Maximal ökning på 120 dagar

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » tor 15 feb, 2018 14:39

2014-04-05 del 3
oblat
infria
algebra
rationell
trojka
sporadisk
lamell
abonnera
rundlig
euatanasi
radikal
premierar
obstinat
angeläget
underordna
genus

remiss
uttömd
sanitär
adekvat
referat
upphov
aspekt
sekvens
placebo
nocebo
oberservera
integrera
frimodig
förefaller
föreligger
empirisk
beakta
demokrati
kontinuitet
skattning
perspektiv
konsekvenser
avhandling

sammanfaller
avvarar
traderade
analfabet
Roman
komplex
kateder
flerdimisionell
elementär
hänföras
harv
fräsning
gödsling
luckring
röjning
Dråpligt
lakoniskt
förädla
spannmål
effekt
Histamin
intolerans
utsöndra
förloppet
åkomma
knäfall
skyfall
syndafall
mässfall
tuberkolos
gonoré
censurerad
veriofoerad
utbrening
saktionerad
monoton
skildring
litterär
röjer
anar
hyllar
formar
dopamin


Engelska
Frequenxy
sevreal
whether
reversal
disorder
premonitory
urges
yelds
additive
benefit
remedy
easing
incompatible
conventional
minor
Sapranos
resplendent
slender
fond
pundits
breed
sylphs
bosom
proportinoened
scanty
papred
svelte
voluminos
present
Yarns
captivated
conscious
internal
narrative
sense
efforts
reveal
practial
hemisphere
interpreting
reconcile
justify
rationalise
appear
adopt
protagonist
resonance
encounter
whther
millenia
interprent
empathise
encounters
pioneer
various
termial
avredge
engrossed
correlated
empathy
expens
forged
prompted
escapism
suppress
appealing
differ
in relation
unintentional
statment
regardless
enhance
expression
pouring
fan out
phenomena
boom
fundamentally
dichotomy
blurred
concept
lumps
domestic
worldly
regard
abroad
tended
suggested
chiefly
oriented
integraded
impact
due to
variety
endemic
until
it passes
livestock
internal
The authorites
therefore
haemorrhagic fever
predicting
imminent plauge
mortal
population
substantial
managed
prevent

2014-04-05 del 5
resignerats
refererats
relateras
reformerats
''I ett så när som på stolarna tomt''
sekulariserad
profan
andlig
determinism
nihilism
mynnar
idealism
elitism
kolonial
blottade
förankra
kuppen
oligarkier
största
pluralistiska
matriarkala
parlamentariska
implicta
kontrasterande
primära
disponibla
empirisk
geologisk
homogent
heterogent
sidoskott
sporadisk
vegetativt
kompetens
stimulera
innovation
näringsliv
utlokalisering
konvalescenter
respondet
anförvanter
simulanter
fenoment

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » tor 22 feb, 2018 6:38

Idag ska jag
- Justera bas
- Potenser
- Exponenter
- Kolla igenom formelbladet

- Träna ytterligare på DTK

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 16 dagar

Inläggav Alfa » ons 28 mar, 2018 14:52

Heeeej, skönt att äntligen vara tillbaka!!
Jag har spenderat de senaste 3 veckorna i Thailand för att komma bort från plugget ett tag. Något som kändes så jävla viktigt!

Nu är planen att plugga smart de sista och inte stressa in och göra massa prov. Innan Thailand så gjorde jag inprincip alla tidigare HP + HP-akademins egna, jag analyserade mer än hälften. Jag testade mig själv och de känns som allt sitter kvar fast nästan bättre än innan jag åkte! Sååååå jävla taggad nu! Jag ska starta varje pluggdag med följande upplägg som ja kallar uppvärmning.

ORD
- 20min SV
- 20 min EN

Huvudräkning
- 20 min
- 20 min huvudräkning med uppställning, 2 decimaler noggrannhet

Speedread
- 5-10min

Strategi
- 5-10 min

Jag är egentligen ingen fantast av pomodoro metoden men kommer köra den de sista nu då jag behöver beta av lite saker systematiskt.
1. Extra bra & viktiga uppgifter ur MA 5000
2. SAT prep Video
3. Gå igenom alla '' bra tips '' på HPA samt några av deras matematiska grunder.
4. Analysera alla kvarvarande prov

Jag tänker mig att den 6/4 gör jag ett HP med 8 min under provtidens ordinarie tid. De fel jag får analyserar jag i efterhand och går igenom grundligt hur jag kunde gjort för att få rätt istället.

Schemat för de 3 kommande dagarna
28e - uppvärmning + 4 pom
29e - 1430-1900 9pom
30e - 1000-1800 18 pom

Jag startar med en gång!!

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » tor 29 mar, 2018 22:16

15 Dagar kvar

Idag gjorde jag uppvärmningen från 06-08, åkte och jobbade 9-14, sen gjorde jag 9 pomodoro matematisk repetition i böcker jag lånade från biblioteket. Gick nog lite för djup mot vad jag behöver inför HP men alltid bra att utmana sig. I morgon kommer jag fortsätta med mina böcker efter uppvärmningen, har jag flyt så kan jag börja på SAT redan i morgon.

Jag ställer klockan på 06, men innan jag lägger mig hinner jag 1 speed read och att läsa lite.

Taggad inför i morgon!

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » mån 02 apr, 2018 11:08

Idag ska jag analysera så många fel som dagsformen tillåter! Jag börjar med att gå igenom alla mina tidigare fel som jag fick innan jag reste.

2012-03-31 prov 3

5. a/b=c/d

För att spara så mycket tid på denna uppgift som möjligt så är det bäst att försöka göra om svarsalternativen så den liknar ekvationen som ställs i frågan. När man testar sig fram bland svarsalternativen så ser man att D är rätt svar.

22.
x < z
0 < w < y

I x - y
II z - w

Jag tappade mängder med tid på denna uppgift för jag försökte sätta in olika värden på de olika variablerna. Jag spenderade långt över tiden och fick ändå fel svar. Nyckeln är att inse att Z är större än X & Y är större än W. Både Y och W är positiva tal.

I Det mindre av de två talen - det större av de två talen
II Det större av de två talen - det mindre av de två talen

Alltså måste II vara störst.

27. En streckkod består av 17 svarta streck med vita mellanrum. De svarta strecken är antingen breda eller smala. Hur många är de smala svarta strecken?

(1) Antalet vita mellanrum är 3 fler än antalet breda svarta streck.
(2) Antalet breda svarta streck är 9 fler än antalet smala svarta streck.

Nu när jag löser uppgiften i efterhand kan jag inte förstå hur jag fått fel på den.

(1) Eftersom vi har 17 sträck så måste det finnas 16 mellanrum. Ett mellanrum är så klart rummet mellan två sträck och de i ytterkant av de yttersta sträcken räknas ej.
16-3 = 13. 13 + s = 17
s = 4st

(2)
s + b = 17
b-9=s

2b - 9 = 17
b=13
13 + s = 17
s = 4st.

Alltså är D rätt svar.


28. Triangeln ABC är rätvinklig. Vinkeln w är rät. Hur stora är vinklarna q och z?

(1) Vinkeln x är 50º.
(2) Vinkeln z är lika stor som vinkeln y

Här kan man lätt bli lurad om man inte studerar figuren tillräckligt. Men med information (1) räcker för att säkerställa vad q o z är.

Notera att det står att ABC är rätt! Därmed så är x+y=90. w=90
z + x + w = 180
z=40

x+y=90
y=40

40 + 90 + q = 180
q= 50.
Där har vi all information som behövs för att besvara frågan.

31. Studera den totala inkvarteringskapaciteten de redovisade åren. Vilket år
noterades den minsta ökningen jämfört med närmast föregående år,
i antal bäddar räknat?

A 1994
B 1995
C 1999
D 2002


Vi börjar med att studera rubrik, undertext, och de olika kolumnerna. Vi testar oss sedan i diagrammet för att säkerställa att vi verkligen förstått vad de handlar om. Efter det är det bara att jämföra

93-94
94-95
98-99
01-02

Vi kommer då fram till att 98-99 var det en ökning med ca 1000. Vilket var den minsta ökningen för de redovisade åren.



39. Vilket av följande år var industrins sammanlagda användning
av olja och el störst respektive minst?


(störst) (minst)
A 1973 respektive 1955
B 1973 respektive 1992
C 2003 respektive 1955
D 2003 respektive 1992

Det vi ska göra i denna uppgiften är att summera el och olja och det därmed se den totala mängd energi. Kollar vi snabbt på svarsalternativen kan vi se att om vi först kollar upp -73 och -03 så kan vi direkt stryka 2 alternativ.

Vi ser nu att 73 är störst så vi stryker vi C och D. Efter det ser vi är -55 är mindre än -92 och därmed är alternativ A rätt svar.


2012-03-31 prov 5

7. I denna uppgift får vi ett kedjebråk att lösa. Det mest tidseffektiva sättet som man kan svara med säkerhet är att inse att 1/2+(x) Vi behöver räkna ut x.
Gör man uträkningen får man svaret 5/12. Eftersom 6/12 = en halv så måste 5/12 ligga väldigt nära. Därmed är alternativ C det rätta.
C 0,3 # x < 0,5

31. Hur många röster fick den i folkomröstningen segrande
linjen
om man bortser från de tre län som hade flest
röstberättigade?

A 469 755
B 632 279
C 1 209 523
D 1 237 065

Denna uppgift så ska vi ta hänsyn till att de 3 län som fått mest inte skall räknas med. Alltså ska man ta totalen av den vinnande linjen (2) - (stockholm + gbg + malmö)

Då tar vi 1869 - (295 +145 + 191) = 1238
Alltså är svarsalternativ D det korrekta.

36. I ringborgens mitt har man hittat ett fragment av fiskekrok. Vilket sorts fynd hittades 28 meter i rak sydvästlig riktning från detta fragment?

A Metkrok
B Nätsänke
C Isbrodd
D Ljuster

Jag använder mig av linjalen för att se hur många millimeter på kartan som är 28m. Sen mäter jag snett ner till vänster och hamnar på ett kryss. Detta kryss är beteckningen för ljuster. Därmed är alternativ D rätt svar.


2012-10-27 prov 4

7. Av tio på varandra följande heltal är summan av de fem minsta talen 420.
Vad är summan av de fem största talen?

A 425
B 430
C 440
D 445

x + (x+1) + (x+2) + (x+3) + (x+4) = 420
5x + 10 = 420
5x=410

410 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 = 445.

Svar D.


9. (1, 1), (6, 3) och (6, 7) är punkter i ett koordinatsystem. Om punkterna förbinds med räta linjer, hur stor blir arean som begränsas av dessa linjer?
A 10 areaenheter
B 12 areaenheter
C 15 areaenheter
D 18 areaenheter


Vi börjar med att rita upp ett koordinatsystem lite slarvigt så vi ser vad vi jobbar med. Vi ritar ut punkterna och ser därmed att det bildar en triangel. Den lodräta sidan på triangeln är 4 l.e och från basen till den högsta punkten är det 5le

A = (b x h)/2
A = 5 x 4/2
A = 10ae

11. Vilket svarsförslag är närmast värdet av Roten ur (8/20)

När jag ser såna här uppgifter försöker jag alltid första nämnare och täljare så man kommer så nära ett jämt tal som möjligt.

Vi vet vad roten ur 9 & 25 är, därmed så multiplicerar vi nämnare och täljare med 1.1. Då får vi ( 8,8/22) Detta är väldigt nära 9/25

Därmed får vi ett närmevärde till 3/5 alltså 0.6.

27. Jenny går 1,5 km. Med vilken medelhastighet går hon?

(1) Om Jenny ökar sin medelhastighet med 20 procent hinner hon gå 300 m längre på
samma tid.

(2) Det tar dubbelt så lång tid för Jenny att gå de sista 1000 metrarna som de första
500 metrarna.

(1) S=VxT

1500 = V x T
1800 = 1.2V x T

1800/1,2V=1500/v
V=V
Eftersom vi inte vet tiden så kan vi inte räkna ut uppgiften. Så om Jenny ökar sin hastighet med 10% så går hon 150m längre på samma tid. Men vi vet inte om hon går de på 10min eller 60 min eller liknande och därmed kan vi inte lösa uppgiften.

(2) Informationen bidrar inte med något. Eftersom medelhastigheten efterfrågas så är det självklart att det tar 2x så lång tid att gå dubbla sträckan.

28. Fredrik går upp till toppen av ett utkikstorn. Hur många trappsteg finns det i tornet?

(1) När Fredrik gått 114 trappsteg och kommit till den tredje avsatsen så återstår två trappor och en avsats innan han når toppen.
(2) Det återstår 38 trappsteg när han nått den sista avsatsen

(1) 114 + x = totalt antal trappsteg.
Eftersom vi inte vet hur många trappsteg det är i de följande två trapporna kan vi inte räkna ut totalen.

(1)o(2) Vi kan inte svara på uppgiften eftersom vi inte vet hur många trappsteg som är i näst sista trappan. vi kan räkna ut 114 + 38 + x men eftersom vi inte fått någon information om x så kan vi inte lösa uppgiften.

37. Innan metersystemet blev officiellt svenskt måttsystem 1878 var alnar det
längdmått som användes, där 1 aln motsvarade 0,6 meter. Hur många
alnar var det fågelvägen mellan Vågen vid Järntorget och
Draktornet?

A 310 alnar
B 500 alnar
C 830 alnar
D 1 020 alnar

Det är 500m mellan järntorget och draktornet.

1aln=0,6m
aln=1/0,6m
1 m = 10/6aln

500 x 10/6 = 830. Därmed är alternativ c rätt.

2013-04-06 pass 4

25. Arne, Karin, Muhammed och Elisabeth spelar kort. De sitter vid varsin sida av ett kvadratiskt bord. Vem av dem vinner?

(1) Karin sitter till höger om vinnaren och mittemot Elisabeth. Muhammed sitter mellan Karin och Elisabeth.
(2) Arne sitter mittemot Muhammed. Vinnaren sitter till höger om Elisabeth.

(1) V, K ... K M E / E M K
Informationen räcker inte för att lösa uppgiften.
Vi vet nu att antingen M eller A är vinnare

(2) E, V
Här får vi också reda på att A eller M är vinnare.

(1)o(2)
Vi kan inte avgöra om det är M eller A som sitter mellan E & K och därmed kan vi inte lösa uppgiften.


27. Några vänner ska köpa en present tillsammans. Hur mycket kostar presenten?

(1) Om var och en bidrar med 140 kr så fattas det 40 kr.
(2) Om var och en bidrar med 160 kr så blir det 60 kr över.

Vi ser direkt att antingen är svaret C eller E. döper kostaden i kr till y.
140x = (y-40)
160x = (y+60)

140x + 160x = y + y -40 + 60
300x = 2y + 20
150x = y + 10
y = 150x-10

Nu går vi tillbaka till en av våra första ekvationer.
140x = (y-40)
140x=((150x-10)-40)
10x=50
x=5 ( antal personer)

5 x 140 +40 = y
y = 740kr


28. Leila odlar enbart morötter, rädisor och palsternackor i sitt trädgårdsland.
Hur många rädisor har Leila i sitt trädgårdsland?

(1) Antalet rädisor är lika med summan av antalet morötter och palsternackor.
(2) Det finns dubbelt så många palsternackor som morötter i trädgårdslandet.
Om man avlägsnar 100 rädisor så finns det lika många rädisor som morötter i
trädgårdslandet

(1) r = ( m + p )

(2) m = 2p
r-100 = m

Om vi använder oss av båda ekvationerna.

r = ((r-100)+(r/2-50)
0,5r=150
r=300st

34. Studera hur antalet elever som gjort de enskilda delproven i svenska respektive engelska fördelade sig procentuellt på de olika resultaten. Vilket av delproven illustreras i cirkeldiagrammet nedan?

A Svenska, läsförståelse
B Svenska, skriftlig förmåga
C Engelska, muntlig förmåga
D Engelska, receptiv förmåga

A:
g 34
vg 42
mvg 11,4
ej 12,5
Det kan inte vara A eftersom EJ uppnått är större än mvg och det är det inte i cirkeldiagrammet.

B: Det kan inte heller vara B eftersom G är större än VG och det är det inte i diagrammet.

Och går vi igenom C och D så får vi reda på att D är rätt svarsalternativ. Vi behöver inte räkna något mer än att jämföra det olika svarsalternativen med cirkeldiagrammet.

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » ons 04 apr, 2018 11:56

9 dagar kvar

Jag fortsätter där jag slutade igår, Uppdatering från HPA prov 3 verb kommer senare idag. Först blir de NOG och annat från kvant.

Idag ska jag först analysera HPA prov 3 verbal del

Först kollade jag på ordet utan att läsa svarsalternativen. Jag försöker hitta en synonym, avgöra om det är ett nytt eller gammalt ord, är det positivt eller negativ. Efter det jämför jag min synonym med svarsalternativen. Om jag inte har någon synonym försöker jag sätta in ordet i en mening. Går inte det så chansar jag på det som är mest troligt.

5. kollra bort
Här svarade jag bortse ifrån. Aldrig hört ordet förut! Men kollra bort betyder '' göra förvirrad ''

6. Nota bene
Nota bene är ett latinskt ord och betyder '' märk väl '' Nota = märkvärdigt, noterbart och man skulle kunna sätta in det i en mening som '' Nota bene, där går en kändis''

9. Porfyr
Porfyr valde jag pelare, ångrar mig nu i efterhand eftersom jag aldrig hört en pelare vid namn porfyr eller kan tänka mig att det är det. Jag var inne på att fyr hade med eld att göra.. När jag slog upp ordet fick jag reda på att det är en bergart! En bergart med magmatisk karaktär och återfinns vid vulkaner. Man hade ju kunnat koppla det till eld kanske..

På LÄS börjar jag med rubrik och författare. Sen läser jag alla frågor men inte svarsalternativen. Jag lämnar inte frågorna förrän jag verkligen förstått dem. Jag läser hela texten snabbt men noga och försöker sen svara på frågorna utifrån det jag läst i texten.

16. På vilket sätt anser recensenten/Håkan att den
nya upplagan är mer lättillgänglig än de
tidigare?


A Boken har språkligt förenklats avsevärt och
försetts med svenska sammanfattningar.
B Boken har kortats ned och det har blivit enklare
att hitta den information man söker.
C Boken innehåller inte bara teori utan nu även
praktiska exempel ur verkligheten.
D Boken vänder sig inte främst till studenter utan

Mitt svar D, ärlig talat måste jag tolkat frågan fel. När jag läser texten finner jag inte stöd för detta.

Blir lite lack på mig själv.. Jag hade markerat den delen i texten där man fann svaret på detta! Ändå svarade jag fel.

Svaret finner vi i 2a stycket. ''

'' När författarna nu omarbetat boken i grunden för den fjärde upplagan finns
det skäl att uppmärksamma detta. I stället för att som vid
de föregående nyutgåvorna utvidga texten, har man denna
gång valt att begränsa omfånget och koncentrera framställningen!

Hela kapitel har lyfts ut, och de som är kvar
har kondenserats så att det fundamentala lyfts fram ''
är nu mer populärvetenskapligt utformad.

16. Några vänner ska köpa en present tillsammans. Hur många är vännerna?
(1) Om var och en bidrar med 7 kr för lite så fattas det 63 kr.
(2) Om var och en bidrar med 12 kr för mycket så blir det 108 kr över.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Här är det lätt att luras! Om det frågas efter vad presenten kostade skulle svaret vara C, men eftersom de frågar om antalet personer som delade på presenten så är svaret D. Detta är anledningen

(1) Antalet personer x 7 = ( y - 63 )
Nu har vi två obekanta variabler och det ser ut som om vi inte kan lösa uppgiften. MEN eftersom 63 är i 7ans gångertabell så måste antalet vara 9st eftersom 7x9=63

(2) Antalet personer x 12 = y+108
Nu gör vi samma sak, vi testar att multiplicera ett tal med 12 så att vi får 108. Svaret blir då 9x12 = 108, alltså 9st personer.

18. Gunnar och hans son Mattias tränar skytte på en skjutbana. Mattias har 25 meter kortare avstånd till tavlan än vad Gunnar har. Båda skyttarna avfyrar samtidigt var sitt skott mot tavlan. Båda träffar tavlan men vem av dem träffar tavlan först?

(1) Gunnars kula har konstant hastighet 825 m/s.
(2) Mattias kula har konstant hastighet 610 m/s.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Om vi ögnar igenom uppgiften lite snabbt så borde vi förstå att svaret är antingen C eller E!

Om vi tänker utifrån två olika scenario..

G = Xm till stavlan
M = (X-25)m till tavlan

Om X är 10.000m så kommer G att träffa tavlan först eftersom hans kulla kommer att gå ifatt M.

Om x är 0.000001m så kommer Ms kula att träffa tavlan först eftersom Gs inte kommer hinna ikapp.

Svaret är därför E

21. a, b och c är tre heltal som alla är mindre än 0. Vilket tal är minst?
(1) axb>bxc
(2) axc>cxb
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Klurig uppgift!

a < 0
b < 0
c < 0

(1) a x b > b x c

Eftersom två negativa tal gånger varandra så måste a vara större än c i detta faller. Vi kan inte svara på frågan eftersom vi inte vet vad b är.

(2) a x c > c x b

Här får vi reda på att a är större än b! Vi kan inte lösa uppgiften eftersom vi inte vet vad c är.

(1)(2) Här kan vi lösa uppgiften! Tänk så här..

Eftersom två tal gånger varandra är + och VL är större än HL så måste ju a vara '' mer negativt '' än de andra talen! a är alltså minst.

Alltså är C rätt svar.


10. Hur gammal är Kalle?
(1) Om Kalle lever till dess han blir 100 år, så är hans nuvarande ålder 4/3 av hälften av hans återstående tid.

(2) Om Kalle skulle vara dubbelt så gammal, så skulle 1/4 av hans ålder då motsvara den tid som skulle återstå till dess han blir 100 år.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Vi kallar kalles ålder för '' k ''.

(1) Kalles nuvarande ålder är ( 100 - k ) Förutsatt att han lever tills han är 100. Detta uttryck visar att om kalle är exempelvis 25, så har han 75år kvar av sitt liv.

k = 4/3 x ( 100-k/2)
k= (400 - 4k/6)
6k= (400-4k)
10k=400
k=40 år gammal

(2) 2k x 1/4 = (100-2k)
k/2=100-2k
k/2+2k=100
k=40 år gammal.

andra provet - provpass 4 kvant

Jag vill passa på att prata lite om kvadratrötter!

Roten ur 1 = 1
Roten ur 2 = 1.41..
Roten ur 3 = 1,73
Roten ur 4 = 2
Roten ur 5 = 2.23.. ( efter 5 är det bara att addera ca0.20 upp till roten ur 9 )
Roten ur 6 = 2.44
Roten ur 7 = 2.64
Roten ur 8 = 2.82
Roten ur 9 = 3
Roten ur 10 = 3.16

Det kan vara bra att kunna dessa i huvudet! En annan viktig sak är att Roten ur ett tal är det tal multiplicerat med sig själv som blir talet.
Roten ur 9 är alltså 3 = 3 x 3. Observera dock detta! Är talet mindre än 1 men större än noll kommer roten ur ett tal att bli större än talet.

Roten ur 5/6 Kommer vara mellan 5/6 < x < 1.
Roten ur 9998/9999 kommer vara mellan 9998/9999<x<1

Det går ej att ta roten ur ett negativt tal! Varför? jo för att 2 negativa tal multiplicerat med varandra kommer att bli positivt. Därför går ej detta.

Median, medelvärde och typvärde


Detta älskar provskaparen göra frågor om!
Det viktiga att minnas när det gäller detta utöver att veta vad de olika betyder är att man måste alltid sortera kvantiteterna i storleksordning! I alla fall när de kommer till medianen.

alltså 4, 2 , 6, 7 skrivs om till 2 , 4 , 6 , 7 då ser vi att medianen är 10/2 = 5

Att skriva om uttryck och ekvationer

En viktig minnesregel är att ett likamedtecken betyder att VL har samma kvantitet som HL.

Exempelvis

a = b

Nu vet vi att a och b är lika. om a är 3 kommer b vara 3 osv.

Det viktiga att minnas här är att man kan göra precis vad som helst med ekvationerna så länge man gör lika på båda sidorna av likamedtecknet.

a + ( c-k+q+999 ) = b + ( c-k+q+999 )
Det kan vara bra att minnas och nyckel till många uppgifter på KVA NOG och XYZ.

Ett nyttigt exempel

a/b=c/d är en uppgift från XYZ. Vi ska nu skriva om uttrycket så att det blir som ett av svaralternativen.

Om uppgiften handlar om att skriva om ett uttryck så utgå alltid från svarsalternativen! Det är mycket enklare och det är så provskaparen har tänkt att man ska göra.

a/2b=c/2d Ser ju väldigt likt ut som uttrycket i frågan. Genom att bara multiplicera med 2 på båda sidor så ser vi att det är rätt svar.

Bra uppgift

En kub av metall väger 2 kg. Hur mycket väger hälften av en kub av samma
metall, vars sidor är dubbelt så långa som den ursprungliga kuben?
A 1 kg
B 2 kg
C 8 kg
D 16 kg

Vi har 2 kuber.

K1 har sidan x
K2 har sidan 2x

Eftersom K1 totala vikt är 2kg måste alltså volymen beräknas.
K1= s x s x s = S^3
K2 = 2s x 2s x 2s= (2s)^3 = 8s^3

Nu vet vi att k2 väger 8 gånger mer än vad K1 gör. Vi kan därmed konstatera att K2 väger 16kg.

16/2 = 8kg

Likformighet

Det handlar oftast om trianglar eller fyrhörningar så vi tar dessa som exempel.
Om vi har 2 trianglar så behöver antingen 2 sidor eller 2 vinklar vara lika stora, då har vi likformighet!

När frågan innehåller order '' av ''


Om vi har frågan 1/4 av 1/8 kan vi skriva det som 1/4 x 1/8.

Säg att vi har 1 av 8 bitar. Denna bit delar vi nu i ytterligare 4 bitar. Hur stor är denna del? Svaret blir då 1/32. Alltså är det viktigt att inse att så fort du ser ordet av så multiplicerar du!

Exponentialfunktioner

En Exponentialfunktion är en funktion som beskriver en utveckling.

y(x) = C x a^x

Exempel
y= värdet i kr
C = startvärdet i kr
a = förändringsfaktor
x = tiden i år

y(x) = 100· 0,9x
y(0) = 100 --> från början fanns det 100 kronor (där värdet skär yaxeln)
y(1) = 100 x 0,9(1) = 90 --> Efter 1 år finns det 90kr
Med andra ord, värdet minskar med 10% varje år.

Att jämföra 2 kvantiteter
a > 0
b > 0

Kvantitet I: roten ur ( a^2 + b^2)
Kvantitet II: a + b

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Denna uppgift är ett exempel på hur man med lite finess kan lösa en uppgift utan att behöva sätta in massa värden på a och b. Först vill ja trycka på att sätta in värden på variabler skall man bara göra om man har uteslutit alla andra tänkbara sätt att få kvantiteterna att likna varandra!

Ur grundinformationen får vi reda på att a är positivt och b är positivt

A och b kan exempelvis anta värdet 0,5, 1, 2. Det kommer bli rörligt att testa oss fram så vi kvadrerar kvantiteterna.

I (roten ur ( a^2 + b^2)) ^2 = a^2 + b^2
II (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2

Eftersom a och b är positivt så kommer alltid b vara större oavsett vad vi sätter in för värde!

x < 0

Kvantitet I: x^3 +(x + 2)^2
Kvantitet II: x^2 + 4x + 4

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Här har vi ytterligare ett exempel på vikten av att se över kvantiterna ordentligt innan man börjar sätta in värden på x. Om vi utvecklar parantesen så ser vi att kvantiteterna är exakt likadana förutom x^3. Eftersom x= negativt tal och exponenten är udda så kommer II alltid vara större än I oavsett värdet på x.

21. a < b
c < d < 0

Kvantitet I: a + c
Kvantitet II: b + d

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Jag brukar hamna i fällan på dessa uppgifter! Jag brukar försöka hitta olika värden på variablerna och klanta till det och ibland svara fel. Smartast är att försöka sätta samman dem eller att försöka rada upp vad som egentligen gäller!

Så vi vet att
c=negativt tal
d= negativt tal

a är mindre än b men vi vet inte om det är positivt negativt eller noll.

Kvantitet I är de båda mindre talen adderat med varandra

Kvantitet II är de båda större talen adderat med varandra

Oavsett om båda talen är negativa eller positiva så kommer alltid (b+d) vara större än (a+c)

Räta linjens ekvation

Räta linjen förekommer frekvent på både NOG, XYZ och KVA!

Y(x)=Kx+M --> beskriver en rät linje.

(x,y) -- > koordinat

(y2-y1/x2-x1) --> Ger lutningen på linjen --> K

(y2+y1)/2 = mittpunkten mellan 2 koordinater
(x2+x1)/2 = mittpunkten mellan 2 koordinater

Y(0) = k(0) + m --> skärningen med y-axeln.

Nödvändiga formler som inte finns i de flesta formelpapper


(( y2 + y1 )/2) + (( x2 + x1 )/2 ) = mittpunksformel
( n − 2 ) ∗ 180 = formel för vinkelsumma


NOG HPA prov 2 pass 4

Strategin för NOG börjar sitta som gjutet! Jag får sällan fel på dessa uppgifter, och de fel jag får är när jag läser frågan fel eller missar att skriva ner viktig information! Jag lägger sällan till egen.

1. Börja med att läsa grundinformationen, läs den noga och stryk under viktig information. Ställ dig frågan, vad handlar uppgiften om? Skriv upp om det handlar om antal, andel, en vinkel, en ordning osv..
2. Lägg för pennan för alternativ 2. Jobba nu bara med påstående 1 och grundinformationen. Var noga med att du har tänkt ut alla tänkt bara lösningar. Gör liknande tills du har löst uppgiften.
3. Var noga med att du verkligen har läst varje ord i meningen korrekt. Något som händer mig ofta är att jag förväxlar ord.
4. Många gånger kan man se om en uppgift går att lösa eller inte genom att bara kolla på den!

23. Hur många var kaninerna i den första generationen?

(1) Varje generation bestod av 5 gånger så många kaniner som närmast föregående
generation.
(2) Den femte generationen bestod av 125 gånger fler kaniner än den andra
generationen.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

(1) 1a = x 2= x 3=x^3 osv
Detta säger oss inget om antalet och därför 5an vi inte lösa uppgiften.
(2) 2a= x 5e= (X x 125)
Vi vet inget om antalet och därför kan vi inte lösa uppgiften.
Informationen är alltså inte tillräcklig eftersom vi inte kan se antalet någonstans i de två påståendena.

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » tor 05 apr, 2018 10:00

8 Dagar kvar

Så jävla pumped inför att skriva provet! Har ett fokus som jag inte upplevt tidigare. Jag åsidosätter till och med träningen för att få in mer tid till plugg, det är högst ovanligt beteende hos mig :lol:

Imorses körde jag min uppvärmning som vanligt och analyserade 2 ELF delar som jag inte gjorde igår!

Dagens schema är följande
- HPA prov 2 kvant 2 analys
- HPA prov 3 kvant 1 analys
- HPA prov 5 verb 1 test
- Ytterligare en speed read

Jag tänker börja med att skriva strategin för XYZ
1. Ögna igenom helheten snabbt
2. Läs frågan noggrant
3. Fråga dig själv, vad handlar uppgiften?
4. Gör uträkningen
5. Se till att du jämför ditt svarsalternativ noga med svarsalternativen till frågan.

Vilket av följande svarsalternativ är inte jämnt delbart med 6?
A 24
B 72
C 226
D 714

Jag fick fel här, varför? Jo för jag missade ordet inte! Jag tror det är ganska vanligt att folk är väl medvetna om tidspressen så den första frågan vill man komma igenom fort för att få bra flow. Jag missade ordet vilket resulterade i att jag svarade fel.

Vi löser frågan med hjälp av kortdivision.

3. Vilket av svarsalternativen är ungefär lika med (roten ur)38 + (roten ur)46 ?

A 5
B 9
C 13
D 16

Om det står ungefär lika med så tolkar vi detta som att svaret i svarsalternativen inte är exakt.
Vi tar därmed roten ur 36 + roten ur 49 = 13

4. I en klass bestående av 25 elever är förhållandet mellan antalet flickor och pojkar 3:2. Efter ett sommarlov börjar 5 nya elever i klassen, samtliga pojkar. Vad är förhållandet mellan antalet flickor och pojkar i klassen efter sommarlovet?

A 2:3
B 2:1
C 1:1
D 1:2

Här har vi två olika senario! Antalet elever innan och efter sommarlovet
Innan: Totalt är det 25 elever. 3/5 är flickor och 2/5 är pojkar eftersom 1/5 av 25 = 5 så kan vi räkna ut att det finns 15f och 10p

Efter: Nu har det börjat ytterligare 5 elever i klassen, samtliga är pojkar. Då vet vi att det är 25 + 5 = 30. 15f + (10p + 5p) = 1/2 + 1/2 av totalen elever. Alltså är svaret 1/1

x² = 625
Vad är (x+2)(x-2)?
A 620
B 621
C 625
D 629

Innan vi börjar med att räkna ut vad roten ur 625 är kollar vi snabbt på uttrycket (x+2)(x-2). Det är ett konjugat uttryck! (x²-4). Eftersom x² = 625 så måste alltså svaret vara (625-4)=621

7a - 7^-a = 0. Vad är a?

A 7
B 1
C1/7
D 0

Vi skriver om ekvationen med hjälp av potenslagarna. Vi ser då att det blir
7a - 1/(7^a) = 0. Det finns bara ett tal som passar in här och det är noll. Eftersom allt upphöjt i noll blir ett kan vi med säkerhet svara att 7^0-1/(7^0) = 1-1=0

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » sön 15 apr, 2018 23:28

Lovade mig själv att inte rätta med HPA facit..
Mitt resultat blev enligt HPA
Provpass 1 35/40
Provpass 2 28/40
Provpass 3 39/40
Provpass 4 26/40

Jag var sååååå himla trött de sista passet, vilket lite jobbigt eftersom jag hade ingen ork kvar på sista LÄS. hade nästan alla fel där :cry: Vill inte säga att jag gav upp, men kunde knappt få in i skallen va jag läste..

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » mån 28 maj, 2018 11:13

Precis som namnet så var målet en maximal ökning på 120 dagar!
Jag lyckades öka från 1.2 --> 1.6. Detta är mina poäng.

Kvant
XYZ: 24/24
KVA: 20/20
NOG: 10/12
DTK: 20/24

2.0

Verb
Ord: 15/20
LÄS: 12/20
MEK: 14/20
ELF: 14/20

1.2

Jag vet inte riktigt om jag ska vara glad eller frustrerad. Jobbigt att vara 1p ifrån 1.65 och då hade jag med största sannolikhet kommit in på läkare till hösten.

Jag tänker börja när det är 120 dagar kvar.

Zel
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tis 03 jan, 2017 19:54

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Zel » mån 28 maj, 2018 11:19

Förstår din frustration men du har gjort en SJUKT bra höjning. Tror att du lätt fixar minst 1.65 nästa gång!
Är det nåt speciellt ställe du vill komma in på? Antagningsgränsen var 1.6 förra gången i Umeå så du hade kanske kunnat komma in där nu :)

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » ons 01 aug, 2018 19:32

Zel skrev:
mån 28 maj, 2018 11:19
Förstår din frustration men du har gjort en SJUKT bra höjning. Tror att du lätt fixar minst 1.65 nästa gång!
Är det nåt speciellt ställe du vill komma in på? Antagningsgränsen var 1.6 förra gången i Umeå så du hade kanske kunnat komma in där nu :)
Tjena Zel!

Ja det var riktigt segt men inget att hänga upp sig på, tack uppskattar det :) Spelar ingen roll egentligen jag flyttar till månen om det skulle behövas haha! Har precis flyttat till Lund så det hade vart fett att stanna kvar här men jag tar de jag kommer in på :D

Kör hårt & lycka till !!

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » tor 25 okt, 2018 18:06

Kvinnor, Män och Osämja 2003-04-05
1/4 Riktigt svår text


1. Hur karakteriserar textförfattaren den typ av motsättningar som hennes forskningsprojekt avser?
A De är vanligen undertryckta och kan vara svåra för utomstående att upptäcka.
B De är resultat av de livsvillkor som råder på lands- bygden och i mindre städer.
C De har oftast sina rötter i till synes vardagliga inslag i tillvaron.
D De är som regel knutna till frågor som rör traditioner och moral.

Svaret finner vi i 2a stycket

''Likaväl som människor i alla tider eftersträvat gemen- skap och samhörighet har det funnits aggression, hat, riva- litet och fiendskap. I ett etnologiskt forskningsprojekt be- handlar jag 1900-talets vardagliga osämja bland kvinnor och män på landsbygd och i småstäder. De konflikter jag funnit kan te sig ganska banala, förankrade i vardagslivets rela- tioner och arbete.

2. Vad anser textförfattaren att berättelsen om Back-Ernst och hans hushåll framför allt visar på?
A Hur små osämjor kan växa till släktfejder.
B Hur en uteslutningsprocess kommer till uttryck.
C Hur antagonism mellan byar upprätthålls.
D Hur osämja kan uppstå utan anledning.

I första stycket beskriver Back-Ernst berättelsen. I stycke 9 återupptar han berättelsen men beskriver den mer uttryckligt.
'' När barnet fick återvända med den tunga koskallen i sin säck skedde något, som stod i samklang med redan etable- rade sanningar. Det var att sätta barnet på plats, och även den familj som barnet tillhörde. Men samtidigt sattes de på ingen plats alls. De hamnade utanför det samfund som de- finierade dem. Utanför det kulturella innanförskapet. Det är denna process av exkludering, i tal, handling, i benäm- ning, i tystnad, som kan utgöra den andra förenande länken mellan förfärande nationella konflikter och små banala osämjor i svenskt vardagsliv. På det sättet kan man tala om en gradskillnad i stället för en artskillnad.

Nyckelorden här är ''exkludering'' '' hamnade utanför det samfund som definierade dem'' Därmed beskriver historien hur en uteslutningsprocess tillkommer''

3. Textförfattaren diskuterar två slags vi . Hur kan skillnaden mellan dem bäst beskrivas?
A Det ena rör små grupper, det andra rör större enhe- ter som nationer.
B Det ena är övervägande manligt, det andra övervä- gande kvinnligt.
C Det ena stöter bort det annorlunda, det andra tolere- rar det annorlunda.
D Det ena betonar platsen, det andra betonar etnicitet och kultur.

I näst sista stycket så ser hittar vi ganska så enkelt vart '' vi '' är extra betonat.

''Vi har sett många starka vi , fundamentalistiska vi, nationalistiska vi, rasistiska vi, etnocentriska vi. Det är viktigt att fundera över vad som händer varje gång exkludering görs och ett vi skapas. Det vi som kan vara en akt av solidaritet kan också rymma sin motsats. Men det är också möjligt att skapa ett vi som inte baserar sig på uteslutning.

Varje gång ett vi skapas så utesluts någon annan har tydligt vart tyngden tidigare i texten. Nu skriver textförfattaren att ett vi kan vara en akt av solidaritet alltså kamratanda. Därmed är C rätt svar.


4. Vad anser textförfattaren vara gemensamt för den sorts osämja som hon själv studerat och allvarligare konflikter, exempelvis väpnade så- dana?
A Att båda kan beskrivas som strider mellan kollekti- vet och individen.
B Att båda hålls vid liv med hjälp av likartade mekanis- mer.
C Att båda uppstår i brist på jämlikhet och likaberätti- gande.
D Att båda oundvikligen trappas upp efterhand enligt ett snarlikt mönster.

I de tvistemål som jag har analyserat eller i det intervjumaterial jag insamlat är det möjligt att tolka dessa vardagliga osämjor som en pol i ett kontinuum. Det är en gradskillnad snarare än en artskillnad mellan små och stora konflikter. Det som förenar dem är två kulturella proces- ser. Den första handlar om upprepningens processer. Stora och små konflikter närs båda av upprepningen, av de upp- repade handlingar som vidmakthåller dem. När en oförrätt åter artikuleras i smädningar, slag, öknamn, blickar eller förtal produceras på nytt förövare, offer och oförrätter, i en till synes oändlig kedja. Nytt bränsle finns alltid att kasta i bra- san, minnen omformuleras och nya versioner ser dagens ljus. Man benämner, åkallar, citerar osämjan än en gång, och gör den än en gång reell. Skulle repetitionerna upphöra skulle antagligen osämjan falna och efter att dessa perso- ners minnen upphört skulle inget återstå.

Här finner vi tydligt stöd för att B är rätt svar! Alltså att oavsett om en konflikt är stor eller liten så är det upprepning som ger nytt bränsle så fejden fortsätter.

SOCIALTJÄNST, KUNSKAP OCH PRAKTIK
1/4

5. Varför knöts inom den internationella forskar- 7. världen så stora förhoppningar till den s.k. matchningshypotesen, enligt texten?
A Det fanns krav på att få fram en enhetlig och all- mängiltig behandlingsform.
B Det dittills utförda behandlingsarbetet saknade ve- tenskaplig underbyggnad.
C Missbruksproblemen hade blivit både omfattande och
mycket komplexa.
D Hypotesen förespråkades av de flesta internationellt
kända namn inom forskningsområdet.

Detta finner vi i stycke 1.
Den nuvarande bristen på kunskap när det gäller såväl effekterna av som innehållet i socialtjänstens interventio- ner måste, hävdade de, korrigeras via en radikal omorien- tering i riktning mot en professionell och kunskapsbaserad praktik.


6. Vad hoppades man, enligt texten, framför allt kunna bevisa värdet av genom studien Project match?

A Individuellt avpassade behandlingar.
B En vetenskaplig förklaring till missbruk.
C Psykoterapeutiska metoder.
D En kombination av öppenvård och eftervård.

Svaret hittar vi i 6e stycket.

Matchning eller mer speci- fikt den så kallade matchningshypotesen, lanserades som
en förklaring till frånvaron av ett påtagligt vetenskapligt stöd för närvaron av stabila och tydliga effekter av behandlings- interventioner. Den bärande tanken var här att olika typer av alkoholproblematiker och personlighetstyper inte hade samma typ av behov när det gällde behandlingsinsatser.

Längst ner på första spalten så börjar de beskriva om matchning, läser vi hela stycket finner vi detta i slutet. Med facit i hand kan vi se att A är det korrekta svaret.

Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Iman.1998 » tor 25 okt, 2018 19:33

Du är så duktig och kom ihåg att du är också otroligt nära målet!! Jag själv hamnar runt 1,4-1,5 trots att jag fick runt 1,6-1.8 hemma helt tiden och känner också frustration samt besvikelse, men det är bara att blicka framåt och fortsätta kriga. Du klarar det lätt nästa gång och det är jag säker på!! Du kanske till och med har en chans att komma in i Örebro/Umeå nu, vem vet. :)

mathwhat
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 okt, 2015 20:20

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav mathwhat » tor 25 okt, 2018 21:39

Nyfiken på hur du tränar på speed reading och ord? :D

Försöker du läsa så snabbt som möjligt i en bok på en viss tid? Och vad för typ av bok rekommenderar du?

Hur många nya ord/dag satsar du på att lära dig och hur många ord repeterar du/dag? Memrise eller hpguidens ordlistor?

Alfa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 12 dec, 2017 16:32

Re: Maximal ökning på 120 dagar

Inläggav Alfa » fre 26 okt, 2018 20:48

mathwhat skrev:
tor 25 okt, 2018 21:39
Nyfiken på hur du tränar på speed reading och ord? :D

Försöker du läsa så snabbt som möjligt i en bok på en viss tid? Och vad för typ av bok rekommenderar du?

Hur många nya ord/dag satsar du på att lära dig och hur många ord repeterar du/dag? Memrise eller hpguidens ordlistor?
Jag kör speedread som uppvärmning inför varje LÄS eller ELF pass. Jag kör enligt HPGs instruktioner för speedreading! Speedreading gör inte mycket för förståelsen men man blir bra mycket snabbare på att leta efter nyckelord och nyckelmeningar i texterna :)

Jag har gjort alla listor här på HPG ord flera gånger så nu kör jag ordprov på ordprov.se. De ord jag får fel på eller som jag gjorde en kvalificerad gissning på lägger jag in i memrise. Jag gör ordprov varje dag säg kanske mellan 100-150 ord de brukar ge ungefär 20 ord till memrise. Kommande dag så repeterar jag de 20 ord och gör ytterligare ord på ordprov så jag får ihop till en ny lista.

Planen är att hitta ungefär 30 ord jag inte kan eller glömt varje dag. Då har jag gjort närmare 5000 tills kommande provdag.

Men hoppas på att jag slipper de för var 22 reserv i höstas på min målutbildning så hoppas jag kan sluta plugga ord när antagningen kommer! Men fram till det blir det hårdträning som vanligt :lol:

Lycka till och kör hårt! Ord är rätt mäktigt att ta sig an men allt går om man vill :)


Sociala medier
Intresseanmälan

Du är inte VIP-medlem. Lämna en intresseanmälan och få information helt gratis!

Dagens ord
EGID
skydd; ledning; under någons egid
Nästa prov

6/4 - 2019 kl 8:10
kvar att studera!

Sista anmälningsdag:
1/2 - 2019 kl 23:59