Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugoandra dagen, Tisdagen den 5 maj.


3 pomodoro NOG:
Introduktion av strategier av noggranna jämförelser.
Kom ihåg att lösa uppgifterna i lugn och ro, läs därefter igenom förklaringen till uppgiften & jämför med hur jag tänkte. Kom i ihåg att täcka över det ena svarsalternativet, men jag försöker lösa uppgiften.

NOG handlar om att undersöka om uppgiften går att lösa men informationen som ges.
Risken med att räkna ut svaren på uppgifterna är slöseri med tid.
Notis: Undersök, jämför, besvara, spara tid.

Rekommendation i NOG-introduktion:
Efter intro, bör jag läsa igenom, förstå och öva på strategi & lösningsdiagram.
Prio 1: Jobba igenom HELA "All matte du behöver"
Prio 2: NOG programmet genom att göra övningsuppgifterna.

Mailade min HP-coach och frågade om eventuellt nytt upplägg, eller vad jag primärt bör lägga fokus på för att främja mina förutsättningar i att bygga en stabil grund.

Upptäckte samtidigt att det finns övningsuppgifter kopplade till repetitionen ”All matte du behöver”. Detta är något som jag HELT har missat. :!:

De senaste tre veckorna har jag endast repeterat utifrån genomgångarna.
Nåväl, jag börjar med övningsuppgifterna idag. :roll:
  • Absolutbelopp, grundläggande termer och tecken
Källa: Matteboken
  • Naturliga tal = Alla positiva heltal som är större än eller lika med noll.
  • Heltal = Alla positiva & negativa heltal. (D.v.s in alla naturliga tal)
  • Rationella tal = Alla heltal (D.v.s. inkl alla naturliga tal) & alla bråktal som kan skrivas på formen: a÷b, (a och b är heltal) b≠0.
  • Irrationella tal = Alla tal som inte kan skrivas som en kvot av två heltal kallas för irrationella tal. (T.ex. √2, π )
    (täljare ÷ nämnare = kvot)
  • Reella tal = rationella tal eller irrationella tal
  • Räkneordning: P.E.M.D.S.A.
    1. Parenteser
    2. Exponenter & rötter
    3. Multiplikation
    4. Division
    5. Subtraktion
    6. Addition



3 pomodoro MEK:
En god minnesregel är att om första luckans svarsalternativ har snarlik innebörd med varandra, välj att titta på svarsalternativen till nästa lucka och uteslut därefter något/några svarsalternativ. Tidseffektivt.
Orsak: det är lättare att sovra bland fungerande och icke-fungerande alternativ.

Har gått igenom några NOG-strategisteg samt övat på 13 uppgifter:
6/8 rätt + 2/5 rätt. Har följt nedan råd och verkligen gått igenom varför jag valde att svara så som jag gjorde, jämfört det med korrekt svarsalternativ, uppdaterat min uppgiftsgrupp, samt fått lära mig många nya ord i sammanhang.

(Tips från Just_permanentely:
 ”Tips med LÄS-uppgifterna: förklara högt för dig själv hur du tänkte kring frågorna och varför du ansåg ditt kryssade alternativ som rätt. Gjorde det väldigt mycket i början och det hjälpte faktiskt! Sen efter ett tag kan du göra det i huvudet.”) :)


Dagens ord: entydigt, illmarig, pillemarisk, flax, litografi, serigrafi, kemigrafi, fason, aber, sirat, charlatanen, datortomografi, bestickande, krass, stick i stäv, kontemplation, fjärmar, paradox, korresponderade, konselj (Fr: conseil, Eng: council, Latin: Konsilium), parentation.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugotredje dagen, Onsdagen den 6 maj.

3,5 pomodoro matterepetition:
Procent och förhållanden exempel
Exempel:
Vinst i golfspel mellan Anna 20%, Berit 35%, Cecilia ?%
Fråga: Hur många procent fler matcher vinner C än A?
20+35= 55%
100-55= 45%
Cecilia vinner 45% av gångerna.
Förhållande 45% : 20%

C vinstandel ÷ A vinstandel:
45÷20 = 45/5 ÷ 20/5 = 5*9 ÷ 5*4 = 9÷4 eller 9 : 4

9÷4 = 2 hela 1/4 eller 2,25 eller 225%


Frågans formulering frågar efter hur många procent fler matcher C vinner än A, vilket kan räknas ut som:

9 - 4 = 5
5 fjärdedelar = 1 hel 1/4 eller 1,25 eller 125%

Index
Behöver (...) (precis som vid procent (...)).
Jag känner att jag behöver förbättra mina kunskaper vad det gäller beräkning av division med ett tvåsiffrigt tal i nämnaren.
Tips: Ta reda på vad 1 i index motsvarar i ex. kronor (enhet).
Obs! Basåret har alltid index 100 (dvs 100% av ex. varans pris)
Beräkna index = årets pris÷basårets pris
Notis: Kom ihåg att löpande stryka alternativ i NOG uppgifter, istället för att endast nöja mig med första bästa som verkar rimligt.

Räkna med avrundning:
(...)

Syfte med avrundning: Spara tid & förenkla uträkningar.

Resonemang vid avrundning av: (obs ev diff)
  • Addition, h.u. h.n. (...)
  • Subtraktion, s.h. (...)
  • Multiplikation, h.u. h.n. (...)
  • Division, s.h. (...) s.f. (...)

Minnesregel vid avrundning, tänk på vad som händer med kvoten.
(...)


Sammanfattning (egen minnesanteckning):
- t.ö. = h.k. (...)
- tm. = l.k. (...)

- ö.n. = l.k. (...)

- m.n. = h.k. (...)



1,5 pomodoro ELF övningsuppgifter:
Läste texten: Should we censor the Internet?
Resultat: 2/4 rätt, dorg över på tiden med 2 min 17 sek.
Omdöme: Jag gick trots allt igenom samtliga svarsaltenativ flera gånger, och

På frågan ”According to the text” svarade jag:
”all four respect the arguments in favour of censorship”
Då jag med den förståelse jag hade vid läsnings tillfället tolkade det som att ”samtliga fyra respekterar argumenten för censur”, vilket jag uppfattade i slutet ”The panel failed to some to a consencuc, but all agreed on the importance of continuing to rehearse the arguments in public.”
Rätt svar på frågan var dock: ”as for ’Cyberspace’ the view of the two male participants’ is alike.
Feedback: Läs svarsalternativen ordentligt, jag la i detta fallet inte så mycket vikt vid att detta alternativet handlade om ’Cyberspace’ specifikt.

Samt frågan: What is said i the article about Internet censorship?
Svarade jag: ”In the US specific laws against Internet material have been introduced” baserat på stycket i texten som handlar om ”freedom of speech” (yttrandefrihet), First Amendment och defamation (förtal) laws. Ett resultat av bristande ordkunskap.
Rätt svar skulle varit: ”Legal material is currently being removed”

Dagens ord: abundance, resolution, convened, emphasise, mundane, connotaion, umbärlig, defamation,
Senast redigerad av PsychoNalle den sön 13 aug, 2023 11:04, redigerad totalt 3 gång.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugofjärde dagen, Torsdagen den 7 maj.

3 pomodoro matterepetition: ”All matte du behöver”
  • Avrundning av många tal.
    Addition, Subtraktion, Multiplikation: Variera mellan u/n.
    (...).
  • Avrundning vid procenträkning, ex till bråkform.
    Alt 1. (...)
    Alt 2. (...)
    Repetera stambråk, gärna lära sig listan utantill.
Notis: Utvecklingspotential
Jag behöver bli bättre på att läsa igenom svarsalternativen innan jag påbörjar uträkningen av uppgiften.

(Syfte: Det kan underlätta för bedömning av avrundning, t.ex. vid stora svarsintervaller där det skiljer sig i hundra/tusental, kan jag göra stora avrundningar)

Kom ihåg att jag kan förlänga bråket 1÷50 till 2÷100.


  • Allmänna tips vid avrundning:
    Jag behöver bli bättre på att förstå hur jag ska räkna multiplikation med procent och bråk, jag står ofta som ett stort frågetecken (se bifogad bild), varför blir 12% av 323 en uträkning på 12 * 323÷100 ?
    Är det för att 12÷100 * 323÷1 = 12 * 323÷100 ?
    HUR SKA JAG TÄNKA? Vad heter genomgången som kan hjälpa mig att nöta detta? :cry: :?:
  • Koordinatsystem introduktion
    Avståndsformeln: Tänk på Pythagoras sats: a^2 + b^2 = c^2
    D = √ ((x1 - x2)^2 + (y1 - y2)^2) = √D^2 = D
    l.e = Längdenheter
Dagens ord: konnotation, denotation,
Senast redigerad av PsychoNalle den sön 13 aug, 2023 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
Användarens profilbild
Just_permanently
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: mån 07 okt, 2019 17:13

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av Just_permanently »

PsychoNalle skrev: fre 08 maj, 2020 8:51
  • Allmänna tips vid avrundning:
    Jag behöver bli bättre på att förstå hur jag ska räkna multiplikation med procent och bråk, jag står ofta som ett stort frågetecken (se bifogad bild), varför blir 12% av 323 en uträkning på 12 * 323÷100 ?
    Är det för att 12÷100 * 323÷1 = 12 * 323÷100 ?
    HUR SKA JAG TÄNKA? Vad heter genomgången som kan hjälpa mig att nöta detta? :cry: :?:
Med 12% av 323 kan du göra så att du delar upp procenten.
Liksom 10% av 323= 32.3 Här delar du med 10 för att få 10%, det kan du göra genom att flytta "kommatecknet" ett steg till vänster. Liksom 323,.0/ 10 = 32,3

Sen för 2% av 323 delar du direkt med 100, så 3,23 motsvarar 1 procent. Ta bara 3,23 och multiplicera det med 2 för att få 2%= 6,46

Sen adderar du bara dem två talen du räknat ut:
6,46+32,3=38,76

Hoppas det hjälper!
Första hp: 1,2 —> Mål:1,8(avklarad)—> Antagen till Lund HT21—> T5 (HT22) --> T7 (VT24)
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Just_permanently skrev: fre 08 maj, 2020 8:59
PsychoNalle skrev: fre 08 maj, 2020 8:51
  • Allmänna tips vid avrundning:
    Jag behöver bli bättre på att förstå hur jag ska räkna multiplikation med procent och bråk, jag står ofta som ett stort frågetecken (se bifogad bild), varför blir 12% av 323 en uträkning på 12 * 323÷100 ?
    Är det för att 12÷100 * 323÷1 = 12 * 323÷100 ?
    HUR SKA JAG TÄNKA? Vad heter genomgången som kan hjälpa mig att nöta detta? :cry: :?:
Med 12% av 323 kan du göra så att du delar upp procenten.
Liksom 10% av 323= 32.3 Här delar du med 10 för att få 10%, det kan du göra genom att flytta "kommatecknet" ett steg till vänster. Liksom 323,.0/ 10 = 32,3

Sen för 2% av 323 delar du direkt med 100, så 3,23 motsvarar 1 procent. Ta bara 3,23 och multiplicera det med 2 för att få 2%= 6,46

Sen adderar du bara dem två talen du räknat ut:
6,46+32,3=38,76

Hoppas det hjälper!
Alltså, tack! Det är klockrent nu när du skriver det och jag inser att jag ofta glömmer att den beräkningsmetoden finns. Så tack för påminnelsen. :)
Jag har precis gått tillbaka och kollat igenom uppgifterna och fått Aha!-upplevelse på Aha!-upplevelse, några gånger på en kort stund. :idea: :idea: :!: :lol:
DU SKA HA ETT STORT TACK! :mrgreen:
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
Användarens profilbild
Just_permanently
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: mån 07 okt, 2019 17:13

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av Just_permanently »

PsychoNalle skrev: fre 08 maj, 2020 9:13
Just_permanently skrev: fre 08 maj, 2020 8:59
PsychoNalle skrev: fre 08 maj, 2020 8:51
  • Allmänna tips vid avrundning:
    Jag behöver bli bättre på att förstå hur jag ska räkna multiplikation med procent och bråk, jag står ofta som ett stort frågetecken (se bifogad bild), varför blir 12% av 323 en uträkning på 12 * 323÷100 ?
    Är det för att 12÷100 * 323÷1 = 12 * 323÷100 ?
    HUR SKA JAG TÄNKA? Vad heter genomgången som kan hjälpa mig att nöta detta? :cry: :?:
Med 12% av 323 kan du göra så att du delar upp procenten.
Liksom 10% av 323= 32.3 Här delar du med 10 för att få 10%, det kan du göra genom att flytta "kommatecknet" ett steg till vänster. Liksom 323,.0/ 10 = 32,3

Sen för 2% av 323 delar du direkt med 100, så 3,23 motsvarar 1 procent. Ta bara 3,23 och multiplicera det med 2 för att få 2%= 6,46

Sen adderar du bara dem två talen du räknat ut:
6,46+32,3=38,76

Hoppas det hjälper!
Alltså, tack! Det är klockrent nu när du skriver det och jag inser att jag ofta glömmer att den beräkningsmetoden finns. Så tack för påminnelsen. :)
Jag har precis gått tillbaka och kollat igenom uppgifterna och fått Aha!-upplevelse på Aha!-upplevelse, några gånger på en kort stund. :idea: :idea: :!: :lol:
DU SKA HA ETT STORT TACK! :mrgreen:
Vad glad jag blir :) lycka till nu!
Första hp: 1,2 —> Mål:1,8(avklarad)—> Antagen till Lund HT21—> T5 (HT22) --> T7 (VT24)
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugofemte dagen, Fredagen den 8 maj.
Hej! Du som läser här (om du bestämmer dig för att skumläsa detta inlägget) kan du snälla åtminstone läsa frågan som kommer under stycket med utmaningen här nere? :)


2 pomodoro matterepetition: ”All matte du behöver”
  • Koordinatsystem

    Avståndsformeln: Tänk på Pythagoras sats: a^2 + b^2 = c^2
    D = √ ((x1 - x2)^2 + (y1 - y2)^2) = √D^2 = D
    l.e = Längdenheter

  • Mittpunktsformeln:
    Formel för mittpunktens koordinater:
    M = ((x1+x2)÷2 , (y1+y2)÷2)

  • Räta linjens ekvation:
    y = k*x + m
    f(x) = k*x + m
    f(x) = y

    Innebörd: (...) förutom när det räta linjen är antingen helt vågrät eller lodrät.

  • Linjens k-värde
    Lutningen beräknas = skillnaden i y-led mellan två punkter ÷ skillnaden i x-led mellan samma två punkter

    k = (y1-y2)÷(x1-x2)

    k = ∆y÷∆x

  • Linjens m-värde
    Där linjen skär y-axeln.
    m-värdet är startvärdet.

    För att räkna ut m-värdet, (...). För det behöver vi veta vad k, x och y-värdena är.

  • En lodrät linje kan skrivas med formeln x=n
    K-värdet kommer vara 0, d.v.s. är inte definierat.
    Därav är ekvationen x = n


Observation: Ett vanligt misstag jag gör är slarvfel på multiplikation och division mellan talen 2, 3, 4, 6.
T.ex. 2*4, 3÷6, 6÷3, 2*3, 6÷2. Jag blandar ihop svaren med varandra, jag läser fel på täljare och nämnare och det ironiska är att det upprepar sig endast på ovan nämnda talkombinationer.
Vad jag kan göra annorlunda: Repetera ovan multiplikationstabeller regelbundet.



Felanalys
Repetition av felanalys, under rubriken allmänt, i studieupplägg och studieteknik.



2 pomodoro ELF läsning
Upptäckte att det tillkommit nya block att gå igenom på strategierna för ELF Läsförståelse, samt repetera de som blivit uppdaterade. Har spenderat dagens pomodori med att gå igenom dessa.

Utmaning: Sammanfatta huvudpoängen i artikeln jag precis läst i tre punkter.

Syfte: Att öva upp min förmåga att läsa aktivt, koncentrerat och registrera det jag läser. För att vid HP tillfället (med tidspress) kunna fokusera och sovra.


  • Uteslutningsmetoden, att stryka svar som är felaktiga.
    Har även mailat HP-guiden nu precis med önskemål om att införa denna möjligheten på de digitala uppgifterna. Eftersom det är något som jag upplever har hjälpt enormt mycket. :idea:
    Någon annan som skulle bli hjälpta av den funktionen, särskilt inför att öva in det till det riktiga provtillfället? :?:

  • Utgå ifrån texten när jag svarar
    Notis: (...)


Lurifax-alternativ bland svaren

* (...)
* (...)
* (...)
* (...)

  • Gör de lättaste uppgifterna först:
    (...)
    För min del: Missing words. Short texts. Long texts.
    Oavsett börja med de uppgifterna som jag finner enklast.
    OBS! Tänk på att vara noga när jag fyller i svaren i svarshäftet, så att respektive svar fylls i rutan för rätt uppgift! Siffran på frågan motsvarar siffran på svaret.
Återkom till detta när jag börjar öva på kompletta provpass!


  • Fastna inte på enskilda uppgifter:
    Tips! Chansa hellre på MEK, ORD och missing words om jag är osäker för att vara tidseffektivt och spara mer tid till LÄS och läsförståelsen på ELF.

1 pomodoro ORD
6/8 rätt.
5/8 rätt.
3/8 rätt.

Dagens ord: deficit, onkologi, apostrofera, obeständig, paradigm, pediatrik, geriatrik, dik, bestickning, dik, krumbukt, goutera -”-, belevad,
Senast redigerad av PsychoNalle den sön 13 aug, 2023 11:15, redigerad totalt 2 gång.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugosjunde dagen, Söndagen den 10 maj.
(Tjugosjätte dagen, Lördagen den 9 maj, vilodag)
Idag skulle jag ha gjort 2 pomodoro matterepetition, 2 pomodoro LÄS läsning, 1 pomodoro MEK enligt mitt schema som jag fått av min HP-coach, men jag fastnade i intressanta genomgångar av matterepetition och det slutade med följande: :idea:


2 pomodoro matterepetition: ”All matte du behöver”
  • Att bestämma ekvationen för en rät linje.
    k = ∆y ÷ ∆x = ()
    k = Lutningen = ()

    Repetition av uträkning av m-värdet.

    - ()
    - ()
    y = ()

  • Värdetabeller
    ()

    T.ex. ()

    Genom att läsa av en värdetabell kan vi även beräkna linjens k- och m-värde.

    Exempel uträkning:
    y = k * x + m
    2 = k * 0 + m = 2 = m

    y = k * x + m
    2 = k * 0 + 2
    4 = k * 1 + 2
    4 - 2 = k
    K = 2

    8 = 2 * 3 + 2
Notis: det är bra för mig att komma ihåg & repetera vilken som är x- och vilken som är y-axeln. Samt att de står i följande ordning (x,y)

  • Lodräta (vertikala) linjer: x = n (formel)
    x = n eftersom ()

  • Parallella linjer: ()
    k1 = k2 ()

    ()

    k1 = ()
    k2 = ()

    Om linjerna har ()

  • Vinkelräta linjer:
    ()
    ()

    Bra att tänka på är att om ()

    y = ()
    k2 = ()

    Så olika exempel på vinkelräta linjers ekvationer blir då:
    y = ()
    y = ()
    y = ()


    Skärningspunkt mellan räta linjer:
    Villkor: ()
    Om de har ekvivalenta ekvationer ()
Observera att linjerna ibland kan (), minnesregel: ()
Senast redigerad av PsychoNalle den tis 15 aug, 2023 9:54, redigerad totalt 3 gång.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugoåttonde dagen, Måndagen den 11 maj.


2,5 pomodoro LÄS läsning:
Läste kort om veckodagarnas namn och ursprung:
Klassikerförbundet, vekn


  • Källa: Svensklärarföreningen
    Berättelsens möjligheter, utmaningar och gränser
    Sammanfattning:
    Möjligheter & problem som uppstår av ett ensidigt perspektiv.
    Berättande för frigörelse, att bygga på sina egna erfarenheten med hjälp utav andras berättelser.
    Berättelser i reklam, sagor, skönlitteratur och sociala medier.
    Aktivt deltagande, utforska perspektiv och psykisk ohälsa.
  • Källa: Svensklärarföreningen
    Intensiva diskussioner ger mer rättvisa betyg
    Sammanfattning:
    Samtal med olika resultat, vidgade vyer av ifrågasättande resonemang, diskussioner mellan lärare bidrar till ökad bedömningsförmåga.

Utmaning: Sammanfatta huvudpoängen i artikeln jag precis läst i tre punkter.

Syfte: Att öva upp min förmåga att läsa aktivt, koncentrerat och registrera det jag läser. För att vid HP tillfället (med tidspress) kunna fokusera och sovra.




0,5 pomodoro ELF läsning:
Påbörjade läsning av: 

The real Lord of the Flies: what happened when six boys were shipwrecked for 15 months


Dagens ord: prosperous, perceived, indispensable, immersed, platonisk, agil, exkursioner, basunera ut, intrig, narrativ, alludera, summativ bedömning, formativ bedömning, didaktisk, dialog, implikationerna, bifall, marin, permeated, frolicking, tending, smouldering, zeitgeist, atrocities, delving, obscure, arresting, quarrel, groomed, beckoned, binoculars, witless,
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tjugonionde dagen, Tisdagen den 12 maj.
De senaste dagarna har jag inte följt mitt pluggschema, jag har saknat struktur och varit väldigt splittrad. Detta i kombination med att önskan om att hinna med mycket på kort tid. :roll:
Idag fick jag både erbjudande om ett intressant extraknäck (som höjde min energinivå, men tog mitt fokus resten av förmiddagen) samt fick besked om att vår permitteringsgrad på min huvudsakliga arbetsplats kommer minskas, då vi har otroligt mycket att göra på jobbet. Detta ställer högre krav på min förmåga att prioritera det som är VIKTIGT och som bidrar till min framtid.
Jag äger alla resultat i mitt liv.



1 pomodoro ELF läsning:
Fortsatte läsningen av den intressanta artikeln:
The real Lord of the Flies: what happened when six boys were shipwrecked for 15 months

Valde att även lägga till artikeln i Artikelguiden här på HPguiden. Hoppas att många kommer få nytta av den läsningen! :D


Dagens ord: gymnasium, quarrelled, wild taro, consigned, obscurity, divulged, rummaged,
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Trettionde dagen, Onsdagen den 13 maj.
Idag gjorde jag något nytt, jag satte mig på biblioteket för att studera. Med rådande omständigheter har dock biblioteket färre antal sittplatser och det var betydligt många fler personer än vad jag föreställde mig som hade samma idé som mig att sitta här idag.
Något utmanande med att hålla fokus med alla passerande människor, men då detta var de enda förutsättningarna för att jag skulle kunna skapa tid för studierna idag, så gjorde jag så gott jag kunde.
Hemligheten med att Lyckas, är att Komma Igång.” ~ Mark Twain


 1,5 pomodoro matterepetition:
Repetition av mina anteckningar ifrån söndagen 10 maj (bestämma ekvation för en rät linje, värdetabeller, lodräta linjer, parallella linjer, vinkelräta linjer, skärningspunkt mellan räta linjer)

Skärningspunkt mellan räta linjer:
y = ()
y = ()

  • Substitutionsmetoden: (), vilket innebär:
    ()
    ()
    (en ekvation med bara x som variabel, ())
    När vi har ()
    Då () i punkten (x,y)
  • Bestäm linjernas skärningspunkt grafiskt:
    Metod: ()
    God idé att börja med ()
    T.ex. () kommer första punkten vara (())
    ()
    ()
    Därav kommer () tänk (x,y).

    Upprepa sedan ovan metod för nästa ekvation/linje.
    Där linjerna möts, är deras skärningspunkt.
Senast redigerad av PsychoNalle den tis 15 aug, 2023 9:58, redigerad totalt 1 gånger.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Trettioförsta dagen, Torsdagen den 14 maj.

 3 pomodoro matterepetition:
  • Repetition av att lösa ekvationssystem enligt en värdetabell respektive grafiskt (i en videogenomgång).
  • Speglingar av räta linjer:
    ()
    Sammanfattning: ()

    Multiplicera(). T.ex.
    () är en spegelbild av ()
    Sammanfattning: ()
  • Ekvationer introduktion:
    (Vänster Led) = (Höger Led)
    Ekvationer med ()
    Detta innebär()
    ()
    ()
    ()
    ()

Lösa första gradens ekvationer:

1. ()
2. ()
3. ()
4. ()

  • Andragradsekvationer:
    (), t.ex. ()

    Allmän formel: ax^2 + bx + c = 0 ( där a ≠ 0 )
    Enkel andragradsekvation: () ( där () ≥ 0 )
    Konstanten d är ()

    x^2 = 4
    x = +-√4
    Notera två möjliga lösningar:
    x = 2
    x = -2
    Detta eftersom både:
    2^2 = 2 * 2 = 4
    (-2)^2 = (-2) * (-2) = 4

    Sammanfattning:
    ()
    När ()
    När ()


Kvadratiska talen (bra att kunna utantill):
1^2 = 1
2^2 = 4
3^2 = 9
4^2 = 16
5^2 = 25
6^2 = 36
7^2 = 49

8^2 = 64
9^2 = 81
10^2 = 100
11^2 = 121
12^2 = 144


Observera att √x^2 = har två lösningar: +-
T.ex. x^2 = 144 √x^2 = +-√144 = +-12
Eller x1 = +12 och x2 = -12

  • Konjugatregeln är en alternativ räkneregel som kan vara tidsbesparande. (Eller som jag råkade läsa hög i mitt huvud ”räknere gél” och förstod ingenting) :roll:

    Syfte: Bra att vara bekväm med regeln och kunna bedöma i vilka situationer som den kan användas.
    (x + y)*(x - y) = x^2 - y^2
Nästa tillfälle: Fortsätt med, samt repetera, genomgång av kojugatregeln.



1 pomodoro ORD:
Har gått igenom nedanstående ord och deras betydelser, användning i sammanhang samt uppdaterad min engelska ordlista. Orden är nedskrivna vid två föregående övningstillfällen.

Today's words: gymnasium, quarrel, wild taro, consign, obscurity, divulge, rummage, prosperous, perceive, indispensable, immerse, agile, permeate, frolicking, tending, smouldering, zeitgeist, atrocity, delve, obscure, arresting, groomed, beckon, binoculars, witless,


Dagens ord: pervade, pyra
Senast redigerad av PsychoNalle den tis 15 aug, 2023 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Trettiofjärde dagen, Söndagen den 17 maj.
(Trettioandra dagen, Fredagen den 15 maj, vilodag)
(Trettiotredje dagen, Lördagen den 16 maj, vilodag)


 2 pomodoro matterepetition:
  • Repetition av Procent & förhållanden, då det tillkommit ny information till den genomgången.

  • Repetition av de kvadratiska talen (bra att kunna utantill):
    1^2 = 1
    2^2 = 4
    3^2 = 9
    4^2 = 16
    5^2 = 25
    6^2 = 36
    7^2 = 49

    8^2 = 64
    9^2 = 81
    10^2 = 100
    11^2 = 121
    12^2 = 144

  • Repetition av andragradsekvationer:
    Andragradsekvationer har ofta två lösningar.
    Observera att √x^2 = har två lösningar: +-
    T.ex. x^2 = 144 √x^2 = +-√144 = +-12
    Eller x1 = +12 och x2 = -12

    Notera dock att om vi vet att x > 0 ()

    När vi tar roten ut ett bråk, exempelvis: x^2 = 1÷4
    √x^2 = √1÷4 så innebär det att vi tar roten ur täljaren respektive roten ur nämnaren, var för sig.
    √x^2 = (√1)÷(√4) som blir x = 1 ÷ 2


  • Repetition av konjugatregeln:
    Konjugatregeln är en alternativ räkneregel som kan vara tidsbesparande.

    Syfte: Bra att vara bekväm med regeln och kunna bedöma i vilka situationer som den kan användas.
    (x + y)*(x - y) = x^2 - y^2

    Exempel: ()
    Istället för att skriv ut: ()
    Tillämpa konjugatregeln & skriv: ()

    Notis: Konjugatregeln gäller för ()

    Notera även att √x * √x = x
    Likväl som att √6 * √6 = 6

    Därmed är:
    (√x - √6)*(√x + √6) = x - 6


  • Faktorisering med konjugatregeln, olika exempel:
    √9x^2 - √16 = (3x - 4) * (3x + 4)
    √100x^4 - √9 = (10x^2 - 3) * (10x^2 + 3)
    √25x^2 - √7 = (5x - √7) * (5x + √7)


2 pomodoro LÄS läsning:
Hänvisning / uppmaning som är bra att komma ihåg:
” () ”


Repeterat strategier för läsning.
  • Uteslutningsmetoden.
    ()
  • Ordning att ta sig an LÄS- frågor:
    F () (enkla)
    R () (t,t,t,)
    H () (t,t,t)

    Rekommendationen är därav att ()
    Syfte: Jag får lika många poäng för varje uppgift jag svarar på, så då är det klokare att ”säkra” den ”enkla” poängen.

    En god idé är att läsa frågorna noggrant, för att (). Många ledtrådar finns i ().

Notis: Läs och uppmärksamma vilken ()

Tillägg: Uppmärksamma varje detalj i frågeformuleringen.


  • Använda stödord till frågor vid längre texter:
    1. ()
    2. ()
    Syfte: Underlätta för att ()


    Rekommendation: Testa denna metoden i kombination med läsmetod 1 (se nedan), i god tid FÖRE provet för att skapa mig en egen uppfattning om hur detta fungerar för mig.

  • Observation / Fundering:
    
Vid längre texter känns Metod 4 (()) mer lämpat.
    Medan vid kortare texter skulle Metod 1 (()) kunna passa sig bättre.


1 pomodoro MEK: Nyckelord
  • Introduktion till nyckelord
  • Nyckelord för motsatt laddning (ordlista)
  • Nyckelord för liknande laddning (ordlista)
  • Nyckelord för orsak & verkan/effekt (ordlista)
  • Nyckelord som beskriver/definierar (ordlista)
  • Blandning av positiva & negativa laddningar (ordlista)
  • Uppmärksamma riktning & byten
  • Håll koll på prepositionerna (tänk på deras betydelse)



1 pomodoro ORD:
Har gått igenom nedanstående ord och deras betydelser, användning i sammanhang samt uppdaterad min svenska ordlista. Orden är nedskrivna vid två föregående övningstillfällen.

F.g. Dagens ord: platonisk, agil, exkursion, basunera ut, narrativ, alludera, summativ bedömning, formativ bedömning, didaktisk, dialog, implikationer, bifall, marin.

Dagens ord: nautisk, diversifierad, fullriggare, ehuru, ehuruväl, tvärsom, oansett, änskönt, obeaktat, befryndad, *sammalunda, slik, tillika, elokvent, förty, ity att, morän, enär, ergo, mångfacetterad, tabula rasa (oskrivet blad), enfant terrible (person som chockerar omgivningen genom sitt uppträdande), pax romana (romerska freden), hyperonym, hyponoma, näppeligen, poena, smädelse, sandkrypare, paroxysmer, kuriositet,
Senast redigerad av PsychoNalle den tis 15 aug, 2023 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Trettiofemte dagen, Måndagen den 18 maj.
Idag har jag varit fruktansvärt trött, både i ögonen och huvudet. Det känns som om jag bearbetar allting ovanligt långsamt. Jag förblev i sovrummet i två timmar i morse, från det att alarmet ringde vid 06:36, satt och mediterade och somnade om. Var hemifrån ett ärende före jobb och kom hem om en kort stund, innan jag begav mig iväg i regnet till jobbet. Med nuvarande inre tillstånd och skiftande fokus har jag endast lyckats mana mig till 2 pomodori matte idag. :|
Men det är trots allt bättre än ingenting alls.


 2 pomodoro matterepetition:
Två ekvationer med två okända variabler.

Ekvationssystem går att lösa på olika sätt, t.ex.
  • Rita
  • Additionsmetoden
  • Substitutionsmetoden

Notis: Man kan bara lösa ekvationssystem om man har lika många ekvationer som variabler.

När en ekvation har två variabler behöver vi () o.s.v.

För att ()
Vid högskoleprovssammanhang ()

När linjerna i ekvationssystemet är parallella ()

Om linjerna är exakt likadana ()

Grafisk lösning - Rita:
(När man ska rita linjära funktioner räcker det med två punkter)
Alt 1. Skapa ()
Alt. 2. Använd ()



Repetition av: (uppdaterade sedan senaste läsning)
  • Avrundning vid division

    Minnesregel vid avrundning, tänk på vad som händer med kvoten.
    tö = kh ()
    nö = kl ()
    tm = kl ()
    nm = kh ()


    Sammanfattning (egen minnesanteckning):
    - tö = hk
    - tm = lk

    (Och tvärtom med nämnaren:
    - ön = lk
    - mn = hk)

* Avrundning vid procenträkning
Kom ihåg att om jag någonsin har 50 i nämnaren (t.ex. x÷50) så kan jag förlänga med 2 så att jag får 100 i nämnaren (t.ex. 2x÷100).


Nästa gång, ta vid i följande (kände att jag hade alldeles för svårt att bibehålla fokus idag för att kunna ta till mig informationen).
Additionsmetoden:
Går att tillämpa när ()
()
VL”A” + VL”B” = HL”A” + HL”B”


Dagens ord: Rudimentär
Senast redigerad av PsychoNalle den tis 15 aug, 2023 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Trettiosjätte dagen, Tisdagen den 19 maj.

 2 pomodoro matterepetition:
Två ekvationer med två okända variabler.

Ekvationssystem går att lösa på olika sätt, t.ex.
  • Rita
  • Additionsmetoden
  • Substitutionsmetoden
Notis: Man kan bara lösa ekvationssystem om man har ().


När en ekvation har två variabler () o.s.v.

  • Additionsmetoden:
    ()
    VL”A” + VL”B” = HL”A” + HL”B”

    Syftet med detta är för att ()

    Så löser vi ekvationssystem:
    {x =
    {y =
    (Ska egentligen skrivas inom samma klammer)

    Om det ej går att eliminera ()
    (OBS! Kom ihåg att samtliga (), t.ex.
    { -x + 3y = 13 } *4 = -4x + 12y = 52

  • Substitutionsmetoden (ersättningsmetoden):
    Ersätter ()
    T.ex. A : Y + X = 4 B : 6X - 2Y = 0
    A:
    Y + X = 4
    (-Y) (-Y)
    X = 4 - Y

    B:
    6X - 2Y = 0
    6* (4 - Y) - 2Y = 0
    24 - 6Y - 2Y = 0
    24 - 8Y = 0
    24 = 8Y
    (÷8) (÷8)
    3 = Y
    Y = 3

    Sätt ()
    Y + X = 4
    3 + X = 4
    X = 4 - 3
    X = 1
    { X = 1
    { Y = 3

    Notera () resultat, ex. -10 ≠ -14 vilket innebär att de saknar lösning.
    Rätt svar är så: Ekvationssystemet har ingen lösning.

2 pomodoro LÄS övningsuppgifter: Strategier
  • Använda stödord till texten
    ()
  • Vikten av att vara avkopplad
    ()
    ()
  • Stödord i marginalen
    ()

    T.ex. tidsperspektiv i relation till den övriga texten: inför …/ kärnan …/ efteråt …/ åsikt …/

    Understrykningar ()

    Notera () namn, årtal , plaster och dyl.
  • Var vaksam på bindeord och negationer:
    T.ex. men, trots det, däremot, dock (då de ändrar meningens betydelse).
  • Tid per text (inkl frågor):
    Ca 8 min per text för de längre texterna.
    Ca 4 min per text för de kortare texterna.

    Fastna inte:
    
Ca 120 sek per uppgift (2 min).
    Det är mer värdefullt att lägga mer tid på LÄS & ELF, än vad det är på ORD & MEK.
  • Vanliga fallgropar att undvika
    Lurifax-alternativ bland svaren
    * ()
    * ()
    * ()
    * ()
  • Analysera alla uppgifter du är osäker på
    Fokusera på att finna en balans i följande läroområden:
    - Tidseffektivitet
    - Antal uppgifter
    - Djupgående förståelse ()
    - Uteslutningsmetoden (Varför är ett rätt? Varför är övriga svarsalternativ fel?)

    TIPS för fel besvarade uppgifter:
    - ()
    - ()
    - ()

    Syfte: På lång sikt är detta ett klokt sätt att investera min tid för att förbättra min läsförståelse.
Senast redigerad av PsychoNalle den tis 15 aug, 2023 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
Skriv svar