Min väg till 1.5 (avklarad)!
Re: Min väg mot 1.5!
"Glömt matten? Högskoleprovets grunder" och "Stora fenomenala boken till högskoleprovet".
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: Min väg mot 1.5!
Ahh du är så himla himla duktig! Jag har pluggat inför två högskoleprov nu och börjar bli så satans trött på det. Du har ju kämåat med et rätt länge, hur känner du? Eller nu går det ju så bra för dig så du borde inte känner dig omotiverad och misslyckad haha men har du haft någon dipp i motivation och tro på dig själv? Hur gör du för att tillslut inte spy av tanken på KVANT-frågor haha?
Senast redigerad av chetbaker den lör 17 mar, 2018 9:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Min väg mot 1.5!
Juste! Anledningen till att jag gick in för att kommentera är för att jag älskar din Quizlet och vill tacka så hjärtligt för den
Re: Min väg mot 1.5!
Men åh, tack så mycket och vad kul att min Quizlet kommer till användning för andra också!jakmar4 skrev: ↑lör 17 mar, 2018 9:42 Ahh du är så himla himla duktig! Jag har pluggat inför två högskoleprov nu och börjar bli så satans trött på det. Du har ju kämåat med et rätt länge, hur känner du? Eller nu går det ju så bra för dig så du borde inte känner dig omotiverad och misslyckad haha men har du haft någon dipp i motivation och tro på dig själv? Hur gör du för att tillslut inte spy av tanken på KVANT-frågor haha?
Följer din pluggdagbok och tycker du kämpar på så himla bra! Kul att vi båda vill jobba inom samma bransch också! Jo men absolut, vissa dagar vill jag ju bara lägga ner haha. Speciellt såhär i slutspurten brukar jag vara så himla pluggtrött men det är så lite kvar nu så kämpar så gott jag kan in i det sista. Även dagar jag känner mig galet omotiverad på försöker jag göra något litet om det så bara är 10 uppgifter här på HPG eller vad som helst istället för inget alls.
Att läsa längre bak i min pluggdagbok brukar ge mig motivation att plugga vidare för som du säger har jag kämpat på ett tag nu och när jag ser det själv tänker jag att fan, det här dumma provet ska inte vinna över mig! Brukar också försöka visualisera hur det kommer kännas när jag blir antagen, när jag sitter på uppropet, när jag sitter på första föreläsningen och hur glad jag kommer vara då att jag fortsatte kämpa när jag inte ville räkna en enda matteuppgift till
Det är definitivt sant som många redan sagt att man inte kan förlita sig på att motivationen ska räcka hela vägen fram utan istället få in en rutin att plugga. Varje söndag planerar jag vad jag ska plugga varje dag kommande vecka och det har hjälpt mig mycket, att skriva ner det istället för att bara välja något slumpmässigt beroende på vad man känner för just den dagen, då blir det lätt att man (jag) inte pluggar alls haha. Kämpa på, du fixar detta!
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: Min väg mot 1.5!
Jaa men precis, därför extra roligt att följa när vi har liknande mål! Inte alls många andra här som har inom samma område? Fast det är ju lite bra hehe. Du kan verkligen se tillbaka och se din utveckling. Åå jaa alltså jag drömmer typ om de gröna siffrorna och att kunna säga "jag är antagen" högt. Förresten, i quizlet-samlingen så har du skrivit tex -4 som tredje roten ur till -64 men man kan ju inte ta roten ur ett negativt tal? Men det kanske är skillnad på kvadratroten och tredje roten? Om inte annat är det ju ändå bra att lära att -4^3= -64
20/3
24 dagar kvar!
En seg start på dagen men har ändå tagit mig igenom provet från vt -16 innan kvällsjobb! Märks på mitt LÄS- och ELF-resultat att jag inte var 100% fokuserad på texterna heh, tyckte de var ovanligt sega och tråkiga att läsa idag och den kvantitativa delen gick segare än vanligt också Det var nog bara en sån dag idag, har jobbat väldigt mycket de senaste dagarna och igår blev jag inringd i sista minuten fast jag helst varit hemma och laddat batterierna så det kan ha påverkat resultatet att jag inte kände mig riktigt på topp eller särskilt pepp på att plugga just nu.
XYZ 21/24
KVA 16/20
NOG 10/12
DTK 19/24
ORD 17/20
LÄS 16/20
MEK 18/20
ELF 16/20
Resultat enligt det årets normering: 1.6
Resultat enligt senaste normeringen: 1.6
Helt klart nöjd trots missar på LÄS, ELF och DTK. Analysen kommer imorgon! Nu ska jag iväg till jobbet och sen är jag äntligen lite leeedig!
En seg start på dagen men har ändå tagit mig igenom provet från vt -16 innan kvällsjobb! Märks på mitt LÄS- och ELF-resultat att jag inte var 100% fokuserad på texterna heh, tyckte de var ovanligt sega och tråkiga att läsa idag och den kvantitativa delen gick segare än vanligt också Det var nog bara en sån dag idag, har jobbat väldigt mycket de senaste dagarna och igår blev jag inringd i sista minuten fast jag helst varit hemma och laddat batterierna så det kan ha påverkat resultatet att jag inte kände mig riktigt på topp eller särskilt pepp på att plugga just nu.
XYZ 21/24
KVA 16/20
NOG 10/12
DTK 19/24
ORD 17/20
LÄS 16/20
MEK 18/20
ELF 16/20
Resultat enligt det årets normering: 1.6
Resultat enligt senaste normeringen: 1.6
Helt klart nöjd trots missar på LÄS, ELF och DTK. Analysen kommer imorgon! Nu ska jag iväg till jobbet och sen är jag äntligen lite leeedig!
Senast redigerad av Tirrith den tis 20 mar, 2018 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: Min väg mot 1.5!
Ja precis, jag har tänkt ändra det där för har insett att jag skrivit fel Ska fixa det!jakmar4 skrev: ↑mån 19 mar, 2018 12:07 Jaa men precis, därför extra roligt att följa när vi har liknande mål! Inte alls många andra här som har inom samma område? Fast det är ju lite bra hehe. Du kan verkligen se tillbaka och se din utveckling. Åå jaa alltså jag drömmer typ om de gröna siffrorna och att kunna säga "jag är antagen" högt. Förresten, i quizlet-samlingen så har du skrivit tex -4 som tredje roten ur till -64 men man kan ju inte ta roten ur ett negativt tal? Men det kanske är skillnad på kvadratroten och tredje roten? Om inte annat är det ju ändå bra att lära att -4^3= -64
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: Min väg mot 1.5!
Menade verkligen inte som att du behöver fixa det haha! Utan tänkte bara vad som var rätt och fel
Re: Min väg mot 1.5!
Haha ingen fara! Jag har tänkt fixa det tidigare men glömt bort och vill ju inte råka lära någon att roten ur ett tal kan bli negativt!
The struggle is real but the struggle is worth it.
22/3
22 dagar kvar!
Här kommer analysen av kvantitativa delen från provet 2016-04-09 som jag skrev i tisdags!
Här tolkade jag frågan fel och tänkte att jag skulle räkna ut medelvärdet av de två mittersta svaren, för att få fram medianen av alla svaren. Ett alternativ för att räkna ut den här uppgiften är att skriva upp de 15 första värdena för antalet timmar som klasskamraterna svarat att de pluggade, för det 15e värdet är medianen (eftersom det då är 14 värden bakom och 14 värden framför!): 0 1 1 2 2 2 3 3 3 3 3 3 3 3 4. Rätt svar är alltså 4 timmar!
Jag svarade rätt på den här uppgiften, dock med en gissning så jag vill analysera den ändå. Jag vet att jag har löst den förut men den tog så himla lång tid för mig att lösa den här gången så jag valde att gissa och gå vidare. Det jag hade kunnat göra är att utnyttja att jag redan har 4 stycken svarsalternativ att välja på och sätta in dem i de två ekvationerna.
A: 2x + 2y - x + 3y = x - y
Här fick jag det till att kvantitet 2 är större än kvantitet 1 men det stämmer inte.
Kvantitet 1 är 6,3 timmar. Kvantitet 2 är 120 * pi minuter och 2 * pi timmar. 2 * pi timmar = 2 * 3,14 = 6,28 timmar. Svårare än så är det inte!
Här svarade jag att tillräcklig information finns i (1) och (2) var för sig men det stämmer inte.
Det stämmer att det går att lösa med information (1) eftersom det med hjälp av den informationen går att räkna ut de två modellernas ordinarie priser, men i (2) vet vi inte vilken av modellerna som har den största rabatten och vi vet inte om det är den som hade dyrast eller billigast ordinarie pris som var 50 kr dyrare efter rabatterna.
Den här visste jag inte hur jag skulle räkna ut riktigt så det slutade med att jag gissade på den i slutändan. Vi kan se att det är totalt ca 80 000 fåglar i hushållen år 2006. Hälften av hushållen har en fågel och andra hälften har två fåglar. Totala antalet fåglar blir då: 1 * 80000/2 + 2 * 80000/2 = 40000 + 80000 = 120 000 men totala antalet fåglar är ju lite mer än 80 000 så rätt svar är alltså B, 125 000 som är lite mer än 120 000!
Lite slarv här. a^2 + a^2 = d^2 ---> 2a^2 = d^2 ---> √2a = d ---> a√2 = d
Skippar att skriva ner analysen av några uppgifter som var rent slarv från min sida och jag såg direkt vilket svar som egentligen var rätt!
Här kommer analysen av kvantitativa delen från provet 2016-04-09 som jag skrev i tisdags!
Här tolkade jag frågan fel och tänkte att jag skulle räkna ut medelvärdet av de två mittersta svaren, för att få fram medianen av alla svaren. Ett alternativ för att räkna ut den här uppgiften är att skriva upp de 15 första värdena för antalet timmar som klasskamraterna svarat att de pluggade, för det 15e värdet är medianen (eftersom det då är 14 värden bakom och 14 värden framför!): 0 1 1 2 2 2 3 3 3 3 3 3 3 3 4. Rätt svar är alltså 4 timmar!
Jag svarade rätt på den här uppgiften, dock med en gissning så jag vill analysera den ändå. Jag vet att jag har löst den förut men den tog så himla lång tid för mig att lösa den här gången så jag valde att gissa och gå vidare. Det jag hade kunnat göra är att utnyttja att jag redan har 4 stycken svarsalternativ att välja på och sätta in dem i de två ekvationerna.
A: 2x + 2y - x + 3y = x - y
Här fick jag det till att kvantitet 2 är större än kvantitet 1 men det stämmer inte.
Kvantitet 1 är 6,3 timmar. Kvantitet 2 är 120 * pi minuter och 2 * pi timmar. 2 * pi timmar = 2 * 3,14 = 6,28 timmar. Svårare än så är det inte!
Här svarade jag att tillräcklig information finns i (1) och (2) var för sig men det stämmer inte.
Det stämmer att det går att lösa med information (1) eftersom det med hjälp av den informationen går att räkna ut de två modellernas ordinarie priser, men i (2) vet vi inte vilken av modellerna som har den största rabatten och vi vet inte om det är den som hade dyrast eller billigast ordinarie pris som var 50 kr dyrare efter rabatterna.
Den här visste jag inte hur jag skulle räkna ut riktigt så det slutade med att jag gissade på den i slutändan. Vi kan se att det är totalt ca 80 000 fåglar i hushållen år 2006. Hälften av hushållen har en fågel och andra hälften har två fåglar. Totala antalet fåglar blir då: 1 * 80000/2 + 2 * 80000/2 = 40000 + 80000 = 120 000 men totala antalet fåglar är ju lite mer än 80 000 så rätt svar är alltså B, 125 000 som är lite mer än 120 000!
Lite slarv här. a^2 + a^2 = d^2 ---> 2a^2 = d^2 ---> √2a = d ---> a√2 = d
Skippar att skriva ner analysen av några uppgifter som var rent slarv från min sida och jag såg direkt vilket svar som egentligen var rätt!
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: 22/3
12. är ju hemsk Försökte räkna ut x-y, efter ett långt tänkande och räknande fick jag ut svaret x-y vilket var vad jag skulle räkna ut !Tirrith skrev: ↑tor 22 mar, 2018 13:07 22 dagar kvar!
Jag svarade rätt på den här uppgiften, dock med en gissning så jag vill analysera den ändå. Jag vet att jag har löst den förut men den tog så himla lång tid för mig att lösa den här gången så jag valde att gissa och gå vidare. Det jag hade kunnat göra är att utnyttja att jag redan har 4 stycken svarsalternativ att välja på och sätta in dem i de två ekvationerna.
A: 2x + 2y - x + 3y = x - y
Här fick jag det till att kvantitet 2 är större än kvantitet 1 men det stämmer inte.
Kvantitet 1 är 6,3 timmar. Kvantitet 2 är 120 * pi minuter och 2 * pi timmar. 2 * pi timmar = 2 * 3,14 = 6,28 timmar. Svårare än så är det inte!
Här svarade jag att tillräcklig information finns i (1) och (2) var för sig men det stämmer inte.
Det stämmer att det går att lösa med information (1) eftersom det med hjälp av den informationen går att räkna ut de två modellernas ordinarie priser, men i (2) vet vi inte vilken av modellerna som har den största rabatten och vi vet inte om det är den som hade dyrast eller billigast ordinarie pris som var 50 kr dyrare efter rabatterna.
Iallafall jättekul att få se hur du räknar ut samt tänker på de olika uppgifterna. Känner att jag själv lär mig en massa bara av att följa din dagbok
Lycka till!
"Nothing worth having comes easy"
Re: 22/3
Haha ja! Jag glömmer bort ibland att man ju faktiskt får en bra ledtråd genom att kolla in svarsalternativen på XYZ om det är någon uppgift som drar ut på tiden, som 12an härScelyx skrev: ↑tor 22 mar, 2018 17:4812. är ju hemsk Försökte räkna ut x-y, efter ett långt tänkande och räknande fick jag ut svaret x-y vilket var vad jag skulle räkna ut !Tirrith skrev: ↑tor 22 mar, 2018 13:07 22 dagar kvar!
Jag svarade rätt på den här uppgiften, dock med en gissning så jag vill analysera den ändå. Jag vet att jag har löst den förut men den tog så himla lång tid för mig att lösa den här gången så jag valde att gissa och gå vidare. Det jag hade kunnat göra är att utnyttja att jag redan har 4 stycken svarsalternativ att välja på och sätta in dem i de två ekvationerna.
A: 2x + 2y - x + 3y = x - y
Här fick jag det till att kvantitet 2 är större än kvantitet 1 men det stämmer inte.
Kvantitet 1 är 6,3 timmar. Kvantitet 2 är 120 * pi minuter och 2 * pi timmar. 2 * pi timmar = 2 * 3,14 = 6,28 timmar. Svårare än så är det inte!
Här svarade jag att tillräcklig information finns i (1) och (2) var för sig men det stämmer inte.
Det stämmer att det går att lösa med information (1) eftersom det med hjälp av den informationen går att räkna ut de två modellernas ordinarie priser, men i (2) vet vi inte vilken av modellerna som har den största rabatten och vi vet inte om det är den som hade dyrast eller billigast ordinarie pris som var 50 kr dyrare efter rabatterna.
Iallafall jättekul att få se hur du räknar ut samt tänker på de olika uppgifterna. Känner att jag själv lär mig en massa bara av att följa din dagbok
Lycka till!
Kul att du lär dig av mina felanalyser och lycka till du också, inte långt kvar nu!
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: Min väg mot 1.5!
XYZ 12 där har jag faktiskt ingen aning om hur man skulle lösa :O Vet inte om jag suttit för länge nu men förstår inte ens hur man skulle sätta in svarsalternativen i ekvationen, från vilket prov var detta så jag kan kika in förklaringen?
Re: Min väg mot 1.5!
XYZ 12 där har jag faktiskt ingen aning om hur man skulle lösa :O Vet inte om jag suttit för länge nu men förstår inte ens hur man skulle sätta in svarsalternativen i ekvationen, från vilket prov var detta så jag kan kika in förklaringen?
Re: 22/3
Ja precis, glömmer det också! Kändes som det nyss var 140 dagar kvar
Frågan är från våren 2016 provpass 3 fråga 12.
"Nothing worth having comes easy"