Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för XYZ-plutonen har gått.
2015-09-07 Måndag
12/12 - Aritmetik
12/12 - Algebra
11/12 - Geometri
12/12 - Funktionslära
6/12 - Statistik (?!?!?!?!?)
Medelvärdet = 10.6/12 (ungefär 21/24)
Började dagen med att repetera 3x ordlistor. Därefter började jag med XYZ-plutonen. Vad hände med statistiken? Det gick förfärligt. Det var dock flera uppgifter som jag tidigare ansett vara svåra som dök upp. Det en blandning av svåra uppgifter och otydlig läsning från min sida som ledde till de låga resultaten på statistik delen. Snacka om en rejäl sänkning av självförtroende med tanke på hur det gick på de första delarna av XYZ. Jag känner att jag ligger på 20-22/24 på XYZ, vilket givetvis är det jag är ute efter, så det är jag glad över. Jag antecknade de delarna jag har svårt för i statistik-delen. Det är alltså kombinatorik som jag behöver repetera och behärska. Planen är att gå igenom kapitlet här på HPG under helgen.
Efter mitt HP-pluggande drog jag till närmaste bibliotek för att sedan läsa tiotals sidor ur min kurslitteratur inför föreläsningen. Jag har halkat ett kapitel efter ur en av mina kursböcker, vilket jag är oroad över. Nu har jag hoppat över det kapitlet och planerar att läsa igenom det under helgen, annars kommer jag inte vara förberedd till föreläsningen. Jag är samtidigt glad över att det blir så mycket läs för att träna inför HP, men samtidigt kan det bli stressigt med tanke på att jag studerar kursen på 100 % och förväntas lägga 40h (något jag knappast lägger) i veckan parallellt med HP-pluggandet. Jag har fått det att fungera genom ett införskaffande av en kalender och en balanserad schema mellan högskoleplugg, HP-plugg och gym.
Jag börjar redan se effekterna av allt läsande, och jag måste säga att min läsförståelse, koncentration och läshastighet har ökat dramatiskt i samband med läsningen av kurslitteraturen. När jag läser igenom några kapitel ur min engelska kurslitteratur känns det som en artikel från economist eller en läs-text från HP. Fördelen med ena kursboken är att den innehåller frågor efter varje kapitlet som jag liknar vid provet. Jag har ibland läst frågorna innan kapitlet för att vänja mig vid tekniken inför HP. Det blir många ord som måste antecknas, vilket är väldigt bra!
Imorgon blir det enbart högskoleplugg, och repetering av 4x ordlistor.
(Ursäktar för eventuella skrivfel, jag är för trött för att korrekturläsa texten)
2015-09-07 Måndag
12/12 - Aritmetik
12/12 - Algebra
11/12 - Geometri
12/12 - Funktionslära
6/12 - Statistik (?!?!?!?!?)
Medelvärdet = 10.6/12 (ungefär 21/24)
Började dagen med att repetera 3x ordlistor. Därefter började jag med XYZ-plutonen. Vad hände med statistiken? Det gick förfärligt. Det var dock flera uppgifter som jag tidigare ansett vara svåra som dök upp. Det en blandning av svåra uppgifter och otydlig läsning från min sida som ledde till de låga resultaten på statistik delen. Snacka om en rejäl sänkning av självförtroende med tanke på hur det gick på de första delarna av XYZ. Jag känner att jag ligger på 20-22/24 på XYZ, vilket givetvis är det jag är ute efter, så det är jag glad över. Jag antecknade de delarna jag har svårt för i statistik-delen. Det är alltså kombinatorik som jag behöver repetera och behärska. Planen är att gå igenom kapitlet här på HPG under helgen.
Efter mitt HP-pluggande drog jag till närmaste bibliotek för att sedan läsa tiotals sidor ur min kurslitteratur inför föreläsningen. Jag har halkat ett kapitel efter ur en av mina kursböcker, vilket jag är oroad över. Nu har jag hoppat över det kapitlet och planerar att läsa igenom det under helgen, annars kommer jag inte vara förberedd till föreläsningen. Jag är samtidigt glad över att det blir så mycket läs för att träna inför HP, men samtidigt kan det bli stressigt med tanke på att jag studerar kursen på 100 % och förväntas lägga 40h (något jag knappast lägger) i veckan parallellt med HP-pluggandet. Jag har fått det att fungera genom ett införskaffande av en kalender och en balanserad schema mellan högskoleplugg, HP-plugg och gym.
Jag börjar redan se effekterna av allt läsande, och jag måste säga att min läsförståelse, koncentration och läshastighet har ökat dramatiskt i samband med läsningen av kurslitteraturen. När jag läser igenom några kapitel ur min engelska kurslitteratur känns det som en artikel från economist eller en läs-text från HP. Fördelen med ena kursboken är att den innehåller frågor efter varje kapitlet som jag liknar vid provet. Jag har ibland läst frågorna innan kapitlet för att vänja mig vid tekniken inför HP. Det blir många ord som måste antecknas, vilket är väldigt bra!
Imorgon blir det enbart högskoleplugg, och repetering av 4x ordlistor.
(Ursäktar för eventuella skrivfel, jag är för trött för att korrekturläsa texten)
Senast redigerad av Azriel den lör 19 sep, 2015 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Du är grym på kvant även om du kanske har lite "brister" men tänk att det är långt kvar och du är så pass säker på andra delar. Då vet du vart du ska lägga krutet =)Azriel skrev:Dagens rapport om hur träning för XYZ-plutonen har gått.
2015-08-07 Måndag
12/12 - Aritmetik
12/12 - Algebra
11/12 - Geometri
12/12 - Funktionslära
6/12 - Statistik (?!?!?!?!?)
Medelvärdet = 10.6/12 (ungefär 21/24)
Började dagen med att repetera 3x ordlistor. Därefter började jag med XYZ-plutonen. Vad hände med statistiken? Det gick förfärligt. Det var dock flera uppgifter som jag tidigare ansett vara svåra som dök upp. Det en blandning av svåra uppgifter och otydlig läsning från min sida som ledde till de låga resultaten på statistik delen. Snacka om en rejäl sänkning av självförtroende med tanke på hur det gick på de första delarna av XYZ. Jag känner att jag ligger på 20-22/24 på XYZ, vilket givetvis är det jag är ute efter, så det är jag glad över. Jag antecknade de delarna jag har svårt för i statistik-delen. Det är alltså kombinatorik som jag behöver repetera och behärska. Planen är att gå igenom kapitlet här på HPG under helgen.
Efter mitt HP-pluggande drog jag till närmaste bibliotek för att sedan läsa tiotals sidor ur min kurslitteratur inför föreläsningen. Jag har halkat ett kapitel efter ur en av mina kursböcker, vilket jag är oroad över. Nu har jag hoppat över det kapitlet och planerar att läsa igenom det under helgen, annars kommer jag inte vara förberedd till föreläsningen. Jag är samtidigt glad över att det blir så mycket läs för att träna inför HP, men samtidigt kan det bli stressigt med tanke på att jag studerar kursen på 100 % och förväntas lägga 40h (något jag knappast lägger) i veckan parallellt med HP-pluggandet. Jag har fått det att fungera genom ett införskaffande av en kalender och en balanserad schema mellan högskoleplugg, HP-plugg och gym.
Jag börjar redan se effekterna av allt läsande, och jag måste säga att min läsförståelse, koncentration och läshastighet har ökat dramatiskt i samband med läsningen av kurslitteraturen. När jag läser igenom några kapitel ur min engelska kurslitteratur känns det som en artikel från economist eller en läs-text från HP. Fördelen med ena kursboken är att den innehåller frågor efter varje kapitlet som jag liknar vid provet. Jag har ibland läst frågorna innan kapitlet för att vänja mig vid tekniken inför HP. Det blir många ord som måste antecknas, vilket är väldigt bra!
Imorgon blir det enbart högskoleplugg, och repetering av 4x ordlistor.
(Ursäktar för eventuella skrivfel, jag är för trött för att korrekturläsa texten)
Många tycker kanske det är tidkrävande att skriva ned ord men jag tycker det är bra, man får ett bättre ordförråd och nästa gång ordet dyker upp så kan du det och då kanske meningen får en helt ny innebörd mot vad den skulle haft för dig om du inte kunnat orden. Man kanske inte ska skriva upp alla men man vet ofta om det är ett viktigt ord eller inte....
KRIGA
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för KVA-plutonen har gått.
2015-09-11 Onsdag
10/10 - Aritmetik
7/10 - Algebra
10/10 - Geometri
10/10 - Funktionslära
10/10 - Statistik
Medelvärdet = 9.4/10 (ungefär 19/20) Hallå, sent inlägg (skulle egentligen skrivit denna uppdatering i onsdags) men hellre sent än aldrig, eller hur?
Idag gick läste jag väldigt mycket, har gjort det nästan varje dag sen jag började. Det som tar tid för mig är inte läsningen, utan anteckningarna som jag skriver för hand då jag inte äger en bärbar dator. Från den engelska kurslitteraturen är det så ofantligt många bra ord som jag har skrivit upp, och som jag lägga in i memrise. Jag är inte särskilt oroad över LÄS-delen längre. Ska göra ett par läs-texter under helgen (på tid) och se hur snabbt och effektivt jag läser. Det ska bli intressant.
Förutom läs-delen har jag pluggat KVA idag, vilket var väldigt bra (bästa resultatet jag har fått här på HPG). Det var vissa uppgifter som jag utgick ifrån min tolkning av uppgiften, hade en känsla om att jag kanske hade fattat uppgiften fel men det visade sig att jag hade rätt. Jag känner att huvudräkningen har blivit skarpare och mina misstag har reducerats en hel del, men det återstår mycket att jobba med för att minska misstagen.
Tyvärr har jag inte gått igenom ordlistor idag, gjorde det bara i måndags. Känns lite surt, men samtidigt tar jag det som en ledighet från ordplugget.
Imorgon blir det fortsatt läsning av böcker och sedan blir det 10xDTK och NOG. Skippar ordlistorna imorgon också och börjar helt nästa vecka. Om 2-3 veckor ska jag börja om med ordlistorna och kolla om jag ligger inom en rimlig nivå.
2015-09-11 Onsdag
10/10 - Aritmetik
7/10 - Algebra
10/10 - Geometri
10/10 - Funktionslära
10/10 - Statistik
Medelvärdet = 9.4/10 (ungefär 19/20) Hallå, sent inlägg (skulle egentligen skrivit denna uppdatering i onsdags) men hellre sent än aldrig, eller hur?
Idag gick läste jag väldigt mycket, har gjort det nästan varje dag sen jag började. Det som tar tid för mig är inte läsningen, utan anteckningarna som jag skriver för hand då jag inte äger en bärbar dator. Från den engelska kurslitteraturen är det så ofantligt många bra ord som jag har skrivit upp, och som jag lägga in i memrise. Jag är inte särskilt oroad över LÄS-delen längre. Ska göra ett par läs-texter under helgen (på tid) och se hur snabbt och effektivt jag läser. Det ska bli intressant.
Förutom läs-delen har jag pluggat KVA idag, vilket var väldigt bra (bästa resultatet jag har fått här på HPG). Det var vissa uppgifter som jag utgick ifrån min tolkning av uppgiften, hade en känsla om att jag kanske hade fattat uppgiften fel men det visade sig att jag hade rätt. Jag känner att huvudräkningen har blivit skarpare och mina misstag har reducerats en hel del, men det återstår mycket att jobba med för att minska misstagen.
Tyvärr har jag inte gått igenom ordlistor idag, gjorde det bara i måndags. Känns lite surt, men samtidigt tar jag det som en ledighet från ordplugget.
Imorgon blir det fortsatt läsning av böcker och sedan blir det 10xDTK och NOG. Skippar ordlistorna imorgon också och börjar helt nästa vecka. Om 2-3 veckor ska jag börja om med ordlistorna och kolla om jag ligger inom en rimlig nivå.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Underbart =)Azriel skrev:Dagens rapport om hur träning för KVA-plutonen har gått.
2015-09-11 Onsdag
10/10 - Aritmetik
7/10 - Algebra
10/10 - Geometri
10/10 - Funktionslära
10/10 - Statistik
Medelvärdet = 9.4/10 (ungefär 19/20) Hallå, sent inlägg (skulle egentligen skrivit denna uppdatering i onsdags) men hellre sent än aldrig, eller hur?
Idag gick läste jag väldigt mycket, har gjort det nästan varje dag sen jag började. Det som tar tid för mig är inte läsningen, utan anteckningarna som jag skriver för hand då jag inte äger en bärbar dator. Från den engelska kurslitteraturen är det så ofantligt många bra ord som jag har skrivit upp, och som jag lägga in i memrise. Jag är inte särskilt oroad över LÄS-delen längre. Ska göra ett par läs-texter under helgen (på tid) och se hur snabbt och effektivt jag läser. Det ska bli intressant.
Förutom läs-delen har jag pluggat KVA idag, vilket var väldigt bra (bästa resultatet jag har fått här på HPG). Det var vissa uppgifter som jag utgick ifrån min tolkning av uppgiften, hade en känsla om att jag kanske hade fattat uppgiften fel men det visade sig att jag hade rätt. Jag känner att huvudräkningen har blivit skarpare och mina misstag har reducerats en hel del, men det återstår mycket att jobba med för att minska misstagen.
Tyvärr har jag inte gått igenom ordlistor idag, gjorde det bara i måndags. Känns lite surt, men samtidigt tar jag det som en ledighet från ordplugget.
Imorgon blir det fortsatt läsning av böcker och sedan blir det 10xDTK och NOG. Skippar ordlistorna imorgon också och börjar helt nästa vecka. Om 2-3 veckor ska jag börja om med ordlistorna och kolla om jag ligger inom en rimlig nivå.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Uppskattar det! Det krävs en höjning på DTK också och då är jag glad. Dessutom måste jag börja göra uppgifterna under tidspress.greken123 skrev:Underbart =)Azriel skrev:Dagens rapport om hur träning för KVA-plutonen har gått.
2015-09-11 Onsdag
10/10 - Aritmetik
7/10 - Algebra
10/10 - Geometri
10/10 - Funktionslära
10/10 - Statistik
Medelvärdet = 9.4/10 (ungefär 19/20) Hallå, sent inlägg (skulle egentligen skrivit denna uppdatering i onsdags) men hellre sent än aldrig, eller hur?
Idag gick läste jag väldigt mycket, har gjort det nästan varje dag sen jag började. Det som tar tid för mig är inte läsningen, utan anteckningarna som jag skriver för hand då jag inte äger en bärbar dator. Från den engelska kurslitteraturen är det så ofantligt många bra ord som jag har skrivit upp, och som jag lägga in i memrise. Jag är inte särskilt oroad över LÄS-delen längre. Ska göra ett par läs-texter under helgen (på tid) och se hur snabbt och effektivt jag läser. Det ska bli intressant.
Förutom läs-delen har jag pluggat KVA idag, vilket var väldigt bra (bästa resultatet jag har fått här på HPG). Det var vissa uppgifter som jag utgick ifrån min tolkning av uppgiften, hade en känsla om att jag kanske hade fattat uppgiften fel men det visade sig att jag hade rätt. Jag känner att huvudräkningen har blivit skarpare och mina misstag har reducerats en hel del, men det återstår mycket att jobba med för att minska misstagen.
Tyvärr har jag inte gått igenom ordlistor idag, gjorde det bara i måndags. Känns lite surt, men samtidigt tar jag det som en ledighet från ordplugget.
Imorgon blir det fortsatt läsning av böcker och sedan blir det 10xDTK och NOG. Skippar ordlistorna imorgon också och börjar helt nästa vecka. Om 2-3 veckor ska jag börja om med ordlistorna och kolla om jag ligger inom en rimlig nivå.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dtk är lätt att höja sig på enligt mig. Man måste vara noggrann från början och det finns många enkla knep som gör att de flesta frågor går att lösa på några sekunder. Vad skrev du sist på dtk ?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Senaste gången skrev jag 18/24. Detta trots att jag att i princip gissade på de tre sista uppgifterna på den andra kvant-delen.greken123 skrev:Dtk är lätt att höja sig på enligt mig. Man måste vara noggrann från början och det finns många enkla knep som gör att de flesta frågor går att lösa på några sekunder. Vad skrev du sist på dtk ?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Okej men då lär du ju lätt höja dig nu. Min starkaste sida är DTK så jag kommer vara väldigt noga med att hålla koll på tiden nu...Hade samma problem som dig och gissade i slutet.Azriel skrev:Senaste gången skrev jag 18/24. Detta trots att jag att i princip gissade på de tre sista uppgifterna på den andra kvant-delen.greken123 skrev:Dtk är lätt att höja sig på enligt mig. Man måste vara noggrann från början och det finns många enkla knep som gör att de flesta frågor går att lösa på några sekunder. Vad skrev du sist på dtk ?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Hej!
Ursäkta att jag träder in i diskussionen såhär, men jag blev lite nyfiken.
Frågan riktar sig till den som vill svara, kanske främst till greken som skrev att det går ganska lätt att höja sig på DTK med några enkla knep.
Skulle du kunna dela med dig av dessa knep? Vore tacksamt!
Ursäkta att jag träder in i diskussionen såhär, men jag blev lite nyfiken.
Frågan riktar sig till den som vill svara, kanske främst till greken som skrev att det går ganska lätt att höja sig på DTK med några enkla knep.
Skulle du kunna dela med dig av dessa knep? Vore tacksamt!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Tror inte det finns några knep, eller genvägar, till att förbättra sig på DTK. Under tiden som jag har tränat upp DTK har jag hittat fyra viktiga faktorer som sammanfattar DTK:putsan skrev:Hej!
Ursäkta att jag träder in i diskussionen såhär, men jag blev lite nyfiken.
Frågan riktar sig till den som vill svara, kanske främst till greken som skrev att det går ganska lätt att höja sig på DTK med några enkla knep.
Skulle du kunna dela med dig av dessa knep? Vore tacksamt!
1.Översiktsräkning - Lär dig avrunda och multiplicera/dividera snabbt. Här ingår även att approximera.
2. Kunna orientera sig i diagram, kartor och tabeller. Här krävs det att du gör så många uppgifter som möjligt för att bilda dig en uppfattning kring hur man ska tolka olika diagram, tabeller och kartor.
3. Ha god tid på sig när du kommer till DTK-delen. Även den bästa på DTK kommer inte klara uppgifterna om man inte har tid över. Därför är det viktigt också att du är strategisk med hur du disponerar tiden under provet.
4. Noggrannhet - detta är enklare än sagt, men om du behärskar översiktsräkningen, har en förståelse för uppbyggnaden av många olika DTK samt har tid över till DTK-delen minskar nog antalet fel rejält. Därför bör alla, enligt mig, som vill jobba upp DTK-delen fokusera på de tre första punkterna.
Någon som inte håller med eller vill tillägga något?
Senast redigerad av Azriel den fre 11 sep, 2015 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Håller med till 100% Vill dock tillägga en sak när det kommer till avstånd. De har ju gjort skalor så det inte ska gå att mäta med linjal. Det som är ett knep är att rita av avstånden från uppgiften på sidan av kladdpappret så slipper du omvandla och greja. Går riktigt snabbt med den metoden. Förstår ni inte så förkarar jag mer ingående. Sitter på mobilen.Azriel skrev:Tror inte det finns några knep, eller genvägar, till att förbättra sig på DTK. Under tiden som jag har tränat upp DTK har jag hittat fyra viktiga faktorer som sammanfattar DTK:putsan skrev:Hej!
Ursäkta att jag träder in i diskussionen såhär, men jag blev lite nyfiken.
Frågan riktar sig till den som vill svara, kanske främst till greken som skrev att det går ganska lätt att höja sig på DTK med några enkla knep.
Skulle du kunna dela med dig av dessa knep? Vore tacksamt!
1.Översiktsräkning - Lär dig avrunda och multiplicera/dividera snabbt. Här ingår även att approximera.
2. Kunna orientera sig i diagram, kartor och tabeller. Här krävs det att du gör så många uppgifter som möjligt för att bilda dig en uppfattning kring hur man ska tolka olika diagram, tabeller och kartor.
3. Ha god tid på sig när du kommer till DTK-delen. Även den bästa på DTK kommer inte klara uppgifterna om man inte har tid över. Därför är det viktigt också att du är strategiskt med hur du disponerar tiden under provet.
4. Noggrannhet - detta är enklare än sagt, men om du behärskar översiktsräkningen, har en förståelse för uppbyggnaden av många olika DTK samt har tid över till DTK-delen minskar nog antalet fel rejält. Därför bör alla, enligt mig, som vill jobba upp DTK-delen fokusera på de tre första punkterna.
Någon som inte håller med eller vill tillägga något?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Vilket kladdpapper menar du?greken123 skrev:Håller med till 100% Vill dock tillägga en sak när det kommer till avstånd. De har ju gjort skalor så det inte ska gå att mäta med linjal. Det som är ett knep är att rita av avstånden från uppgiften på sidan av kladdpappret så slipper du omvandla och greja. Går riktigt snabbt med den metoden. Förstår ni inte så förkarar jag mer ingående. Sitter på mobilen.Azriel skrev:Tror inte det finns några knep, eller genvägar, till att förbättra sig på DTK. Under tiden som jag har tränat upp DTK har jag hittat fyra viktiga faktorer som sammanfattar DTK:putsan skrev:Hej!
Ursäkta att jag träder in i diskussionen såhär, men jag blev lite nyfiken.
Frågan riktar sig till den som vill svara, kanske främst till greken som skrev att det går ganska lätt att höja sig på DTK med några enkla knep.
Skulle du kunna dela med dig av dessa knep? Vore tacksamt!
1.Översiktsräkning - Lär dig avrunda och multiplicera/dividera snabbt. Här ingår även att approximera.
2. Kunna orientera sig i diagram, kartor och tabeller. Här krävs det att du gör så många uppgifter som möjligt för att bilda dig en uppfattning kring hur man ska tolka olika diagram, tabeller och kartor.
3. Ha god tid på sig när du kommer till DTK-delen. Även den bästa på DTK kommer inte klara uppgifterna om man inte har tid över. Därför är det viktigt också att du är strategiskt med hur du disponerar tiden under provet.
4. Noggrannhet - detta är enklare än sagt, men om du behärskar översiktsräkningen, har en förståelse för uppbyggnaden av många olika DTK samt har tid över till DTK-delen minskar nog antalet fel rejält. Därför bör alla, enligt mig, som vill jobba upp DTK-delen fokusera på de tre första punkterna.
Någon som inte håller med eller vill tillägga något?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Provhäftet. Bara riva av en bit du kan även använda papperlinjalen man får.Azriel skrev:Vilket kladdpapper menar du?greken123 skrev:Håller med till 100% Vill dock tillägga en sak när det kommer till avstånd. De har ju gjort skalor så det inte ska gå att mäta med linjal. Det som är ett knep är att rita av avstånden från uppgiften på sidan av kladdpappret så slipper du omvandla och greja. Går riktigt snabbt med den metoden. Förstår ni inte så förkarar jag mer ingående. Sitter på mobilen.Azriel skrev: Tror inte det finns några knep, eller genvägar, till att förbättra sig på DTK. Under tiden som jag har tränat upp DTK har jag hittat fyra viktiga faktorer som sammanfattar DTK:
1.Översiktsräkning - Lär dig avrunda och multiplicera/dividera snabbt. Här ingår även att approximera.
2. Kunna orientera sig i diagram, kartor och tabeller. Här krävs det att du gör så många uppgifter som möjligt för att bilda dig en uppfattning kring hur man ska tolka olika diagram, tabeller och kartor.
3. Ha god tid på sig när du kommer till DTK-delen. Även den bästa på DTK kommer inte klara uppgifterna om man inte har tid över. Därför är det viktigt också att du är strategiskt med hur du disponerar tiden under provet.
4. Noggrannhet - detta är enklare än sagt, men om du behärskar översiktsräkningen, har en förståelse för uppbyggnaden av många olika DTK samt har tid över till DTK-delen minskar nog antalet fel rejält. Därför bör alla, enligt mig, som vill jobba upp DTK-delen fokusera på de tre första punkterna.
Någon som inte håller med eller vill tillägga något?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Väldigt bra synpunkter. Uppskattar era svar, tack!
DTK känns hyfsat logiskt och något man kan förbättra sig på markant om man ger det tid och kraft. Till skillnad mot vad jag känner för NOG... Men det är en annan diskussion.
Vad gäller avståndsknepet; menar du att man kan rita av avstånden, för att därmed lättare kunna jämföra dem? Istället för att räkna ut det svaret?
DTK känns hyfsat logiskt och något man kan förbättra sig på markant om man ger det tid och kraft. Till skillnad mot vad jag känner för NOG... Men det är en annan diskussion.
Vad gäller avståndsknepet; menar du att man kan rita av avstånden, för att därmed lättare kunna jämföra dem? Istället för att räkna ut det svaret?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
På en uppgift i DTK ska du t ex mäta avstående mellan punkt a och b. Sen längst ned på kartan i detta fall, är det ju alltid en liten beskrivning om hur långt en t ex 1km är. Och det är ju inte så att 1 km på kartan är exakt 1 cm på din linjal t ex. Visst du kan ju kolla vad 1km är på kartan i mm på linjalen men i vissa fall kan de bli väldigt krångligt att få det exakt. Gör man som jag menar så får du ett exakt värde direkt utan att behöva räkna och omvandla.putsan skrev:Väldigt bra synpunkter. Uppskattar era svar, tack!
DTK känns hyfsat logiskt och något man kan förbättra sig på markant om man ger det tid och kraft. Till skillnad mot vad jag känner för NOG... Men det är en annan diskussion.
Vad gäller avståndsknepet; menar du att man kan rita av avstånden, för att därmed lättare kunna jämföra dem? Istället för att räkna ut det svaret?