Min väg till 1.5 (avklarad)!
9/8
72 dagar kvar
Idag:
Gått igenom några strategier på DTK-delen här på hpg, det som jag brukar ha svårt för på provet
Repeterat kort division
Ett gammalt DTK-prov från våren 2016 med resultatet 22/24
1 timme med HP-appen
Riktigt nöjd med DTK idag
Idag:
Gått igenom några strategier på DTK-delen här på hpg, det som jag brukar ha svårt för på provet
Repeterat kort division
Ett gammalt DTK-prov från våren 2016 med resultatet 22/24
1 timme med HP-appen
Riktigt nöjd med DTK idag
The struggle is real but the struggle is worth it.
10/8
71 dagar kvar
Idag har det blivit 2 timmar med HP-appen. Kvalitet före kvantitet Jag har även fått hem alla gamla prov från 2014 och framåt så att jag kan börja öva med riktiga prov igen, har kört på datorn hittills eftersom jag kladdat i de proven jag redan hade hemma.
Idag har det blivit 2 timmar med HP-appen. Kvalitet före kvantitet Jag har även fått hem alla gamla prov från 2014 och framåt så att jag kan börja öva med riktiga prov igen, har kört på datorn hittills eftersom jag kladdat i de proven jag redan hade hemma.
The struggle is real but the struggle is worth it.
13/8
68 dagar kvar
Tog ledigt från pluggandet i helgen för att jag varit så himla trött plus att jag varit hundvakt.
Under veckan som kommer tänkte jag hinna med ett gammalt prov och så kommer jag fortsätta med matteprogrammet och HP-appen. Lite extra DTK-plugg ska det bli också, hade gärna velat få så nära full pott som möjligt på den delen!
Tog ledigt från pluggandet i helgen för att jag varit så himla trött plus att jag varit hundvakt.
Under veckan som kommer tänkte jag hinna med ett gammalt prov och så kommer jag fortsätta med matteprogrammet och HP-appen. Lite extra DTK-plugg ska det bli också, hade gärna velat få så nära full pott som möjligt på den delen!
Senast redigerad av Tirrith den mån 14 aug, 2017 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
The struggle is real but the struggle is worth it.
14/8
67 dagar kvar
Idag har jag gjort en kvantitativ del från hösten 2016 och analyserat mina svar. Resultat: 36/40! 2 slarvfel, 1 hoppade jag över och 1 visste jag inte riktigt hur jag skulle göra.
Lägger in de uppgifter jag vill komma ihåg nedan!
Såna här uppgifter har jag svårt för, förstår aldrig riktigt hur jag ska skriva om informationen för att kunna räkna ut svaret. Här tänkte jag först att A målar planket ensam på 360 min och B målar planket ensam på 240 minuter, vilket ju är rätt. När A har målat i 2 timmar återstår 140 minuter. Sedan stod det still.
Jag skulle ha tänkt att de där 2 timmarna som A har målat är 2/6 timmar som det tar för A att måla hela planket => 1/3. Vilket innebär att det är 2/3 kvar för B att måla, och för att räkna ut svaret sen så tar man 2/3 gånger tiden som det tar för B att måla hela planket, vilket är 240 minuter.
2/3 * 240 = 480/3 = 160 minuter!
Den här skriver jag upp för att komma ihåg att inte krångla till det så mycket även fast jag fick rätt på den. Personernas ålder tillsammans innan de två personerna har lämnat gruppen är 180, och efter att två personer har lämnat gruppen är deras åldrar tillsammans 80 år. Det skiljer alltså 100 år och då är det ju två personer vars åldrar tillsammans blir 100 som har lämnat gruppen, så om den ena är 80 år måste den andra vara 20 år!
Denna uppgiften vet jag att jag har tyckt varit krånglig förut men nu lyckades jag faktiskt lösa den och det var ju inte särskilt svårt så bäst jag skriver upp den haha.
Jo, för att ta reda på konstanten a valde jag ett av grafens nollställen där x är 2 och y är 0 för det kändes lättast att räkna med.
a * 2^2 - 3/2 = 0
4a - 3/2 = 0
4a = 3/2
a = (3/2)/(4/1) = 3/8
Idag har jag gjort en kvantitativ del från hösten 2016 och analyserat mina svar. Resultat: 36/40! 2 slarvfel, 1 hoppade jag över och 1 visste jag inte riktigt hur jag skulle göra.
Lägger in de uppgifter jag vill komma ihåg nedan!
Såna här uppgifter har jag svårt för, förstår aldrig riktigt hur jag ska skriva om informationen för att kunna räkna ut svaret. Här tänkte jag först att A målar planket ensam på 360 min och B målar planket ensam på 240 minuter, vilket ju är rätt. När A har målat i 2 timmar återstår 140 minuter. Sedan stod det still.
Jag skulle ha tänkt att de där 2 timmarna som A har målat är 2/6 timmar som det tar för A att måla hela planket => 1/3. Vilket innebär att det är 2/3 kvar för B att måla, och för att räkna ut svaret sen så tar man 2/3 gånger tiden som det tar för B att måla hela planket, vilket är 240 minuter.
2/3 * 240 = 480/3 = 160 minuter!
Den här skriver jag upp för att komma ihåg att inte krångla till det så mycket även fast jag fick rätt på den. Personernas ålder tillsammans innan de två personerna har lämnat gruppen är 180, och efter att två personer har lämnat gruppen är deras åldrar tillsammans 80 år. Det skiljer alltså 100 år och då är det ju två personer vars åldrar tillsammans blir 100 som har lämnat gruppen, så om den ena är 80 år måste den andra vara 20 år!
Denna uppgiften vet jag att jag har tyckt varit krånglig förut men nu lyckades jag faktiskt lösa den och det var ju inte särskilt svårt så bäst jag skriver upp den haha.
Jo, för att ta reda på konstanten a valde jag ett av grafens nollställen där x är 2 och y är 0 för det kändes lättast att räkna med.
a * 2^2 - 3/2 = 0
4a - 3/2 = 0
4a = 3/2
a = (3/2)/(4/1) = 3/8
The struggle is real but the struggle is worth it.
15/8
66 dagar kvar
Idag har det hittills blivit två provdelar från hösten 2016, ett kvant och ett verb. På kvant blev det 31/40 och på verb blev det 36/40 och så har jag analyserat mina svar. Senare idag kommer jag antingen köra lite uppgifter ur matteprogrammet eller göra den sista verbala delen från hösten 2016 och se vad resultatet blev på det provet. Idag öppnar anmälan till högskoleprovet i oktober också! Ska bli spännande att se hur det går den här gången, samtidigt som det känns skönt att veta att det kommer ett till prov i april
Den här tyckte jag var krånglig! Jag förstod att B eller D måste vara rätt eftersom att kvadratens area är 16 cm^2 men sedan blev jag osäker. Här skulle jag ha tänkt att cirkelsektorn är 3/4 av en hel cirkel, vilket ger att cirkelsektorns area blir 3/4 * pi * 16 = pi * 3 * 4 = 12*pi cm^2.
Här gick jag nog rätt in i provskaparnas fälla. (1) förstod jag på en gång att det stämmer med påståendet. Sedan i (2) så tänkte jag att om x = 6 så betyder det ju att 6 + y = 2 * 6 och då tänkte jag att y bara kan vara 6. Men de säger ju faktiskt ingenstans vad y är och det kan alltså vara vilket tal som helst. Så tillräcklig information finns alltså i (1) men INTE i (2)!
Idag har det hittills blivit två provdelar från hösten 2016, ett kvant och ett verb. På kvant blev det 31/40 och på verb blev det 36/40 och så har jag analyserat mina svar. Senare idag kommer jag antingen köra lite uppgifter ur matteprogrammet eller göra den sista verbala delen från hösten 2016 och se vad resultatet blev på det provet. Idag öppnar anmälan till högskoleprovet i oktober också! Ska bli spännande att se hur det går den här gången, samtidigt som det känns skönt att veta att det kommer ett till prov i april
Den här tyckte jag var krånglig! Jag förstod att B eller D måste vara rätt eftersom att kvadratens area är 16 cm^2 men sedan blev jag osäker. Här skulle jag ha tänkt att cirkelsektorn är 3/4 av en hel cirkel, vilket ger att cirkelsektorns area blir 3/4 * pi * 16 = pi * 3 * 4 = 12*pi cm^2.
Här gick jag nog rätt in i provskaparnas fälla. (1) förstod jag på en gång att det stämmer med påståendet. Sedan i (2) så tänkte jag att om x = 6 så betyder det ju att 6 + y = 2 * 6 och då tänkte jag att y bara kan vara 6. Men de säger ju faktiskt ingenstans vad y är och det kan alltså vara vilket tal som helst. Så tillräcklig information finns alltså i (1) men INTE i (2)!
The struggle is real but the struggle is worth it.
16/8
65 dagar kvar
Idag har jag gjort sista verbala delen från hösten 2016. Nu under eftermiddagen kommer jag repetera lite procent och uppställningar och köra lite uppgifter i matteprogrammet. Men nu ska vi se vad resultatet blev på provet ht -16!
PP2
ORD 9/10
LÄS 9/10
MEK 8/10
ELF 10/10
PP3
XYZ 11/12
KVA 9/10
NOG 5/6
DTK 12/12
PP4
ORD 9/10
LÄS 10/10
MEK 10/10
ELF 10/10
PP5
XYZ 11/12
KVA 7/10
NOG 4/6
DTK 7/12
Verbal: 75/80 = 2.0!
Kvantitativa: 66/80 = 1.7!
Resultat: 1.85
Så himla nöjd med detta resultatet! Det gick ju superbra på de verbala delarna, har aldrig fått 2.0 tidigare Också riktigt nöjd med kvantitativa delarna trots att jag tappade lite där på DTK på pp5 . Ska definitivt fortsätta träna på DTK för att kunna få så högt resultat som möjligt eftersom det ändå finns hela 24 poäng att ta hem där. Jag behöver även träna på att inte fastna på uppgifter som är lite klurigare. Det är bättre att gå vidare direkt och vika ett hundöra och komma tillbaka till uppgiften senare och först göra de uppgifter jag vet att jag kan räkna ut för att slippa tappa poäng om jag inte hinner med alla uppgifter bara för att jag försöker räkna ut de där kluriga. Jag fixar det här!
Idag har jag gjort sista verbala delen från hösten 2016. Nu under eftermiddagen kommer jag repetera lite procent och uppställningar och köra lite uppgifter i matteprogrammet. Men nu ska vi se vad resultatet blev på provet ht -16!
PP2
ORD 9/10
LÄS 9/10
MEK 8/10
ELF 10/10
PP3
XYZ 11/12
KVA 9/10
NOG 5/6
DTK 12/12
PP4
ORD 9/10
LÄS 10/10
MEK 10/10
ELF 10/10
PP5
XYZ 11/12
KVA 7/10
NOG 4/6
DTK 7/12
Verbal: 75/80 = 2.0!
Kvantitativa: 66/80 = 1.7!
Resultat: 1.85
Så himla nöjd med detta resultatet! Det gick ju superbra på de verbala delarna, har aldrig fått 2.0 tidigare Också riktigt nöjd med kvantitativa delarna trots att jag tappade lite där på DTK på pp5 . Ska definitivt fortsätta träna på DTK för att kunna få så högt resultat som möjligt eftersom det ändå finns hela 24 poäng att ta hem där. Jag behöver även träna på att inte fastna på uppgifter som är lite klurigare. Det är bättre att gå vidare direkt och vika ett hundöra och komma tillbaka till uppgiften senare och först göra de uppgifter jag vet att jag kan räkna ut för att slippa tappa poäng om jag inte hinner med alla uppgifter bara för att jag försöker räkna ut de där kluriga. Jag fixar det här!
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: Min väg mot 1.5+!
Kul att se att det går framåt för dig! Jättebra för mig själv när du lägger in uppgifter du tyckte var kluriga och sedan skrivet Hur du tänkte/borde tänkt! Lycka till! Jag slutade på 1.4 senaste provet och reservplats 14 till djursjukskötare, det närmar sig!
Re: Min väg mot 1.5+!
Åh tack! Kul att fler kan lära sig av uppgifterna Åh sååå nära! Håller tummarna för dig! Om det inte går hela vägen den här hösten kanske vi ses på uppropet nästa år Det var ju riktigt skönt att se att antagningspoängen sjönk i år, hoppas det håller i sig! Lycka till!
The struggle is real but the struggle is worth it.
18/8
63 dagar kvar
Igår tog jag ledigt från pluggandet och umgicks med min sambo istället Idag har det blivit repetition av vissa delar av matematiska kursen. Inga uppgifter gjorda idag, det tänkte jag ta igen imorgon istället!
Igår tog jag ledigt från pluggandet och umgicks med min sambo istället Idag har det blivit repetition av vissa delar av matematiska kursen. Inga uppgifter gjorda idag, det tänkte jag ta igen imorgon istället!
The struggle is real but the struggle is worth it.
19/8
62 dagar kvar
Idag har det blivit:
XYZ blandade uppgifter 7/10
ORD 9/10
NOG 6/10
20000 pts Memrise + gått igenom alla ordlistor och ignorerat de ord jag redan kan
Mer än så blev det inte idag pga huvudvärk of doom
Idag har det blivit:
XYZ blandade uppgifter 7/10
ORD 9/10
NOG 6/10
20000 pts Memrise + gått igenom alla ordlistor och ignorerat de ord jag redan kan
Mer än så blev det inte idag pga huvudvärk of doom
The struggle is real but the struggle is worth it.
20/8
61 dagar kvar
Har känt mig seg idag men har ändå fått till 4h med plugg, har kört 24 uppgifter i matteprogrammet och resterande tid har det blivit repetition av matteregler och exempeluppgifter.
Räkna med decimaler 10/14
Räkna med kvadratrötter 9/10
Har känt mig seg idag men har ändå fått till 4h med plugg, har kört 24 uppgifter i matteprogrammet och resterande tid har det blivit repetition av matteregler och exempeluppgifter.
Räkna med decimaler 10/14
Räkna med kvadratrötter 9/10
The struggle is real but the struggle is worth it.
21/8
60 dagar kvar
Idag har jag kört KVA och NOG från höstprovet 2014 + analys och 2 timmar Memrise.
KVA 14/20
NOG 7/12
Slarvfel! Här tänkte jag att x då y = 0 blir ju kvadratroten ur 15, vilket är mer än 3 men mindre än 4, vilket är rätt. Sen tänkte jag "men de är ju nästan lika stora, de kanske inte är så noga" Men 3,5 * 3,5 blir ju 12,25 och inte 15 och alltså är x större än 3,5!
Här var jag väldigt snabb och tänkte att informationen är otillräcklig, men jag skulle ha tänkt ett steg till istället. Om jag vet att vinkeln x = y + z så är ju y och z mindre än 90 grader för annars kommer vinkelsumman bli mer än 180 grader vilket inte går i en triangel.
Slarvfel igen. Jag var snabb med att välja att informationen är otillräcklig, men jag missade att lägga märke till att y < z vilket ju ger att n är större än m!
Fick rätt svar här men ville ändå ta med den. Här räknade jag ut 355/113 med liggande stolen. Det är ett sätt att göra det på, men man kan också ta 3,1*113 och se om det blir större eller mindre än 355 och på så sätt komma fram till svaret! Det går nog lite snabbare också än att ställa upp det.
Här tänkte jag Pythagoras sats och tänkte att a + b = 9. Fel. a + b måste ju vara större än 9 cm (finns en regel om trianglar som säger att längden på de två kortaste sidorna tillsammans måste vara längre än den längsta sidan). Och om a och b är större än 9 så kommer omkretsen vara större än 18!
Här skulle jag ha sett att det är för många okända för att kunna se vilken av kvantiteterna som är störst. Tror jag chansade på denna för jag visste inte riktigt hur jag skulle göra.
Här var jag osäker men chansade på C för jag tänkte att informationen tillsammans skulle räcka för lösningen. Informationen i (1) säger ju att om sannolikheten att ta två svarta är 0 så är sannolikheten att ta en svart antingen 0 eller 1. Men eftersom vi inte vet mer om antalet så hjälper det ingenting. Informationen i (2) räcker för lösning eftersom jag får reda på att det finns dubbelt så många vita som svarta bollar och då kan jag skriva ut sannolikheten för att ta en vit boll ur lådan.
Här svarade jag D för jag såg att i både (1) och (2) får vi ju uttryck för Alice ålder i jämförelse med Bengt och då tänkte jag att det går att ställa upp ekvationer för att kunna få fram Bengts ålder. I (1) finns tillräckligt med information men i (2) så har de bara vänt på grundinformationen och säger att Alice är 14 år äldre än Bengt om 10 år. Bengt kommer ju alltid att vara 14 år yngre än Alice så information (2) är onödig!
Här chansade jag på C, men informationen i (1) räcker som lösning på egen hand för om alla tre längderna i två trianglar är lika långa så är de likformiga. I (2) får vi veta att de tre vinklarna motsvarar varandra vilket också är tillräcklig information för att veta att de är likformiga. Geometri är inte min starka sida heh.
Här ställde jag upp ett venndiagram och kom fram till att 4 cyklar är både svarta och har cykelkorg, men vi hade behövt mer information för att veta det. Det skulle ju kunna vara så att alla svarta cyklar har cykelkorg till exempel. Så informationen är inte tillräcklig!
Här svarade jag C, jag tänkte på SVT-triangeln och att jag behöver veta sträckan och hastigheten för att få reda på tiden och jag tänkte att det får jag reda på i (1) och (2). Men i (2) får vi veta att resan hade tagit 55 minuter om man hade kört dubbelt så fort, och kör man dubbelt så fort så kommer ju resan ta hälften så lång tid! Så med informationen i (2) kan man räkna ut hur lång tid resan tog.
Idag har jag kört KVA och NOG från höstprovet 2014 + analys och 2 timmar Memrise.
KVA 14/20
NOG 7/12
Slarvfel! Här tänkte jag att x då y = 0 blir ju kvadratroten ur 15, vilket är mer än 3 men mindre än 4, vilket är rätt. Sen tänkte jag "men de är ju nästan lika stora, de kanske inte är så noga" Men 3,5 * 3,5 blir ju 12,25 och inte 15 och alltså är x större än 3,5!
Här var jag väldigt snabb och tänkte att informationen är otillräcklig, men jag skulle ha tänkt ett steg till istället. Om jag vet att vinkeln x = y + z så är ju y och z mindre än 90 grader för annars kommer vinkelsumman bli mer än 180 grader vilket inte går i en triangel.
Slarvfel igen. Jag var snabb med att välja att informationen är otillräcklig, men jag missade att lägga märke till att y < z vilket ju ger att n är större än m!
Fick rätt svar här men ville ändå ta med den. Här räknade jag ut 355/113 med liggande stolen. Det är ett sätt att göra det på, men man kan också ta 3,1*113 och se om det blir större eller mindre än 355 och på så sätt komma fram till svaret! Det går nog lite snabbare också än att ställa upp det.
Här tänkte jag Pythagoras sats och tänkte att a + b = 9. Fel. a + b måste ju vara större än 9 cm (finns en regel om trianglar som säger att längden på de två kortaste sidorna tillsammans måste vara längre än den längsta sidan). Och om a och b är större än 9 så kommer omkretsen vara större än 18!
Här skulle jag ha sett att det är för många okända för att kunna se vilken av kvantiteterna som är störst. Tror jag chansade på denna för jag visste inte riktigt hur jag skulle göra.
Här var jag osäker men chansade på C för jag tänkte att informationen tillsammans skulle räcka för lösningen. Informationen i (1) säger ju att om sannolikheten att ta två svarta är 0 så är sannolikheten att ta en svart antingen 0 eller 1. Men eftersom vi inte vet mer om antalet så hjälper det ingenting. Informationen i (2) räcker för lösning eftersom jag får reda på att det finns dubbelt så många vita som svarta bollar och då kan jag skriva ut sannolikheten för att ta en vit boll ur lådan.
Här svarade jag D för jag såg att i både (1) och (2) får vi ju uttryck för Alice ålder i jämförelse med Bengt och då tänkte jag att det går att ställa upp ekvationer för att kunna få fram Bengts ålder. I (1) finns tillräckligt med information men i (2) så har de bara vänt på grundinformationen och säger att Alice är 14 år äldre än Bengt om 10 år. Bengt kommer ju alltid att vara 14 år yngre än Alice så information (2) är onödig!
Här chansade jag på C, men informationen i (1) räcker som lösning på egen hand för om alla tre längderna i två trianglar är lika långa så är de likformiga. I (2) får vi veta att de tre vinklarna motsvarar varandra vilket också är tillräcklig information för att veta att de är likformiga. Geometri är inte min starka sida heh.
Här ställde jag upp ett venndiagram och kom fram till att 4 cyklar är både svarta och har cykelkorg, men vi hade behövt mer information för att veta det. Det skulle ju kunna vara så att alla svarta cyklar har cykelkorg till exempel. Så informationen är inte tillräcklig!
Här svarade jag C, jag tänkte på SVT-triangeln och att jag behöver veta sträckan och hastigheten för att få reda på tiden och jag tänkte att det får jag reda på i (1) och (2). Men i (2) får vi veta att resan hade tagit 55 minuter om man hade kört dubbelt så fort, och kör man dubbelt så fort så kommer ju resan ta hälften så lång tid! Så med informationen i (2) kan man räkna ut hur lång tid resan tog.
The struggle is real but the struggle is worth it.
23/8
58 dagar kvar
Igår fick vi ett sorgligt besked så då blev det inget plugg Idag blev det endast ett XYZ-pass för hjärnan var inte riktigt med, tänkte på annat. Kändes bra att få något gjort åtminstone trots gårdagen.
Här svarade jag A men ser nu att det blev fel. Skulle ha tänkt att 18 också kan skrivas som 36/2 och då kan vi ta roten ur täljaren och nämnaren var för sig. På så sätt kommer vi fram till rätt svar som är C!
Den här uppgiften gjorde mig väldigt förvirrad, gissade bara och gissade fel. Förklaringen till den här uppgiften lyder såhär: Vi ser att F2:s sidor är 3/5 av F1:s sidor. Eftersom arean är den ena sidan gånger den andra ger det oss att F2:s area är (3/5)^2 = 9/25 av F1:s area. Vi multiplicerar därefter 9/25 med F1:s area. 9/25 * 120 = 1080/25 = 4320/100 = 43.2 cm^2. Blev inte så mycket klokare av förklaringen men det kanske kommer senare
Här visste jag inte riktigt hur jag skulle gå tillväga, men jag förstår nu efter att ha läst förklaringen. Förklaringen till denna uppgiften lyder såhär: Eftersom B och C är lika stora så är det en likbent parallelltrapets och alltså är även vinklarna A och D lika stora. Vi vet också att eftersom det är en fyrhörning så är vinkelsumman 360 grader.
A + B + C + D = 360. Vi vet att B och C är 2x så vi sätter in det i ekvationen och förenklar:
A + 2x + 2x + D = 360
A + D + 4x = 360
Eftersom A är lika stor som D kan vi byta ut D mot A i ekvationen:
2A + 4x = 360
Vi löser sedan ut A:
2A = 360 - 4x
A = 180 - 2x (svarsalternativ A)
Igår fick vi ett sorgligt besked så då blev det inget plugg Idag blev det endast ett XYZ-pass för hjärnan var inte riktigt med, tänkte på annat. Kändes bra att få något gjort åtminstone trots gårdagen.
Här svarade jag A men ser nu att det blev fel. Skulle ha tänkt att 18 också kan skrivas som 36/2 och då kan vi ta roten ur täljaren och nämnaren var för sig. På så sätt kommer vi fram till rätt svar som är C!
Den här uppgiften gjorde mig väldigt förvirrad, gissade bara och gissade fel. Förklaringen till den här uppgiften lyder såhär: Vi ser att F2:s sidor är 3/5 av F1:s sidor. Eftersom arean är den ena sidan gånger den andra ger det oss att F2:s area är (3/5)^2 = 9/25 av F1:s area. Vi multiplicerar därefter 9/25 med F1:s area. 9/25 * 120 = 1080/25 = 4320/100 = 43.2 cm^2. Blev inte så mycket klokare av förklaringen men det kanske kommer senare
Här visste jag inte riktigt hur jag skulle gå tillväga, men jag förstår nu efter att ha läst förklaringen. Förklaringen till denna uppgiften lyder såhär: Eftersom B och C är lika stora så är det en likbent parallelltrapets och alltså är även vinklarna A och D lika stora. Vi vet också att eftersom det är en fyrhörning så är vinkelsumman 360 grader.
A + B + C + D = 360. Vi vet att B och C är 2x så vi sätter in det i ekvationen och förenklar:
A + 2x + 2x + D = 360
A + D + 4x = 360
Eftersom A är lika stor som D kan vi byta ut D mot A i ekvationen:
2A + 4x = 360
Vi löser sedan ut A:
2A = 360 - 4x
A = 180 - 2x (svarsalternativ A)
The struggle is real but the struggle is worth it.
Re: Min väg mot 1.5+!
På uppgift 8 tänkte jag följande:
5 * x = 120
x = 24
F1's sidor = 5 och 24
5/3 = 24/x
5 = 3*24/x
5 = 72/x
5x = 72
x = 72/5
x = 14.4
F2's sidor är därmed 3 och 14.4 vilket resulterar i arean (3 * 14.4 = 43.2)
5 * x = 120
x = 24
F1's sidor = 5 och 24
5/3 = 24/x
5 = 3*24/x
5 = 72/x
5x = 72
x = 72/5
x = 14.4
F2's sidor är därmed 3 och 14.4 vilket resulterar i arean (3 * 14.4 = 43.2)
Re: Min väg mot 1.5+!
Smart! Gillade din lösning mer än själva förklaringen till uppgiften
The struggle is real but the struggle is worth it.