Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » tis 20 aug, 2019 23:47

Min sömnrutin är katastrofal, sovit i 3-4 timmar dessa dagar men jag överlever.. :lol:

Igår gjorde jag kvantitativa pass från 2012 VT, orkade inte fortsätta så körde verbala idag. Detta prov var verkligen tufft och det märks även på normeringen.

Tot: 138/180 - 1,9

Matte

XYZ: 24/24
KVA: 20/20
NOG: 10/12
DTK: 20/24

tot: 74/80 . 2,0


Verb

ORD: 12/20 omg?????
LÄS: 19/20
MEK: 17/20
ELF: 16/20

tot: 64/80 - 1,8


Har varken felanalyserat provet 2011 och detta. Får göra det under veckan. Nu ska man försöka sova trots att kommer nog gå dåligt. :?

Peace!
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Zenit
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 191
Blev medlem: sön 21 okt, 2018 22:15

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Zenit » tor 22 aug, 2019 19:10

Iman.1998 skrev:
lör 17 aug, 2019 16:47
Zenit skrev:
fre 16 aug, 2019 22:19
Iman först vill jag bara säga att du är så inspirerande, har följt din pluggdagbok och du har gjort en sådan otrolig resa. Jag läste dina inlägg här ovanför om din stressreaktion, jag har själv råkat ut för samma och det gick tyvärr så långt att jag fick vara borta 2 månader från plugg så det är så klokt av dig att stanna upp och ha ett lugnare tempo. Kroppen vet alltid bäst och säger ifrån. Du är en sådan otrolig hp-krigare och den dagen du sitter på läkarprogrammet kan du minnas tillbaka till denna tid och tänka att du besitter en kämpaglöd och envishet som få äger! Ta hand om dig, nu ser vi till att köra de sista 2 månaderna och ge provet vad det tål! :)
Åh du är så snäll!! Du inspirerar mig också verkligen och förtjänar helt klart en plats i psykologprogrammet efter all ditt kämpande! Fick gåshud när jag läste det där om att jag sitter på läkarprogrammet och minns tillbaka denna period, blir ibland tårögd när jag föreställer mig antagningsbeskedet.. Har även gråtit ibland.. :lol: Ehhh hade nog fått hjärtattack om det hände på riktigt om jag redan reagerar så starkt av bara visualisationer hahah.

Du har helt rätt angående att man bör "lyssna på sin kropp" och inte anstränga sig så pass mycket att man börjar må både psykiskt och fysiskt dåligt. Har sökt hjälp för mina besvär och hoppas att det aldrig kommer tillbaka igen. Minns när du skrev det där inlägget om att du behövde hålla dig borta från plugg. Glad att du mår bättre nu iallafall och det är klokt av oss båda att ha lugnare tempo nu. Vem vet, kanske behövs lugnt tempo trots allt (något som vi inte har riktigt "vågat" med förr) för att få ett högt resultat nästa gång? :) Tror att hjärnan bearbetar allt man har lärt sig förr ordentligt när man kör med lugnt tempo.

En läkarstudent berättade för mig förr att han hade pluggat stenhård till 3 tillfällen men fick kring 1,3-1,35 varje gång. En del av honom gav upp och han slutade plugga helt och hållet men repeterade lite matte och gjorde SATprov 3 månader innan provet. Vad hände då? Baaam, han fick slutligen sitt 1,7! Även om vi inte har kontakt idag så är hans berättelse motiverande för mig än idag och minns den varje gång jag känner för att ge upp.

Kämpa på och ta hand om dig med! <3


Åh ja och den dagen när det lyser grönt kommer ju komma någon gång, det är ju bara vi själva som bestämmer det! Tror också jag kommer bli helt KNÄPP på riktigt när det står antagen, kommer släppa allt jag har och bara springa och skrika haha :lol:

Så inspirerande att höra om den här läkarstudenten, jag tror verkligen på det här med att vila hjärnan stark. Och att inte göra provet till "världens grej", utan påminna sig om att var 6:e halvår kommer ju en ny chans. Så framåt med en ny snällare stil som kommer gynna oss så i oktober, framåt!! <3

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » mån 26 aug, 2019 21:50

Long time no see

Har kört ord påväg till skolan men inte mer än så och vet ni vad? I don't care om det är lite! :D Ska försöka öka tempot från och med imorgon dock. Tänkte stanna kvar i skolan efter skoldagen imorgon (man får fika dessutom, kan det bli bättre? hehhee) eftersom att skolan stänger lite senare. Det känns så fkn nice, älskar folkhögskola konstigt nog!! Är bara rädd att jag är för "slapp" just nu så måste väl vara mer delaktig för att visa upp mig ännu mer samt göra saker som är lite out of my comfortzone. Lite off topic men idag gick vi igenom olika minnestekniker, studietekniker osv, sjukt intressant och bra att veta inför kommande studier i uni samt hp!

Ska försöka gå igenom matte-delarna från proven som jag har gjort nu, återkommer..
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » mån 26 aug, 2019 21:52

Zenit skrev:
tor 22 aug, 2019 19:10
Iman.1998 skrev:
lör 17 aug, 2019 16:47
Zenit skrev:
fre 16 aug, 2019 22:19
Iman först vill jag bara säga att du är så inspirerande, har följt din pluggdagbok och du har gjort en sådan otrolig resa. Jag läste dina inlägg här ovanför om din stressreaktion, jag har själv råkat ut för samma och det gick tyvärr så långt att jag fick vara borta 2 månader från plugg så det är så klokt av dig att stanna upp och ha ett lugnare tempo. Kroppen vet alltid bäst och säger ifrån. Du är en sådan otrolig hp-krigare och den dagen du sitter på läkarprogrammet kan du minnas tillbaka till denna tid och tänka att du besitter en kämpaglöd och envishet som få äger! Ta hand om dig, nu ser vi till att köra de sista 2 månaderna och ge provet vad det tål! :)
Åh du är så snäll!! Du inspirerar mig också verkligen och förtjänar helt klart en plats i psykologprogrammet efter all ditt kämpande! Fick gåshud när jag läste det där om att jag sitter på läkarprogrammet och minns tillbaka denna period, blir ibland tårögd när jag föreställer mig antagningsbeskedet.. Har även gråtit ibland.. :lol: Ehhh hade nog fått hjärtattack om det hände på riktigt om jag redan reagerar så starkt av bara visualisationer hahah.

Du har helt rätt angående att man bör "lyssna på sin kropp" och inte anstränga sig så pass mycket att man börjar må både psykiskt och fysiskt dåligt. Har sökt hjälp för mina besvär och hoppas att det aldrig kommer tillbaka igen. Minns när du skrev det där inlägget om att du behövde hålla dig borta från plugg. Glad att du mår bättre nu iallafall och det är klokt av oss båda att ha lugnare tempo nu. Vem vet, kanske behövs lugnt tempo trots allt (något som vi inte har riktigt "vågat" med förr) för att få ett högt resultat nästa gång? :) Tror att hjärnan bearbetar allt man har lärt sig förr ordentligt när man kör med lugnt tempo.

En läkarstudent berättade för mig förr att han hade pluggat stenhård till 3 tillfällen men fick kring 1,3-1,35 varje gång. En del av honom gav upp och han slutade plugga helt och hållet men repeterade lite matte och gjorde SATprov 3 månader innan provet. Vad hände då? Baaam, han fick slutligen sitt 1,7! Även om vi inte har kontakt idag så är hans berättelse motiverande för mig än idag och minns den varje gång jag känner för att ge upp.

Kämpa på och ta hand om dig med! <3


Åh ja och den dagen när det lyser grönt kommer ju komma någon gång, det är ju bara vi själva som bestämmer det! Tror också jag kommer bli helt KNÄPP på riktigt när det står antagen, kommer släppa allt jag har och bara springa och skrika haha :lol:

Så inspirerande att höra om den här läkarstudenten, jag tror verkligen på det här med att vila hjärnan stark. Och att inte göra provet till "världens grej", utan påminna sig om att var 6:e halvår kommer ju en ny chans. Så framåt med en ny snällare stil som kommer gynna oss så i oktober, framåt!! <3

Precis, helt rätt!!! NU KÖR VI!!!!!! :D
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » mån 26 aug, 2019 22:22

2011 HT - kvantitativa

Mina fel & uppgifter jag var osäker på

Provpass 4, Uppgift 1:

"Hur många liter motsvarar 2m^3 och 87 cm^3?

A) 2000,087 liter
B) 2000,870 liter
C) 2008,700 liter
D) 2087,000 liter"

Här hade jag glömt hur man omvandlar enheterna på ett korrekt sätt.

cm^3=ml

87 cm^3 = 87 ml = 0,087l.

2m^3 = 2000 l.

Svar: 2000+0,087 --> 2000,087 liter

Det var enda felet för detta provpass men här kommer uppgifter som jag kunde ha löst bättre:

Provpass 4, Uppgift 16

"Tre skålar innehåller 20, 25 respektive 27 karameller.

Kva 1: Det minsta antalet karameller som behöver flyttas för att antalet karameller i varje skål ska vara lika stort.

Kva 2: 5"

Lösning: (20+25+27)/3= 72/3= 24

21, 24, 27 (1)
22, 24, 26 (2)
23 , 24 ,25(3)
24, 24, 24 (4)

Svar: Kva 2 > Kva 1

2012 VT - kvantitativa

Provpass 3, Uppgift 25

" Befolkningen i ett land ökade från 10 miljoner till 15 miljoner på tio år. Hur stor var befolkningsökningen i antal miljoner de första fem åren?

(1) Befolkningsökningen under de sista fem åren var dubbelt så stor som under de första fem åren.
(2) Befolkningen ökade med 3,33 miljoner de sista fem åren."

Slarvfel, valde C istället för D och förstår inte varför nu i efterhand. Ökningen är 5 miljoner

(1) ger oss att förhållandet mellan de 5 sista och första åren som är 2:1, löslig
(2) ger oss att första fem årens ökning är 5-3,33 , löslig

Provpass 3, Uppgift 26

"Tre hundar, en vit, en svar och en brun, har varsin matskål. En matskål är vit, en är svart och en är brun. Vilken matskål har den svarta hunden?

(1) Minst två hundar har samma färg som sin matskål.
(2) Högst tre hundar har samma färg som sin matskål. "

Slarvfel igen, men tänker att det kan vara bra att skriva upp alla fel ändå. (2) ger mig ingen nyttig info och därför är svaret A, inte D!

Hade 2 andra fel samt även 2 ytterligare på DTK i provpass 5 men dom var bara skrattretande, slarvfel igen och orkar inte skriva upp det längre.. :lol:
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » mån 02 sep, 2019 23:08

2/9

Provet är om ca en månad och jag känner ingen panik (än?), orkar helt ärligt inte stressa över att jag inte har repeterat eller lärt mig "tillräckligt", ska bara göra mitt bästa och kombinera hp med folkis. Kan dock inte neka att nervositeten har börjat kicka in.

2000 VT - 28/40 :oops: Gick igenom mina fel och försökte lära mig dom. Måste verkligen börja repetera ord ordentligt framöver..

LÄS 2000 VT - 18/20 , 55 minuter (5 över tiden) , första LÄS på länge nu. Inte okej angående tiden, fick även skumläsa eftersom att jag blev stressad och det kändes osäkert. Ska göra ett LÄS 4-5 gånger i veckan fram tills provet. Ska gå igenom provet strax.

Det blev även lite bokläsning påväg hem från skolan samt 2 engelska artiklar och 1 en svensk.

Off topic men orkar inte att jag alltid ska behöva skjuta upp allt till kvällen för att hinna vila efter skolan.. Måste sluta prokrastinera och vila på kvällen istället så jag får gjort allt tidigare. Nu måste jag fixa matlåda, gå igenom dagens LÄS, göra en liten uppgift till folkis, skriva ut mer hp-prov och läsa en kort svensk artikel och självklart vakna 6 imorgon... "yey".

Update: Ehh vet ni vad? Jag struntar i allt det där och skjuter upp det till imorgon istället, ännu mer prokrastination :lol: Min ursäkt får vara att sömn är superviktigt.
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » ons 04 sep, 2019 21:52

4/9

Försökte göra LÄS 1998 HT nyss men kunde verkligen inte fokusera alls vilket resulterade i flertals gissningar och ett uruselt resultat. Ska göra om samma prov imorgon istället (har inte markerat mina fel/rätt eller gått igenom dom). Nä usch, tappat flytet. Det bara flöt på under sommaren men nu verkar det gå neråt. Ska prioritera läsning nu innan provet så jag får samma flow som jag hade förr. Förutom repetition av ord och lite sporadisk artikelläsning (försöker läsa 4 varje dag trots det), så har jag gjort dessa:

DTK 1999 HT - 16/20 , 54 minuter (4 minuter över)
LÄS 1999 VT - 19/20 , 60 minuter (10 minuter över), jag SOV under provet skämtar inte ens, fick nypa mig själv för att vakna till. Ville bara lägga huvudet på provet och sova men kämpade emot den impulsen, snacka om en inre konflikt hahah.

Ska inte vara för hård mot mig själv, mina prestationer kan bero på att jag sover 4-5 timmar varje dag och är alltid trött efter långa dagar i skolan. Jag ska få tillbaka min flow trots detta och kriga på nu det sista! :) Får även utnyttja helger till att skriva gamla prov efter 2011 fram tills provet. Imorgon blir det provet som jag försökte göra idag, en hel del felanalys och läsning.

Orkar inte gå igenom dessa prov just nu. Nu blir det lite läsning innan läggdags. Peace!
Senast redigerad av 1 Iman.1998, redigerad totalt 0 gånger.
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » lör 07 sep, 2019 13:13

7/9

Igår gjorde jag detta i skolan:

- repetition av ord
- NOG 2000 VT - 18/22 , 38 minuter (12 min tillgodo)
- LÄS 1998 HT - 15/20 , 52 minuter (2 min över)

Nu ska jag gå igenom alla prov som jag har gjort under veckan, återkommer!
Senast redigerad av 1 Iman.1998, redigerad totalt 0 gånger.
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » lör 07 sep, 2019 14:53

LÄS 2000 VT - 18/20 , 55 minuter (5 över tiden)

Virtuella lekkamrater - 4/4 , 13 minuter

Stridsyxekulturen - 4/4 , 13 minuter

Principer för medborgarskap - 4/4 , 11 minuter

Danmark och guldåldern - 3/4 , 9 minuter

Uppgift 16: "Vilket grundläggande krav ställer textförfattaren på poesin för att den ska kunna kallas betydande? återkommer, förstår inte helt svaret till denna fråga

Någon som vet hur man ska tolka det som står så att svaret blir C: "Att den utgår från en upplevt verklighet"? Detta är första gången på länge som jag inte kan hitta stöd i texten eller tolka på "rätt sätt"..

Här är texten (ni kan zooma eller hitta i studeravidare)

Bild

UPDATE: I nästsista stycket stod det "Tydligt för alla tider är i vilket fall att den skönhet som inte tar vägen övar erfarenheten förblir dekoration och staffage." Jag missförstod denna mening. Tänkte att "tar vägen ÖVER erfarenheten" betyder alltså det som är mer än bara erfarenheter, men hade fel I guess. I detta sammanhang syftar dom alltså på erfarenheter och inte "mer än det" som jag trodde, därför är svaret C - "Att den utgår från en upplevd verklighet."

Bildning och utbildning - 3/4 , 9 minuter

Uppgift 20: "Vilken av nedanstående uppmaningar sammanfattar bäst textens budskap? "

Ett exempel på stöd i texten för alternativ D, "ge dialogen en ny utgångspunkt!":

"En radikaliserad bildningstanke och därmed en förnyelse av bildningstraditionen framstår i dag som en nödvändig motvikt mot den utbildningsideologi som nu dominerar främst den politiska arenan. Den mest förödande med den är att den inte har något väsentligt att säga om utbildningens mest centrala och grundläggande begrepp. Vad menas med kunskap och vilken kunskap talar vi om? Vilka är innebörderna i det goda lärandet? Vad menar vi med god pedagogik? osv"
.

Slarvfel egentligen. Jag var nog stressad och bara tog något.

DTK 1999 HT - 16/20 , 54 minuter (4 minuter över)

Bild

Uppgift 8: "Hur stor andel av samtliga inkomsttagare skulle få den högsta angivna kompensationsgraden vid sjukdom, dvs 90 procent av hela inkomsten?"

Kollade på summan för den sista "raden" vilket var fel, skulle bara kolla på hur många inkomsttagare det var som fick 90% av inkomsten. Jag räknade alltså 4369 000/4912 400 istället för 3642 000/4912400 vilket hade gett 74%. Kunde också ha sett direkt att det stod 74,1 som andel för dessa inkomsttagare. Svaret är alltså 74.1 % och inte 88,9 %.

Bild

Bild

Uppgift 16: "Vilken av nedanstående arrangörer svarade för mindre än 1/10 av föreställningarna för barn och ungdom men hade störst antal besök per sådan föreställning?"

Jag var inte uppmärksam och missade ordet "per" alltså besök/föreställning, annars hade jag kunnat lösa den utan att bli helt förvirrad och frustrerad.

Bild

Bild

Uppgift 19: "Hur stor är arealen skogsmark ovanför skogsodlingsgränsen i Norrbottens län?"

Här blev jag nog stressad och ville bara att provet skulle vara över. Jag ser att Y-axeln visar ungefär 45% för BD (Norrbottens län, den andra figuren alltså längst ner) och totala mängden är 1510 000 ha. Det jag gjorde var att beräkna 50%, alltså 1510 000/2= ca 755 000, eftersom att svaret ska bli lite mindre än detta så är närmaste svarsalternativet B - 680 000 ha.

Uppgift 20: "Var är fjällbarrskogens procentuella andel av länets landareal ovanför skogsodlingsgränsen störst respektive minst?"

Samma som ovanstående, detta beror nog på stress. Fördelningen för fjällbarrskogen inom länen är X-axeln. Den bredaste är Kopparbergs län (W) och minst är Västerbottens län (AC).
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » sön 08 sep, 2019 18:08

LÄS 1999 VT - 19/20 , 60 minuter (10 minuter över) , jag SOV under provet som sagt.. :lol:

Skrattet som ekar genom historien - 3/4 , 14 minuter

Uppgift 2: "Vilken uppfattning företräder Cavararo när det gäller relationen mellan könen, enligt textförfattaren?"

Stycket med stöd för C - "Att män och kvinnor i grunden är olika och att kvinnor bör arbeta utifrån sina egna förutsättningar" :

Bild

Nätverk och medborgaranda - 4/4, 10 minuter

En trygg bas - 4/4 , 15 minuter (!!!!)

Föräldrainflytande i grundskolan - 4/4 , 10 minuter

Pollenkornet - 4/4 , 11 minuter

LÄS 1998 HT - 15/20 , 52 minuter (2 min över)

Skoltidens makt - 3/4 , 10 minuter

Uppgift 3: "Vilken av följande effekter har den dolda läroplanen i skolan och liknande organisationer, enligt de rön textförfattaren refererar?"

Lite stöd i texten:

Bild

Bild

Den dolda planen leder alltså till mer tålamod och att man får en specifik rutin, alltså är det svårare att utföra genomgripande förändringar i skolan och organisationer. Här tänkte jag inte klart. Svar: D - Att genomgripande förändringar motverkas".

Neuropsykologins grunder - 3/4 , 10 minuter


Uppgift 7: "Recensenten framhåller ett tidigare tämligen åsidosatt område inom neuropsykologin vilket redovisas i nya upplagan av Kolbs och Whishaws bok. Vilket område avses?"

Bild

Missade detta stycke som hade mest stöd och kollade istället på nedanstående. Det var missvisande:

Bild

Man hade kunnat tro att svaret är "A - följdverkningar av traumatiska skador" men stycket längst upp tyder mer på att det korrekta är "D - som har med känslorna att göra".

Planerarroller och människosyn 3/4 - 11 minuter

Uppgift 11: "Vad strävade, enligt textförfattaren, de "instrumentellt rationella" planerarna Åhrén och Paulsson efter att konkret uttrycka i dåtidens stadsbebyggelse?"

Slarvfel, tänkte på rätt alternativ men tog det felaktiga.

Diegetisk musik - 4/4 , 12 minuter

Fornlämningsbegreppet - 2/4 , 9 minuter

Uppgift 19: "Vad är, enligt textförfattarna, en av anledningarna till att utredningen i Gladö är intressant för debatten om fornlämningsbegreppet?"

Stöd i texten:

Bild

Alternativ D - Området i fråga är hotat av omfattande ingrepp , passar bäst. Här blev jag stressad och bara tog något randomt.

Uppgift 20: "Vad talar enligt texten för att lösfynden i Gladö inte är "ryckta ut sitt sammanhang", det vill säga inte har flyttats?"

Stöd i texten:

Bild

"C - Den oländiga terrängen" är alltså ett passande alternativ, anledningen till varför jag fick fel på frågan var för att jag inte var uppmärksam pga stress. Det stod "trakten där är karg och saknar i stort bebyggelse och fyndplatserna utgörs av avsides belägna ställen som aldrig varit uppodlade".

Går genom NOG-provet imorgon istället och ska försöka göra ett helt gammalt prov, är så trött och ska vakna 6.. (lagom körd , klockan är 1 på natten just nu när jag redigerar detta inlägg 8O )
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » mån 09 sep, 2019 13:55

Har håltimma just nu i skolan så tänkte why not gå igenom mina fel från detta prov?

NOG 2000 VT - 18/22 , 38 minuter (12 min tillgodo)

Uppgift 7: "Sandra, Johanna, Malin och Erika delade på tre lika stora pizzor. En av pizzorna delades i förhållandet 3:2:1. Malin åt minst och Erika åt mest. Hur stor andel åt var och en?

(1) En av pizzorna delades i fyra lika stora delar.
(2) En av pizzorna delades i tre lika stora delar."

Hur jag tänkte: Jag valde C men tänkte inte klart, (2) ger oss att pizzan var delad i 3 lika stora delar men personerna är 4 och uppgiften blir ej löslig, eller? Hur hade ni tänkt på denna uppgift? Lite osäkerhet är kvar.

Uppgift 10: "En person beställer en måltid som består av varmrätt, dryck och bröd på en lunchservering. Hur mycket kostar måltiden?

(1) Varmrätten kostar fem gånger så mycket som drycken.
(2) Brödet kostar två kronor mindre än drycken. Drycken kostar 1,4 gånger så mycket som brödet."

Hur jag tänkte:

(1) V=5D , ej löslig
(2) B= D-2 , D=1,4B , Vi vet inget om V alltså ej löslig

(1) + (2) ger B=1,4B-2 vilket ger oss B, D och slutligen V. Vet inte varför jag valde E honestly.. :lol:

Uppgift 13: "Två cylindriska ljus är gjorda av samma material. Det mindre ljusets höjd är 110mm och dess diameter är 12 mm. Det större ljuset har höjden 200mm. Vilken diameter har det större ljuset?

(1) Det mindre ljusets brinntid är 1,5 timmar. Brinntiden
är proportionell mot volymen.

(2) Det mindre ljusets massa är 10 gram och det större
ljusets massa är 74 gram."

Hur jag tänkte: Tänkte helt tokigt, tror att jag inte läste alternativen noga.

(1) ger oss ingenting
(2) ger oss massan på båda, eftersom att vi har volymen och massan för den lilla så kan vi lösa volymen för den större eftersom att vi har massan + båda är av samma material dvs densitet. Vi har även fått höjden för din större i grundinfon, vilket är ett krav för att vi ska kunna lösa diametern.

Uppgift 16: "Inträdesavgiften till en mässa var densamma för alla besökare. Den 1 juli sänktes avgiften för att antalet besökare skulle öka. Med hur många procent ökade antalet betalande besökare den 1 juli?

(1) Den 1 juli sänktes inträdesavgiften med 25%
(2) Den 1 juli ökade inkomsten av sålda biljetter med 8 %"

Hur jag tänkte: Jag valde först E, men inser nu att jag hade kunnat lösa den såhär:

Totala inkomsten av sålda biljetter = pris på biljett*besökare
Inkomst/pris på biljett = besökare

(1) + (2) hade alltså gett mig andel besökare = 1,08/0,85 (Man behöver inte räkna ut tho), tänkte jag rätt? hmmm

Ska kolla på lösningar till de resterande uppgifterna. Who knows jag kanske lär mig nya effektiva metoder :)
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » fre 13 sep, 2019 0:27

Jag är dödstrött just nu och vet inte ens om detta inlägg kommer publiceras eftersom att jag kanske råkar sova mitt i skrivandet.. Gjorde precis klart HT 2018 och fyfan, värsta normeringen ever? Jag är faktiskt besviken men ska ändå försöka ta detta resultat med en nypa salt; normeringen var brutal och gjorde provet i kvällen efter lång dag av skola + trötthet. Ska gå igenom provet imorgon för att se vad som har orsakat alla mina fel.

Matte
XYZ: 23/24
KVA: 18/20
NOG: 12/12
DTK: 21/24

tot: 74/80 - 1,8??? Yey så kul :?

Verbal
ORD: 19/20
LÄS: 14/20 "yey"
MEK: 13/20 "woho"
ELF: 13/20 "wow"

tot: 59/80 - 1,2 wow..

tot: 133/180 - 1,5... Samma poäng hade gett mig minst 1,6 för dom andra proven förutom detta. Men wow vilken käftsmäll. Har fått 1,9-1,95 på 2 prov innan denna sedan jag började köra gamla prov efter 2011 och nu får man detta.. Aja, orkar inte fortsätta vara bitter. Det är bara att blicka framåt och göra sitt bästa. :P

Skriver med halvstängda ögon, godnaaatt
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » lör 14 sep, 2019 19:40

2018 HT felanalys

Uppgift 17, provpass 2: "I rektangeln ABCD finns ett skuggat område.

Bild

kva 1: omkretsen av rektangeln ABCD
kva 2: omkretsen av det skuggade området "

Hur jag tänkte: Blandade ihop omkrets med area, men här kan jag se att alla längder för det markerade området är lika långa som sidorna för totala rektangeln.

Uppgift 33, provpass 2: "Vilka två jordarter förekommer närmast Ölands östkust rakt öster om Mörbylånga?

Bild

Slarvfel, tog "sand och grus samt hällmark" men var inte uppmärksam att det stod närmast Ölands östkust, alltså är svaret "sand och grus samt morän".

Uppgift 39, provpass 2: "I folkbibliotekens bokbestånd fanns 2008 cirka 40 miljoner böcker. Hur många gånger i genomsnitt lånades en bok ut detta år?


Bild

Hur jag tänkte: Jag beräknade 40 000 000/58 000 000 men det bör vara tvärtom, dvs 58/40 , det hade varit lättare att beräkna 60/40 istället och ta hänsyn till att svaret ska bli lite mindre. 6/4 --> 3/2 --> 1,5 , alltså passar svaret alternativet C - 1,45.


Uppgift 7, provpass 4:
Vilket av svarsalternativen motsvarar förhållandet 6:7?

A: 36:49
B: 67:76
C: 120:140
D: 330:390"

Hur jag tänkte: Tänkte inte klart här och tog A, men glömde av att detta faktiskt är ett förhållande och går att förlänga till C.

Uppgift 22, provpass 4: Ett badkar rymmer 200 liter.

Kvantitet I: Tiden det tar att fylla badkaret till 4/5 om man fyller på med den konstanta hastigheten 15 liter per minut

Kvantitet II: Tiden det tar att fylla badkaret till 2/3 om man fyller på med den konstanta hastigheten 10 liter per minut

Hur jag tänkte: Slarvade här med uträkningen. Lösning:

kva1: t= 200*4/5 = 800/5= 160 -> 160/15= 32/3= ca 10,6
kva2: t= 200*2/3= 400/3= 133 --> 133/10= 13,3

enklare sätt:

kva 1: t= 200*4/5*15 = 40*5*4/5*15= 40*4/15= 160/15
kva 2: t= 200*2/3*10 = 20*10*2/3*10= 20*2/3= 40/3 --> 200/15

kva 2 > kva 1

Uppgift 37, provpass 4: Hur många i elevgruppen invandrad efter skolstart där föräldrarna hade efter­ gymnasial utbildning var behöriga till gymnasieskolans yrkesprogram?

A: En av tre
B: Två av fem
C: Tre av fem
D: Två av tre

Bild

Hur jag tänkte: Missade att det stod "procent" och började räkna på ett helt tokigt sätt.. Andelen är 68 procent, alltså är rätta alternativet D - "två av tre".

Återkommer med felanalys av verbala delen
Senast redigerad av 1 Iman.1998, redigerad totalt 0 gånger.
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » mån 16 sep, 2019 0:17

Okej, insåg att jag har blivit väldigt slapp och måste seriöst sluta "lalla runt".. I gotta get my shit together och finslipa nu sista månaden.

Detta tänkte jag göra i september:
- 20 NOG-prov ( år 2001-2011) + felanalys
- göra klart resterande 13 proven från nyare versionen (eller försöka iaf) + felanalys
- Repetera orden i memrise ordentligt och kolla upp synonymen
- Gå igenom alla hp-ord år 2000-2011
- Läsa minst en svensk och en engelsk artikel dagligen, kan vara påväg till skolan exempelvis
- Gå igenom grundliga matten snabbt och dom delarna som jag är lite osäker på
- Lära mig formelsamlingen utantill (igen) och extra stuff som exempelvis 11ans gångertabell osv
- huvudräkning

Oktober:
Repetera formelsamlingen, läsa artiklar, repetera ord och läsa hela dagboken (felanalyser).
Sista veckan: absolut ingenting förutom att repetera formelsamlingen,huvudräkning och läsa intressanta artiklar


Wish me luck, börjar med detta från och med denna vecka! Kommer felanalysera sporadiskt..
Senast redigerad av 1 Iman.1998, redigerad totalt 0 gånger.
Högskoleprovet ska besegras.

Användarvisningsbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 631
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Imans dröm - mot läkarprogrammet (1,45 --> 1,65+)

Inläggav Iman.1998 » mån 16 sep, 2019 14:09

2018 HT felanalys, verbal

Uppgift 14, provpass 5: "Vilken bild av författaren August Strindberg framhävdes i läroböckerna i början av 1900-talet, enligt texten?"

Stöd i texten:

"August Strindberg lyftes in i läroböckerna redan under 1880-talet, dock i all korthet och med väldigt stora reservationer. Några få och på den tiden helt dominerande litteraturforskare och läroboksförfattare tonade ned det satiriska och samhällskritiska i hans författarskap, liksom senare även hans naturalistiska och expressionistiska dramatik. I stället tog man fasta på verk som Mäster Olof och Svenska öden och äventyr, och framställde honom som en historisk författare. Denna bild går igen i gymnasisternas uppsatser från den tiden. Bilden rimmar också väldigt väl med den offentliga hållning och de litterära ideal som samtidigt odlades inom läroverkskulturen. Läroverket var redan från början en uttalat elitistisk och segregerande skolkultur vars syfte var att bilda medelklassen enligt rådande ideal. Litteraturundervisningen följde en starkt nationalromantisk estetik, där litteraturens uppgift ansågs vara att förmedla och stärka nationens självbild. I det sammanhanget hade Strindberg och andra moderna författare föga existensberättigande.Det skapades en så kallad skolbild av Strindberg, som konserverades i många årtionden framöver, trots att resten av samhället fortsatte att utvecklas.

Vet inte ens varför jag tog svaret "D - Strindberg : samhällsdebattören" nu i efterhand. Med hjälp av stycket ovanför så tolkar jag det nu som att han ansågs vara en historiker under 1880-talet och att denna skolbild av Strindberg kvarstod i många årtionden framöver, alltså är svaret "C-historikern".

Uppgift 17, provpass 5: "Vad rekommenderar Välfärdspolitiska rådet bland annat angående hanteringen av läkemedel inom sjukvården?"

"Rådet rekommenderar i den sjätte punkten att landstingens läkemedelskommittéer avskaffas i deras nuvarande form och att besluten om både läkemedelsanvändning och annan medicinsk teknologi integreras i landstingens generella verksamhets- och ekonomistyrning. Vidare rekommenderar rådet att läkemedelskostnaderna fullt ut integreras i den övergripande finansieringen av vården. Någon speciell läkemedelsbudget skulle därmed inte fastställas. Läkemedlens andel av kostnaderna för att behandla olika sjukdomar skulle istället bestämmas av läkemedlens kostnadseffektivitet. På så vis skulle Läkemedelsförmånsnämnden få rollen av ett kunskapscentrum, som förser landstingen med prioriteringsunderlag och beslut om vad som skall ingå i den förmån som landstingen har ansvaret för att finansiera inom ramen för de totala sjukvårdskostnaderna.

Svaret är alltså "B - att kostnaden för läkemedel hädanefter ska ingå i landstingens totalbudget för sjukvården." Jag kollade på fel stycke och var trött när jag skrev provet..

Uppgift 19, provpass 5: "Hur ser rapportförfattarna, enligt texten,
på frågan om vilka som ska ha rätt att erbjuda sjukvård?"

Stöd i texten:

"Rådet anser i den fjärde punkten att istället för att lagstifta om vilka ägarformer som skall tillåtas i sjukvården bör krav ställas på utförarna vad gäller kvalitet, tillgänglighet och kostnader. Rådet anser att förekomsten av kvalitativ, kostnadseffektiv och innovativ sjukvård borde vara viktigare för skattebetalare och patienter än vem som äger vårdföretagen, och betonar att mångfald och flexibilitet vad gäller ägarformer inom sjukvården stimulerar till konkurrens och utveckling."

Jag svarade först "De menar att konkurrensen bör släppas fri och att sjukvården bör fungera som vilken annan oreglerad marknad som helst." men när jag läser detta stycke igen så är det felaktigt eftersom att det ställs krav, vilket tyder på att det inte alls är en "oreglerad marknad". Alternativet "B - De välkomnar alla typer av vårdgivare som uppfyller de villkor samhället rimligen bör ställa" passar bättre.

Alla mina fel på ELF från provpass 5 var pga stress.

Uppgift 18, provpass 3: "Hur tolkar textförfattaren Högsta domstolens dom i det aktuella fallet?"

Stöd i texten:

"Det är mot bakgrund av dessa tankar jag läser Högsta domstolens avgörande. Den tilltalade i målet dömdes för uppsåtligt dödande av sin sambo. Gärningen bedömdes i alla instanser som mord. Hovrätten dömde mannen till tio års fängelse. Åklagaren överklagade domen och yrkade att mannen skulle dömas till fängelse på livstid. Högsta domstolen fastställer hovrättens dom. Högsta domstolen konstaterar, med hänvisning till tidigare praxis, att livstidsstraff inte kan betraktas som den normala påföljden för mord, utan att en samlad bedömning av omständigheterna i varje särskilt fall skall göras. En sådan bedömning i detta fall ger inte anledning att döma till livstidsstraff. Hade Högsta domstolen stannat vid detta skulle man kunna undra varför fallet tagits upp till prövning. Det är dock i en annan del av domen som man hittar svaret. Med utgångspunkt i statistiska uppgifter sammanfattar Högsta domstolen utvecklingen när det gäller tillämpning av livstidsstraff. För det första konstateras att antalet livstidsdömda ökat från början av 1990-talet och att de som döms till livstid numera är fler än de som döms till tidsbestämt straff, dvs. tio år. För det andra konstaterar Högsta domstolen att medan längden på de livstidsstraff som regeringen tidsbestämde efter nådeansökan under tiden före 1993 uppgick till mellan 12 och 16 år, så är praxis efter 1994 sådan att straffen bestäms till mellan 18 och 25 år. Domen kan inte missförstås. Vad Högsta domstolen uppenbarligen har i sikte är att bromsa den utveckling som man redogör för. Det är en klar signal riktad till de domstolar som har att bestämma påföljd för mord."


Svaret är alltså "A- Som en invändning mot att påföljdspraxis vid mord har förändrats på senare år." och INTE "C-som en invändning mot att det saknas en bestämd nådepraxis vid livstidsdomar". Vet inte ens hur jag tänkte här först. Tyckte det var en tuffare text men kanske har det att göra med att jag har svårare för juridiktexter haha. :P

Uppgift 19, provpass 3: "Vad ser textförfattaren som ett grundproblem när påföljden för mord ska bestämmas?"

Stöd i texten:

"Proportionalitetsprincipen kan alltså beaktas vid i princip alla brott – med ett undantag. Det straff som lagstiftaren föreskriver för mord är antingen tio års fängelse eller fängelse på livstid. Detta innebär att utrymmet för att bestämma straff för mord i förhållande till brottets konkreta straffvärde är starkt begränsat. Domstolarna har enbart två alternativ att välja mellan, samtidigt som gapet mellan de två alternativen känns mycket stort. Ytterligare en aspekt som bör nämnas är att tio års fängelse (eller ett snäpp lägre fängelsestraff) inte så sällan döms ut för andra
brott än mord, som narkotikabrott, vissa grova sexualbrott etc. Även om det rör sig om grov brottslighet är det ändå svårt att jämföra de värden som står på spel vid t.ex. narkotikabrottslighet med att ett liv oåterkalleligt upphört samt med det lidande som anhöriga till offret skall gå igenom."


"Vad jag vill komma fram till är att även om domstolarna har att döma inom ramen för den tillämpliga straffskalan (som i detta fall reduceras till två alternativ), och
även om jämförelse mellan olika brottstyper i första hand
är lagstiftarens sak, är det svårt att undvika att man vid
bedömningen av vilket straff för mord som kan anses proportionerligt beaktar också hur stränga straff som döms ut för andra brottstyper. "


Rätta svaret är alltså " B - Bestämningen av påföljd sker genom att mord jämförs med varandra - inte med andra,närliggande brott" , alltså nämns detta som ett problem enligt textförfattaren. Jag tog först ett helt felaktigt alternativ eftersom att jag hade svårt för texten som sagt.

Uppgift 20, provpass 3: "Hur kunde påföljden internering fungera fram till 1980, av texten att döma?"

Stöd i texten:

" Det framgår av propositionen att man räknade med att de som begått grova brott och var ”oemottagliga eller föga mottagliga för straff” kunde dömas till internering enligt dåvarande kap. 30 och på det sättet hållas inne längre tid än tio år (prop. 1962:10 C vol. 1, s. 238). Man utgick alltså från att det fanns något mellan tio års fängelse och livstidsstraff i de fall där brotten var grova men ändå inte motiverade livstidsstraff. Sedan 1980 har denna möjlighet inte funnits."

Rätta svaret är "C - som en praktisk medelväg", men jag valde "A - som en tillfällig nödlösning" först, men det var egentligen ingen nödlösning nu när jag läser texten igen och alternativ C låter "mer rätt" faktiskt.
Högskoleprovet ska besegras.


cron
Sociala medier
Intresseanmälan

Du är inte VIP-medlem. Lämna en intresseanmälan och få information helt gratis!

Dagens ord
CHIKAN
förolämpning, skymf; skam; renons (i trumf)
Nästa prov

20/10 - 2019 kl 8:10
kvar att studera!

Sista anmälningsdag:
2/9 - 2019 kl 23:59