Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Elfte dagen, Fredagen den 24 april.
Idag vaknade jag senare än tilltänkt och prioriterade endast de 2 första pomodoros (utav 5), så idag blev det följande...
Jag känner att detta är lite knepigt att sätta mig in i, så jag tar mig verkligen tiden nu för att förstå HUR jag ska tänka, räkna, sätta mig in i det. Istället för att bara ögna igenom det. :? Förhoppningsvis så bidrar detta inlärningssättet till mig i det långa loppet. :)

2 pomodoro matterepetition:
SGD = Största gemensamma delare
Primtalfsfaktorisering gör det enklare att förenkla bråk. :)
MGN = Minsta gemensamma nämnare
MGM = Minsta gemensamma multipel (då MGD ej existerar)

Notis:
  • Primtalfsfaktorisering gör det enklare att förenkla bråk. :)
  • Tillämpa primtalsfaktorisering vid bedömning av MGN.
  • Kom ihåg att indexera vid primtalsfaktorisering (för att undvika dubbletter) och räkna primärt med unika tal, t.ex. endast ett Xa*Xb*Ya*Yb (om primtalsfaktoriseringen visar Xa*Ya*Yb och Xa*Xb*Ya*Yb).
  • MGM(x,y), addera talet med sig självt tills en gemensam multipel hittas. Obs! Gå alltid uppåt, då MGM ej kan bli mindre än respektive tals ursprung.
  • MGM(x,y) = vanligen positivt.

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

wesaft skrev:
tor 23 apr, 2020 20:55
Fortsätt lika bra.
tycker du verkar ha en bra taktik.
Lycka till
Hej! Tack så jättemycket för peppen. :)
Jag hoppas att det kommer att gå bra, hittills så känns det roligt och givande. Detsamma till dig wesaft!

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tolfte dagen, Lördagen den 25 april.
Idag är det egentligen vilodag, men eftersom jag både torsdag och fredag har utfört färre pomodoros än vad jag har i min planering, har jag idag (både innan och efter jobb) avsatt tid för att ta igen ej utförda pomodoros.
(Vad heter pomodoro i plural?) :?:


2 pomodoro LÄS (tors)
  • ”Trendkänsliga Vampyrer”
Metod 4: Läs texten först, markera nyckelord under läsningen (t.ex. motsägelser, där förhållningssättet förändras), läs sedan en fråga i taget & besvara.
Omdöme: Detta fungerade förvånansvärt bra för mig, det skapade en tydlig överblick av ämnet och det som jag bedömde som relevant antecknade jag, vilket gjorde att jag tog till mig informationen bättre. Jag kommer dock välja att testa tillämpa den igen på en lång text, för att kunna göra en bättre helhetsbedömning av om detta är en metod jag vill fortsätta använda mig utav.

  • ”Känslornas mekanik”
Metod 5: Läs halva texten, läs frågor & besvara de jag kan, läs återstoden av texten, besvara sedan resterande frågor. KOM IHÅG att dubbelkolla tidigare svar om ifall ny information har framkommit vid läsningen av textens andra halva.
Omdöme: Svårt att avgöra om detta handlar om mitt bristande intresse för ämnet i sig, eller metoden som sådan. Men jag upplevde ”Metod 5” som tidskrävande och utmanande för fokuset, att läsa halva för att stämma av frågorna och sedan fortsätta. Texten var för mig rätt så svårtuggad, så det kan vara av relevans att jag ger metoden ett nytt försök (vilket i skrivande stund känns måttligt motiverande). :|
Resultat: 2/2 rätt, drog över på tiden 4 min 12 sek.

Slutsats: Än så länge föredrar jag Metod 1 och Metod 4.
Metod 1: Läs frågor + alternativ först. Sedan texten.

Metod 4: Läs texten först, markera nyckelord under läsningen (t.ex. motsägelser, där förhållningssättet förändras), läs sedan en fråga i taget & besvara.


Framtida moment vid nästa LÄS:
Testa metod 4 & 5 under kategorin: Läsordning, i generella tips & strategier.
Notis: Läs och uppmärksamma vilken tempus/tidsform som frågan skrivs i, notera även om det är en person som antyder, bevisar, förespråkar, eller har förhoppning om något - vad säger formuleringen av frågan? Samt textförfattarens förhållningssätt till den skrivna texten.
Tillägg: Uppmärksamma varje detalj i frågeformuleringen.


Hänvisning / uppmaning som är bra att komma ihåg:
”Börja med att läsa LÄS-delens Strategi-genomgångar. Fortsätt med Snabbläsningskursen och jobba parallellt med LÄS-programmets uppgifter för att öva på strategierna.”



2 pomodoro ELF läsning: (fre)
(Scientific American)
(The Guardian)
(Psychologi Today)
Tre specifika minnesanmärkningar till ELF - Long texts:
* Du behöver inte oroa dig över svåra ord (ta hellre till dig innehållet i texten i ett större sammanhang)
* Frågornas kronologi, läs hela texten och skapa dig en helhetsförståelse.
* Läsordningen (t.ex. frågor + alternativ först, sedan texten)
Källa för läsning: https://hpguiden.se/verbala-delarna/kal ... ch-lastips



1 pomodoro ORD: (fre)
Dagens upplägg inom ORD har varit fokus på att efterforska innebörd och synonymer av följande noterade ord. Läsa på, tolka och förstå ordbetydelser över språkgränser, likheter och skillnader.

Dagens ord: andlig, moderat/moderera, jämka, amorös, frigid, rigid, anemisk, progressiv, konservativ, demarkationslinje, virtuositet, kinetisk, auditiv, kinestetisk, rationell, etablerad, interpretation, katalysator, hämsko, interpretation, schematisera, begreppet: frisk fläkt (nytänkande? revolutionerande?), ingalunda

Today's words: shrinkage, unravel, intervention, nonetheless, moderate, leisure, sedentary folk, paltry, modest, emissions, forecasts, recessions, barrels (måttangivelse), crude, amid, hubbub, cog, nevertheless, cunning, resilience, giddy, sequiturs, bias, congruent, embarking, grieving, ensues, rigidity, tinge, predecessor, profound, corrode.

Dagens ROS: ”Standup comedy is a confidence game. You sell the sizzle, not the sausage. It sounds very woo-woo but positive thinking has a dramatic effect on the outcome. You have to get your head in the right space and silence your inner critic.” ~ Roisin Conaty

Dagens ROS: ”It's learning to navigate the rain, with the trust and hope that the water will make our bloom that much more chimerical, colorful and powerful.” ~ Mariana Plata

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Trettonde dagen, Söndagen den 26 april.

1,4 pomodoro (25+10 min) ORD:
Har gått igenom gårdagens ord och deras betydelser.
Insikt: Det är otroligt tidskrävande att söka reda på betydelser av ord och dokumentera dem i egna ordlistor (trots att allting sker digitalt). Dock upplever jag att det hjälper mig att lära mig dem.


2,6 pomodoro (15+25+25 min) matterepetition:
  • Algebra repetition
    Algebraiska uttryck= monom, binom, trinom, polynom (värdet av ett polynom)
    Viktiga Prefix: p, n, µ, m, c, d, h, k, M, G, T
    Från 10^(-12) till 10^12
  • Bråk
    Addition av bråk
    Subtraktion av bråk
    Multiplikation av bråk

2 pomodoro LÄS läsning:
Repeterat felanalys av texten ”Trendkänsliga vampyrer” då jag kände ett behov av fördjupning i svarsalternativens ordbetydelser.

(Artdatabanken)
(Alkohol & Narkotika)

Dagens ord: deceit, bilateral symmetri, fauna, dryfta.


Dagens ROS: "Vi får inte glömma att många av våra beteenden främst har känslomässiga kopplingar – inte förnuftsmässiga som vi gärna vill tro." ~ Kristofer Odö

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Fjortonde dagen, Måndagen den 27 april.

2 pomodoro matterepetition:
Division av bråk
Division av bråk där täljaren eller nämnaren är ett decimaltal x=x÷1
Division vid fler än två bråk (dela upp problemet & lös en division i taget)
Kom ihåg:
- att invertera nämnaren.
- att kvoten får anges i bråkform, decimalform, blandad form.
Jämföra bråk (skriv om till gemensam nämnare / gör bråkan liknämniga).
Kom ihåg:
- vid förlängning av bråk i syfte att göra dem liknämniga (och då vi räknar med höga tal i nämnaren/divisorn), behöver vi inte räkna ut hur stor nämnaren är, utan kan låta den stå i faktoriserad form.
Viktiga omvandlingar mellan bråk, procent och decimalform. Repeterar med mina flashcards.

Vid nästa tillfälle:
Öva på att omvandla från decimalform till bråk.



2 pomodoro ELF övningsuppgifter:
Strategigenomgång av Short texts.

Tre viktiga frågekategorierna i ELF - Short texts:
  • 1. Frågor på vad som sägs (dvs faktafrågor):
    What is said?
    What are we told?
    What is claimed?
Notis: Det kan räcka med att omformulera viss information.

  • 2. Frågor på vad som antyds:
    What is suggested?
    What is implied?
    What can be concluded?
Notis: Värdefullt att förstå vartenda ord i texten för att kunna göra tolkningar, skapa sammanställning och dra slutsatser.

  • 3. Frågor om textens budskap
    What is the main point?
    Which of the following is most in line with the text?
Notis: En övergripande förståelse är tillräckligt.
(Titta på vilket budskap eller poäng som får mest uppmärksamhet i texten, genom något av följande:
- ofta förekommande
- tar upp fysiskt mycket utrymme (t.ex. i antal ord)
- omnämns i rubriken
- inleder och/eller avslutar hela stycket.)



Två specifika minnesanmärkningar till ELF - Short texts:
  • Läs frågans formulering TYDLIGT (noggrant)
  • Använd uteslutningsmetoden

Tre specifika minnesanmärkningar till ELF - Long texts:
  • Du behöver inte oroa dig över svåra ord (ta hellre till dig innehållet i texten i ett större sammanhang)
  • Frågornas kronologi, läs hela texten och skapa dig en helhetsförståelse.
  • Läsordningen (t.ex. frågor + alternativ först, sedan texten)


1 pomodoro ORD:
Ordlista 8: 11/20 rätt (dvs 9/20 fel)
Noga genomgång samt felanalys av samtliga svar, uppdaterat min uppgiftsgrupp.
Dagens lustigaste ord som jag verkligen inte hade någon aning om: FLÄRPA (dvs: uppblåsbar pappersleksak), när jag läste det alternativet, blev jag full i skratt och tänkte att "man kan ju inte blåsa upp papper". Så fel jag hade! Jag har nog alltid kallat de för "tuta", vilket är ironiskt då de faktiskt är rätt så tysta av sig. Nåväl, det var dagens roligaste ord att få lära sig (jag trodde nog inte ens att det fanns ett namn för den grejen)! :lol:

Notis: Läs samtliga alternativ noggrant, då somliga endast är associationer till närliggande berört område, men motsvarar EJ synonymt.


Dagens ord: contradiction, grant, distribution, intrig, förtäckt, bettleri, koppleri, flärpa.
Senast redigerad av 2 PsychoNalle, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Just_permanently
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: mån 07 okt, 2019 17:13

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av Just_permanently »

PsychoNalle skrev:
lör 25 apr, 2020 19:33
(Vad heter pomodoro i plural?) :?:
Ifall man ska briljera med sina Italienska 3 kunskaper är pomodoro i pluralis pomdori :D
lite progression är alltid progression

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Just_permanently skrev:
mån 27 apr, 2020 21:30
PsychoNalle skrev:
lör 25 apr, 2020 19:33
(Vad heter pomodoro i plural?) :?:
Ifall man ska briljera med sina Italienska 3 kunskaper är pomodoro i pluralis pomdori :D
TACK! Jag må säga att du briljerar! :D
Hädanefter är det pomodori som gäller! Tjoho! :mrgreen:
Grazie! (Det fick jag söka upp vad det hette, mina italienska kunskaper har sannerligen utvecklingspotential.) :lol:

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Femtonde dagen, Tisdagen den 28 april.

2 pomodoro MEK: (Varav 1 pomodoro var att ta igen ifrån i söndags)
6/9 rätt.
6/8 rätt.
Felanalys. Uppdaterat min uppgiftsgrupp. Samt läst igenom ”En tom lucka” (under Lösningsmetorer - steg för steg). Har även uppdaterat min egen digitala ordlista, men nya ord.


2 pomodoro matterepetition:
  • Kedjebråk (börja/utgå från sista nämnaren & räkna varje steg, samt skriver om heltal/blandad form till bråkform).
    Kedjebråk som exakt beräkningsmetod är tidskrävande vid komplicerade kedjebråk.
    Förenkling/beräkning av kedjebråk = göra bråk liknämniga + bråkdivision.
  • Trunkering: Upplever jag som svårare att ta till mig, än vad exakt beräkning av kedjebråk är. Och jag förstår inte syftet med att indexera varje steg, för mig gör det i detta fallet ingen skillnad.
    Svar till mig själv: Trunkering handlar om att avrunda eller korta av en uträkning. Ju fler kedjor i kedjebråket, desto noggrannare svar.
    Syftet med att trunkera är att göra beräkningarna enklare.
  • Intervallsvar: resonera kring ett övre och ett undre värde som gräns för svaret.
Notis: Överblicka rimligheten i de olika svarsalternativen, i början av uträkningen. Kan ev vara tidseffektivt. T.ex. notera vad de blir i decimalform.

Vid nästa tillfälle:
Repetera intervallsvar (kedjebråk, trunkering)
Öva på att omvandla från decimalform till bråk.


2 pomodoro LÄS övningsuppgifter:
Är medveten att texten nedan inte är en övningsuppgift, men jag har haft den sparad från ett tidigare övningstillfälle och jag har varit nyfiken på att läsa den.
Läst texten: Radiär och bilateral symmetri hos djur. Tvåsidiga djur. Varför har vi höger och vänster kroppshalva?
Intressant läsning, ”Det är ingen tillfällighet att våra fordon har bilateral symmetri, till lands, till sjöss och i luften. Det är helt enkelt den bästa konstruktionen.”

Spenderade även en del av LÄS idag med att djupgående gå igenom resultatet från tidigare utförda MEK uppgifter, med ordbetydelser och meningskonstellationer.


Dagens ord: arrende, rendera, lakonisk, flegmatisk, pragmatisk, sangvinisk, spatiös, flagrant, månde, pretentiös, negligeras, asketisk, stringens, frivolitet, hugfästa, hyperbolisk, oavlåtliga, approximera, inbilsk, bilateral, interferens, komplex, eutrof, mykologi, oxymoron.
Senast redigerad av 1 PsychoNalle, redigerad totalt 0 gånger.

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Sextonde dagen, Onsdagen den 29 april.
Idag har jag pluggat i etapper:
1h mellan 07:30-08:30
30min mellan 10:30-11:00
1h mellan 21:00-22:00.
Inte optimalt, men jag försöker passa in det mellan möten, jobb och sömn. :|
Vi gör så gott vi kan med de förutsättningarna vi har i stunden. :idea:


3 pomodoro matterepetition:
  • Repeterat intervallsvar (kedjebråk, trunkering).
  • Intervallsvar: Börja med att finna ett intervall (d.v.s. ett max och ett minimivärde) för nämnaren; genom att ta hjälp av en påhittad variabel ”y” för att skapa en bättre överblick. Således kan vi komma fram till ett rimligt intervall för kvoten/x.
Notis: Om svarsalternativet på frågan på högskoleprovet anges i ett intervall, så efterfrågas inget exakt värde i svaret. Detta medför att vi slipper utföra en exakt uträkning. Lägg detta på minnet!


Orsaken till att jag väljer att göra detta online idag, är för att jag har skrivit med tusch på mina flashcards/minneskort, vilket gör att när jag sitter och övar på egen hand kan jag urskilja svaret på baksidan.


Räkna med decimaler
  • vid Addition
    TIPS: Se om det går att förenkla uträkningen, som vid ex. 14,75 + 49,50 + 19,50 till 13,75 + 50 +20
  • vid Subtraktion (Om det endast behövs ett avrundat svar/uppskattat värde av differensen kan vi avrunda termerna för uträkningen utförs)

  • vid Multiplikation
 Detta avsnittet är SÅ HIMLA BRA! Åtminstone för mig, då detta är någonting som jag aldrig känt mig 100% trygg i. T.ex. 0,025 * 4 = 0,100
Kan skrivas om till bråkform: 
25 * (1÷1000) * 4 = 0,100
100 * (1÷1000) = 100÷1000 = 1÷10 = 0,1

Vid nästa tillfälle: Räkna med decimaler vid Division.



2 pomodoro ELF övningsuppgifter:
Läste texten: ”Sugar Tax” och utgick från mina anteckningar och sammanställningar ifrån senaste strategigenomgången, inför att besvara frågorna. Läste respektive fråga och jämförde med vilken kategori (nedan) som den överensstämde med.


Resultat: 2/2 rätt, med 37 sekunder kvar! Jag är stolt!

Bifogar mina anteckningar nedan:
Tre viktiga frågekategorierna i ELF - Short texts:
  • 1. Frågor på vad som sägs (dvs faktafrågor):
    What is said?
    What are we told?
    What is claimed?
Notis: Det kan räcka med att omformulera viss information.

  • 2. Frågor på vad som antyds:
    What is suggested?
    What is implied?
    What can be concluded?
Notis: Värdefullt att förstå vartenda ord i texten för att kunna göra tolkningar, skapa sammanställning och dra slutsatser.

  • 3. Frågor om textens budskap
    What is the main point?
    Which of the following is most in line with the text?
Notis: En övergripande förståelse är tillräckligt.
(Titta på vilket budskap eller poäng som får mest uppmärksamhet i texten, genom något av följande:
- ofta förekommande
- tar upp fysiskt mycket utrymme (t.ex. i antal ord)
- omnämns i rubriken
- inleder och/eller avslutar hela stycket.)



Två specifika minnesanmärkningar till ELF - Short texts:
  • Läs frågans formulering TYDLIGT (noggrant)
  • Använd uteslutningsmetoden

Läste texten: ”Public health”
Resultat: 1/4 rätt, samt drog över på tiden.
Omdöme: Jag valde att endast läsa igenom mitt rätta svar och analysera det.
Löpande i texten fanns flera ord, däribland ”obesity” (vilket texten i huvudsak handlade om), som för mig var främmande. Jag har kollat upp innebörden av de olika orden och sedan valt att fortsätta med lika många uppgifter i samma uppgiftsgrupp (d.v.s. börja om på nytt med resterande tre frågor, som jag svarat fel på).

Resultat: 2/3 rätt, men med tid till godo. Tappade dock fokus då min sista pomodoro rann ut i tiden. Så jag hann ej färdigt.


Vid nästa tillfälle: Ta vid i samma text, repetera samtliga ord i min engelska ordlista och gör om uppgiftsgruppen på nytt.


Dagens ord: contemplate, inadequate, obesity, surveillance, tendentious, ameliorate, encompassing,

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Sjuttonde dagen, Torsdagen den 30 april.
Idag har jag känt mig otroligt splittrad & svårt att hålla fokus. På hela förmiddagen (när jag hade en bild av att utföra 5 stycken pomodori) utförde jag 1 pomodoro. Det var det enda som blev på hela dagen.
Jag skulle ha utfört:
  • 3 pomodoro: matterepetition
  • 2 pomodoro LÄS övningsuppgifter


1 pomodoro LÄS övningsuppgifter:
  • ”Den paradoxale bildstormaren”
Metod 5: Läs halva texten, läs frågor & besvara de jag kan, läs återstoden av texten, besvara sedan resterande frågor. KOM IHÅG att dubbelkolla tidigare svar om ifall ny information har framkommit vid läsningen av textens andra halva.

Resultat: 1/4 rätt, drog över på tiden 7 min 2 sek.


Omdöme: Bedömer fortfarande detta som tidskrävande och aningens förvirrade, då jag har svårt att hålla fokus. Jag försökte vrida och vända på perspektiven, men känner mig desto mer förvirrad.


Vid nästa tillfälle: Fortsätt på samma text, men tillämpa metod 4.
Metod 4: Läs texten först, markera nyckelord under läsningen (t.ex. motsägelser, där förhållningssättet förändras), läs sedan en fråga i taget & besvara.

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Artonde dagen, Fredagen den 1 maj.

2 pomodoro matterepetition:
Räkna med decimaler vid Division.
Bra att komma ihåg: vi kan både förkorta & förlänga divisionen.
  • T.ex. förkorta både täljare & nämnare med 100 i beräkningen: 24000÷200 vilket ger oss motsvarande 240÷2
    (så på så sätt har vi flyttat kommatecknet till vänster.)
  • Vi kan även göra det omvända och förlänga täljaren och nämnaren för att på så vis minska antalet decimaler.
    Tex. i 0,049÷0,007 förlänger vi med 1000 ”både uppe och nere” vilket ger oss 49÷7 som är enklare att beräkna
    (och flyttar på så sätt kommatecknet åt höger).
Repetition av liggande stolen; med decimaltal. (Välbehövt!)

Procent: är relativa till andra tal.
De tre grundläggande sätten att räkna med procent:
1. Hur mycket är A% av B?
2. Hur många procent är C av D?
3. Vilket värde har E, om F% av E är G?

  • Räknesätt #1.

    (T.ex. 10% av lgh.hyran 300 kr =

    = 0,1 * h = 300 kr

    = h = 300 ÷ 0,1
= h = 3000 kr )
    


  • Räknesätt #2.

    (T.ex. Börja med att räkna ut 1% av hyran motsvarar,

    10 % = 300 kr

    1 % = 30 kr

    100 % = 3000 kr )
Viktigt att komma ihåg! Skapa samband mellan procent och absoluta tal. Tex. får vi fram av 1% motsvarar, kan vi ta reda på samtliga absoluta tal som motsvarar respektive procent.




2 pomodoro ELF läsning:
Hade satt en notis till mig själv att gå igenom och repetera orden i min egenskapade engelska ordlista. Jag upptäckte dock att jag glömt lägga till några ord från de senaste sessionerna, specifikt de som är väsentliga för nästkommande ändamål.

Vid nästa tillfälle: Gör om nedan uppgiftsgrupp på nytt.

Citat från tidigare anteckning:
Läste texten: ”Public health”
Resultat: 1/4 rätt, samt drog över på tiden.
Omdöme: Jag valde att endast läsa igenom mitt rätta svar och analysera det.
Löpande i texten fanns flera ord, däribland ”obesity” (vilket texten i huvudsak handlade om), som för mig var främmande. Jag har kollat upp innebörden av de olika orden och sedan valt att fortsätta med lika många uppgifter i samma uppgiftsgrupp (d.v.s. börja om på nytt med resterande tre frågor, som jag svarat fel på).

Resultat: 2/3 rätt, men med tid till godo. Tappade dock fokus då min sista pomodoro rann ut i tiden. Så jag hann ej färdigt.




1 pomodoro ORD:
8/10 rätt, drog över på tiden med 4 sekunder.
Här kände jag att jag verkligen hade nytta utav flera ord som jag lagt till i min engelska ordlista, då jag kunde göra tolkningen från de svenska orden till de engelska. :mrgreen:

6/10 rätt, hade 1 min 6 sekunder till godo. Fick för mig att min pomodoro var på väg att ta slut, så brydde mig inte om att gå tillbaka och dubbelkolla alla svaren, heller inte ta mitt eget råd här nedan… :roll:

Notis: Läs samtliga alternativ noggrant, då somliga endast är associationer till närliggande berört område, men motsvarar EJ synonymt.


Dagens ord: implicit, tentative, trakterad, eklektisk, revision, dåndimpen, avkrok, nagelfara.

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugonde dagen, Söndagen den 3 maj.
(Nittonde dagen, Lördagen den 2 maj, vilodag)

2 pomodoro matterepetition:
Repetition av procent:
Procent: är relativa till andra tal.

De tre grundläggande sätten att räkna med procent:
1. Hur mycket är A% av B?
2. Hur många procent är C av D?
3. Vilket värde har E, om F% av E är G?

Räknesätt #1.
(T.ex. 10% av lgh.hyran 300 kr 
= 0,1 * h = 300 kr
= h = 300 ÷ 0,1
= h = 3000 kr )


Räknesätt #2.
(T.ex. Börja med att räkna ut 1% av hyran motsvarar,
 10 % = 300 kr
 1 % = 30 kr
100 % = 3000 kr )

Viktigt att komma ihåg! Skapa samband mellan procent och absoluta tal. Tex. får vi fram av 1% motsvarar, kan vi ta reda på samtliga absoluta tal som motsvarar respektive procent. 1% * x

Procentuella förändringar & förändringsfaktorer
Procentuell förändring (skillnad) = Förändringen ÷ Det gamla värdet = (Det nya värdet - Det gamla värdet) ÷ Det gamla värdet

Procentuell skillnad (förändring) = skillnaden ÷ jämförelseobjektet (kmr ftr ”än”)

”Hörlurar exemplet, kostade 100 kr, priset höjs till 110 kr:”
Procentuell förändring
(110-100)÷100 = 10÷100 = 0,1 = 10%

Förändringsfkator
110÷100 = 1,1 = 110%

Förändringsfaktor = 1 + förändringen i decimalform
Förändringsfaktor = 100% + förändringen i procent (+/-)
Förändringsfaktor = Det nya värdet ÷ Det gamla värdet
alt. Det nya värdet = Förändringsfaktor * Det gamla värdet

För att förhindra förvirring:
Förändring = Förändringsfaktor - 1

Kom ihåg att återkoppla till vad som efterfrågas i frågan!

Procent & procentenheter


2 pomodoro LÄS läsning:
(Havsutsikt)
(Växtskyddsnotiser)
(Sveriges Natur)
(Social Politik)
  • Det var viktigt att vara rädd

    (Jag upplevde denna texten som någon osammanhängande, vilket kan komma av det faktum att jag saknade någonting i textens uppbyggnad som skulle fånga & bibehålla mitt intresse, men tyvärr föll det platt för min del. Lättläst.)
  • Dumhetens paradox hindrar kreativ utveckling
    (Inledningsvis svårtuggad, pga brist på fokus, men när jag väl la allt mitt fokus på texten så fann jag den förvånansvärt roande! Kan ha att göra med att jag anar en grad av igenkänning till min nuvarande arbetsgivare. ;) Lätt/Mellan.)


1 pomodoro MEK:
Minns inte resultatet, men majoriteten av 8 svar besvarades fel, samt drog jag över på tiden med några sekunder.
Läste igenom noga, uppdaterade min uppgiftsgrupp med både felbesvarade frågor, likväl som de som jag hade gissat på, samt några som jag anser mig ha nytta av att repetera.

Bra att komma ihåg: Två kriterier för ett korrekt MEK-svar:
1. Meningen ska efter meningskompletteringen vara grammatiskt korrekt.
2. Meningen måste ha ett begripligt, logiskt och rimligt innehåll.


Dagens ord: patogen, sjukdomsalstrande, alstra, agens, förmena, obskyr, adjungera, goutera, ukas, dekret, proklamation, egid.
Senast redigerad av 1 PsychoNalle, redigerad totalt 0 gånger.

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugoförsta dagen, Måndagen den 4 maj.

Känner mig otroligt trött och förvirrad. Jag har svårt att ta till mig informationen vilket väcker frustration.
Jag fick ett schema utav min coach där jag i ett par veckor bl.a. skulle fokusera på matterepetition. Detta har jag gjort i tre veckor nu.
Jag känner dock att jag lätt glömmer det som har gått igenom och kan därför tänka mig att det vore bra om jag påbörjade del 2 av mitt schemaupplägg, d.v.s. börja göra uppgifter. Dock fegar jag ur, då jag är orolig för att jag endast kommer köra fast och få avbryta varje uppgift jag tar mig an. :oops: :(
Så idag var min intention att jag skulle börja med XYZ-uppgifter, men det hela slutade med repetition, som jag ändå inte kunde ta till mig. (Suck)

Jag fick avbryta efter 3 pomodori för att jag knappt klarade att hålla ögonen öppna och satt och nickade (notera här att klockan endast var 10:45 på förmiddagen). Gick och tog en tupplur och har sedan dess varit på jobbet.
Väl hemma igen (ca 19:30) kände jag för ett nytt försök med matterepetition, men jag klarade inte ens av att räkna ut procenten som jag fick i rabatt idag, när jag hämtade några klädesplagg på kemtvätt. :|
ELF gick dock tillslut, som den sista pomodoron för dagen samlade jag ihop mitt fokus! Så det känns tacksam nog bra. :roll:



3+1 pomodoro matterepetition:
De tre delarna i procentbegrepp:
andelen, delen och det hela.

Där: andelen = delen ÷ det hela

Andelen: Vanligtvis uttryckt i procent, i relation till det hela.
Det hela: Helheten, det totala antalet, ursprungligt värde.
Delen: En faktisk mängd, angiven i antal kvantitet.

Notis: Kom ihåg att förlängning av bråk, respektive förlängning av division ter sig olika. Vid bråk (förlänger vi den ena faktorn, ska den andra faktorn förkortas).
Vid divison ska både täljaren och nämnaren antingen förkortas eller förlängas men samma tal.

Relativa kedjor + Relativa kedjor exempel
Repetition av multiplikation av bråk.
Orsak: Jag har svårt att förstå steget:
*SE BIFOGAD BILD LÄNGST NER* :?:

Förlänga/förkorta ett bråk jämfört med ett helt uttryck.

Förhållanden introduktion.
Fördjupning: https://www.youtube.com/watch?v=D9mCFNwEOEk (Bra!)

2:3 utlästs som ”2 av 3” och motsvarar 2÷3.



1 pomodoro ELF läsning:
Gjort om nedan uppgiftsgrupp, enligt uppmaning från tidigare anteckning.

Citat från tidigare anteckning:
Läste texten: ”Public health”
Resultat: 1/4 rätt, samt drog över på tiden.
Omdöme: Jag valde att endast läsa igenom mitt rätta svar och analysera det.
Löpande i texten fanns flera ord, däribland ”obesity” (vilket texten i huvudsak handlade om), som för mig var främmande. Jag har kollat upp innebörden av de olika orden och sedan valt att fortsätta med lika många uppgifter i samma uppgiftsgrupp (d.v.s. börja om på nytt med resterande tre frågor, som jag svarat fel på).

Resultat: 2/3 rätt, men med tid till godo. Tappade dock fokus då min sista pomodoro rann ut i tiden. Så jag hann ej färdigt.


Dagens resultat:
Läste texten: ”Public health”
Resultat: 3/4 rätt, hade 23 sekunder kvar.
Omdöme: Jag ögnade endast igenom frågeställningarna (eftersom jag redan har gett mig på denna uppgiftsgruppen 2ggr tidigare) och läste sedan texten och svarade på frågorna löpande efter hand.
Gick igenom samtliga resultat och avslutade med att klara den sista uppgiften i denna uppgiftsgruppen. Jag har lärt mig en hel del ord, både med sammanhang och utan. :)


Dagens ord: disregard, G.P. (general practitioner)
(Ord från f.g. tillfälle: contemplate, inadequate, obesity, surveillance, tendentious, ameliorate, encompass
Bilagor
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 09.53.54.png

Användarvisningsbild
Just_permanently
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: mån 07 okt, 2019 17:13

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av Just_permanently »

PsychoNalle skrev:
mån 04 maj, 2020 21:14
Tjugoförsta dagen, Måndagen den 4 maj.

Känner mig otroligt trött och förvirrad. Jag har svårt att ta till mig informationen vilket väcker frustration.
Jag fick ett schema utav min coach där jag i ett par veckor bl.a. skulle fokusera på matterepetition. Detta har jag gjort i tre veckor nu.
Jag känner dock att jag lätt glömmer det som har gått igenom och kan därför tänka mig att det vore bra om jag påbörjade del 2 av mitt schemaupplägg, d.v.s. börja göra uppgifter. Dock fegar jag ur, då jag är orolig för att jag endast kommer köra fast och få avbryta varje uppgift jag tar mig an. :oops: :(
Så idag var min intention att jag skulle börja med XYZ-uppgifter, men det hela slutade med repetition, som jag ändå inte kunde ta till mig. (Suck)

Jag fick avbryta efter 3 pomodori för att jag knappt klarade att hålla ögonen öppna och satt och nickade (notera här att klockan endast var 10:45 på förmiddagen). Gick och tog en tupplur och har sedan dess varit på jobbet.
Väl hemma igen (ca 19:30) kände jag för ett nytt försök med matterepetition, men jag klarade inte ens av att räkna ut procenten som jag fick i rabatt idag, när jag hämtade några klädesplagg på kemtvätt. :|
ELF gick dock tillslut, som den sista pomodoron för dagen samlade jag ihop mitt fokus! Så det känns tacksam nog bra. :roll:



3+1 pomodoro matterepetition:
De tre delarna i procentbegrepp:
andelen, delen och det hela.

Där: andelen = delen ÷ det hela

Andelen: Vanligtvis uttryckt i procent, i relation till det hela.
Det hela: Helheten, det totala antalet, ursprungligt värde.
Delen: En faktisk mängd, angiven i antal kvantitet.

Notis: Kom ihåg att förlängning av bråk, respektive förlängning av division ter sig olika. Vid bråk (förlänger vi den ena faktorn, ska den andra faktorn förkortas).
Vid divison ska både täljaren och nämnaren antingen förkortas eller förlängas men samma tal.

Relativa kedjor + Relativa kedjor exempel
Repetition av multiplikation av bråk.
Orsak: Jag har svårt att förstå steget:
*SE BIFOGAD BILD LÄNGST NER* :?:

Förlänga/förkorta ett bråk jämfört med ett helt uttryck.

Förhållanden introduktion.
Fördjupning: https://www.youtube.com/watch?v=D9mCFNwEOEk (Bra!)

2:3 utlästs som ”2 av 3” och motsvarar 2÷3.



1 pomodoro ELF läsning:
Gjort om nedan uppgiftsgrupp, enligt uppmaning från tidigare anteckning.

Citat från tidigare anteckning:
Läste texten: ”Public health”
Resultat: 1/4 rätt, samt drog över på tiden.
Omdöme: Jag valde att endast läsa igenom mitt rätta svar och analysera det.
Löpande i texten fanns flera ord, däribland ”obesity” (vilket texten i huvudsak handlade om), som för mig var främmande. Jag har kollat upp innebörden av de olika orden och sedan valt att fortsätta med lika många uppgifter i samma uppgiftsgrupp (d.v.s. börja om på nytt med resterande tre frågor, som jag svarat fel på).

Resultat: 2/3 rätt, men med tid till godo. Tappade dock fokus då min sista pomodoro rann ut i tiden. Så jag hann ej färdigt.


Dagens resultat:
Läste texten: ”Public health”
Resultat: 3/4 rätt, hade 23 sekunder kvar.
Omdöme: Jag ögnade endast igenom frågeställningarna (eftersom jag redan har gett mig på denna uppgiftsgruppen 2ggr tidigare) och läste sedan texten och svarade på frågorna löpande efter hand.
Gick igenom samtliga resultat och avslutade med att klara den sista uppgiften i denna uppgiftsgruppen. Jag har lärt mig en hel del ord, både med sammanhang och utan. :)


Dagens ord: disregard, G.P. (general practitioner)
(Ord från f.g. tillfälle: contemplate, inadequate, obesity, surveillance, tendentious, ameliorate, encompass
Tips med LÄS-uppgifterna: förklara högt för dig själv hur du tänkte kring frågorna och varför du ansåg ditt kryssade alternativ som rätt. Gjorde det väldigt mycket i början och det hjälpte faktiskt! Sen efter ett tag kan du göra det i huvudet
lite progression är alltid progression

PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Just_permanently skrev:
mån 04 maj, 2020 23:34
Tips med LÄS-uppgifterna: förklara högt för dig själv hur du tänkte kring frågorna och varför du ansåg ditt kryssade alternativ som rätt. Gjorde det väldigt mycket i början och det hjälpte faktiskt! Sen efter ett tag kan du göra det i huvudet
Tack så mycket för tipset! Det tar jag till mig & ska testa tillämpa imorgon. :)

Skriv svar