Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Owergine skrev: tor 06 aug, 2020 19:52
PsychoNalle skrev: tor 06 aug, 2020 19:46
Rambo007 skrev: tor 06 aug, 2020 19:37
Läste du att HP blev inställt? Starkt att du fortsätter kämpa.
Hej! Oj, va, det var nyheter för mig. :o
Vart hittar du den informationen? 8O
Jag finner inget när jag söker.

Och oavsett så har jag betalat för detta halvåret, så då kan jag lika gärna ta vara på det så länge mitt medlemskap gäller. :roll:
Det är väl inte helt spikat ännu, men ser ut som att det kommer bli inställt. Minst sagt pinsamt med tanke på att man får flyga utomlands, gå på restaurang och barer som vanligt numera, men något så viktigt som ett högskoleprov är för stor risk för smittspridning, ja...

Se dessa länkar för mer info:

https://www.dn.se/ekonomi/langre-giltig ... oleprovet/
https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/2020/ ... enomforas/

Se där ja.
Ja, sett till hälsofaran, så ja, det är kanske det bästa i långsiktigt att skjuta på det (delvis för att man ej får tillbaka den ekonomiska investeringen om man uteblir pg sjukdom, så risken finns att de som är sjuka ändå dyker upp).
Men ja, samtidigt frustrerande och förvirrande med tanke på andra samhällsfunktioner (likväl som att obegränsat antal människor kan vistas på shoppingcentrum hela dagarna) :?: :|

Jag tänker att vi avvaktar tills vi har klara besked. Men skulle det skjutas på ännu en gång så hoppas jag innerligt att VIP-medelmskapen förlängs tills vårens prov. :cry:
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratjugonde dagen, Måndagen den 10 augusti.
(Vilodagar: Fredag 7 aug (117 dagen), Lördag 8 aug (118 dagen) samt Sön 9 aug (119). Det blev helt enkelt så eftersom dagarna fylldes av ommålning av hus, bilresa i några timmar, jobb & äventyr. Har idag varit splittrad och haft svårt att dedikerat sätta mig ner och studera. Påminner mig själv om följande:)
Ask Yourself If What You Are Doing Today
Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

1 pomodoro LÄS: Strategier
Snabbrepetition av samtliga genomgångar (då ”batterierna” nu är gula och flera utav dem har uppdaterats med ”!” sedan senaste läsningen).

* Introduktion

* LÄS-delens essens

* Lästekniker
Översiktsläsning/ helhetsläsning, snabbläsning, sökläsning, djupläsning.
Börja med sakfrågorna, besvara de övergripande frågorna sist.


Samt repeterade tidigare pluggdagboks-anteckningar.

  • Ordning att ta sig an LÄS- frågor:
    Faktafrågor (brunkar vara ”enklare” att finna svaret på)
    Resonemangsfrågor (kräver tolkning, tankearbete & tid)
    Helhetsfrågor (kräver tolkning, tankearbete & tid)

    Rekommendationen är därav att börja med faktafrågorna, vilket brukar visa sig vara mer tidseffektivt.
    Syfte: Jag får lika många poäng för varje uppgift jag svarar på, så då är det klokare att ”säkra” den ”enkla” poängen.

    En god idé är att läsa frågorna noggrant, för att få en överblick om vilka som en ”enkla” respektive vilka som ”kräver tolkningar”. Många ledtrådar finns i hur frågan har ställts, t.ex. ”Vilken av följande…” kräver analys, tolkning och tankearbete.

Notis: Läs och uppmärksamma vilken tempus/tidsform som frågan skrivs i, notera även om det är en person som antyder, bevisar, förespråkar, eller har förhoppning om något - vad säger formuleringen av frågan? Samt textförfattarens förhållningssätt till den skrivna texten.
Tillägg: Uppmärksamma varje detalj i frågeformuleringen.



Nästa tillfälle: Läsordning
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratjugoförsta dagen, Tisdagen den 11 augusti.
Går igenom strategigenomgångar för LÄS samt jämför de med mina tidigare pluggdagboksanteckingar.



1 pomodoro LÄS: Strategier
Snabbrepetition av samtliga genomgångar (då ”batterierna” nu är gula och flera utav dem har uppdaterats med ”!” sedan senaste läsningen).


  • Läsordning
Metod 1: Läs frågor + alternativ först. Sedan texten.
Omdöme: Fungerade förvånansvärt bra, enkelt att ta till mig svarsalternativen.

Metod 2: Läs frågor. Läs texten. Sedan frågorna + alternativ.
Omdöme: Jag trodde att jag skulle föredra denna metoden, framför den föregående, men detta gjorde mig mer förvirrad och tankspridd då jag endast visste frågorna men inte svarsalternativen.

Metod 3: Läs hälften av frågorna med tillhörande svarsalternativ. Sedan läs texten.
Omdöme: Jag upplevde det som tidskrävande att endast läsa en fråga + tillhörande svarsalternativ åt gången. Känner att jag föredrar att läsa samtliga frågor + alt, för att kunna hålla informationen i bakhuvudet och underlätta sökandet, vid läsning av texten.

Metod 4: Läs texten först, markera nyckelord under läsningen (t.ex. motsägelser, där förhållningssättet förändras), läs sedan en fråga i taget & besvara.
Omdöme: Detta fungerade förvånansvärt bra för mig, det skapade en tydlig överblick av ämnet och det som jag bedömde som relevant antecknade jag, vilket gjorde att jag tog till mig informationen bättre. 

Metod 5: Läs halva texten, läs frågor & besvara de jag kan, läs återstoden av texten, besvara sedan resterande frågor. KOM IHÅG att dubbelkolla tidigare svar om ifall ny information har framkommit vid läsningen av textens andra halva.
Omdöme: Bedömer fortfarande detta som tidskrävande och aningens förvirrade, då jag har svårt att hålla fokus. Jag försökte vrida och vända på perspektiven, men känner mig desto mer förvirrad.



  • Uteslutningsmetoden

Varför är ett rätt? Varför är övriga svarsalternativ fel?

På LÄS handlar det om att finna svaret som bäst besvarar frågan. Medan det i XYZ eller DTK endast finns ett enda svarsalternativ som är korrekt. Observera därför att somliga svarsalternativ kan framstå som delvis korrekta eller delvis felaktiga. Inget av dessa besvarar troligtvis frågan BÄST.

Ordning att ta sig an LÄS- frågor:
* Faktafrågor (brunkar vara ”enklare” att finna svaret på)
* Resonemangsfrågor (kräver tolkning, tankearbete & tid)
* Helhetsfrågor (kräver tolkning, tankearbete & tid)

Rekommendationen är därav att börja med faktafrågorna, vilket brukar visa sig vara mer tidseffektivt.
Syfte: Jag får lika många poäng för varje uppgift jag svarar på, så då är det klokare att ”säkra” den ”enkla” poängen.

En god idé är att läsa frågorna noggrant, för att få en överblick om vilka som en ”enkla” respektive vilka som ”kräver tolkningar”. Många ledtrådar finns i hur frågan har ställts, t.ex. ”Vilken av följande…” kräver analys, tolkning och tankearbete.



  • Använda stödord till frågor vid längre texter:

1. Välja stödord (för att förenkla & skapa överblick)
2. Läsa texten med stödorden (ha orden nära till hands för att kunna snegla)
Syfte: Underlätta för att hitta nyckelord i texten att anknyta till, läsa extra noga och därigenom kunna matcha med bäst lämpade svarsalternativ.


Notis:
Rekommendation: Testa denna metoden i kombination med läsmetod 1 (se nedan), i god tid FÖRE provet för att skapa mig en egen uppfattning om hur detta fungerar för mig.



Nästa tillfälle: Använda stödord till texten
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratjugosjunde dagen, Måndagen den 17 augusti.
Onsdagen den 12 augusti (122 dagen med VIP-medlemskap) hann jag med drygt en halv pomodoro. Min dator har senaste tiden blivit varm väldigt lätt och skärmen har precis vid uppstart sett ut som ett regnbågsfärger myrornas krig, så jag lämnade in den på service (fick en bokad tid precis i mitten av en pomodoro) och efter servicen så återställdes datorn helt & hållet, så det tog ett par dagar (torsdag+fredag) att återfå den i “brukbart” skick.
Helgen spenderades på annan ort & nu är det ny vecka med nya tag, men jag får medge att det delvis känns motigt att sätta mig och öva, fastän jag vet att jag tycker det är kul när jag väl börjar.




1 pomodoro LÄS: Strategier
Snabbrepetition av samtliga genomgångar (då ”batterierna” nu är gula och flera utav dem har uppdaterats med ”!” sedan senaste läsningen).

Repeterat från pomodoron i onsdags:



  • Använd stödord till texten
    Det kan underlätta genom att enklare återvända till ett visst stycke i texten, hjälpa en att minnas det övergripande innehållet i texten, detta genom att kombinera understrykning av meningar och anteckningar av ord i marginalen.


    1. Välja stödord (för att förenkla & skapa överblick)
    2. Läsa texten med stödorden (ha orden nära till hands för att kunna snegla)
    Syfte: Underlätta för att hitta nyckelord i texten att anknyta till, läsa extra noga och därigenom kunna matcha med bäst lämpade svarsalternativ.

    Det kan underlätta genom att enklare återvända till ett visst stycke i texten, hjälpa en att minnas det övergripande innehållet i texten, detta genom att kombinera understrykning av meningar och anteckningar av ord i marginalen.


  • Var vaksam på bindeord & negationer
    T.ex. men, trots det, däremot, dock (då de ändrar meningens betydelse).

    Samordnande konjunktioner: (binder sammansatser & satsdelar)
    Och, både … och, eller, antingen … eller, varken … eller, vare sig … eller, för, men, utan.

    Underordnande konjunktioner: (binder samman huvudsats & bisats)
att, när, medan, innan, tills, förrän, sedan, därför att / eftersom, trots att / fastän, för att, så att, om, ju … desto.


  • Rekommenderad tid per text
    Tid per text (inkl frågor):
    Ca 8 min per text för de längre texterna.
    Ca 4 min per text för de kortare texterna.


  • Fastna inte
    Ha klocka (armbandsur eller väggklocka) nära till hands!
    Ca 120 sek per uppgift (2 min).
    Det är mer värdefullt att lägga mer tid på LÄS & ELF, än vad det är på ORD & MEK.
    Det kan vara en god strategi att chansa på ORD + MEK för att disponera värdefull tid på LÄS + ELF istället.

  • Vanliga fallgropar att undvika
    Lurifax-alternativ bland svaren
    * Svarsalternativ med stöd i texten men som inte besvarar frågan.
    * Svarsalternativ som är delvis korrekta.
    * Svarsalternativ som innehåller formuleringar hämtade direkt från texten, men som inte besvarar frågan.
    * Svarsalternativ som kan verka rimliga med saknar stöd i texten.
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratjugoåttonde dagen, Tisdagen den 18 augusti.
Trött i hjärnan efter att ha spenderat flera (njutningsfulla) timmar i solen & värmen, vilket medförde kvällsstudier idag.


3 pomodoro LÄS: Strategier + uppgift
Har repeterat “Vanliga fallgropar att undvika” samt fortsatt med nedanstående kapitel. Har nu “kommit ikapp” alla hittills genomgångna avsnitt/strategigenomgångar och kommer vid nästa tillfälle ta vid, vid området: Texttyper.

  • Vanliga fallgropar att undvika
    Lurifax-alternativ bland svaren
    * Svarsalternativ med stöd i texten men som inte besvarar frågan.
    * Svarsalternativ som är delvis korrekta.
    * Svarsalternativ som innehåller formuleringar hämtade direkt från texten, men som inte besvarar frågan.
    * Svarsalternativ som kan verka rimliga med saknar stöd i texten.

  • Analysera alla uppgifter jag är osäker på
    Fokusera på att finna en balans i följande läroområden:
    - Uteslutningsmetoden (Varför är ett rätt? Varför är övriga svarsalternativ fel?)
    - Tidseffektivitet
    - Antal uppgifter
    - Djupgående förståelse för hur respektive uppgift kan lösas & vänja sig vid viktiga / avgörande resonemang vid sovrande av svarsalternativ.

    TIPS för fel besvarade uppgifter:
    - läs frågan på nytt (har jag uppfattat den korrekt?)
    - ta del av förklaringen till uppgiften och försök sedan återberätta/förklara lösningen hög för mig själv (Mål: återberätta den med egna ord)
    - Förstå samtliga alternativ (Varför är ett rätt? Varför är övriga svarsalternativ fel?)

    Syfte: På lång sikt är detta ett klokt sätt att investera min tid för att förbättra min läsförståelse.

  • Introduktion till frågetyper
    1. Faktafrågor
    2. Resonemangsfrågor
    3. Helhetsfrågor


Faktafrågor:
Svaren finns uttryckligen att hitta i texten. Observera att svaren kan anges på flera ställen i provtexten, vilket innebär att det är av stor vikt att ha skapat sig en helhetsbild av vad en läser.

  • 1. Faktafrågor:
    Vad har sagts?
    Vad har vi fått för information?
    Vad är det som påstås?
Notis: Det kan räcka med att omformulera viss information.



Resonemangsfrågor:
Kräver att man gör en tolkning av informationen i texten och jämförelse med svarsalternativen, för att sedan genom det dra rimliga slutsater. Resonemangsfrågor utmanar genom att uppmana till reflektion av textens innehåll i relation till frågan.

  • 2. Resonemangsfrågor:
    Vad antyds / föreslås?
    Vad är underförstått?
    Vad kan man dra för slutsatser?
    Notis: Värdefullt att förstå vartenda ord i texten för att kunna göra tolkningar, få sig en överblick, skapa sammanställning och dra slutsatser.



    Helhetsfrågor:
    Frågorna är ofta övergripande ställda och behöver en helhetsförståelse av texten för att besvaras. Svaren bygger på tolkningar av flera stycken, eftersom ledtrådar kan finnas utspridda på flera ställen. Ofta omnämns kärnpunkter i slutet och i början av texten.

    • 3. Helhetsfrågor:
      Frågor om textens budskap.
      Vad är huvudpoängen?
      Vilket av följande överrensstämmer bäst med texten?
    Notis: En övergripande förståelse är tillräckligt.
    (Titta på vilket budskap eller poäng som får mest uppmärksamhet i texten, genom något av följande:
    - ofta förekommande
    - tar upp fysiskt mycket utrymme (t.ex. i antal ord)
    - omnämns i rubriken
    - inleder och/eller avslutar hela stycket.)




    Läste texten:
    “Att balansera integritet och patientsäkerhet i elektronikens tidevarv”
    Resultat: 1/2 Rätt, drog över på tiden med 57 sekunder.
    Metod:
    Omdöme: Kommer göra om hela uppgiftsgruppen på nytt, då textens timer och min pomodoro timer var exakt synkade. Ska då även addera 4st ord ifrån den texten, till min svenska ordlista.


    Dagens ord: Emissarie, plädera,
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratrettionde dagen, Torsdagen den 20 augusti.
(129 dagen med VIP-medlemskap, onsdagen den 19 augusti, fick bli vilodag då jag var hemifrån mellan 8:30-20:30)


2 pomodoro Matterepetition: All matte du behöver
Snabbrepetition av samtliga genomgångar (då ”batterierna” nu är gula och flera utav dem har uppdaterats med ”!” sedan senaste läsningen).

Huvudområde: EKVATIONER

Har repeterat nedanstående anteckningar (från mattepomodoro 6 augusti):

PsychoNalle skrev: tor 06 aug, 2020 17:43 Hundrasextonde dagen, Torsdagen den 6 augusti.

Tabell av ekvationssystemets lösbarhet (viktigt att memorera)
* Färre ekvationer äv variabler: e<v Ekvationssytemet är underbestämt (otillräcklig information, i form av ekvationer) & saknar entydig lösning för att bestämma värdet på alla variabler som ingår, men kan fortfarande vara lösbart. Dock saknas en unik lösning, så det krävs flera kombinationer av variablernas värden för att lösa ekvationssystemet.
* Lika många ekvationer som variabler: e=v Ekvationssystemet har en entydig lösning om ekvationerna är oberoende (d.v.s. att de ej är omskrivningar av varandra). (Entydig lösning: det går att finna unika värden på samtliga variabler i ekvationssystemet)
* Fler ekvationer än variabler: e>v Ekvationssystemet är överbestämt & kan ibland-sällan lösas. (Dock ovanligt förekommande på HSK-provet)



  • Att översätta till ekvationer (helt ny lektion för mig) Tips & trix:
Byt ut namn till bokstäver (Mikael + Zara = M + Z).
= är lika mycket som / är desamma som
+ motsvarar äldre, högre, längre, mer etc.
- motsvarar yngre, kortare, mindre, skillnad, differens etc.
* gånger (mer/snabbare/fler) än…, produkt etc.
/ eller ÷ kvot, delat, t.ex. kvoten mellan åldern på M/Z = 2, där M÷Z=2.



Fördelen med ovanstående är att förenkla & skapa överblick. Hemligheten ligger i att bokstavligen byta ut orden mot ovanstående tecken,

+
Exempel #1. Mikael är 10 år äldre än Christoffer, kan skrivas om till följande formel:
M - 10 = C eller M = 10 + C

Exempel #2. Höjden är 5 cm längre än bredden, kan skrivas om till följande formel:
H - 5 = B eller H = 5 + B


-
Exempel #3. Christoffer är 10 år yngre än Mikael, kan skrivas om till:
C + 10 = M eller C = M - 10

Exempel #4. Sträckan A är 176 m kortare än sträckan B, kan skrivas om till formeln:
A = B - 176


*
Exempel #5. Mikael är tre gånger så gammal som Simon, blir M = S * 3

Exempel #6. x är produkten av A och B, blir: A * B = x


/ eller ÷
Exempel #7. Arean är kvoten av B och C, blir: A = B÷C

Exempel #8. x är lika med A delat med B, blir: x = A÷B
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Att översätta till ekvationer exempel:
Detta kapitlet har varit så himla värdefullt, då detta är någonting som jag har så himla svårt för. Jag gjorde som uppmanades & täckte över den högre kolumnen för att själv testa besvara frågan, innan jag tittade på lösningen & det blev en glad överraskning med hur många jag faktiskt klarade utantill!

Följande exempel är de som jag upplever som svåra & ej klarade att tänka ut på egen hand:
  • Ett päron väger en tredjedel av en melon.
    P = M÷3
  • Priset på jordgubbar höjdes med 25%.
    Pefter = 1,25 * Pföre
  • Antalet småbåtar motsvarar tre fjärdedelar av det totala antalet fartyg.
    S = 3÷4 * F
  • Om man reducerar antalet mogna äpplen med en fjärdedel, så blir det resterande antalet mogna äpplen dubbelt så många som de omogna.
    (1 - 1÷4) * M = 2 * O
    3÷4 * M = 2 * O

Nästa tillfälle: Polynommultiplikation
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratrettioförsta dagen, Fredagen den 21 augusti.
(Hade intentionen att dela upp studierna idag, så började med 1 pomodoro innan jobb och därefter blev det inget mer för idag. Kände dock att jag ville publicera denna anteckningen så att jag imorgon börjar på en ny kula.) :)


1 pomodoro Matterepetition: All matte du behöver
Huvudområde: EKVATIONER


  • Polynommultiplikation
Otroligt intressant och ögonöppnande videogenomgång, för att visualisera hur man kan tänka. :)

* Faktorisering av polynom
Ta hjälp av kvadreringsreglerna & konjugatregeln.

Multiplicera in —>
Bryta ut <—

  • Kvadreringsreglerna
Påbörjade genomgången av kvadreringsreglerna, hann endast anteckna nedan innan pomodoron ringde & jag begav mig till jobbet.
(x+y)^2
(x-y)^2
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratrettioandra dagen, Lördagen den 22 augusti.
(Repetition av gårdagens genomgång, samt uppmärksammade att jag hade missat halva genomgången i kapitlet “Faktorisera polynomuttryckk”. Idag somnade dessutom liggandes på köksstolarna mellan mina två pomodori, vaknade till efter 30min då även datorn hade gått in i viloläge och därav inte avgett sitt alarm förrän jag startade upp den igen. :lol: )


2,5 pomodoro Matterepetition: All matte du behöver

Huvudområde: EKVATIONER


  • Polynommultiplikation
Otroligt intressant och ögonöppnande videogenomgång, för att visualisera hur man kan tänka. :)


  • Faktorisera polynomuttryck
Faktorisera ett uttryck innebär att en del av ett uttryck/en ekvation tas ur sitt ursprungliga sammanhang. Exempelvis:
2x^2 + 2x = 2x * (x + 1)
x^3 + x^2 + x = x * (x^2 + x + 1)
8 + 4x = 4 * (2 + x)



SGD exempel: 84x^2 - 70x + 28xy
84x^2 = 2 * 2 * 3 * 7 * x * x
70x = 2 * 5 * 7 * x
28xy = 2 * 2 * 7 * x * y

SGD: 2 * 7 * x = 14x

På så vis går det att dividera varje tal med 14x


Grunduttryck: 84x^2 - 70x + 28xy
14x * ((84x^2÷14x) - (70x÷14x) + (28xy÷14x)) =

När uttrycket är faktoriserat så långt som möjligt: 4x * (6x - 5 + 2y)



Notis: Ta hjälp av kvadreringsreglerna & konjugatregeln.
Vid faktorisering av ett polynom kan vi multiplicera in respektive bryta ut. Se nedan exempel:

Multiplicera in —>
3 * (x + 2) = 3x + 6

Bryta ut <—
3x + 6 = 3 * (x + 2)


  • Kvadreringsreglerna
    (x + y)^2 = x^2 + 2*x*y + y^2
    (x - y)^2 = x^2 - 2*x*y + y^2

    (x + y)^2 = (x + y)(x + y) =
    = x^2 + xy + xy + y^2 =
    x^2 + 2xy + y^2


    (x - y)^2 = (x - y)(x - y) =
    = x^2 - xy - xy + y^2 =
    x^2 - 2xy + y^2


Syfte: Kvadreringsreglerna kan vara värdefulla & tidseffektivt att använda vid beräkning av en funktions rötter alternativt vill förkorta bort parenteser för att underlätta uträkningarna.

Minnesregel: Första termen i svaret är den första termen i parentesen ^2
Minnesregel: Sisa termen i svaret är den sista termen ^2
Minnesregel: Termen i mitten är första parentesen “dubbelt upp” (t.ex. x * 3 * 2 = 3x * 2 = 6x)

(x + 3)(x + 3) = x^2 + 6x + 9



Uppgift från vårens högskoleprov 2018:
a, b och c är tre på varandra följande heltal sådana att a < b < c
Vilket svarsalternativ är 3a^2 + c^2 med säkerhet delbart med?

Denna uppgiften är klurig i sitt utförande men har väldigt bra genomgång i detta kapitlet, om det är av eget intresse att repetera så får jag gå tillbaka till övningen. ;)



Nästa tillfälle: Konjugatregeln
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratrettiofjärde dagen, Måndagen den 24 augusti.
(Det blev oplanerat en vilodag igår (133 dagen med VIP-medlemskap, söndagen den 23 augusti). Inledde dagens pass med att repetera min pluggdagboksanteckning ifrån föregående pass. Jag har insett att det är rätt så tidkrävande för mig att anteckna så pass mycket som jag gör, men jag upplever samtidigt att jag lär mig så mycket lättare genom att göra det. Så det är med medvetenhet som det får ta den tid det tar.)


2,5 pomodoro Matterepetition: All matte du behöver

Huvudområde: EKVATIONER


  • Konjugatregeln
Konjugatregeln gäller för parentesmultiplikation där parenteserna är lika förutom tecknet.
( x + y )( x - y ) = x^2 - y^2
( x - y )( x + y ) = x^2 - y^2

( x - y )( x + y ) = x^2 - y^2
x^2 + xy - xy - y^2 =
x^2 - y^2


De två termerna i mitten tar ut varandra.
Man får alltid två kvadrater med minus emellan vid användning av konjugatregeln.
( a + b )( a - b ) = a^2 - b^2


Ett exempel att minnas, för att lära mig att känna igen uppgiften:

( x + y )( x - y ) = x^2 - y^2
Är att även följande, ger samma svar:
( y + x )( x - y ) = x^2 - y^2
Detta eftersom ( x + y ) är detsamma som ( y + x ) i addition, men i den andra parentesen går detta ej att tillämpa eftersom vi där har en uträkning med subtraktion.



Exempel:
( x - 10 )( x + 10 ) = x^2 - 100
( 10x - y )( 10x + y ) = 100x^2 - y^2
( x^2 + 5 )( x^2 - 5 ) = x^4 - 25
( √x - √6 )( √x + √6 ) = x - 6



Något klurigare exempel: ( x÷4 + 1÷2 )( x÷4 - 1÷2 )
Notis: ( x + y )( x - y ) = x^2 - y^2

( x÷4 + 1÷2 )( x÷4 - 1÷2 ) =
( x÷4 )^2 - ( 1÷2 )^2

Vilket kan omfördelas/“fördelas ut” till:
( x^2 ÷ 4^2 ) - ( 1^2 ÷ 2^2 )
( x^2 ÷ 16 ) - ( 1 ÷ 4 )


Notis: Kom ihåg att skanna igenom svarsalternativen och uppmärksamma i vilken form svaren anges.

I denna uppgiften anges de olika svaren med 1÷4 * (parentes)

På samma sätt som med Kvadreringsreglerna som “kan vara värdefulla & tidseffektivt att använda vid beräkning av en funktions rötter alternativt vill förkorta bort parenteser för att underlätta uträkningarna”, kan vi även faktorierna/bryta ut för att underlätta beräkningarna vid användning av konjugatregeln.

Om vi ska bryta ut 1÷4 ifrån följande uträkning, kan omskrivningen se ut såhär:
( x^2 ÷ 16 ) - ( 1 ÷ 4 )
( x^2 ÷ (4 * 4)) - ( 1 ÷ 4 )

För att underlätta multiplicerar vi täljarens värde med 1 (vilket ger ett oförändrat resultat).
( (1 * x^2) ÷ (4 * 4)) - ((1 * 1) ÷ 4 )

Vilket sedan kan skrivas om till:
( 1 ÷ 4 ) * (( x^2) ÷ 4 ) - (1 ÷ 4 ) * 1
( 1 ÷ 4 ) * (( x^2) ÷ 4 ) - 1




* Faktorisering med konjugatregen
√x^2 - √25 = ( - )( + )
√x^2 - √25 = ( x - 5 )( x + 5 )

√9x^2 - √16 = ( - )( + )
√9x^2 - √16 = ( 3x - 4 )( 3x + 4 )

√100x^4 - √49 = ( - )( + )
√100x^4 - √49 = ( 10x^2 - 7 )( 10x^2 + 7 )

√25x^2 - √7 = ( - )( + )
√25x^2 - √7 = ( 5x - √7 )( 5x + √7 )




Nästa tillfälle: Polynom multiplikation ytterligare exempel
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Hundratrettiosjunde dagen, Torsdagen den 27 augusti.
(Hej på er, jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig i detta, men kan på ett sätt presentera det som att jag har en glad nyhet!
För tredje gången i rad kom jag in på psykologi översiktskurs, 30hp, helfart.
Förra hösten tackade jag nej till min plats, baserat på bedömningen av mitt dåvarande psykiska mående. Jag blev sjukskriven pga arbetsrelaterad stress, som även var kopplad till min prestationsbaserade självkänsla. I detta landade jag i att jag behövde läka det som fanns i mig, finna nya vanor och ett sundare förhållningssätt till mitt arbete likväl som att finna balans mellan arbete och fritid. Det kändes viktigare än att tacka ja till min plats, som skulle innebära att jag medvetet valde in något som är starkt kopplat till prestation; att studera.

I våras blev jag även antagen på samma kurs för andra gången, till vilken jag också tackade nej. Detta då mitt primära mål var (och är) att komma in på psykologprogrammet på Lunds Universitet. Därav kändes det som ett för stort steg att börja studera psykologi översiktskurs och samtidigt öva på HP-guiden i strävan mot att höja mitt resultat på högskoleprovet den 4 april 2020.
Som ni alla är väl medvetna om blev det högskoleprovstillfället inställt.

Nu i höst, efter ett känslomässigt limbo i mitt privatliv under vår & sommar, har jag tackat ja till min plats. Detta är första gången jag ska studera på >8 år...
Behöver jag skriva hur nervöst & pirrigt detta känns? :? 8O
Å andra sidan, någonting som jag brukar säga till människor som känner sig nervösa är att det bra. För det innebär att det som de håller på att välja in i sina liv, har stor betydelse för dem. Det är viktigt att komma ihåg och att våga prioritera sig själv och sina drömmar.

Ovan innebär att jag kommer nedprioritera HP-guiden, för att fokusera på kursstudierna för kommande halvår. Vad HP-guiden hittills har gett mig, i att bibehålla fokus vid läsning av texter, likväl som att läsa uppmärksamt och att för första gången i livet ha tillämpat någon form av stuieteknik: ÄR GULD VÄRT!

Är här någon annan som har valt att studera någonting annat så länge, i väntan på det som du egentligen vill studera? Har du parerat studier på HP-guiden med kursstudier? Eller har du lagt HP-guiden helt åt sidan under den perioden?
Just nu behöver jag mest av allt känna att jag inte är ensam, för faktumet av att jag har tackat ja och ska börja på måndag är så skrämmande!

Tankar som "Tänk om jag inte klarar det!?" :o :( :oops:
Besvaras med tankar som "Tänk om jag klarar det?" :roll: :wink: :D

Det är ofta pirrigt att välja in något nytt... "Det som är främmande är skrämmande" men jag tror att det kommer må bra. :) Och skulle det inte göra det, så har jag iaf testat. :) )





2 pomodoro Engelska:
Jag har spenderat morgonen med att delta i/lyssna på/titta på ett webbinarium med den engelsktalande Alberto Villoldo som pratar om "Shamanens väg till helande".
Ett intressant ämne.
När jag sökte uppdefinitionen av webbinaruim, skulle jag väl snarare säga att jag har deltagit i en webbsändning:
"webbinarium seminarium, föredrag eller workshop som hålls på webben. Det är ett webbinarium om deltagarna kan ställa frågor och diskutera medan det pågår. Om det bara är ett enkelriktat föredrag som sänds på webben är det en webbsändning. – Böjning: ett webbinarium, flera webbinarier. – På engelska: webinar."



Ett citat som talade till mig ifrån webbinaruimet/webbsändningen:
"Health is the result of the lifestyle you’re living."
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tisdag 6 april, 2021. Kort dag 1:
Jag har haft ett långt uppehåll sedan jag började studera i höstas, jag läste inledningsvis Psykologi Översiktskurs vid Lunds Universitet (30 hp, helfart) och därefter Positiv Psykologi via Mittuniversitetet i Östersund (7,5 hp, halvfart). Båda kurserna var både intressanta och givande!
Nu vankas nya tag och jag har på begäran fått ett nytt schema av min coach här på HP-guiden. Just nu arbetar jag 50% och mitt mål är att ägna 18h/vecka på högskoleprovstudier fram tills den 8 maj, då det är min tur att skriva. :)



2 pomodoro LÄS:
  • “Statligt ägande” 1/2 rätt, drog över på tiden med 4min 59 sek.
  • “Ska vi fortsätta odla?” 2/4 rätt, drog över på tiden med 6 min 14 sek.
    Tillämpade Metod 4: Läs texten först, markera nyckelord under läsningen (t.ex. motsägelser, där förhållningssättet förändras), läs sedan en fråga i taget & besvara.
    Omdöme: Insåg att jag läste frågeställningarna slarvigt och fokuserade mer på svarsalternativen. Frågorna löd “xxxx x xx xxx x xxx, vilket av alternativen är felaktigt?” Medan jag spontant fokuserade på att leta efter “matchande/sanna/rätta” svar i texten. Jag utgick även från mina anteckningar/stödord när jag besvarade frågorna, i efterhand skulle jag nu föredragit att söka mina svar i texten. Jag upplevde dock som helhet att jag fick insyn i och förståelse för texten.
Ord:
Träda = obesådd åkermark, trädesåker, vilande jord, träde; ligga i träda ligga nere, ligga obesådd, ligga för fäfot, ligga oanvänd.
Gröda = odlad ätbar växt, växande säd, säd, spannmål, skörd, årsväxt, äring, avkastning
Schablonvärde = mall, mönster, modell, förlaga; slentrian, rutin; vanemässig bild, kliché. En ekonomisk schablon är ett vedertaget belopp eller värde som sätts till ett visst objekt eller används i ett visst sammanhang, när man inte gör en individuell bedömning av ett exakt belopp.



REPETITION:
  • Vid ELF:
    Metod 1: Läs frågor + alternativ först. Sedan texten.

  • Vid LÄS:
    Metod 4: Läs texten först, markera nyckelord under läsningen (t.ex. motsägelser, där förhållningssättet förändras), läs sedan en fråga i taget & besvara.
    Notis: Obs! Metod 1 vid få frågor kvar att besvara, se anteckning från onsdag 15 juli, 2020: “När jag endast har en fråga kvar att besvara, upplever jag att det är enklare att läsa frågan + alternativen först och sedan söka i texten efter något som matchar de olika svarsalternativen. I detta fall var frågan: ”Vilken av följande rubriker motsvarar bäst textens innehåll?””



1 pomodoro ORD:
  • “Min uppgiftsgrupp” 3/9 rätt + 1 överhoppad. 6 sek tillgodo.
Ord:
Kontorisera = bygga kontor
Närig = Snål, girig, sniken, njugg, mycket sparsam
Trakterad = Förtjust eller tilltalad av, smickrad av, uppskatta, lockas av, sätta värde på.
Sirat = prydnad, utsmyckning, ornering, utsirning, ornament.
Mercerisera = Ge silkesglans åt bomullstyg och bomullsgarn.
Nom = vetenskap
Non = inte, nonsens: meningsläst prat, nonstop: utan uppehåll eller avbrott, nonaggression: avstående från angrepp, nonfigurativ: icke avbildande, icke föreställande.
Abskissa = x-koordinat
Ordinata = y-koordinat
Goutera = Uppskatta, tycka om, värdesätta, gilla, gjuter, sentera.
Spediera = förmedla godstransporter (här tänkte jag på speed dial, speed drivning..)



  • “Högskoleproven 2020-2021” 9/10 rätt. 1 min 59 sek tillgodo.
    Det var nästan skrämmande vad många av de orden som jag upplevde bekanta. Hoppas på att det känns lika bra på provet i maj!
Ord:
Utlöpare = Sidogren, utskjutande del, avläggare, utsprång. Eller: Vandringsskott, skott, reva, ranka, tentakel.
Perplex = Häpen, förbluffad, handfallen, överraskad, bestört, rådlös, förvånad, konfys, ställd, konsternerad, förstummas, paff.
Föranleda = orsaka, ge anledning till, motivera, förmå, föranlåta, driva, mana, förorsaka.
Katharsis = Själslig rening, andlig rening.
Röse = Stenhög, stenhop, dös, stenröse (vilket var ordet jag kände igen det ifrån), båk, rå, varde, vårdkas, kummel.
Kriterium = Kännetecken, prov, bevis, krav, bedömningsgrund, prövosten.
Låta undslippa sig = tanklöst råka säga, kläcka ur sig, låta undfalla sig.



  • “Högskoleproven 2020-2021” 7/10 rätt. 11 sek tillgodo.
Ord:
Anseende = rykte, renommé, prestige, position, status, reputation, aktning, goodwill, ställning. Eller: Hänsynstagnde, hänsyn.
Konfederation = förbund av stater, statsförbund, förbund, entente; förbundsstat
Entente = el. entent samförstånd, sammanslutning, förbund (mellan stater), allians, bundsförvantskap, konfederation, politiskt samgående, union, statsförbund
Hemställan = Begäran, anhållna, förslag, vädjan, ansökan, petition, bön, yrkan, framställning, formell begäran.
Väsensskild = Annorlunda, helt olik, främmande
Bräcka = Överträffa, bryta, knäcka, övertrumfa (m.fl.)
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Onsdag 7 april, 2021. Lång dag 1:
Jag skulle egentligen kört 2st kvantitativa pass och 2st verbala pass i provpassgeneratorn idag. Men på grund utav att jag började studera sent på eftermiddagen samt att jag valde att avsluta provpasset trots att tidsramen på 55 min överskreds, investerade jag min energi där och valde att gå igenom svaren noggrant. Totalt har jag nog suttit i 3h idag.
Tillägg: Idag var första försöket att göra ett helt pass i provpassgeneratorn! :?


1 kvantitativt pass:
  • Kvantpass #1
Tid: 91 min 1 sek (varav 36 min 1 sek extratid)

XYZ: 7/12
KVA: 9/10
NOG: 4/6
DTK: 9/12

Totalt: 29 rätt, 11 fel.
Normerad poäng: 1,4

Reflektion: Jag är helt okej nöjd med resultatet i fördelningen antal rätt kontra antal fel besvarade uppgifter, sett till att senast jag övande på kvantitativa uppgifter var i augusti 2020. Däremot är jag inte nöjd med tiden, 91 min 1 sek är alldeles för lång tid att lägga på ett prov och jag vet med mig att detta är min akilleshäl. Jag tenderar att ta för lång tid på mig i provsituationer, vilket slutar med att jag får gissa mig fram på de sista 5-10 uppgifterna. Det är en alldeles för riskabel insats. Här behöver jag bli bättre.
Jag blev stressad av klockan så jag gömde den för att slippa se de stora blinkande siffrorna och hade pomodorotimer i bakgrunden 91 min fördelat på 25min pomodori, vi kan göra matten själva…

Jag hade markerat följande frågor som kluriga:
6, 7, 12, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 23, 27, 38

De röda var de som jag svarade fel på… Övriga fel var på andra uppgifter som jag bedömde att jag tolkat rätt, haha! :lol:


Jag behöver öva på:

XYZ: potenser, ekvationssystem, läsa frågorna mer noggrant, ekvationer med variabel, potensekvationer, översätta text till ekvationer (detta har jag så kopiöst svårt för), förhållanden, division, statistiska mått, olikheter, bråk. + Pythagoras sats, viktiga rötter, trianglar, additionsmetoden.

KVA: viktiga bråk, procent och decimaltal, potenser, viktiga potenser, sannolikhet.

NOG: geometri, grundläggande geometribegrepp, geometriska formler, statistiska mått, median, NOG-strategier, organisera information.

DTK: läsa frågorna mer noggrant i syfte att se vad som efterfrågas och i vilken kontext, DTK-strategier, tabeller, enkla tabeller, avrundning, avrundning vid division, viktiga bråk, procent och decimaltal. + Tänk på att vrida linjalen och mäta staplar på olika sätt.
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Torsdag 8 april, 2021. Lång dag 1:
Idag tar jag igen det verbala passet jag igår skulle hunnit med i provpassgeneratorn.

1 verbalt pass:
  • Verbalt pass #1
Tid: 69 min 56 sek (varav 14 min 56 sek extratid)

ORD: 6/10
LÄS: 7/10
MEK: 5/10
ELF: 8/10

Totalt: 26 rätt, 14 fel.
Normerad poäng: 1.1

Reflektion: Det känns lite frustrerande att tänka på att gårdagens resultat kombinerat med dagens resultat 1.4 + 1.1 = 2.5 ÷ 2 = 1.25 p men jag får låta det sporra mig att kunna göra bättre ifrån mig OCH återigen bättre fördela min tid i provsituation. Jag överväger att ha den nedtickande klockan synlig framöver (men jag blir så kopiöst stressad av att ha något som rör sig på skärmen). :( :|


Jag hade markerat följande frågor som kluriga:
1, 4, 5, 6, 7, 17, 22, 27

De skrivna med röd text var de som jag svarade fel på.



Jag behöver öva på:
ORD: *

LÄS: *

MEK: Läs meningarna ordentligt, ta hänsyn till tempus och o/bestämd form, läs SAMTLIGA svarsalternativ

ELF: Läs inledning & slutstycke vid förekomst av “Which of the following statements best represents the writer’s general conclusion?”, kärnfullt.



REPETITION:
  • Vid ELF:
    Metod 1: Läs frågor + alternativ först. Sedan texten.

  • Vid LÄS:
    Metod 4: Läs texten först, markera nyckelord under läsningen (t.ex. motsägelser, där förhållningssättet förändras), läs sedan en fråga i taget & besvara.

    Notis: Jag behöver memorera dessa metoder utantill. Idag fick jag kika på mina anteckningar vilken metod jag skulle använda för respektive uppgift. Det bör förhoppningsvis gå hyfsat lätt för mig att komma ihåg. #ÖvningGerFärdighet



Dagens ord:
Galon = plastbelagd väv, vävburen plast, uniformsband, träns, ägiljett, revär.
Prillig = Småtokig, knasig, dåraktig, knäpp, ding, tossig, stollig.
Kråkvinkel = Småstadshåla, avkrok, håla, ankdamm, Grönköping. (Skämtsamt uttryck)
Vederfås = Tillfriskna, bli återställd.
Status Quo = Oförändrat tillstånd
Progrediera = Tillväxa, gå framåt, framåtskridande.
Kronisk = över tid pågående
Inflation = Pengars relativa värdeminskning
Monetarisering = Pengar, månen, monetär
Fundamentalistiska = Troende, bokstavstrogen, bokstavstroende; biblicist, bibeltrogen; korantrogen; dogmatiker, blint troende; extremist, vettvilling.
Sekulär = världslig, icke-kyrklig, civil.
Amhariska = Språk i Etiopien
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Måndag 12 april, 2021. Kort pass:
Idag väljer jag att enbart avsätta tid för 1 pomodoro ELF och 1 pomodoro ORD. Något som jag funderat över är om ni andra också räknar med tiden för att gå igenom svaren, rättning och anteckningar inom respektive pomodoro? Eller räknar ni pomodorosen enbart för aktiv tid med uppgifter?
Jag tenderar att kombinera, men att försöka hålla aktiv tid i uppgifter per pomodoro, sen tillkommer nästan 30-60 min per studiepass för att gå igenom svaren och anteckna reflektioner… Hur gör ni?


1 pomodoro ELF:
  • Shorts l
Resultat: 4/4 rätt
Tid: 7min 2 sek (1min 46 sek tillgodo)
Reflektion: Första texten var klurig, medan de övriga tre kändes busenkla. Något jag uppmärksammade var att vid korta texter (även på engelska) så är det fördelaktigt för mig att läsa texten först och sedan frågan + alternativen. För att läsa alternativen först medförde bara förvirring (det var så jag gjorde på den första texten).

Reultat: 3/3 rätt
Tid: 3min 40 sek (2min 56 sek tillgodo)
Reflektion: Lite Som en bekräftelse baserat på antalet rätt, men det känns som att genom att gå in med en viss inställning eller “ett visst öga” (läs: synsätt) så har jag enklare för att sålla ut vad det är för information de efterfrågar.

Resultat: 1/1 rätt
Tid: 1min 18 sek (54 sek tillgodo)
Reflektion: Det kräver ett visst fokus för att kunna ta till mig informationen i korta texter och är heller inte helt ovanligt att jag får läsa om texten minst en gång. Ibland (under dagens pomodoro) har jag även läst om hela texten och läst den högt på svenska för mig själv för att få någon form av förståelse, när jag märker att min hjärna har svårt att ta till min budskapet när jag rätt och slätt läser texten på engelska.



1 pomodoro ORD:
  • Blandade uppgifter i ORDprogrammet

Resultat: 4/10 rätt
Tid: 3 min 7 sek (drog över på tiden med 7 sek)
Reflektion: Detta är onekligen ett område där jag behöver träna!

Resultat: 8/10 rätt
Tid: 2 min 31 sek (29 sek tillgodo)
Reflektion: Somliga ordpass är det en klar majoritet av ord som jag redan känner till, detta påverkar utgången.

Resultat: 6/10 rätt
Tid: 1 min 24 sek (1 min 36 sek tillgodo)
Reflektion: Denna råkade jag klicka igång med endast 3min kvar av min pomodoro, så jag får erkänna att jag hastade mig genom den.


Dagens ord:
Parafras = Omskrivning (t.ex. av ett tidigare verk), utläggning, omdiktning, fri översättning.
Bast = växtfibermaterial (t.ex. bestkorg, basthatt, bastanta), blomsterband.
Undvara = Klara sig utan, vara utan, avstå ifrån, avvara, försaka.
Odiös = Förhatlig, motbjudande, olidlig, vidrig, förhatlig, motbjudande.
Maliciös = Spydig, elak, försmädlig, illvillig, nedlåtande, illasinnad, överlägsen, ondskefull, insinuant.
Försmädlig = hånfull, retsam, maliciös, satirisk, spefull, spydig; förarglig, ledsam, otrevlig, förtretlig, kymig.
Insinuant = försåtligt antydande, menande, maliciös, giftig, antydningsvis, sarkastisk.
Recession = Lågkonjuktur, tillbakagång, avmattning.
Lägra sig = utbreda sig, falla, sänka sig, slå läger, lägga sig.
Lumpet = Gement, uselt, tarvligt, ömkligt, taskigt, obetydligt, skändigt, skamligt, nedrigt, långsint, snudd, långsint, simpelt, småsint, småskuret, futtigt, småaktigt.
Icke förty = trots det, ändå, i alla fall, inte desto mindre, trots allt.
Stickhävert = Sugrör, pipett.
Allmoge = Gemene man, folk i allmänhet.
Animerad = Livlig, uppeggad, munter, entusiastisk, glad, upprymd, animerad tecknad film, dockfilm.
Snärtig = Skarp, träffande, vass, bitande, poängfylld, elegant, klatschig, snärtande.
Minutiös = Noggrann, petig, omsorgsfull, detaljerad, grundlig, mycket noggrann.
Bondpermission = Skolk, bondpermis, olovlig ledighet, smitning, rymning.
Menlig = Skadlig, dålig, ogynnsam, ofördelaktig.
Suggestion = Hypnotisk påverkan, hypnos, psykisk styrning; ingivelse, inspiration; inbillning, manipulation.
Avstyra = Förhindra, hindra, avvärja, omintetgöra, förebygga, stoppa, stävja, avvända
Stävja = Hejda, stoppa, hindra, förhindra, sätta en gräns för, hämma, tygla, avstyra, hämsko, lugna, omintetgöra, stäcka, ta loven av, vingklippa.
Konformitet = Likformighet, överensstämmande, sammanfallande.
Aposteriorisk = Grundad på efterenhet, erfarenhetsmässig, empirisk.
Apriorisk = förnuftsgrundad, grundad enbart på förnuftet, oberoende av erfarenheten, axiomatisk, självklar (motsatsord till empirisk).
PsychoNalle
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: Ask Yourself If What You Are Doing Today Is Getting You Closer to Where You Want to be Tomorrow

Inlägg av PsychoNalle »

Tisdag 13 april, 2021. Lång dag 2:
Första gången jag övar i Högskoleprovstränaren, delvis med orsak av att mina tidigare studier har baserats på basal repetition av grunderna för att påminna mig själv om hur jag bör tänka, prioritera och räkna. Pga svävande fokus och ett slutligt klockslag att förhålla mig till blev det enbart ett verbalt provpass och ett kvantitativt provpass idag. Jag sätter (och dokumenterar nu) intentionen att göra klart detta provet imorgon.
Ägnade sista timmen (drygt 2 pomodori) åt att gå igenom de felaktigt besvarade frågor samt de som jag själv markerat som kluriga under själva provtillfällena. Jag märker även nu att jag har svårt att hålla fokus och jag känner att jag suttit stilla för länge.




Provpass 1:
  • Verbal del, våren 2021
Tid: 66 min 1 sek (varav 11 min 1 sek extratid)

ORD: 9/10
LÄS: 10/10
MEK: 8/10
ELF: 9/10

Totalt: 36 rätt, 4 fel.
Normerad poäng: 1.8

Reflektion: Jag låg i god fas rent tidsmässigt fram tills jag nådde ELF, där tog jag längre tid på mig per uppgift, framförallt de långa texterna på engelska. Idag gjorde jag även som jag brukar göra på själva provet att jag hoppar till de sista lite kortare texterna, läser dem och besvarar tillhörande frågor innan jag tar mig an den sista långa engelska texten. I en riktig provsituation hade jag primärt skummat igenom texten och kryssat i mina spontana gissningar på frågorna, men idag tog jag mig tiden att läsa allt i lugn och ro. Jag hade läst ca 1/5 av den sista långa engelska texten när tiden rann ut.
Kopplat till ORD-delen så tror jag att jag redan har övat på dessa orden i ett tidigare prov, så det var skönt att utfallet var 9/10 och jag kommer härmed komma ihåg att utlöpare = sidogren, avläggare, utskjutande den, utsprång, vandringsskott, reva, ranka, tentakel. ;)



Jag hade markerat följande frågor som kluriga:
12, 20, 24, 28, 29, 34, 36, 38, 39,
De skrivna med röd text var fel besvarade.


Dagens ord:
Bräckt vatten = Östersjön är ett bräckt hav. Det betyder att vattnet är en blandning av söt- och saltvatten.
Mangrove = Som mangrove betecknas olika träd och buskar som lever i salt eller bräckt vatten i tropiska eller subtropiska kustregioner med tidvatten över hela världen. Mangrover förekommer i olika familjer av divisionen fröväxter och räknas därför inte som systematisk grupp.
Skogstyp på löst underlag (från sand till gyttja) inom tidvattenbältet vid tropiska–subtropiska kuster och intill brackvattendelarna av floder som faller ut där.
Estuarues/Estuarium = Ett estuarium eller mynningsvik är ett vattenområde delvis omgivet av land, där sötvatten gradvis blandas upp med saltvatten. Resultatet blir en varierande grad av bräckt vatten. Ett estuarium kan bildas där ett vattendrag flyter ut i en vik eller annat vattenområde.
Bild
Källa: https://www.sciencenewsforstudents.org/ ... ay-estuary

Pålagor = Skatter, avgifter, skyldigheter.
Bara mässingen = ett uttryck för någon som är helt naken.
Rena okynnet = På skämt, för skojs skull.
Rendera = ge i utbyte, ge, inbringa, avkasta; förskaffa, ådra, ger oss, leder till.
Belägg = Bevis, styrka något.
Beivra = Bekämpa.
Amoriner = Små änglar, förekommer i religiösa målningar, ofta i skepnaden av barn.
Alikor = Kaja, dialektalt ord för den fågelart.
Armatur = Används inom teknisk utrustning, t.ex. glödlampsarmatur, som de monteras i.




Provpass 3:
  • Kvantitativ del, våren 2021
Tid: 73 min 29 sek (varav 18 min 29 sek extratid)

XYZ: 8/12
KVA: 6/10
NOG: 5/6
DTK: 10/12

Totalt: 29 rätt, 11 fel.
Normerad poäng: 1.4

Reflektion: Jag fick samma slutgiltiga resultat på mitt föregående försök (den 8 april, i provpassgeneratorn) men tog då längre tid på mig (91 min 1 sek). Det som tar längst tid för mig är XYZ och KVA, jag märker att NOG och DTK är det som jag tycker är roligast och har lättast för, men minst tillgänglig tid att fokusera på. När jag genomförde detta provpasset konstaterade jag att när jag skulle börja på uppgift 27 av 40, vilket var näst sista NOG uppgiften hade jag
9 minuter kvar. Det är uppenbart att 2 st NOG-uppgifter och 12 st DTK-uppgifter på
9 minuter är att ta sig vatten över huvudet. Jag behöver verkligen träna mer på XYZ och KVA.



Jag hade markerat följande frågor som kluriga:
2, 3, 8, 10, 11, 12, 18, 19, 20, 21, 22.
De skrivna med röd text var fel besvarade, övriga fel svar var inte noterade under provtillfället som extra utmanande uppgifter.

Notis: Riktningskoefficient = Lutning.
Lutningen = skillnaden i y-led mellan två punkter ÷ skillnaden i x-led mellan samma två punkter
k = (3-2)÷(2-1) = 1÷1 = 1
1 dm^3 = 1dm * 1 dm * 1 dm = 10 cm * 10 cm * 10 cm = 1000 cm^3
Där 1 dm^3 = 1 liter
15900 cm^3 = 15900÷1000 dm^3 = 15,9 dm^3 = 15,9 liter.
[/list]


Jag behöver öva på:
XYZ: grundläggande terminologi, primtal, primtalsfaktorisering, addition av bråk, subtraktion av bråk, koordinatsystem och räta linjer, räta linjens ekvation, ekvationer med en variabel, andragradsekvationer, översätta texter till ekvationer, funktioner, andragradsfunktioner, potenser, räkna med kvadratrötter, viktiga rötter, XYZ-strategier, skriv om uppgifter till ekvationsform, använd svarsalternativen.

KVA: grundläggande terminologi, negativa tal, koordinatsystem och räta linjer, räta linjens ekvation, ekvationer med en variabel, andragradsekvationer, funktioner, viktiga enhetsomvandlingar, potenser, viktiga potenser, potens vid division, räkna med kvadratrötter, viktiga rötter, KVA-strategier, stryk automatiskt D om båda kvantiteterna enbart innehåller siffror.

NOG: grundläggande terminologi, ekvationer med en variabel, översätta texter till ekvationer, viktiga enhetsomvandlingar,

DTK: procent av cirkeldiagram, vinkelmätning, urtavla för vinkelmätning,
Skriv svar