde- och definitionsmängd.
Viktade medelväden
Geometri: Formler
Likformighet
Pythagoreiska tripler
Samband och rötter
Potenslagarna
Aritmetisk talföljd
Aritmetisk summa
Geometrisk talföljd
Geometrisk summa
Regler för olikheter
Rörelse: Uträkningar
Förhållanden mellan rörelser
Det är i princip ALLT, det vet jag. Jag vill bara se till att jag har alla kunskapsverktyg etsade i huvudet innan jag tar mig an övningsuppgifterna.
Från genomgången av konventioner och vanliga misstag/missförstånd fann jag detta mest relevant för mig:
- 4x = x4 (4x (ej x4) kan anta ett negativt värde om x<0).
- Koordinataxlar är ritade i samma skala.
- Geometriska objekt är godtyckligt ritade. (dvs. slutsatser bör inte baseras på figurer)
- Med linje avser alltid en rät linje. (dvs. alla linjer som ser räta ut ska tolkas som det)
- Punkter på en linje antas ligga i den ordning de förekommer.
- Roten ur x avser den positiva kvadratroten.
- -x4= -(x4)
- Två variabler a och b kan ha samma värde om inte annat är specificerat.
Verbala delen:
Under veckan har jag repeterat 5 morfem (tagna från ORD-övningsuppgifter) per dag. Här följer en lista av dessa:
31/12:
nomin/nomen = namn, ex. pronomen
bi = två, ex. bisexuell, kombination
leg = lag, ex. legal
in = inte, ex. inaktiv
a/an = inte, ex. asocial, anonym
3/1:
serv = tjäna, ex. service, serve (tennis)
kron = tid, ex. kronisk, synkronisera
tribu = tilldela, ex. distribuera
ad = till , ex. addera
multi = många
4/1:
radi = stråle, ex. radie, radio
pre = före, ex. prefix, prejudikat
fix = fast, ex. prefix, fixera
ple/plen = full, ex. komplett, komplement
mani = vansinne, ex. kleptomani
5/1:
mot/mo = röra, ex. motion, mobil, motorik
re = åter, på nytt, tillbaka
geo = jorden, ex. geografi
cept = ta, ex. reception, acceptera
pell/puls = slå/driva, ex. puls, impuls, propell
6/1:
erg = arbete, ex. ergonomi, energi
ark/ärke = styrelse/början, ex. monarki
klud/klus = stänga, sluta, ex. inkludera, konklusion
hem/em = blod, ex. hemaglobin
anti = mot ex. antisemitism
I övrigt känner jag mig väldigt ivrig och upprymd inför vad som komma skall! Jag tycker verkligen att jag har fått till en god start med ett tempo som jag hoppas att jag lyckas upprätthålla hela vägen in i mål.
Vi hörs snart igen!
_______________________________________________________________________
Senast redigerad av GabDrá den ons 16 jan, 2019 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
Under veckan har jag gjort 540 av 785 uppgifter (ca 70%) i Matteprogrammet och arbetat med följande delar:
- Grundläggande termer och tecken
- Räkneordning
- Addition
- Subtraktion
- Multiplikation
- Räkneregler för udda och jämna tal
- Division
- Huvudräkning
- Delbarhet
- Primtal
- Räkna med avrundning
- Räkna med decimaler
- Algebra
- Geometri
- Koordinatsystem
- Räta linjens ekvation
- Prefix
- Olika talsystem
- Att räkna med bråk
- Viktiga bråk, procent och decimaltal
- Procent
- Procent - tre basproblem
- Procent - andra viktiga termer
- Procent - de tre delarna
- Index
- Ekvationer - ett okänt uttryck
- Ekvationer - två ekvationer med två okända uttryck
- Ekvationer - att översätta till ekvationer
- Ekvationer - funktioner
Jag har även tränat på att räkna division med hjälp av den liggande stolen. Detta eftersom jag bara lärde mig kort division under skoltiden.
Vad jag tar med mig från denna vecka utöver det självklara är hur praktiskt faktorisering och övrig uppdelning av tal är vid alla typer av beräkningar.
Verbala delen:
Under veckan har jag repeterat 5 morfem (tagna från ORD-övningsuppgifter) per dag. Här följer en lista av dessa:
Denna vecka har jag gjort de resterande uppgifterna (se nedan) i matteprogrammet. Jag är alltså klar med alla 785 st.
- Ekvationer - andragradsfunktioner
- Ekvationer - polynommultiplikationer
- Ekvationer - påhittade räkneoperationer
- Lägesmått
- Viktade medelvärden
- Formelsamling
- Vinkelsatser då en linje korsar två parallella linjer
- Andra vinklar och regler
- Liksidiga månghörningar
- Likformighet
- Skalor
- Viktiga omvandlingar
- Potenser
- Räkna med kvadratrötter
- Aritmetisk talföljd
- Aritmetisk summa
- Korsningspunkter för linjer
- Geometrisk talföljd
- Geometrisk summa
- Olikheter
- Rörelse
- Ordningar
- Sannolikhet
Av dessa fann jag att framförallt viktiga omvandlingar var en stor utmaning för mig. Jag tänker därför försöka komplettera med fler uppgifter på detta ämne i ett senare skede. Jag upplevde också att jag behöver repetera följande kapitel: viktade medelvärden, formelsamling, aritmetiska- och geometriska talföljder och summor, beräkning av potenser, beräkning av kvadratrötter och rörelse.
Denna vecka har jag också skapat och övat med ett femtiotal flashcards bestående av följande:
- Viktiga bråk/översättning i procent (ex. 1/7 = 14,29%)
- Viktiga omvandlingar (ex. 1dm3 = 1l)
- Prefix/deras tiopotens-former (ex. mikro = 10-6)
- Tal i olika talsystem/översättningen i vårt talsystem (ex. Dfjorton = 13tio)
- Pythagoreiska tripler (ex. 3,4,5)
- Geometriska formler (ex. en cirkulär cylinders volym: V = π * r2 * h)
- Övriga formler (ex. konjugatregeln: (x+y)(x-y) = x2-y2)
Det är verkligen ett roligt och effektivt sätt att lära sig på!
I övrigt har jag spenderat en hel del tid på mattespelet för att träna upp min huvudräkning.
Verbala delen:
Under veckan har jag repeterat 5 morfem (tagna från ORD-övningsuppgifter) per dag. Här följer en lista av dessa:
14/1:
iso = lik, ex. isotop
15/1:
16/1:
17/1:
18/1:
19/1:
20/1:
Vi hörs snart!
Senast redigerad av GabDrá den tor 24 jan, 2019 13:59, redigerad totalt 3 gång.
Denna vecka har jag börjat arbeta med provets kvantitativa del XYZ (=matematisk problemlösning). Jag har gått igenom strategier och tekniker för delmomentet samt gjort övningsuppgifter i XYZ-programmet.
Totalt har jag gjort 300 övningsuppgifter denna vecka och berört följande delar av XYZ-programmet.
- Aritmetik
- Algebra
- Geometri
- Funktionslära
- Statistik
- Forumuppgifter
konstruktionspunkt i fartyg vars placering har stor betydelse för stabiliteten
Fantastisk hemsida! Mitt mål är att ta mig in på läkarprogrammet och tack vare hpguiden lyckades jag skriva 1,7 på vårens prov. Detta hade aldrig varit möjligt utan er hjälp! Tack!